REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych

REKLAMA

Jakie zmiany w podatkach i opłatach lokalnych weszły w życie 1 stycznia 2007 r.? Co się zmieni w zakresie tych podatków i opłat od 1 stycznia przyszłego roku?
Zmiany do ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych zostały wprowadzone przede wszystkim przez przepisy ustawy z 7 grudnia 2006 r. Część z nich wejdzie jednak w życie dopiero z początkiem przyszłego roku. Głównym założeniem tej nowelizacji była zmiana przepisów w zakresie podatku od środków transportowych. Ponadto, w związku z postulatami samorządowych organów podatkowych, zniesiono (od 1 stycznia 2008 r.) podatek od posiadania psów i wprowadzono w to miejsce fakultatywną opłatę od posiadania psów, o wprowadzeniu której ma na terenie danej gminy decydować rada tej gminy. Pozostałe zmiany mają charakter porządkujący i systematyzujący i polegają na usunięciu niezgodności oraz doprecyzowaniu przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Podatek od nieruchomości

Zmiany w zakresie tego podatku to przede wszystkim doprecyzowanie przepisów w zakresie wyłączeń oraz zwolnień z opodatkowania.

Do katalogu wyłączeń z opodatkowania dodano zatem grunty pod morskimi wodami wewnętrznymi (nowy pkt 2a w art. 2 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). Uściślono również, że z wyłączenia od podatku od nieruchomości korzystają grunty pod powierzchniowymi wodami płynącymi (zmiana pkt 2 w art. 2 ust. 3). Doprecyzowano także brzmienie art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy tak, aby wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości podlegały grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych w rozumieniu przepisów o drogach publicznych oraz zlokalizowane w nich budowle – z wyjątkiem związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż eksploatacja autostrad płatnych.

Kolejna zmiana to doprecyzowanie brzmienia przepisów art. 4 ust. 5 i 6 oraz art. 6 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych określających odpowiednio zasady ustalania wartości rynkowej budowli i ich części, od których nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, oraz termin powstania obowiązku podatkowego w przypadku nowo wybudowanych budynków i budowli.

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych zmieniono także przepis art. 7 ust. 1 pkt 1. Obecnie od podatku od nieruchomości są zwolnione budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty, jeżeli:
• zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym lub
• są przeznaczone wyłącznie do przewozu osób, wykonywanego przez przewoźnika kolejowego, który równocześnie zarządza tą infrastrukturą bez udostępniania jej innym przewoźnikom, lub
• tworzą linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1435 mm.

Zmiana ta ma głównie na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących m.in. niezdefiniowanego pojęcia publicznego transportu kolejowego.

Kolejna zmiana w zakresie podatku od nieruchomości polega na doprecyzowaniu zasad zwrotu utraconych dochodów jednostkom samorządu terytorialnego z tytułu zwolnień dla nieruchomości położonych w parkach narodowych i rezerwatach przyrody oraz dla przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego (art. 7 ust. 4).

Wszystkie te zmiany weszły w życie 1 stycznia br.

Podatek od środków transportowych

Zgodnie ze znowelizowanym art. 8 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od 1 stycznia 2008 r. nie będą już podlegać temu podatkowi samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) równej 3,5 tony. Zmiana ta ma m.in. zapewnić ujednolicenie zasad opodatkowania pojazdów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami wynikającymi z przepisów o ruchu drogowym. Jak wynika z uzasadnienia do projektu zmian, zmiana ta jest spowodowana również informacjami, że niektórzy producenci pojazdów zmieniają tonaż produkowanych samochodów ciężarowych (z pojazdów o dmc 3,5 tony na dmc 3,49 tony) w celu zwiększenia sprzedaży poprzez zachęcanie klientów do nabywania pojazdów niepodlegających podatkowi od środków transportowych.

Konsekwencją wyłączenia z opodatkowania samochodów ciężarowych o dmc równej 3,5 tony jest zmiana art. 10 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W przepisie tym określono, że od 1 stycznia 2008 r. maksymalna stawka podatku od środków transportowych od samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie wynosić ma 676,20 zł.

Nowelizacja objęła także art. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a polega o­na na doprecyzowaniu, na kim ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych. Co do zasady, ciąży o­n na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Przy czym od 1 stycznia 2008 r. jak właścicieli będzie się również traktować jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które jest zarejestrowany środek transportowy, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium RP jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Nowe przepisy doprecyzowują również powstanie obowiązku podatkowego w przypadku pierwszej rejestracji pojazdu (art. 9 ust. 4 i 4a – wejście w życie 1 stycznia 2007 r.). Określają także moment wygaśnięcia tego obowiązku w przypadku upływu terminu powierzenia pojazdu (art. 9 ust. 5 – wejście w życie 1 stycznia 2008 r.).
Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się (zostały doprecyzowane) przepisy art. 11 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych określające termin powstania obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych oraz zasady jego płatności. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami raty tego podatku są obecnie proporcjonalne zamiast równych.

Kolejna zmiana, która już obowiązuje, to zrezygnowanie ze zwolnienia od podatku od środków transportowych dla pojazdów wykorzystywanych w dowozie i odwozie na maksymalną odległość w linii prostej do 150 km na terytorium RP w transporcie kombinowanym (uchylenie pkt 4 w art. 12 ust. 1). Warunkiem tego zwolnienia było przeznaczenie tych pojazdów wyłącznie dla tych przewozów, potwierdzone na podstawie dokumentów określonych w odrębnych przepisach. Ponieważ te odrębne przepisy, określające wzór dokumentów potwierdzających wykorzystywanie pojazdów wyłącznie w transporcie kombinowanym, nie zostały wydane, nie było możliwości skorzystania z tego zwolnienia. Jednocześnie, stosownie do art. 11a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, istnieje możliwość uzyskania nawet 100-proc. zwrotu zapłaconego podatku od środków transportowych wykorzystywanych w transporcie kombinowanym, co powoduje dla przedsiębiorców taki sam skutek ekonomiczny jak w przypadku zwolnienia podatkowego.

Opłata od posiadania psów

W obecnym stanie prawnym podatek od posiadania psów jest świadczeniem obligatoryjnym. Gminy muszą go pobierać nawet wtedy, gdy koszty jego poboru zdecydowanie przekraczają wpływy z tego tytułu do budżetu gminy. Stąd podatek od posiadania psów od 1 stycznia 2008 r. zastąpiony zostanie innym świadczeniem – fakultatywną opłatą od posiadania psów. Dlatego w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych zostanie uchylony rozdział 4 „Podatek od posiadania psów”. Dodany będzie natomiast art. 18a określający zakres opłaty od posiadania psów. Zgodnie z nowymi przepisami o wprowadzeniu tej opłaty na terenie danej gminy będzie decydować rada tej gminy. Będzie o­na również, tak jak w przypadku pozostałych opłat i obecnie w odniesieniu do podatku od posiadania psów, określać w drodze uchwały zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek tej opłaty. Będzie również mogła zarządzić pobór tej opłaty w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.

Przewidziano również zwolnienia od tej opłaty. Podobnie jak obecnie w odniesieniu do podatku od posiadania psów opłaty tej nie będzie się bowiem pobierać od członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium RP – pod warunkiem wzajemności; od osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – z tytułu posiadania jednego psa; od osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe – z tytułu posiadania jednego psa, oraz od podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych – z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów.
Zaproponowano, aby stawka opłaty od jednego psa nie przekroczyła w 2008 roku 100 zł rocznie.

Pozostałe zmiany

W wyniku nowelizacji zmieniono art. 20 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dotyczący mechanizmu waloryzacji górnych granic stawek kwotowych. Zmiana dotyczy ustalania wskaźnika wzrostu cen towarów i usług w okresie pierwszego półrocza roku w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, w miejsce dotychczasowego porównywania trzech kwartałów. Zmiana ta ma usprawnić proces podejmowania uchwał w sprawie wysokości stawek podatków i opłat lokalnych, umożliwiając ich wcześniejsze podjęcie przez rady gmin.

Podstawa prawna:
• ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn.zm.),
• ustawa z 7 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 249, poz. 1828).

Julita Karaś-Gasparska

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA