Jak płacić mniejszą zaliczkę za listopad i grudzień
REKLAMA
Podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych, zarówno ci opodatkowani według skali, jak i opodatkowani 19-proc. podatkiem liniowym, prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, a podstawę opodatkowania stanowi dla nich dochód. Oznacza to, że poprzez umiejętne kształtowanie proporcji między przychodami a kosztami mogą w danym miesiącu wpływać na uzyskany dochód, a w konsekwencji na zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Trzeba pamiętać, że dochodem z działalności gospodarczej stanowiącym podstawę obliczenia zaliczki u podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów jest różnica pomiędzy wynikającym z tych ksiąg przychodem i kosztami jego uzyskania. Jeżeli jednak podatnik na koniec miesiąca sporządza remanent towarów, surowców i materiałów pomocniczych lub naczelnik urzędu skarbowego zarządzi sporządzenie takiego remanentu, dochód ustala się przy zastosowaniu tzw. różnic remanentowych.
Podwójna zaliczka
Ustalenie dochodu szczególnie istotne jest przy zaliczce płaconej za listopad roku podatkowego. Wysokość zaliczek za miesiące do listopada roku podatkowego ustala się w następujący sposób:
Przy opodatkowaniu podatkiem liniowym nie występuje kwota wolna. Zaliczki miesięczne za okres od stycznia do listopada uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. W terminach płatności zaliczek za miesiące od stycznia do listopada podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym deklaracje według ustalonego wzoru o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku.
Jednak zaliczkę za grudzień, w wysokości należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia. Oznacza to, że odpowiednio wpływając na przychody i koszty w listopadzie możemy zmniejszyć zaliczkę za listopad i grudzień.
JAKIE METODY STOSOWAĆ
Metoda kasowa
Ogólna zasada dotycząca rozliczania kosztów przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, wynikająca z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określa, że koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku, w którym zostały poniesione (metoda kasowa). Oznacza to, że wydatki stanowią koszt w dacie ich poniesienia bez względu na fakt, jakiego okresu dotyczą. Dlatego przedsiębiorcy powinni już w listopadzie starać się o zapłatę wydatków, które będą dotyczyły okresów przyszłych, aby tym samym zmniejszyć dochód do opodatkowania, będącego podstawą zaliczek na podatek. Oczywiście dotyczy to tych, którzy stosują metodę kasową rozliczania kosztów. Przy kasowej metodzie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów koszty dotyczące przyszłych okresów będą rozliczane w momencie zapłaty. Dlatego dla zmniejszenia zaliczki na podatek można zapłacić wydatki, np. czynsz dzierżawny, energię elektryczną, prenumeratę dotyczącą 2007 roku, już w roku 2006 i ująć je w księdze przychodów i rozchodów w momencie ich poniesienia, tj. w listopadzie 2006 roku.
CZY ZAKUP TOWARÓW JEST KOSZTEM
Zakup towarów
W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę, że pomimo stosowania metody kasowej inaczej będzie się przedstawiała sytuacja zakupu towarów handlowych. Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, niezależnie od stosowanej metody ewidencjonowania kosztów, podlegają również przepisom rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Na podstawie par. 17 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Zatem o momencie ujęcia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup towarów handlowych oraz materiałów pomocniczych nie decyduje moment ich zapłaty. Dlatego też ich zakup podlega wpisowi do księgi podatkowej niezwłocznie po ich otrzymaniu. Skoro tak, to aby zmniejszyć zaliczki na podatek dochodowy za listopad i grudzień, można dokonać zakupu towarów handlowych korzystając z tzw. kredytu kupieckiego, czyli odroczenia do następnego roku terminu płatności za kupione towary.
CZYM SĄ TOWARY HANDLOWE I MATERIAŁY
Podstawa prawna
Bogdan Świąder
REKLAMA