REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec biletów za złotówkę

REKLAMA

Przewoźnicy będą podawać cenę biletu ze wszystkimi opłatami. Ochrona lotniska będzie mogła kontrolować bagaże pasażerów. Krajowi piloci otrzymają licencje narodowe.


Ministerstwo Transportu przygotowało projekt nowelizacji prawa lotniczego, który nakłada na przewoźników i biura podróży obowiązek podawania pełnej ceny biletów oraz stwarza prawne podstawy dla kontroli pasażerów przez ochronę lotniska.

Opłaty w cenie

Linie lotnicze i biura podróży będą musiały podawać taryfy za przelot w pełnej wysokości. Cena obejmie opłaty lotniskowe, dopłaty i podatki.
- Obecnie wysokość opłaty, jaką podaje przewoźnik, znacznie różni się od faktycznie pobieranej. Szczególnie widać to na przykładzie tzw. tanich linii - mówi Eugeniusz Wróbel, wiceminister transportu.
Skończą się reklamy o lotach za symboliczną złotówkę. Linie podają teraz taką cenę, informując jedynie, że nie zawiera ona tzw. opłat lotniskowych i podatków, które znacznie podnoszą cenę biletu.
- To pozytywna zmiana dla klientów i dla nas. My przez pewien czas podawaliśmy ceny brutto, ale konkurencja wymogła inną praktykę. Z drugiej jednak strony podatki i opłaty to nie są ceny przewoźników, tylko państwa i lotnisk - tłumaczy Marek Babuśka, prezes Krakowskiej Izby Turystyki.

Pasażerowie do kontroli

Uregulowane zostaną kwestie związane z bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym. Za kontrole osób, ładunków, przesyłek w ruchu międzynarodowym oraz krajowym będzie odpowiadać straż graniczna. Obowiązek kontroli bezpieczeństwa będzie mieć także zarządzający lotniskiem w obszarze przejść ze strefy ogólnodostępnej do zastrzeżonej lotniska.
- Obecnie służba ochrony lotniska nie ma pełnych uprawnień do przeglądania zawartości bagażu, ładunku oraz poczty, wierzchniego okrycia - mówi minister Wróbel.
- Jednak w rzeczywistości po zamachach na World Trade Center straż ochrony lotniska dokonuje niektórych z tych czynności jeszcze przed kontrolą paszportową - mówi Artur Burak, rzecznik prasowy portu lotniczego na Okęciu.
Ochrona będzie mieć prawo do tzw. kontroli manualnej. Obejmie ona czynności w celu wykrycia w odzieży lub przedmiotach osobistych rzeczy, których przewóz jest zabroniony. Kontrolę osobistą, która obejmuje m.in. bezpośrednie przeszukanie, nadal będą wykonywać wyłącznie funkcjonariusze służb państwowych.

Więcej lotnisk i pilotów

Projekt wprowadza także licencję narodową pilota samolotu turystycznego oraz szybowcowego, którą będzie wydawał prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Licencja będzie ważna tylko w naszym kraju. Wymagania dla takiego typu licencji będą niższe niż międzynarodowe (ICAO). Obniżony zostanie próg wieku - 16 lat dla pilota turystycznego oraz 15 lat dla pilota szybowców. Aby wykonać lot do innego państwa, taki pilot będzie musiał uzyskać zezwolenie od władz lotniczych tego państwa.
- Ta bariera nie ma jednak znaczenia. Najważniejsze jest obniżenie wieku, gdyż my postulujemy szkolenie pilotów już w klasach licealnych o profilu lotniczym - mówi Krzysztof Mikołajczyk z Biura Zarządu Aeroklubu Polskiego.
Licencja krajowa będzie udogodnieniem dla tych, którzy chcą uprawiać sporty lotnicze na poziomie rekreacyjnym i na terenie naszego kraju. Nowelizacja znosi także ograniczenia przy zakładaniu lotnisk użytku niepublicznego przez podmioty pochodzące z państw Unii Europejskiej.
- Chcemy, żeby zagraniczne podmioty mogły zakładać takie lotniska w Polsce. Polski rynek jest jednym z najbardziej dynamicznych na świecie i potrzebuje wsparcia - mówi Katarzyna Krasnodębska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
- Popieramy rozwój działalności komercyjnej na prywatnych lotniskach niepublicznych. Wpłynie on pozytywnie na poziom lotnictwa ogólnego - potwierdza Krzysztof Mikołajczyk.

Nowe obowiązki przewoźników

Zarządzający lotniskiem będzie musiał przekazać przewoźnikom do zaopiniowania projekt opłat lotniskowych najpóźniej do 1 sierpnia w roku, który poprzedza ich wprowadzenie.
- Jeśli zarządzający nie ustali kwestii opłat z przewoźnikami, wówczas jego opłaty będą mogły obowiązywać najwyżej rok. W razie zawarcia porozumienia z przewoźnikami - nawet do trzech lat - mówi minister Wróbel.
Zarządzający lotniskiem będzie obowiązany przedstawić prezesowi urzędu przed każdym sezonem analizę przepustowości dla danego lotniska oraz posiadać plan generalny lotniska na okres co najmniej 20 lat. Analiza przepustowości stanie się obiektywnym kryterium decyzji prezesa urzędu, czy dany port lotniczy powinien być portem pierwszej kategorii i czy należy w nim wprowadzić organizacje rozkładów lotów.
Klienci portów lotniczych domagają się jednak większych inwestycji w nowoczesne technologie do zarządzania ruchem lotniczym.
- Zmiany infrastrukturalne zwiększające przepustowość portów lotniczych następują zbyt wolno jak na potrzeby przewoźników - mówi Eryk Kłopotowski ze SkyEurope.
- Zarówno przewoźnicy, jak i porty lotnicze powinny wprowadzać nowe narzędzia, inwestować w sprzęt, dbać o zapewnienie jak najlepszych warunków pasażerom - mówi Emilia Osewska-Mądry, dyrektor British Airways w Polsce.
- Dobrze jednak, że projekt umożliwi wsparcie ze środków publicznych lotnisk aeroklubów, które będą świadczyć usługi publiczne - podsumowuje Krzysztof Mikołajczyk.
Projekt nowelizacji jest w trakcie uzgodnień międzyresortowych.
15 mln osób odprawiły krajowe porty lotnicze w 2006 roku
18 mln pasażerów mają odprawić w 2007 roku
63 mln pasażerów mogą obsłużyć polskie lotniska w 2030 roku (szacunki ULC)




Piotr Trocha



Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA