REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec biletów za złotówkę

REKLAMA

Przewoźnicy będą podawać cenę biletu ze wszystkimi opłatami. Ochrona lotniska będzie mogła kontrolować bagaże pasażerów. Krajowi piloci otrzymają licencje narodowe.


Ministerstwo Transportu przygotowało projekt nowelizacji prawa lotniczego, który nakłada na przewoźników i biura podróży obowiązek podawania pełnej ceny biletów oraz stwarza prawne podstawy dla kontroli pasażerów przez ochronę lotniska.

Opłaty w cenie

Linie lotnicze i biura podróży będą musiały podawać taryfy za przelot w pełnej wysokości. Cena obejmie opłaty lotniskowe, dopłaty i podatki.
- Obecnie wysokość opłaty, jaką podaje przewoźnik, znacznie różni się od faktycznie pobieranej. Szczególnie widać to na przykładzie tzw. tanich linii - mówi Eugeniusz Wróbel, wiceminister transportu.
Skończą się reklamy o lotach za symboliczną złotówkę. Linie podają teraz taką cenę, informując jedynie, że nie zawiera ona tzw. opłat lotniskowych i podatków, które znacznie podnoszą cenę biletu.
- To pozytywna zmiana dla klientów i dla nas. My przez pewien czas podawaliśmy ceny brutto, ale konkurencja wymogła inną praktykę. Z drugiej jednak strony podatki i opłaty to nie są ceny przewoźników, tylko państwa i lotnisk - tłumaczy Marek Babuśka, prezes Krakowskiej Izby Turystyki.

Pasażerowie do kontroli

Uregulowane zostaną kwestie związane z bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym. Za kontrole osób, ładunków, przesyłek w ruchu międzynarodowym oraz krajowym będzie odpowiadać straż graniczna. Obowiązek kontroli bezpieczeństwa będzie mieć także zarządzający lotniskiem w obszarze przejść ze strefy ogólnodostępnej do zastrzeżonej lotniska.
- Obecnie służba ochrony lotniska nie ma pełnych uprawnień do przeglądania zawartości bagażu, ładunku oraz poczty, wierzchniego okrycia - mówi minister Wróbel.
- Jednak w rzeczywistości po zamachach na World Trade Center straż ochrony lotniska dokonuje niektórych z tych czynności jeszcze przed kontrolą paszportową - mówi Artur Burak, rzecznik prasowy portu lotniczego na Okęciu.
Ochrona będzie mieć prawo do tzw. kontroli manualnej. Obejmie ona czynności w celu wykrycia w odzieży lub przedmiotach osobistych rzeczy, których przewóz jest zabroniony. Kontrolę osobistą, która obejmuje m.in. bezpośrednie przeszukanie, nadal będą wykonywać wyłącznie funkcjonariusze służb państwowych.

Więcej lotnisk i pilotów

Projekt wprowadza także licencję narodową pilota samolotu turystycznego oraz szybowcowego, którą będzie wydawał prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Licencja będzie ważna tylko w naszym kraju. Wymagania dla takiego typu licencji będą niższe niż międzynarodowe (ICAO). Obniżony zostanie próg wieku - 16 lat dla pilota turystycznego oraz 15 lat dla pilota szybowców. Aby wykonać lot do innego państwa, taki pilot będzie musiał uzyskać zezwolenie od władz lotniczych tego państwa.
- Ta bariera nie ma jednak znaczenia. Najważniejsze jest obniżenie wieku, gdyż my postulujemy szkolenie pilotów już w klasach licealnych o profilu lotniczym - mówi Krzysztof Mikołajczyk z Biura Zarządu Aeroklubu Polskiego.
Licencja krajowa będzie udogodnieniem dla tych, którzy chcą uprawiać sporty lotnicze na poziomie rekreacyjnym i na terenie naszego kraju. Nowelizacja znosi także ograniczenia przy zakładaniu lotnisk użytku niepublicznego przez podmioty pochodzące z państw Unii Europejskiej.
- Chcemy, żeby zagraniczne podmioty mogły zakładać takie lotniska w Polsce. Polski rynek jest jednym z najbardziej dynamicznych na świecie i potrzebuje wsparcia - mówi Katarzyna Krasnodębska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
- Popieramy rozwój działalności komercyjnej na prywatnych lotniskach niepublicznych. Wpłynie on pozytywnie na poziom lotnictwa ogólnego - potwierdza Krzysztof Mikołajczyk.

Nowe obowiązki przewoźników

Zarządzający lotniskiem będzie musiał przekazać przewoźnikom do zaopiniowania projekt opłat lotniskowych najpóźniej do 1 sierpnia w roku, który poprzedza ich wprowadzenie.
- Jeśli zarządzający nie ustali kwestii opłat z przewoźnikami, wówczas jego opłaty będą mogły obowiązywać najwyżej rok. W razie zawarcia porozumienia z przewoźnikami - nawet do trzech lat - mówi minister Wróbel.
Zarządzający lotniskiem będzie obowiązany przedstawić prezesowi urzędu przed każdym sezonem analizę przepustowości dla danego lotniska oraz posiadać plan generalny lotniska na okres co najmniej 20 lat. Analiza przepustowości stanie się obiektywnym kryterium decyzji prezesa urzędu, czy dany port lotniczy powinien być portem pierwszej kategorii i czy należy w nim wprowadzić organizacje rozkładów lotów.
Klienci portów lotniczych domagają się jednak większych inwestycji w nowoczesne technologie do zarządzania ruchem lotniczym.
- Zmiany infrastrukturalne zwiększające przepustowość portów lotniczych następują zbyt wolno jak na potrzeby przewoźników - mówi Eryk Kłopotowski ze SkyEurope.
- Zarówno przewoźnicy, jak i porty lotnicze powinny wprowadzać nowe narzędzia, inwestować w sprzęt, dbać o zapewnienie jak najlepszych warunków pasażerom - mówi Emilia Osewska-Mądry, dyrektor British Airways w Polsce.
- Dobrze jednak, że projekt umożliwi wsparcie ze środków publicznych lotnisk aeroklubów, które będą świadczyć usługi publiczne - podsumowuje Krzysztof Mikołajczyk.
Projekt nowelizacji jest w trakcie uzgodnień międzyresortowych.
15 mln osób odprawiły krajowe porty lotnicze w 2006 roku
18 mln pasażerów mają odprawić w 2007 roku
63 mln pasażerów mogą obsłużyć polskie lotniska w 2030 roku (szacunki ULC)




Piotr Trocha



REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Plaże, place zabaw, parki rozrywki, tarasy w restauracjach bez dymu tytoniowego i aerozoli z e-papierosów. Jest decyzja UE

W dniu 3 grudnia 2024 r. ministrowie zdrowia państw członkowskich Unii Europejskiej zmienili zalecenia w sprawie miejsc wolnych od dymu. Unijne rekomendacje obejmą w szczególności miejsca miejsca rekreacji na świeżym powietrzu, zwłaszcza tam, gdzie często mogą przebywać dzieci, młodzież i osoby narażone. Rekomendacje mają zastosowanie do e-papierosów i podgrzewanych wyrobów tytoniowych i stanowią zachętę dla państw członkowskich UE do rozszerzenia zakresu istniejącej ochrony przed biernym paleniem. Jak ustaliła PAP, Polska głosowała za zmianą.

Będzie więcej ukraińskich dzieci w polskich szkołach. Rząd chce wyrównania szans edukacyjnych młodzieży z Ukrainy

Trwają prace nad rozporządzeniem Rady Ministrów regulującym wsparcie dla dzieci i młodzieży z Ukrainy. Projekt zakłada m.in. dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych oraz doskonalenie kadr systemu oświaty.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Święta w 2025 r. przypadające w sobotę. Kiedy pracownik otrzyma dzień wolny za święto w sobotę?

Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w dniu innym niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Czy oznacza to, że za święto przypadające w sobotę należy udzielić innego dnia wolnego od pracy? Czy w 2025 r. będą święta w sobotę?

REKLAMA

Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r. Sądy okręgowe o wyrównaniu emerytur przez ZUS. Pełne, czy tylko za trzy lata? [Analiza radcy prawnego]

W artykule analiza wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie VI Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 3 lipca 2024 r. sygn. akt VI U 528/24 oraz wyrok Sądu Okręgowego w Bielsku-Białej z dnia 15 października 2024 r. sygn. akt VI U 1016/24 w zakresie przyznanego emerytowi wyrównania. Autor dr Andrzej Hańderek radca prawny

Chorobowe 2024/2025: wynagrodzenie i zasiłek. Jaka minimalna podstawa wymiaru? Kiedy i komu ZUS wypłaca zasiłek chorobowy? Jaki wniosek trzeba złożyć?

Kto ma prawo do wynagrodzenia albo zasiłki za czas choroby? Ile wynosi wynagrodzenie chorobowe a ile zasiłek chorobowy? Jaka jest minimalna podstawa wymiaru zasiłku i wynagrodzenia chorobowego? Jakich formalności trzeba dopełnić, by uzyskać zasiłek chorobowy?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

Kwalifikacja wojskowa 2025: Sprawdź terminy i kto musi się stawić

Rozpoczęcie kwalifikacji wojskowej w 2025 roku ogłoszono na dzień 20 stycznia, a jej przeprowadzenie zaplanowano od 3 lutego do 30 kwietnia. Sprawdź, kto jest zobowiązany do wzięcia udziału oraz jakie grupy obejmuje nowe rozporządzenie Ministerstwa Obrony Narodowej.

REKLAMA

KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.

REKLAMA