Klienci coraz chętniej robią zakupy w internetowych sklepach
REKLAMA
INFORMATYKA NAJWAŻNIEJSZY JEST CZAS REALIZACJI ZAMÓWIENIA
Klienci coraz chętniej robią zakupy w internetowych sklepach
Rośnie zainteresowanie zakupami w internecie. Płatności są dokonywane najczęściej przelewem i przy odbiorze. Najchętniej w sieci kupowane są książki, płyty i sprzęt elektroniczny.
Sklepom internetowym mamy za złe jedynie to, że zbyt długo naszym zdaniem czekamy na realizację zamówienia. Czas realizacji zamówienia jest jednym z najważniejszych kryteriów oceny sklepu internetowego.
Kontakt ze sklepem
Polubiliśmy sklepy internetowe. Niskie ceny wcale nie są najważniejszym argumentem. Mamy dobre wrażenie z odwiedzin w tych miejscach, uważamy je za profesjonalne i wiarygodne. Cenimy je za wygodę, jaką nam zapewniają. Internauci lubią też bezpośredni kontakt ze sklepem internetowym poprzez email, telefon, komunikatory, szczególnie gdy trzeba załatwić jakieś formalności czy reklamacje, a także gdy chcą zasięgnąć porady eksperta.
Polacy lubią sklepy internetowe, ale nie korzystają z nich powszechnie. Z ponad 11 mln Polaków korzystających z internetu w 2006 roku, jedynie co czwarty robił zakupy on-line. Na zachodzie Europy już ponad połowa internautów kupuje w sieci. Zdaniem specjalistów z SMG/KRC większa swoboda w wykorzystywaniu sieci do zakupów wynika z większych umiejętności komputerowych oraz większej świadomości w zakresie produktów płatniczych. Badania przeprowadzone przez magazyn CIO Polska pokazały, że niechętnie płacimy kartą, bo obawiamy się o bezpieczeństwo swoich danych i że poziom zaufania do tej formy płatności zwiazany jest z wiekiem kupujących. W Polsce preferowane są płatności przelewem, a także przy odbiorze.
System płatności
W Polsce dobrze rozwinął się system płatności za pośrednictwem telefonów GSM. Płatność następuje po wysłaniu SMS-a na określony numer tzw. SMS-a specjalnego, zaczynającego się od cyfry 7. Druga cyfra określa kwotę, na jaką zostanie obciążony abonent. Cyfry od 1 do 9 to wartość obciążenia netto w złotówkach, a 0 to 0,50 zł +VAT. Polscy operatorzy koordynują udostępnianie numerów usługodawcom tak, by niezależnie od sieci, z jakiej wysłano SMS-a, zawsze wykonywała się ta sama usługa. Niestety, żądają wysokich prowizji za pośrednictwo finansowe polegające na obciążeniu abonenta i wypłatę należności usługodawcy. Taka postawa powoduje, że płatności SMS rozwijają się tylko tam, gdzie nie ma możliwości innego sposobu na realizację płatności. Płatności SMS-ami są powszechnie akceptowane przez młodzież.
Internetowe towary
W polskiej sieci można już kupić niemal wszystko. Jeśli nie w sklepach, to na aukcjach. Według SMG/KRC największą popularnością cieszą się książki (14,2 proc. internautów deklaruje, że kupowało je w internecie), odzież (12,4 proc.), telefony komórkowe i akcesoria do nich (9 proc.), sprzęt komputerowy (8,9 proc.) i RTV (8,7 proc.), muzyka (7,8 proc.) i kosmetyki (7,8 proc.). Ale rośnie zainteresowanie wszystkimi kategoriami produktów, co łatwo zauważyć porównując sprzedaż poszczególnych produktów w 2005 i 2006 roku. W stosunku rocznym o ponad 100 proc. wzrosła liczba internautów, którzy kupują w sieci: kosmetyki, części samochodowe, sprzęt fotograficzny, rzeczy dla dzieci, bilety, sprzęt sportowy, usługi turystyczne.
Raczkuje sprzedaż produktów spożywczych przez internet. Większość wielkich sieci handlowych jest na tyle zadowolona ze swojej sprzedaży w realnych sklepach, że niechętnie wdraża projekty rozwoju sprzedaży on-line. Wymaga to bowiem od niej trochę innych kompetencji i innej organizacji np. magazynu niż przy tradycyjnej sprzedaży. Na razie jedynie Leclerc wyróżnia się poważniejszymi przychodami ze sprzedaży online. Firma nie ujawnia danych, ale ocenia się, że w Warszawie realizuje w ten sposób nawet 7 proc. całości swojej sprzedaży.
Księgarnie internetowe są najpopularniejszą kategorią sklepów, a poszczególne serwisy zajmują pięć pierwszych miejsc w rankingu oglądalności e-sklepów. Co ciekawe, w rankingu popularności na trzecim miejscu znajduje się amerykański Amazon.com, z miesięczną oglądalnością na poziomie pół miliona polskich internautów.
Aukcje i porównywarki
Popularniejsze od sklepów są jednak aukcje internetowe. Zdecydowanym liderem rynku jest Allegro, które miesięcznie odwiedza połowa internautów. Światowy eBay, który ponad rok temu zadebiutował w polskim internecie, ma już ponad 2 miliony użytkowników miesięcznie, ale to ciągle dwa razy mniej niż Allegro.
Coraz większą popularnością cieszą się porównywarki cen - serwisy, w których zebrane i zestawione są ceny tych samych produktów w różnych sklepach internetowych. Porównywarki to użyteczne narzędzia pozwalające szybko znaleźć najtańszy produkt, a do tego można poznać opinie innych internautów o zakupach w danym sklepie.
RYNEK ELEKTRONICZNY
W roku 1995 uruchomiono na świecie pierwszy sklep internetowy (Amazon.com), pierwszy serwis aukcyjny (eBay) i pierwszy bank internetowy (FSNB). Rok wcześniej uruchomiono zalążek pierwszego portalu (Yahoo). Tak powstał rynek elektroniczny na świecie. Do Polski dotarł stosunkowo szybko. Już w roku 1995 powstał pierwszy polski portal Wirtualna Polska, a w 1996 pierwszy polski sklep internetowy ToTu, który założył były pracownik Politechniki Poznańskiej dr inż. Wojciech Bogajewski. W 1998 roku rozpoczął działalność pierwszy kanał internetowy w polskim banku (Pekao), a w 1999 roku w Poznaniu pierwszy polski serwis aukcyjny (Allegro).
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Karol Macheld
firmainnowacyjna@infor.pl
OPINIA
Paweł Czerniakowski
właściciel Supersam24.pl
Coraz więcej osób robi codzienne zakupy przez nasz serwis internetowy. Nowi klienci przybywają dzięki rekomendacjom dotychczasowych klientów oraz poszukując odpowiedniego dostawcy zakupów w wyszukiwarce internetowej. Cechą charakterystyczną tej sfery handlu internetowego jest wyraźna zależność popytu od pogody: im gorsza, tym jest więcej klientów. Moja firma współpracuje głównie z Bomi. Inne supermarkety jeszcze nie interesują się za bardzo sprzedażą przez internet. Są zadowolone ze sprzedaży w tradycyjnych sklepach.
Karol Macheld
REKLAMA