REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki w podatkach i opłatach lokalnych na 2007 rok

REKLAMA

Jakie będą w przyszłym roku górne limity stawek w podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, podatku od posiadania psów oraz w opłatach lokalnych?
Stawki podatków i opłat lokalnych (podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych, podatek od posiadania psów oraz opłata targowa, opłata miejscowa i opłata administracyjna) są określane przez radę gminy. Górne stawki tych podatków i opłat nie mogą jednak przekraczać limitów określonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, ustalanych co roku przez Ministra Finansów przy uwzględnieniu przez niego wskaźnika wzrostu cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszanego w komunikacie Prezesa GUS po upływie trzeciego kwartału. Są już znane górne granice kwotowych stawek podatkowych na przyszły rok. Rady gmin mogą już zatem uchwalić stawki podatków, jakie będą obowiązywać na ich terenach w 2007 roku.

Podatek od nieruchomości

Górne granice stawek podatku od nieruchomości zależą przede wszystkim od tego, czy dana nieruchomość jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej czy nie. I tak, górne limity stawek podatku od nieruchomości na 2007 rok wynoszą rocznie:
• od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 0,69 zł od 1 m2 powierzchni (w 2006 r. – 0,68 zł),
• od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych – 3,65 zł od 1 ha powierzchni (w 2006 r. – 3,61 zł),
• od pozostałych gruntów, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,34 zł od 1 m2 powierzchni (0,33 zł),
• od budynków mieszkalnych lub ich części – 0,57 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 0,56 zł),
• od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 18,60 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 18,43 zł),
• od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 8,66 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 8,58 zł),
• od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych – 3,75 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 3,71 zł),
• od pozostałych budynków lub ich części, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 6,23 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 6,17 zł).

Podatek od posiadania psów

Podobnie jak w przypadku podatku od nieruchomości wysokość podatku od posiadania psów ustala rada gminy. W przyszłym roku stawka tego podatku nie może jednak przekroczyć 53,69 zł rocznie (w 2006 r. – 53,21 zł).

Opłaty lokalne

Od 1 stycznia 2007 r. wzrosną również maksymalne stawki opłat: targowej, miejscowej (tzw. opłata klimatyczna) i administracyjnej. Ich górne limity wyniosą bowiem:
• w przypadku opłaty targowej – 618,33 zł dziennie (w 2006 r. – 612,81 zł),
• w przypadku opłaty miejscowej w miejscowościach posiadających korzystne właściwości klimatyczne, walory krajobrazowe oraz warunki umożliwiające pobyt osób w tych celach – 1,74 zł dziennie (w 2006 r. – 1,72 zł),
• w przypadku opłaty miejscowej w miejscowościach posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej – 2,49 zł dziennie (w 2006 r. – 2,46 zł),
• w przypadku opłaty uzdrowiskowej – 3,46 zł dziennie (w 2006 r. – 3,42 zł),
• w przypadku opłaty administracyjnej – 206,34 zł (w 2006 r. – 204,49 zł).

Podatek od środków transportowych

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych określone są maksymalne i minimalne limity stawek podatku od środków transportowych. Dolne granice tych stawek zależą od liczby osi pojazdu, dopuszczalnej masy całkowitej i rodzaju zawieszenia i są określone w załącznikach nr 1, 2 i 3 do ustawy. Brzmienie tych załączników na 2007 rok zostało ustalone w obwieszczeniu Ministra Finansów z 10 października 2006 r. Górne granice stawek podatku od środków transportowych na przyszły rok wynoszą natomiast:
• od samochodu ciężarowego, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
– od 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 662,29 zł (w 2006 r. – 656,38 zł),
– powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 1103,81 zł (w 2006 r. – 1093,96 zł),
– powyżej 9 ton – 1324,57 zł (w 2006 r. – 1312,75 zł),
• od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton – 2527,70 zł (w 2006 r. – 2505,15 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 1 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
• od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z przyczepą lub naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
• od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z przyczepą lub naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
– do 36 ton włącznie – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,29 zł),
– powyżej 36 ton – 2527,70 zł (w 2006 r. – 2505,15 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 2 do ustawy,
• od przyczepy lub naczepy, która łącznie z pojazdem silnikowym ma dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton do poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z produkcją rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego – 1324,57 zł (w 2006 r. – 1312,75 zł),
• od przyczepy lub naczepy, która łącznie z pojazdem silnikowym ma dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z produkcją rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
– do 36 ton włącznie – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
– powyżej 36 ton – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,25 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 3 do ustawy,
• od autobusu, w zależności od liczby miejsc do siedzenia:
– mniejszej niż 30 miejsc – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
– równej lub wyższej niż 30 miejsc – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,29 zł).

Zdarza się czasem, że maksymalne stawki podatku od środków transportowych są niższe niż stawki minimalne ustalone na ten sam rok. Dzieje się tak, gdyż stawki te są ustalane na podstawie innych wskaźników. Stawki minimalne na dany rok podatkowy zależą od kursu euro na 1 października poprzedniego roku, natomiast stawki maksymalne są waloryzowane w stopniu odpowiadającym wzrostowi cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych.

W takim przypadku należy wziąć pod uwagę regulację zawartą w art. 10 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którym, jeżeli górna granica stawki podatku od środków transportowych jest niższa od odpowiedniej stawki minimalnej określonej w załącznikach do tej ustawy, górnej granicy stawki nie uwzględnia się. W tym przypadku rada gminy przyjmuje stawkę podatku od środków transportowych dla poszczególnych rodzajów pojazdów w wysokości odpowiedniej stawki minimalnej określonej w tych załącznikach.

Należy także pamiętać, że stosownie do art. 20a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w przypadku nieuchwalenia przez radę gminy stawek podatków i opłat lokalnych na dany rok, stosuje się stawki obowiązujące w roku poprzedzającym rok podatkowy. W przypadku jednak nieuchwalenia stawek podatku od środków transportowych, jeżeli stawki minimalne dla poszczególnych rodzajów pojazdów są wyższe od stawek uchwalonych na rok poprzedzający rok podatkowy – stosuje się stawki minimalne wynikające z załączników do ustawy.

Podstawa prawna:
• ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn.zm.),
• obwieszczenie Ministra Finansów z 25 października 2006 r. w sprawie wysokości górnych granic stawek kwotowych w podatkach i opłatach lokalnych (M.P. Nr 75, poz. 758),
• obwieszczenie Ministra Finansów z 10 października 2006 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2007 r. (M.P. Nr 72, poz. 721).

Julita Karaś-Gasparska
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA