REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto składa zeznanie o nabyciu spadku lub darowizny

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Osoby, które otrzymały majątek w spadku lub darowiźnie, muszą złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych.

Nabycie rzeczy lub praw majątkowych w drodze spadku lub darowizny przez osobę nieobjętą całkowitym zwolnieniem dla najbliższej rodziny wiąże się z koniecznością rozliczenia się z fiskusem. W tym celu podatnicy muszą złożyć zeznanie podatkowe o nieodpłatnym nabyciu majątku na formularzu SD-3. Mają na to miesiąc od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Obowiązek składania zeznań podatkowych w podatku od spadków i darowizn dotyczy wszystkich grup podatkowych.

Najbliżsi bez deklaracji

Od 2007 roku katalog osób zobowiązanych do złożenia deklaracji podatkowej został zawężony. Konieczność złożenia takiej deklaracji nie dotyczy już małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwa, ojczyma i macochy. Osoby te korzystają bowiem z całkowitego zwolnienia z podatku. Zamiast deklaracji składają w urzędzie skarbowym zgłoszenie o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych (formularz SD-Z1). Obowiązek złożenia zeznania podatkowego w dalszym ciągu dotyczy zięcia, synowej oraz teściów zaliczanych do I grupy podatkowej oraz podatników zaliczanych do dwóch pozostałych grup. Osoby te składają deklarację w ciągu miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Obowiązek podatkowy

Moment powstania obowiązku podatkowego został określony w zależności od sposobu nabycia majątku. Przykładowo, przy nabyciu w drodze darowizny powstaje on z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a jeżeli umowa nie została zawarta u notariusza, z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia. Przy nabyciu w drodze dziedziczenia obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przyjęcia spadku. Moment ten określany jest na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, dotyczących złożenia przez spadkobiercę oświadczenia o przyjęciu spadku. Przy nabyciu majątku w drodze dziedziczenia trzeba pamiętać, że najpierw należy prawnie uregulować kwestię nabycia spadku, czyli przeprowadzić sądowe postępowanie spadkowe, a następnie rozliczyć się fiskusem. W praktyce miesięczny termin na złożenie zeznania w przypadku spadku liczony jest od momentu uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku.

Dane do zeznania

W deklaracji podatkowej SD-3 nabywca wymienia wszystkie otrzymane rzeczy i prawa majątkowe oraz określa ich wartość, a także obciążające je długi i ciężary. W zeznaniu należy też podać dane dotyczące osobistego stosunku podatnika do osoby, od której lub po której nabył majątek. Do zeznania trzeba dołączyć niezbędne dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania. Przykładowo dokumenty potwierdzające nabycie rzeczy lub praw majątkowych, tj. orzeczenie sądu stwierdzające nabycie spadku, testament.

PRZYKŁAD: TERMIN NA ZŁOŻENIE ZEZNANIA

Pan Jacek otrzymał w darowiźnie od przyjaciela motor. Panowie spisali 5 marca umowę darowizny bez zachowania formy aktu notarialnego. Darczyńca przekazał motor dwa tygodnie później, czyli 19 marca. Ponieważ w tym przypadku miesiąc na złożenie zeznania podatkowego liczony jest od momentu spełnienia przyrzeczonego świadczenia, termin na złożenie deklaracji przez pana Jacka upłynie dopiero 19 kwietnia.

Magdalena Majkowska

magdalena.majkowska@infor.pl

Podstawa prawna

- Art. 17a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.).

Zobacz także:
Akademia podatnika
Serwis PITy 2006

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

REKLAMA

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

PIT zero dla seniora: czy ulga w podatku należy się każdemu emerytowi

PIT zero dla seniora, znany też jako ulga dla pracujących seniorów nie przysługuje wszystkim, którzy weszli w ustawowy wiek emerytalny. Słowem – nie każdy emeryt skorzysta z tej preferencji podatkowej.

REKLAMA

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

REKLAMA