REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pogorszyły się obroty polskich portów morskich

REKLAMA

Niecałe pół punktu procentowego wzrosły przeładunki w polskich portach morskich w roku 2006. Ogółem przeładowano 55,8 mln ton. Zakładano kilkuprocentowy wzrost. W tym roku ta tendencja się utrzyma.


Nowy raport firmy Actia Consulting z Gdyni na temat polskich portów morskich wyraźnie wskazuje na niepokojące zmiany w tej gałęzi transportu. W 2006 roku polskie porty morskie przeładowały łącznie 55,8 mln ton. Jest to przybliżony poziom do notowanego w poprzednim roku (wzrost jedynie o 0,4 proc.) i wyraźnie świadczy o wyhamowaniu tendencji wzrostowej, która w ostatnich trzech latach utrzymywała się na poziomie przekraczającym 8 proc. rocznie. Jednakże spadek ten nie dotyczy wszystkich grup ładunkowych oraz nie wszystkich portów. Jak wskazują autorzy raportu, w Gdańsku i Szczecinie-Świnoujściu (łącznie) zanotowano spadek przeładunków o ok. 4 proc., natomiast w porcie w Gdyni osiągnięto wzrost o 16 proc.

Różne obroty

Wielkość obrotów związana jest ściśle ze strukturą ładunków i infrastrukturą portów przygotowaną pod obsługę konkretnych grup towarowych. Gdańsk i Szczecin-Świnoujście są to porty, które przystosowane były do przeładunków towarów masowych, których obrót handlowy z roku na rok spada. Dopiero co rozpoczęte inwestycje nie zdołały jeszcze zmienić charakteru głównej działalności przeładunkowej. Stąd w Gdańsku największy wzrost odnotowano w paliwach i ładunkach drobnicowych (prawie 13 proc.). Natomiast największe spadki tego portu dotyczyły ładunków masowych, węgla i koksu oraz rudy (dla węgla ponad 40 proc. a dla rudy ponad 34 proc.). Również w portach Szczecina i Świnoujścia za-ładunkowych. Główną przyczyną było ograniczenie obrotów ładunków masowych suchych o ok. 20 proc. Podobnie jak w Gdańsku, największy spadek dotyczył węgla oraz rudy. Niestety wzrosty w innych grupach ładunkowych nie zdołały zrekompensować strat. W najlepszym położeniu znajduje się Gdynia. Podstawową grupą ładunkową, generującą przyrost obrotów w porcie w Gdyni, była drobnica. Ale też specjalizacja kontenerowa tego portu (dwa teminale kontenerowe) pozwoliła osiągnąć wzrost 15 proc. Wiąże się to głównie z dynamicznym wzrostem obrotów kontenerowych dalekomorskich, w związku ze zwiększającą się wymianą handlową pomiędzy Polską a Chinami, jak też aktywizacją przewozów ro-ro.

Przeładunki kontenerowe

Poprzedni rok był kolejnym dobrym rokiem dla wzrostu obrotów kontenerowych. W polskich portach wzrost ten osiągnął średni poziom 14,9 proc. Do wzrostu dynamiki obrotów kontenerowych przyczynia się szeroki program inwestycyjny realizowany we wszystkich portach. Dotyczy to zarówno rozbudowy funkcjonujących już terminali (BCT Gdynia, GTK Gdańsk) oraz nowych inwestycji. Niektóre z nich już wpływają na wyniki portów (GCT Gdynia), inne będą stanowić czynniki wzrostu w latach kolejnych (DCT Gdańsk, Terminal Kontenerowy Ostrów Grabowski Szczecin).

Nadzieja w inwestycjach

Rok 2007 przyniesie utrzymanie się zeszłorocznych tendencji w odniesieniu do obrotów ładunków drobnicowych, a zwłaszcza skonteneryzowanych. Ponadto inwestycje portowe w rozwój terminali kontenerowych znacznie zwiększają możliwości polskich portów, a także poprawią jakość oferowanych przez nie usług. Może to spowodować pojawienie się nowych przewoźników kontenerowych, obsługujących polskie porty, można się również spodziewać zmiany rozkładu geograficznego już istniejących połączeń. Niezmiernie istotnym elementem funkcjonowania rynku, w przy- padku ruchu kontenerowego, jest zapewnienie odpowiednich połączeń do i z portów morskich, co przekłada się bezpośrednio na inwestycje drogowe i kolejowe. Kontynuacja budowy autostrady A1 jest tutaj jednym z podstawowych elementów. Coraz wyraźniej widać także zdecydowane działania prywatnych przewoźników kolejowych, którzy dostrzegli szansę rozwoju w obsłudze regularnych serwisów kontenerowych. Należy do nich m.in spółka PCC Rail Containers, która planuje otworzyć połączenia kolejowe centrum kraju ze wszystkimi morskimi terminalami kontenerowymi w Polsce.

Beata Trochymiak


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA