REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze dla gmin na rozwój i środowisko

REKLAMA

NOWA RUNDA PRZYJĘĆ WNIOSKÓW W MECHANIZMACH FINANSOWYCH
Fundusze dla gmin na rozwój i środowisko
Samorządy lokalne mogą starać się o pomoc finansową z mechanizmów finansowych. Dofinansowanie może być do 85 proc. kosztów przedsięwzięcia. Te programy pomocowe będą dostępne jeszcze do 31 stycznia 2009 r. Na przełomie listopada i grudnia zostanie ogłoszony nowy termin składania wniosków o dotacje.
Mechanizmy finansowe to dwa pozaunijne programy pomocowe; Norweski Mechanizm Finansowy oraz Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Oba programy wspomagają przedsięwzięcia w 10 tzw. priorytetach. Nie wszystkie są adresowane do samorządów. Są wśród nich ochrona środowiska, przedsięwzięcia z dziedziny kultury, ochrony zdrowia i rozwoju regionalnego. Na takie przedsięwzięcia gminy i związki międzygminne składają najwięcej wniosków. Pomoc finansowa jest wypłacana w formie refundacji poniesionych i udokumentowanych kosztów. W niektórych przypadkach istnieje możliwość otrzymania zaliczki na poczet poniesionych wydatków. Wszystkie poniesione koszty muszą być udokumentowane fakturami lub dokumentami księgowymi. Projekty mogą być realizowane przez pojedyncze jednostki samorządu terytorialnego, jak też w ramach porozumień międzygminnych.
Na co dofinansowanie
Jednym z priorytetów, w którym samorządy lokalne są najaktywniejsze w pozyskiwaniu środków, jest priorytet ochrona środowiska. Wspierane finansowo są przedsięwzięcia prowadzące do redukcji zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii. Chodzi tu o inwestycje polegające na budowie, rozbudowie i modernizacji komunalnych oczyszczalni ścieków oraz systemów kanalizacji zbiorczej. Można np. zastąpić przestarzałe kotłownie miejskie nowoczesnymi energooszczędnymi i ekologicznymi. Można w ramach tego priorytetu pozyskać pieniądze, również na termomodernizację w budynkach użyteczności publicznej.
Dotacje są przyznawane na organizację selektywnej zbiórki odpadów i zagospodarowanie ich poprzez odzysk. Wspierane są także inwestycje z zakresu budowy odnawialnych źródeł pozyskiwania energii poprzez wykorzystanie energii wodnej, słonecznej i ze spalania biomasy oraz wiatrowej.
Wspierane są także wszelkiego rodzaju inwestycje z zakresu ochrony dziedzictwa kulturalnego, w tym ochrona zabytków, rewitalizacja całych obszarów zabytkowych. Dofinansowane mogą być przedsięwzięcia z zakresu ochrony miast i wymiana środków transportu, emitujących mniej zanieczyszczeń. Tym priorytetem administruje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Znany wśród samorządów jest także priorytet opieka zdrowotna i opieka nad dzieckiem. W tym zakresie samorządy mogą składać wnioski o dofinansowanie inwestycji polegających np. na modernizacji lub rozbudowie publicznego zakładu opieki zdrowotnej.
Ważny jest priorytet pod nazwą polityka regionalna i działania transgraniczne. Wspierane w tym wypadku jest tworzenie na szczeblu gmin lub powiatu albo związku międzygminnego programów współpracy transgranicznej mającej na celu poprawę funkcjonowania administracji samorządowej oraz pobudzenie inicjatyw społecznych, inicjatyw w kierunku ochrony zdrowia oraz wzmacniających rozwój przedsiębiorczości w regionie.
Promowane są wszelkiego rodzaju pozainwestycyjne inicjatywy wspierające rozwój lokalny i regionalny. Za pieniądze z tych obu mechanizmów finansowych można organizować szkolenia dla pracowników administracji samorządowej w Polsce wspólnie z samorządowcami z krajów.
Ocena wniosków
Procedura oceny wszystkich wniosków jest zdecydowanie bardziej skomplikowana niż w przypadku programów unijnych. Wnioski wraz z dokumentacją oceniane są aż w trzech etapach.
W pierwszym etapie wniosek musi być wypełniony w języku polskim. Do wniosku muszą być dołączone załączniki wymagane dla danego priorytetu. Procedura oceny wniosków na dofinansowanie projektu trwa około 8 miesięcy. Składa się z 3 etapów.
I – weryfikacja wniosku i dokumentów przez Instytucję Pośredniczącą,
II – prace oceniające Komitetu Sterującego,
III – weryfikacja w Krajowym Punkcie Kontaktowym.
W I etapie dokonywana jest wstępna selekcja wniosków w oparciu o wymogi formalne. Dokonuje się oceny wniosków według kryterium ogólnego i merytoryczno-technicznego. Po pozytywnej ocenie sporządzona jest lista kwalifikowanych projektów Komitetowi Sterującemu do dalszej oceny merytorycznej.
Komitet Sterujący właśnie w II etapie zatwierdza albo odrzuca projekt. Może też dokonać zmiany na liście rankingowej sporządzonej przez Instytucję Pośredniczącą. Następnie po pozytywnej ocenie merytorycznej przedstawiona jest lista zatwierdzonych projektów do następnego etapu oceny, której dokonuje Krajowy Punkt Kontaktowy (KPK).
Dopiero w III etapie dokonywana jest decydująca i ostateczna ocena na szczeblu krajowym. KPK weryfikuje jeszcze raz wnioski pod kątem wymogów formalnych oraz pod względem stopnia spełnienia kryteriów ogólnych przez poszczególne projekty. W przypadku oceny negatywnej KPK zwraca wniosek Instytucji Pośredniczącej, informując jednocześnie o tym Komitet Sterujący. Wyłącznie KPK przekazuje ostateczną listę projektów kwalifikujących się do biura Mechanizmów Finansowych (MF) w Brukseli.
Lista wniosków zaakceptowanych przez Komitet Sterujący jest podawana do publicznej wiadomości na stronie interneto- wej instytucji pośredniczącej oraz na stronach internetowych: www.eog.gov.pl.
Pozytywna opinia biura MF w Brukseli jest podstawą do zawarcia dwóch umów finansowych. Pierwsza umowa finansowa będzie podpisywana pomiędzy Komitetem MF albo z Norweskim Ministerstwem Spraw Zagranicznych a KPK, druga zaś jest zawierana pomiędzy Instytucją Pośredniczącą a gminą.
PRZYGOTOWYWANIE WNIOSKU
Najczęściej popełniane błędy to np.:
• wnioski są wysyłane pocztą w ostatniej chwili, a w tym przypadku liczy się data wpływu wniosku do urzędu, a nie data stempla pocztowego,
• papierowa i elektroniczna wersja wniosku różni się, a muszą być identyczne,
• załączone dokumenty są nieaktualne i mają niewłaściwy zakres,
• brak logiki i spójności informacji we wniosku i załącznikach, szczególnie dotyczy tabel finansowych,
• nieprzestrzegane są pułapy dofinansowania projektu, wielkości projektu oraz proporcje udziału poszczególnych kategorii kosztów,
• wiele kosztów jest błędnie uznawanych jako kwalifikowane,
• niektóre części formularza są niewypełnione,
• błędem jest trwałe spinanie lub blindowanie wniosku i załączników.
INSTYTUCJE POŚREDNICZĄCE
Samorządy składają wnioski wraz z załącznikami do następujących instytucji pośredniczących:
• Ministerstwo Środowiska, Departament Funduszy Ekologicznych, www.mos.eog.pl/mfeog – w przypadku priorytetów: ochrona środowiska, promowanie zrównoważonego rozwoju oraz ochrona środowiska ze szczególnym uwzględnieniem wzmocnienia zdolności administracyjnych.
• Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Departament Strategii Kultury i Spraw Europejskich, www.mk.gov.pl/eog, dla priorytetu ochrony kulturowego dziedzictwa europejskiego, w tym transport i odnowa miast.
• Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Departament Programów Rozwoju Instytucjonalnego, www.ukie.gov.pl, dla priorytetu rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in.: promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządach.
• Ministerstwo Zdrowia, departament Organizacji i Ochrony Zdrowia oraz Biuro ds. Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia, www.mz.gov.pl lub www.bzp.gov.pl dla priorytetu opieka zdrowotna i opieka nad dzieckiem.
• Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Departament Programów Pomocowych i Pomocy Technicznej, www.mrr.gov.pl, dla priorytetu polityka regionalna i działania transgraniczne.
ANDRZEJ OKRASIŃSKI
andrzej.okrasinski@infor.pl


Andrzej Okrasiński

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA