Nowe przepisy dotyczące zwrotu VAT w budownictwie mieszkaniowym
REKLAMA
W nowelizacji ograniczono (ale jednocześnie i uproszczono) zasady dotyczące terminów składania wniosku. Obecnie wniosek może być złożony raz w roku, z tym że ostatni wniosek może być złożony nie później niż do 30 czerwca 2008 r.
Został uszczegółowiony zakres danych podawanych na wniosku. Obecnie wniosek powinien zawierać co najmniej:
1) imię i nazwisko, NIP albo numer PESEL - w przypadku gdy osoba fizyczna nie posiada NIP, a jeśli osobie fizycznej składającej wniosek nie nadano żadnego z tych numerów - rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby, w tym również wystawionego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska, adres osoby fizycznej, a w przypadku małżonków - obojga małżonków,
2) wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek,
3) rodzaj poniesionych wydatków,
4) rok rozpoczęcia inwestycji,
5) wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków,
6) kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z ustawą,
7) oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
8) wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić za pośrednictwem banku - wskazanie numeru rachunku bankowego osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków - numeru rachunku bankowego obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot,
9) podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków - podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każde z małżonków.
Nie ma już jednak obowiązku dołączania do wniosku pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomienia o zakończeniu inwestycji, lub dokumentu określającego stopień zaawansowania inwestycji, sporządzonego przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, jeżeli roboty wymagają pozwolenia na budowę.
Obecnie procedura wygląda następująco. Urząd skarbowy (nie naczelnik) wydaje decyzję, w której określa kwotę zwrotu - w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Ale jeżeli prawidłowość złożonego wniosku nie budzi wątpliwości, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty wykazanej we wniosku bez wydania decyzji.
Kwota zwrotu podlega wypłaceniu:
- w terminie 25 dni - jeżeli została wydana decyzja,
- w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku - jeżeli nie było konieczności wydania decyzji.
W przypadku gdy osoba fizyczna nie posiada zaległości podatkowych, kwota zwrotu podlega wypłaceniu:
1) w kasie albo
2) za pośrednictwem poczty, albo
3) za pośrednictwem banku,
z tym, że kwota zwrotu wypłacana za pośrednictwem poczty jest pomniejszana o koszty jej przesłania.
Jeżeli decyzja nie została wydana lub kwota zwrotu nie została wypłacona w terminie, kwota zwrotu podlega oprocentowaniu w wysokości opłaty prolongacyjnej, obowiązującej w dniu, w którym upłynął termin wypłaty kwoty zwrotu.
Nie należy się jednak spodziewać, aby urzędy zbyt często były zmuszone do wypłaty oprocentowania. Nie przysługuje ono bowiem, jeżeli winę za niewypłacenie kwoty zwrotu w terminie ponosi osoba fizyczna lub opóźnienie w wypłaceniu kwoty zwrotu powstało z przyczyn niezależnych od urzędu skarbowego. Przy tym skomplikowaniu dokumentowania wydatków nie będzie trudno urzędowi skarbowemu sformułować jakieś zarzuty wobec podatnika starającego się o zwrot.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).
Marta Marciniak
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.