Aby uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, wystarczy sporządzić wniosek, a urząd na pewno przygotuje odpowiednią informację. Odmówi tylko wtedy, gdy podatnik zażąda poświadczenia informacji nieznanych urzędowi lub takich, których poświadczać nie może.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach wymagane jest w różnych sytuacjach. Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą muszą uzyskać takie zaświadczenie m.in. gdy kupują
samochód na raty. Muszą je posiadać firmy starające się o
kredyt hipoteczny. Zaświadczenia – przy zakupach na raty – żądają od podatników firmy leasingowe, banki czy sklepy.
Pisemny wniosek
Żeby uzyskać zaświadczenie z urzędu skarbowego, potrzebny jest wniosek podatnika. We wniosku, poza podaniem własnego imienia i nazwiska (a w przypadku firmy – nazwy), musimy podać jeszcze adres i NIP. Musimy też koniecznie wskazać właściwy urząd skarbowy, do którego kierujemy nasze żądanie. Będzie nim, co do zasady, urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedziby podatnika.
W dalszej części wniosku
podatnik powinien określić tzw. zakres żądania, czyli co chciałby, aby urząd skarbowy potwierdził w zaświadczeniu. Ta część wniosku jest chyba najtrudniejsza. Od tego bowiem, jak dokładnie sprecyzujemy to, czego oczekujemy od urzędu skarbowego, zależy, czy otrzymamy takie zaświadczenie, na jakie liczyliśmy. Jeśli np. we wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach nie napiszemy, by urząd skarbowy potwierdził, że nie jest w stosunku do nas prowadzone postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe, być może w zaświadczeniu zabraknie takiej informacji. A wtedy pretensje możemy mieć tylko do siebie. Wniosek powinniśmy też uzasadnić, a więc wykazać, po co nam zaświadczenie.
Na zakończenie pozostaje już tylko podpisać wniosek.
Potrzebna zgoda
Ustawodawca określił dwie sytuacje, kiedy zaświadczenie może zostać wydane. Organ podatkowy może wydać zaświadczenie gdy:
• przepis prawa wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego,
• osoba, która ubiega się o zaświadczenie, ma interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.
Czasami jednak zdarza się, że organ podatkowy uzależnia wydanie zaświadczenia od zgody innej osoby. Będzie tak wtedy, gdy wniosek obejmuje informacje dotyczące podmiotu, który nie jest wnioskodawcą.
W każdym przypadku gdy wymagana jest zgoda podatnika, powinna zostać ona wyrażona na piśmie. Podpis podatnika musi być urzędowo lub notarialnie poświadczony, chyba że podstawę do wydania zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości związanych z działalnością gospodarczą stanowi zgoda podatnika wyrażona na piśmie, z jego podpisem i pieczęcią używaną dla celów tej działalności. W przypadku zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych, do którego potrzebna jest zgoda podatnika, termin do wydania zaświadczenia oblicza się od dnia złożenia oświadczenia podatnika wyrażającego zgodę.
5 KROKÓW
1 Oznacz wnioskodawcę Wniosek musi zawierać dane wnioskodawcy – imię i nazwisko, adres zamieszkania lub pobytu. We wniosku powinien znaleźć się również NIP.
2 Określ organ podatkowy
Podatnik musi wskazać właściwy urząd skarbowy, do którego kieruje żądanie. Będzie nim co do zasady urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę podatnika.
3 Wpisz zakres żądania
Kolejna czynność to określenie zakresu żądania. Ponieważ organ poświadczy tylko to, czego zażądamy, należy precyzyjnie formułować wniosek i wyjaśnić, jakiej treści zaświadczenie podatnik chce otrzymać.
4 Sprecyzuj dodatkowe żądania
Wnioskodawca może dodatkowo zażądać, by organ podał, czy w stosunku do niego prowadzone jest np. postępowanie egzekucyjne w administracji, czy postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe itp.
5 Podpisz wniosek
Wniosek podatnik musi koniecznie podpisać.
Termin dla urzędu
Zaświadczenie podatnik powinien otrzymać bez zbędnej zwłoki, czyli jeśli to możliwe, to niemalże od ręki lub z dnia na dzień _ nie później jednak niż w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.
W pewnych przypadkach podatnik powinien jednak uzbroić się w cierpliwość, bo organ może potrzebować więcej czasu na wydanie zaświadczenia. Będzie tak wtedy, gdy przepisy wymagają, by organ przed wydaniem zaświadczenia ustalił, czy w stosunku do wnioskodawcy nie jest prowadzone postępowanie mające na celu ustalenie lub określenie wysokości jego zobowiązań podatkowych. Urząd skarbowy może też przed wydaniem zaświadczenia - jeśli uzna, że jest to niezbędne - przeprowadzić postępowanie wyjaśniające.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Podatnik powinien dokładnie sprecyzować, co urząd skarbowy ma potwierdzić w zaświadczeniu
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Czy zaświadczenie może utracić ważność
Staram się o kredyt w banku. Muszę teraz dostarczyć zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach. Zaświadczenie jest potrzebne do dokonania oceny mojej zdolności kredytowej. Niedawno (przed dwoma miesiącami) takie zaświadczenie było mi potrzebne. Uzyskałem je wtedy z urzędu skarbowego. Czy mogę złożyć je w banku, czy też utraciło ono już swoją ważność?
Tak
Musi pan uzyskać nowe zaświadczenie, gdyż wydane przez
urząd skarbowy przed dwoma miesiącami będzie już nieważne. Z przepisów Ordynacji podatkowej wynika bowiem wyraźnie, że zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach potwierdza tylko stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania, a więc brak zaległości podatnika na konkretny dzień. Należy przypuszczać, że bank będzie potrzebował bardziej aktualnych danych.
Czy mogę złożyć zażalenie
Złożyłem wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach. Niestety
urząd skarbowy odmówił jego wydania. Dostałem w tej sprawie postanowienie urzędu. Czy mogę złożyć na nie zażalenie?
Tak
Odmawiając wydania zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości podatkowych w ogóle,
organ podatkowy musi sporządzić i doręczyć postanowienie. Na postanowienie o odmowie służy podatnikowi zażalenie. Wnosi się je w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia odmawiającego wydania zaświadczenia.
Czy organ może żądać dodatkowych danych
Złożyłem wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach. Urząd zażądał ode mnie dostarczenia dodatkowych dokumentów. Czy może?
Nie
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach jest wydawane przez organ podatkowy na podstawie jego dokumentacji oraz informacji otrzymanych od innych organów podatkowych. Organ podatkowy nie może żądać od wnioskodawcy innych zaświadczeń w celu potwierdzenia faktów lub stanu prawnego, znanych mu z urzędu. Nie może ich żądać również wtedy, gdy może je sam ustalić na podstawie posiadanej ewidencji, rejestrów lub innych danych albo na podstawie przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych. Organ może żądać dodatkowych danych tylko wtedy, gdy wskaże konkretny przepis prawa, wymagający urzędowego potwierdzenia tych faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia.
Anna Wojda