REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych

REKLAMA

Jakie zmiany w podatkach i opłatach lokalnych weszły w życie 1 stycznia 2007 r.? Co się zmieni w zakresie tych podatków i opłat od 1 stycznia przyszłego roku?
Zmiany do ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych zostały wprowadzone przede wszystkim przez przepisy ustawy z 7 grudnia 2006 r. Część z nich wejdzie jednak w życie dopiero z początkiem przyszłego roku. Głównym założeniem tej nowelizacji była zmiana przepisów w zakresie podatku od środków transportowych. Ponadto, w związku z postulatami samorządowych organów podatkowych, zniesiono (od 1 stycznia 2008 r.) podatek od posiadania psów i wprowadzono w to miejsce fakultatywną opłatę od posiadania psów, o wprowadzeniu której ma na terenie danej gminy decydować rada tej gminy. Pozostałe zmiany mają charakter porządkujący i systematyzujący i polegają na usunięciu niezgodności oraz doprecyzowaniu przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Podatek od nieruchomości

Zmiany w zakresie tego podatku to przede wszystkim doprecyzowanie przepisów w zakresie wyłączeń oraz zwolnień z opodatkowania.

Do katalogu wyłączeń z opodatkowania dodano zatem grunty pod morskimi wodami wewnętrznymi (nowy pkt 2a w art. 2 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). Uściślono również, że z wyłączenia od podatku od nieruchomości korzystają grunty pod powierzchniowymi wodami płynącymi (zmiana pkt 2 w art. 2 ust. 3). Doprecyzowano także brzmienie art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy tak, aby wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości podlegały grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych w rozumieniu przepisów o drogach publicznych oraz zlokalizowane w nich budowle – z wyjątkiem związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż eksploatacja autostrad płatnych.

Kolejna zmiana to doprecyzowanie brzmienia przepisów art. 4 ust. 5 i 6 oraz art. 6 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych określających odpowiednio zasady ustalania wartości rynkowej budowli i ich części, od których nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, oraz termin powstania obowiązku podatkowego w przypadku nowo wybudowanych budynków i budowli.

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych zmieniono także przepis art. 7 ust. 1 pkt 1. Obecnie od podatku od nieruchomości są zwolnione budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty, jeżeli:
• zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym lub
• są przeznaczone wyłącznie do przewozu osób, wykonywanego przez przewoźnika kolejowego, który równocześnie zarządza tą infrastrukturą bez udostępniania jej innym przewoźnikom, lub
• tworzą linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1435 mm.

Zmiana ta ma głównie na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących m.in. niezdefiniowanego pojęcia publicznego transportu kolejowego.

Kolejna zmiana w zakresie podatku od nieruchomości polega na doprecyzowaniu zasad zwrotu utraconych dochodów jednostkom samorządu terytorialnego z tytułu zwolnień dla nieruchomości położonych w parkach narodowych i rezerwatach przyrody oraz dla przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego (art. 7 ust. 4).

Wszystkie te zmiany weszły w życie 1 stycznia br.

Podatek od środków transportowych

Zgodnie ze znowelizowanym art. 8 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od 1 stycznia 2008 r. nie będą już podlegać temu podatkowi samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) równej 3,5 tony. Zmiana ta ma m.in. zapewnić ujednolicenie zasad opodatkowania pojazdów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami wynikającymi z przepisów o ruchu drogowym. Jak wynika z uzasadnienia do projektu zmian, zmiana ta jest spowodowana również informacjami, że niektórzy producenci pojazdów zmieniają tonaż produkowanych samochodów ciężarowych (z pojazdów o dmc 3,5 tony na dmc 3,49 tony) w celu zwiększenia sprzedaży poprzez zachęcanie klientów do nabywania pojazdów niepodlegających podatkowi od środków transportowych.

Konsekwencją wyłączenia z opodatkowania samochodów ciężarowych o dmc równej 3,5 tony jest zmiana art. 10 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W przepisie tym określono, że od 1 stycznia 2008 r. maksymalna stawka podatku od środków transportowych od samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie wynosić ma 676,20 zł.

Nowelizacja objęła także art. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a polega o­na na doprecyzowaniu, na kim ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych. Co do zasady, ciąży o­n na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Przy czym od 1 stycznia 2008 r. jak właścicieli będzie się również traktować jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które jest zarejestrowany środek transportowy, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium RP jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Nowe przepisy doprecyzowują również powstanie obowiązku podatkowego w przypadku pierwszej rejestracji pojazdu (art. 9 ust. 4 i 4a – wejście w życie 1 stycznia 2007 r.). Określają także moment wygaśnięcia tego obowiązku w przypadku upływu terminu powierzenia pojazdu (art. 9 ust. 5 – wejście w życie 1 stycznia 2008 r.).
Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się (zostały doprecyzowane) przepisy art. 11 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych określające termin powstania obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych oraz zasady jego płatności. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami raty tego podatku są obecnie proporcjonalne zamiast równych.

Kolejna zmiana, która już obowiązuje, to zrezygnowanie ze zwolnienia od podatku od środków transportowych dla pojazdów wykorzystywanych w dowozie i odwozie na maksymalną odległość w linii prostej do 150 km na terytorium RP w transporcie kombinowanym (uchylenie pkt 4 w art. 12 ust. 1). Warunkiem tego zwolnienia było przeznaczenie tych pojazdów wyłącznie dla tych przewozów, potwierdzone na podstawie dokumentów określonych w odrębnych przepisach. Ponieważ te odrębne przepisy, określające wzór dokumentów potwierdzających wykorzystywanie pojazdów wyłącznie w transporcie kombinowanym, nie zostały wydane, nie było możliwości skorzystania z tego zwolnienia. Jednocześnie, stosownie do art. 11a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, istnieje możliwość uzyskania nawet 100-proc. zwrotu zapłaconego podatku od środków transportowych wykorzystywanych w transporcie kombinowanym, co powoduje dla przedsiębiorców taki sam skutek ekonomiczny jak w przypadku zwolnienia podatkowego.

Opłata od posiadania psów

W obecnym stanie prawnym podatek od posiadania psów jest świadczeniem obligatoryjnym. Gminy muszą go pobierać nawet wtedy, gdy koszty jego poboru zdecydowanie przekraczają wpływy z tego tytułu do budżetu gminy. Stąd podatek od posiadania psów od 1 stycznia 2008 r. zastąpiony zostanie innym świadczeniem – fakultatywną opłatą od posiadania psów. Dlatego w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych zostanie uchylony rozdział 4 „Podatek od posiadania psów”. Dodany będzie natomiast art. 18a określający zakres opłaty od posiadania psów. Zgodnie z nowymi przepisami o wprowadzeniu tej opłaty na terenie danej gminy będzie decydować rada tej gminy. Będzie o­na również, tak jak w przypadku pozostałych opłat i obecnie w odniesieniu do podatku od posiadania psów, określać w drodze uchwały zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek tej opłaty. Będzie również mogła zarządzić pobór tej opłaty w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.

Przewidziano również zwolnienia od tej opłaty. Podobnie jak obecnie w odniesieniu do podatku od posiadania psów opłaty tej nie będzie się bowiem pobierać od członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium RP – pod warunkiem wzajemności; od osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – z tytułu posiadania jednego psa; od osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe – z tytułu posiadania jednego psa, oraz od podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych – z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów.
Zaproponowano, aby stawka opłaty od jednego psa nie przekroczyła w 2008 roku 100 zł rocznie.

Pozostałe zmiany

W wyniku nowelizacji zmieniono art. 20 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dotyczący mechanizmu waloryzacji górnych granic stawek kwotowych. Zmiana dotyczy ustalania wskaźnika wzrostu cen towarów i usług w okresie pierwszego półrocza roku w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, w miejsce dotychczasowego porównywania trzech kwartałów. Zmiana ta ma usprawnić proces podejmowania uchwał w sprawie wysokości stawek podatków i opłat lokalnych, umożliwiając ich wcześniejsze podjęcie przez rady gmin.

Podstawa prawna:
• ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn.zm.),
• ustawa z 7 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 249, poz. 1828).

Julita Karaś-Gasparska
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

REKLAMA