W 2006 r. w Wielkiej Brytanii i Szwecji po raz pierwszy w historii udział internetu w całym rynku reklamowym przekroczy 10%. W Polsce na reklamę w internecie przedsiębiorcy wydają obecnie około 200 mln zł rocznie. Eksperci szacują jednak, że już w przyszłym roku wartość ta może wzrosnąć do ponad 400 mln zł
Warto więc poznać zasady reklamowania się za pomocą tego skutecznego medium. Poniżej omawiamy zasady umieszczania reklam za pośrednictwem najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej – Google. W kolejnych artykułach przedstawimy ofertę reklamową największych polskich portali internetowych.
Poza olbrzymią liczbą osób, które obejrzą reklamę w Google, największą jej zaletą jest to, że łatwo ją stworzyć. Nie potrzeba tu agencji reklamowej. Przedsiębiorca może przeprowadzić kampanię reklamową samodzielnie, kontrolując jej budżet. W każdej chwili może ją rozszerzyć lub zakończyć.
Co to jest link sponsorowany
Podstawową formą reklamy w Google jest link sponsorowany (program AdWords). Jest to
reklama tekstowa. Zawiera: tytuł, dwa wiersze tekstu i wyświetlany adres www reklamowanej strony. Przykładowy link reklamujący „BRif” może wyglądać następująco:
Treść linku sponsorowanego jest tworzona przez reklamodawcę. Po kliknięciu na tytuł reklamy (w przykładzie: „Rachunkowość i Finanse”) internauta zostanie przekierowany na wyświetlony adres www (tu: www.brif.infor.pl). Taka konstrukcja sprawia, że internauta jeszcze przed wejściem na stronę widzi jej adres, co zwiększa jego zaufanie i pewność, że nie zostanie skierowany na nieznaną, „podejrzaną” stronę internetową. Poniżej przykład stworzenia linku dla „BRif”
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Linki sponsorowane wyświetlane są na stronie www.google.pl. Ściślej mówiąc – reklama znajduje się obok okna wyszukiwarki, za pomocą którego internauta próbuje znaleźć w internecie różne informacje.
Link sponsorowany pojawi się również, gdy w oknie wyszukiwarki internauta wpisze słowa, które wcześniej reklamodawca przypisał do swojej reklamy. Są to tzw. słowa kluczowe.
UWAGA!
Właściwy dobór słów kluczowych to podstawa sukcesu reklamy w internecie.
Poprzez słowa kluczowe reklamodawca wybiera właściwą grupę docelową reklamy. Słowa kluczowe wybiera się już podczas tworzenia konta AdWords, które jest niezbędnym elementem kampanii reklamowej w Google. Po skonfigurowaniu konta można również dodawać nowe słowa kluczowe lub edytować i usuwać wybrane wcześniej słowa-klucze. Dla linku sponsorowanego stworzenie zbioru podstawowych haseł kluczowych może wyglądać następująco:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Link sponsorowany umieszczany jest obok wyników wyszukiwania. To, jak wysoko będzie on umieszczony, zależy nie tylko od trafnego wyboru słów kluczowych, ale i od ilości pieniędzy przeznaczonych na reklamę. Google AdWords pobiera jednorazową opłatę aktywacyjną (20 zł). Potem płaci się już tylko za kliknięcia w reklamę. Minimalna cena za jedno kliknięcie to 3 grosze. W przypadku reklamy kierującej na stronę www płaci się za to, ile razy ktoś obejrzał tę stronę. Minimalna cena za 1000 wyświetleń to 75 groszy. Wysokość budżetu zależy wyłącznie od reklamodawców. Warto określić budżet planując wydatki miesięczne na reklamę. System Google automatycznie wyświetla bowiem reklamy tak często, jak to możliwe przy danym budżecie. System rozkłada wyświetlanie reklam równomiernie w ciągu miesiąca.
Przykład
Przy budżecie miesięcznym w wysokości 270 zł Google będzie wydawać z budżetu około 9 zł dziennie przez 30 dni. Budżet ten można w każdej chwili zwiększyć lub zmniejszyć.
Jak stworzyć konto w Google
Konto pozwala zarządzać kampanią reklamową. Zakładając konto w serwisie reklamowym Google należy najpierw podjąć decyzję, czy będzie to wersja uproszczona, czy pełna. Konto uproszczone nie pozwala np. na reklamowanie własnej strony www przy pomocy wielu słów kluczowych powiązanych z różną treścią reklam.
Tabela. Porównanie konta Google dla reklamodawców w wersji starter i standard
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Jak umieścić reklamę na obcych stronach www
Za pomocą funkcji „kierowania na witryny” możemy wybrać strony z sieci Google, na których będą wyświetlane nasze reklamy. Możemy np. umieścić reklamę na wybranej, międzynarodowej stronie internetowej. Możemy też umieścić naszą reklamę na wielu, tematycznie posegregowanych stronach. Możemy „ręcznie” określać profil pożądanych odbiorców reklamy itp.
W kampanii nakierowanej na strony www najpierw wymienia się nazwy stron, na których ma być umieszczona reklama. Można też podać listę słów opisujących stronę www reklamodawcy. Przykładowo, dla stron kwiaciarni internetowych mogą to być słowa: „kwiaty”, „kwiaciarnia” „róża” „dzień matki”, „8 marca” itp. System AdWords stworzy na tej podstawie listę dostępnych stron z sieci Google. Możemy więc wybrać te, na których chcemy umieścić reklamę.
Prowadząc akcję reklamową za pomocą Google reklamodawca konkuruje o miejsce na interesującej go stronie internetowej z innymi reklamodawcami. Jeśli wybierze bardzo popularne i często odwiedzane strony, to aby umieścić na niej reklamę będzie musiał zaoferować wyższą cenę. Koszty tej formy reklamy oblicza się za tysiąc wyświetleń (CPM). Reklamodawca sam ustala cenę, jaką chciałby płacić za każde 1000 wyświetleń jego reklamy. Nie ma tu natomiast opłat za same „kliknięcia”. Dlatego też reklamy kierowane mogą być (przy trafnym wyborze miejsca umieszczenia reklamy) tańsze niż np. linki sponsorowane, których koszt zależy od liczby kliknięć.
Kampania nakierowana na witryny odbywa się według następującego schematu:
Krok 1. Reklamodawca loguje się na konto AdWords pod adresem: http://adwords.google.com
Krok 2. Na stronie podsumowania kampanii należy kliknąć link Utwórz nową kampanię skierowaną na strony oraz wykonać prostą instrukcję instalatora, aby utworzyć kampanię.
Co to jest strona w „sieci Google”
Jeśli strona znajduje się w sieci Google, to znaczy, że jej właściciel zgodził się na umieszczanie na niej reklam Google. Reklamodawca nie musi załatwiać formalności związanych z uzyskaniem zgody na zamieszczenie reklamy ani negocjować ceny reklamy.
Tabela.
Porównanie kampanii opartej na skierowaniu na witryny i na słowach kluczowych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Jak zapłacić za reklamę w Google
Google oferuje dwie podstawowe formy płatności za reklamę w internecie. Pierwsza polega na pobieraniu pieniędzy przez Google co 30 dni po wyświetleniu reklam. Druga metoda to zapłata przed skorzystaniem z kampanii. Według informacji Google, wśród klientów najbardziej rozpowszechnione są płatności międzynarodowymi kartami kredytowymi (MasterCard i Visa) oraz kartami debetowymi. Oferowana jest także opcja płatności za pomocą polecenia zapłaty lub transferu bankowego.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Opcja płatności z dołu za obsługę konta AdWords jest preferowana przez Google. Wspiera ją bowiem
kredyt kupiecki. Początkowy limit kredytu w wysokości 200 zł jest stopniowo zwiększany za każdym razem, gdy konto przekroczy ten limit przed upływem 30 dni. Premiowani są w tym zakresie reklamodawcy agresywnie promujący się w sieci. Limit kredytu podniesiony zostaje za pierwszym razem do 800 zł, potem do 1200 zł, a następnie do 2000 zł. Kwota na rachunku może nawet nieco przekraczać limit kredytu w sytuacji dynamicznego narastania opłat na rzecz Google.
Wybierając metodę płatności (karta czy przelew) warto się dobrze zastanowić. Obecnie nie można bowiem zmienić raz wybranej metody płatności (np. rezygnując z karty na rzecz przelewu bankowego). Jeżeli klient płaci kartą kredytową, może jedynie zmienić jej typ (na przykład MasterCard na Visa). Na zasadzie wyjątku Google może zmienić system płatności na indywidualny wniosek reklamodawcy, ale procedura ta jest długotrwała i skomplikowana. Analogiczny wymóg dotyczy waluty płatności. Aby zmienić walutę, trzeba zamknąć swoje dotychczasowe konto i utworzyć nowe. Wymóg zamknięcia poprzedniego konta wynika z warunków umowy programu AdWords. Ma to chronić Google przed reklamodawcami, którzy nie płacąc za reklamy zakładają co 30 dni kolejne konta.
Tomasz Król
ekspert w zakresie podatków i prawa gospodarczego