REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć 1 proc. podatku w zeznaniu rocznym

Bogdan Świąder
Bogdan Świąder

REKLAMA

W zeznaniu za 2006 rok podatnicy mogą przekazać 1 proc. swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Należy jednak pamiętać, że sami muszą dokonać wpłaty, aby z odliczenia skorzystać.

Możliwość przekazania części podatku na rzecz organizacji, która posiada status organizacji pożytku publicznego, mają podatnicy rozliczający się za 2006 rok. Przewidują to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które, choć uchylone w brzmieniu obowiązującym za ubiegły rok, są stosowane nadal. W następnym roku przekazanie 1 proc. ma być prostsze, gdyż wprowadzono nowe zasady rozliczania w tym zakresie.


Pożytek publiczny


Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Organizacjami pozarządowymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej, utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

- osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,

- stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Samo prowadzenie działalności pożytku publicznego nie oznacza jednak, że organizacja posiada status organizacji pożytku publicznego. Status ten uzyskuje ona po wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Status organizacji


Organizacją pożytku publicznego może być organizacja pozarządowa oraz kościelne osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, a także stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, które spełniają łącznie następujące wymagania:

REKLAMA

- prowadzą działalność statutową na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa,

- działalność jest wyłączną statutową działalnością organizacji pozarządowej i dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub grupy podmiotów w sferze zadań publicznych,

- w odniesieniu do stowarzyszeń i klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia za spełnienie realizacji zadań publicznych można uważać prowadzenie działalności, również na rzecz członków stowarzyszenia albo klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia,

- nie prowadzą działalności gospodarczej albo prowadzą działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych,

- cały dochód przeznaczają na działalność statutową,

REKLAMA

- mają statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru. Członkowie organu kontroli i nadzoru: nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia, nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej oraz mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w ustawie o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami.

Dodatkowo musi być jeszcze spełniony jeden warunek wynikający ze statusu określającego podstawę działalności organizacji pożytku publicznego. Statut lub inne akty wewnętrzne tych organizacji zabraniają:

- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (czyli osobom bliskim),

- przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji,

- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.

Organizacje pozarządowe i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego uzyskują status organizacji pożytku publicznego z chwilą wpisania do tego Rejestru informacji o spełnieniu powyższych wymagań.


UTRATA STATUSU ORGANIZACJI POŻYTKU PUBLICZNEGO

Status organizacji pożytku publicznego traci się z chwilą wykreślenia, z urzędu lub na wniosek, z Krajowego Rejestru Sądowego informacji o spełnianiu wspomnianych wymogów.


JAKIE PREFERENCJE POSIADA ORGANIZACJA POŻYTKU PUBLICZNEGO

Organizacji pożytku publicznego w odniesieniu do prowadzonej przez siebie działalności pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

- podatku dochodowego od osób prawnych

- podatku od nieruchomości

- podatku od czynności cywilnoprawnych

- opłaty skarbowej

- opłat sądowych


Kwota odliczenia


Zmniejszenie podatku należnego za rok podatkowy nie może przekroczyć kwoty dokonanej wpłaty, jednak nie więcej niż kwoty stanowiącej 1 proc. podatku należnego, wykazanego w zeznaniu PIT-36 lub PIT-37. W zeznaniu PIT-36 podatek należny w zaokrągleniu do pełnego złotego, od którego liczy się limit odliczenia, jest wyszczególniony w poz. 178. Od kwoty z tej pozycji obliczany jest 1 proc. kwoty zmniejszenia z tytułu wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego. Sama kwota zmniejszenia wpisywana jest w poz. 179 zeznania PIT-36 po zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół. W zeznaniu PIT-37 podstawę obliczenia zmniejszenia w wysokości 1 proc. stanowi kwota z poz. 110, a obliczona kwota wpisywana jest w poz. 111.


Termin wpłaty


Zmniejszenie podatku należnego obejmuje wpłaty dokonane od dnia 1 maja do dnia 31 grudnia roku podatkowego oraz od dnia 1 stycznia do dnia złożenia zeznania za rok podatkowy, nie później jednak niż do upływu terminu określonego dla złożenia tego zeznania.

Z takiej konstrukcji przepisu wynikają dwa wnioski. Po pierwsze, wpłaty należy dokonać przed dniem złożenia zeznania podatkowego za 2006 rok. Oznacza to, że złożenie zeznania rocznego z wykazanym zmniejszeniem 1-proc. kwoty z tytułu wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego, a wpłacenie tej kwoty po dniu złożenia zeznania rocznego może zostać zakwestionowane przez organy podatkowe.

Po drugie, złożenie zeznania i wpłata po terminie, czyli po 30 kwietnia 2007 r. nie pozwala na skorzystanie ze zmniejszenia podatku w zeznaniu za 2006 rok.

W tym miejscu trzeba przypomnieć, że odliczenie 1 proc. od podatku należnego według omawianych zasad nie obowiązuje od 2007 roku. Od tego roku wprowadzono nowe zasady 1-proc. zmniejszenia podatku należnego z tytułu darowizny pieniężnej na rzecz organizacji pożytku publicznego, z tym że nowe zasady będą miały zastosowanie do dochodów uzyskanych począwszy od 2007 roku. Celem jednoznacznego określenie zasad dokonywania 1-proc. zmniejszenia w zeznaniach podatkowych składanych za 2006 rok, a obejmujących wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego dokonane od 1 maja 2006 r. do 31 grudnia 2006 r. oraz od 1 stycznia 2007 r. do dnia złożenia zeznania podatkowego za 2006 rok wprowadzono do nowelizacji ustawy o PIT przepis przejściowy. Miał on bezsprzecznie określić, że wpłaty dokonane w okresie składania zeznań podatkowych za 2006 rok (tj. od 1 stycznia 2007 r. do 30 kwietnia 2007 r.) mogą stanowić podstawę do 1-proc. zmniejszenia podatku należnego wynikającego z zeznania podatkowego złożonego za 2006 rok.

Zgodnie z nim, jeżeli podatnik w okresie od 1 maja 2006 r. do 31 grudnia 2006 r. oraz od 1 stycznia 2007 r. do dnia złożenia zeznania za 2006 rok, nie później jednak niż do dnia upływu terminu określonego dla złożenia tego zeznania, dokonał darowizny pieniężnej, czyli wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego na zasadach obowiązujących przed 1 stycznia 2007 r., podatek dochodowy wynikający z zeznania podatkowego za 2006 rok zmniejsza się na podstawie starych przepisów. Zmniejszenie to stosuje się, jeżeli darowizna pieniężna, czyli wspomniana wpłata, nie została odliczona od dochodu jako darowizna przekazana w ramach 6-proc. limitu lub na podstawie odrębnych ustaw oraz od przychodu lub podatku na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


KIEDY NIE PRZYSŁUGUJE ODLICZENIE

Zmniejszenie podatku o 1 proc. wpłaty nie dotyczy wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 proc. oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.


Dokumentowanie wpłaty


Zmniejszenie podatku należnego w ramach kwoty stanowiącej 1 proc. podatku stosuje się, jeżeli dokonane wpłaty zostały udokumentowane dowodem wpłaty na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego, z którego w szczególności wynika: imię i nazwisko oraz adres wpłacającego, kwota dokonanej wpłaty, nazwa organizacji pożytku publicznego, na rzecz której dokonana została wpłata. Ponadto kwota wpłaty nie została odliczona od dochodu jako darowizna na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT oraz od przychodu lub podatku na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W oparciu o art. 26 ust. 1 pkt 9 możliwe jest odliczenie w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6 proc. dochodu, darowizn przekazanych na cele: określone w ustawie o działalności pożytku publicznego, organizacjom pozarządowym, kościelnym osobom prawnym i ich jednostkom organizacyjnym oraz stowarzyszeniom jednostek samorządu terytorialnego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, a także kultu religijnego.


Roczne rozliczenie płatnika


Z możliwości zmniejszenia podatku z tytułu wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego skorzysta również podatnik, który wcześniej złożył płatnikowi (np. zakładowi pracy) oświadczenie dla celów dokonania rocznego obliczenia podatku. Na tej podstawie otrzymał takie rozliczenie od płatnika na druku PIT-40, co jednak nie pozbawia możliwości samodzielnego rozliczenia na druku zeznania rocznego składanym do końca kwietnia 2007 r.

Przy dokonywaniu rocznego obliczenia podatku płatnik: uwzględnia koszty uzyskania przychodu, odlicza od dochodu potrącone w ciągu roku składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, odlicza od podatku kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej w roku podatkowym oraz dolicza do podatku otrzymany za jego pośrednictwem zwrot uprzednio zapłaconej i odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne. Ponadto na wniosek podatnika odlicza od dochodu zwrócone płatnikowi świadczenia - jeżeli nie zostały one potrącone od dochodu przy poborze zaliczek. Nie ma możliwości natomiast na wniosek podatnika zadecydować o przekazaniu 1 proc. należnego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego i wpłacie na odpowiednie konto. W związku z tym podatnik, który pomimo dokonania rocznego rozliczenia przez płatnika chce przekazać 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego, musi złożyć zeznanie roczne PIT-37 w oparciu o otrzymane od płatnika rozliczenie podatku. W zeznaniu tym będzie mógł zadecydować o przekazaniu kwoty wcześniej wpłaconej dla organizacji pożytku publicznego.


Wprowadzone zmiany


Przy rozliczaniu zeznania za 2007 rok nastąpią jednak poważne zmiany zasad odliczania 1 proc. na rzecz organizacji pożytku publicznego. Co prawda będą one obowiązywać dopiero za rok, ale już teraz można się nimi zainteresować.

Od przyszłego roku to naczelnik urzędu skarbowego, na wniosek podatnika, będzie przekazywał na rzecz jednej organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego, wybranej przez podatnika z oficjalnego wykazu, kwotę w wysokości nieprzekraczającej 1 proc. podatku należnego wynikającego z zeznania podatkowego, po zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół. O ile w obecnym stanie prawnym aby podatnik mógł zmniejszyć swój podatek o 1 proc., musi najpierw sam dokonać wpłaty na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego, to od przyszłego roku przekazanie kwoty odbywało się będzie za pośrednictwem urzędów skarbowych.

Wskazanie w zeznaniu podatkowym organizacji pożytku publicznego, poprzez podanie jej nazwy i numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, będzie traktowane na równi ze złożeniem wniosku o przekazanie pieniędzy. Przekazania kwoty na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego - po pomniejszeniu o koszty przelewu bankowego - będzie dokonywał naczelnik urzędu skarbowego właściwy miejscowo dla złożenia zeznania podatkowego w terminie trzech miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego. Tak jak obecnie przekazanie 1 proc. podatku nastąpi pod warunkiem, że zeznanie podatkowe zostanie złożone przed upływem terminu określonego dla złożenia tego zeznania.

Nieco inaczej określono ilość możliwych do obdarowania organizacji. Zgodnie z przyszłymi zasadami podatnik będzie mógł w zeznaniu podatkowym wskazać tylko jedną organizację pożytku publicznego, na konto której przekaże 1 proc. swojego podatku.

Dosyć znamienną różnicą przy przekazywaniu 1 proc. podatku jest nadanie tego prawa również podatnikom rozliczającym się z dochodów kapitałowych i opodatkowanych 19-proc. podatkiem liniowym.

Wykaz organizacji pożytku publicznego będzie ogłaszany w drodze obwieszczenia w Monitorze Polskim w terminie do końca roku podatkowego przez ministra do spraw zabezpieczenia społecznego, w porozumieniu z ministrem sprawiedliwości. W wykazie tym nie będą uwzględnione organizacje prowadzące działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 proc., oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub handlu tymi wyrobami.

Obecnie wykaz taki można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości pod adresem opp.ms.gov.pl, gdzie jest na bieżąco aktualizowany.


ZWROT WPŁATY

W przypadku zwrotu dokonanej wpłaty organizacja pożytku publicznego jest obowiązana przekazać urzędowi skarbowemu informację o zwróconej podatnikowi kwocie wpłaty, w terminie miesiąca od dnia dokonania zwrotu.


Podstawa prawna:

- Art. 27d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku.

- Art. 12 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 217, poz. 1588).

- Art. 3 oraz art. 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

BOGDAN ŚWIĄDER

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA