REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak płacić mniejszą zaliczkę za listopad i grudzień

REKLAMA

Zwiększenie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej za listopad przez osoby rozliczające się podatkową księgą przychodów i rozchodów spowoduje mniejszą zaliczkę za ten miesiąc i następny. Dlatego już w listopadzie należy dokonać niezbędnych zakupów, a nie odkładać ich do stycznia przyszłego roku.

Podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych, zarówno ci opodatkowani według skali, jak i opodatkowani 19-proc. podatkiem liniowym, prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, a podstawę opodatkowania stanowi dla nich dochód. Oznacza to, że poprzez umiejętne kształtowanie proporcji między przychodami a kosztami mogą w danym miesiącu wpływać na uzyskany dochód, a w konsekwencji na zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Trzeba pamiętać, że dochodem z działalności gospodarczej stanowiącym podstawę obliczenia zaliczki u podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów jest różnica pomiędzy wynikającym z tych ksiąg przychodem i kosztami jego uzyskania. Jeżeli jednak podatnik na koniec miesiąca sporządza remanent towarów, surowców i materiałów pomocniczych lub naczelnik urzędu skarbowego zarządzi sporządzenie takiego remanentu, dochód ustala się przy zastosowaniu tzw. różnic remanentowych.

Podwójna zaliczka

Ustalenie dochodu szczególnie istotne jest przy zaliczce płaconej za listopad roku podatkowego. Wysokość zaliczek za miesiące do listopada roku podatkowego ustala się w następujący sposób:
• obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,
• zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu,
• zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.

Przy opodatkowaniu podatkiem liniowym nie występuje kwota wolna. Zaliczki miesięczne za okres od stycznia do listopada uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. W terminach płatności zaliczek za miesiące od stycznia do listopada podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym deklaracje według ustalonego wzoru o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku.

Jednak zaliczkę za grudzień, w wysokości należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia. Oznacza to, że odpowiednio wpływając na przychody i koszty w listopadzie możemy zmniejszyć zaliczkę za listopad i grudzień.

JAKIE METODY STOSOWAĆ
Przedsiębiorca prowadzący księgę przychodów i rozchodów ma do wyboru dwie metody ewidencjonowania kosztów. Może ewidencjonować wydatki w momencie ich poniesienia (zasada kasowa) lub w okresie, w którym uzyskuje przychód związany z danym kosztem (zasada memoriałowa). Jednak raz przyjęta metoda ewidencji kosztów powinna być stosowana w każdym roku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w stosunku do wszystkich kosztów, a nie tylko do wybranych pozycji.

Metoda kasowa

Ogólna zasada dotycząca rozliczania kosztów przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, wynikająca z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określa, że koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku, w którym zostały poniesione (metoda kasowa). Oznacza to, że wydatki stanowią koszt w dacie ich poniesienia bez względu na fakt, jakiego okresu dotyczą. Dlatego przedsiębiorcy powinni już w listopadzie starać się o zapłatę wydatków, które będą dotyczyły okresów przyszłych, aby tym samym zmniejszyć dochód do opodatkowania, będącego podstawą zaliczek na podatek. Oczywiście dotyczy to tych, którzy stosują metodę kasową rozliczania kosztów. Przy kasowej metodzie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów koszty dotyczące przyszłych okresów będą rozliczane w momencie zapłaty. Dlatego dla zmniejszenia zaliczki na podatek można zapłacić wydatki, np. czynsz dzierżawny, energię elektryczną, prenumeratę dotyczącą 2007 roku, już w roku 2006 i ująć je w księdze przychodów i rozchodów w momencie ich poniesienia, tj. w listopadzie 2006 roku.

CZY ZAKUP TOWARÓW JEST KOSZTEM
W prowadzonej działalności gospodarczej mogą wystąpić koszty, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie po ich zapłaceniu (np. wynagrodzenia, składki ZUS, koszty podróży służbowej), czyli niezależnie od metody ewidencjonowania kosztów (kasowej, memoriałowej). Inne zaś jak zakup towarów handlowych oraz materiałów podstawowych są ujmowane w kosztach bez względu na moment zapłaty.

Zakup towarów

W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę, że pomimo stosowania metody kasowej inaczej będzie się przedstawiała sytuacja zakupu towarów handlowych. Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, niezależnie od stosowanej metody ewidencjonowania kosztów, podlegają również przepisom rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Na podstawie par. 17 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Zatem o momencie ujęcia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup towarów handlowych oraz materiałów pomocniczych nie decyduje moment ich zapłaty. Dlatego też ich zakup podlega wpisowi do księgi podatkowej niezwłocznie po ich otrzymaniu. Skoro tak, to aby zmniejszyć zaliczki na podatek dochodowy za listopad i grudzień, można dokonać zakupu towarów handlowych korzystając z tzw. kredytu kupieckiego, czyli odroczenia do następnego roku terminu płatności za kupione towary.

CZYM SĄ TOWARY HANDLOWE I MATERIAŁY
TOWARY HANDLOWE – wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym, jak również produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej.
MATERIAŁY PODSTAWOWE – materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu. Do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania – puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi.

Podstawa prawna
• Art. 22 ust. 4-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz.176 z późn. zm.).
• Par. 17 rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Bogdan Świąder
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Laptopy dla nauczycieli przedszkoli. Stanowisko ZNP

W styczniu br. Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Cyfryzacji ogłosiło, że z bonów na zakup laptopów będą mogły skorzystać nowe grupy nauczycieli. Czy programem „Laptop dla nauczyciela” objęci zostali także nauczyciele wychowania przedszkolnego?

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Kiedy złożyć wniosek?

1 kwietnia 2025 r. wzrasta jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Jakie dokumenty należy złożyć w celu uzyskania odszkodowania? Jaka będzie wysokość odszkodowania?

REKLAMA

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

REKLAMA

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

REKLAMA