REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować budżet gotówkowy

REKLAMA

Właściwe zarządzanie gotówką nabiera szczególnego znaczenia w warunkach inflacji i relatywnie wysokiego oprocentowania kredytu, choć w innych warunkach także jest niezbędne dla firmy prowadzącej racjonalną gospodarkę pieniężną.

Niedobór gotówki może prowadzić do zaniechania realizacji rentownych projektów inwestycyjnych, do niezdolności do utrzymania odpowiedniego poziomu zapasów, a także może stać się jedną z przyczyn obniżenia płynności finansowej.

Zarządzanie środkami pieniężnymi, czyli popularnie mówiąc – gotówką firmy, sprowadza się do dwóch kwestii:
• zarządzania strumieniami wpływów i wydatków oraz
• określenia optymalnego poziomu gotówki.


Zarządzanie strumieniami wpływów i wydatków opiera się na regułach tworzenia oraz modyfikacji budżetów gotówkowych, czyli krótkookresowych planów wpływów i wydatków pieniężnych. Głównym zadaniem budżetowania jest określenie z góry, w których odcinkach czasu firma może się spodziewać niedoboru, a w których nadwyżki pieniężnej, czyli dla których podokresów bieżące cash flow będzie ujemne, a dla których dodatnie. W takich planach na koniec każdego podokresu (np. na koniec miesiąca, dekady czy nawet dnia) po zróżnicowaniu wpływów i wydatków określany jest stan środków pieniężnych według reguły: stan początkowy gotówki + strumień wpływów – strumień wydatków = stan końcowy gotówki


Reguła ta może być oczywiście potraktowana jako równanie ukazujące po prostu stan zasobów pieniężnych, ale można też potraktować ją jako wyznacznik elastycznego planowania, tzn. ewentualnej modyfikacji przyszłych (spodziewanych) strumieni wpływów i wydatków. Warunkiem takiego podejścia jest możliwość określenia stanu gotówki na poziomie racjonalnie uzasadnionym czy – jak się niekiedy mówi – optymalnym.

Jak więc widać, oba zagadnienia zarządzania gotówką (sterowanie strumieniami wpływów i wydatków oraz poziom zasobów gotówki) ściśle się ze sobą wiążą.

Dalej zaprezentowano przypadek (przykład 1), w którym najpierw na podstawie założeń planistycznych stworzono półroczny budżet gotówki, a następnie, chcąc zredukować skalę zaciąganego kredytu, dokonano modyfikacji budżetu bazowego w dwóch wariantach (przykłady 2 i 3).


Przykład 1
Utworzenie budżetu gotówki (bazowego)
Firma Z sporządza budżet gotówkowy w okresie od lipca do grudnia (czyli w miesięcznych podokresach), opierając się na następujących założeniach (wszystkie dane w tys. zł):
• prognoza sprzedaży dla kolejnych miesięcy:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
– wpływy ze sprzedaży następują w trzech częściach,
– 18% miesięcznej sprzedaży wpływa w miesiącu bieżącym,
– 60% miesięcznej sprzedaży wpływa z miesięcznym opóźnieniem,
– 20% miesięcznej sprzedaży wpływa z dwumiesięcznym opóźnieniem,
– 2% miesięcznej sprzedaży traktuje się jako należności nieściągalne,
• w październiku przewiduje się sprzedaż maszyny za 15 000,
• koszty zużytych materiałów stanowią 65% wartości sprzedaży:
– materiały są kupowane z dwumiesięcznym wyprzedzeniem,
– płatność za materiały: 30% w miesiącu zakupu, 70% w miesiącu następnym,
• minimalna kwota wypłaconych wynagrodzeń miesięcznych wynosi 7000,
– gdy miesięczna sprzedaż przekracza 20 000, kwota wynagrodzeń powiększa się o 10% od nadwyżki w wartości sprzedaży,
• koszty handlowe stanowią 3% wartości sprzedaży,
• opłaty leasingowe wynoszą 1600 miesięcznie,
• gotówkowe koszty ogólnego zarządu wynoszą 300 miesięcznie,
• wydatki związane z bieżącymi naprawami i konserwacją wynoszą 100 miesięcznie,
• oszacowanie podatków:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
• pozostałe koszty (gotówkowe) zakłada się na poziomie 0,5% wartości sprzedaży,
• w listopadzie ma nastąpić zakup maszyn za kwotę 35 000,
– płatność 15 000 w momencie zakupu, pozostała część (20 000) w miesiącu następnym,
• stan gotówki 1 lipca wynosi 3000,
– minimalny stan gotówki na koniec lipca, sierpnia, września i października powinien wynosić 2500, w pozostałych miesiącach – 2000,
• dostępny kredyt bankowy jest oprocentowany w wysokości 2% miesięcznie.

W tabeli 1 zestawiono wpływy i wydatki, w tabeli 2 – budżet gotówki.

Tabela 1. Wpływy i wydatki – wariant bazowy
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela 2. Budżet gotówki– wariant bazowy
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Oprocentowanie 2%.
W górnej części tabeli 2 obliczony jest stan gotówki na koniec miesiąca, co – jak widać – już w lipcu daje wielkość ujemną, czyli prowadzi do konieczności zaplanowania pożyczki w okresie tego miesiąca. Analogiczna sytuacja pojawia się w grudniu.

Aby zredukować skalę pożyczek, dokonano modyfikacji założeń, przyjmując określone ścieżki możliwego postępowania. Każda z opcji zacznie działać od 1 lipca (przykład 2 i 3).


Przykład 2
Modyfikacja budżetu gotówki – windykacja należności
Utworzenie działu windykacji należności pozwoli przyspieszyć spływ należności przeterminowanych. Ocenia się, że w wyniku pracy nowej komórki dotychczas występująca utrata wpływów, wynosząca 2%, zmniejszy się do 1%. Spływ należności z dwumiesięcznym opóźnieniem zostanie zmniejszony z 20% do 10%. Nowy rozkład spływu należności:
• 18% miesięcznej sprzedaży spłynie w miesiącu bieżącym,
• 71% miesięcznej sprzedaży spłynie z miesięcznym opóźnieniem,
• 10% miesięcznej sprzedaży spłynie z dwumiesięcznym opóźnieniem,
• 1% miesięcznej sprzedaży będzie traktowany jako należności nieściągalne.
Działalność działu windykacji należności będzie kosztować firmę 50 tys. zł miesięcznie.

W tabeli 3 wielkości zmodyfikowane w stosunku do wariantu bazowego znajdują się w wierszach wyróżnionych pogrubioną ramką.

Tabela 3. Wpływy i wydatki – windykacja należności
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela 4. Budżet gotówki – windykacja
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W wyniku wprowadzonych zmian konieczna do zaciągnięcia pożyczka (w skali całego półrocza) jest o połowę niższa niż w budżecie bazowym.

Przykład 3
Modyfikacja budżetu gotówki – odroczenie zobowiązań
Odroczenie płatności zobowiązań wobec części dostawców, czyli kredyt kupiecki, ma zastąpić pożyczkę bankową. Założono, że (wartościowo biorąc) u 1/2 dostawców, którym płacono z miesięcznym opóźnieniem, można przesunąć płatności o kolejny miesiąc. W tym przypadku należy się liczyć z odsetkami naliczanymi przez dostawców w wysokości 0,06% za każdy dzień zwłoki. Przesunięcie płatności może dotyczyć tylko pełnych miesięcy.

Tabela 5. Wpływy i wydatki – odroczenie zobowiązań
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W tym wariancie nastąpiło jedynie przesunięcie wydatków z początkowych miesięcy na miesiące następne (dotyczy to także grudnia). Przy czym płatność zobowiązań odroczono tylko w takiej kwocie, w jakiej było to niezbędne do zachowania na koniec danego miesiąca poziomu (stanu) gotówki uznanego za bezpieczny.
Budżet gotówki tego wariantu przedstawia tabela 6. Praktycznie w okresie budżetowanego półrocza niemal nie ma potrzeby zaciągania pożyczki. Niemniej jednak skala wydatków jest większa o naliczone odsetki, co pokazano w ostatnim wierszu tabeli 5.

Tabela 6. Budżet gotówki – odroczenie zobowiązań
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wydaje się, że ostatni wariant modyfikacji budżetu gotówki jest najkorzystniejszy – nie ma tu potrzeby zaciągania pożyczki bankowej, zastępuje ją tańszy kredyt kupiecki (choć jego skala w okresie półrocza jest większa niż pożyczka w wariancie bazowym). Budżet w okresie półrocza pozwala zachować równowagę pieniężną oraz utrzymać bezpieczny stan gotówki na koniec poszczególnych miesięcy.


Dalsze postępowanie w procesie budżetowania powinno polegać na możliwie dokładnym określeniu kosztochłonności każdego z wariantów oraz w związku z tym – na oszacowaniu wpływu analizowanych zmian na rentowność w poszczególnych podokresach. Można wreszcie sugerować zastosowanie mieszanki opisanych wariantów, czyli połączenie różnych opcji w zależności od tego, jak kształtuje się sytuacja w każdym z kolejnych miesięcy.

Jacek Kowalczyk
ekspert w zakresie finansów, wykładowca na Wydziale Zarządzania UW
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Symbol niepełnosprawności 06-E. Co daje orzeczenie? [Przykłady 2025 i 2026]

Osoby z niepełnosprawnościami, które w swoim orzeczeniu mają kod niepełnosprawności 06-E często zastanawiają się na jakiego rodzaju pomoc mogą liczyć. Co oznacza ten symbol niepełnosprawności? Ile wynosi dofinansowanie PFRON do zatrudnienia pracownika z niepełnosprawnością? Odpowiadamy na najważniejsze pytania!

Zmiany w harmonogramie ferii zimowych 2026. MEN informuje o terminach

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło zmiany w organizacji ferii zimowych 2026. Zamiast dotychczasowych czterech tur, uczniowie będą wypoczywać w trzech. Choć decyzja ma usprawnić ruch turystyczny i zmniejszyć korki, rodzice i branża turystyczna reagują z mieszanymi uczuciami. Resort Barbary Nowackiej tłumaczy, dlaczego zdecydowano się na korektę i jak ma ona wpłynąć na komfort zimowego wypoczynku.

Nowe świadczenie 800 plus dla każdego gospodarstwa domowego od 1 stycznia 2026 r., w związku z utrzymywaniem się cen energii elektrycznej w Polsce na „historycznie wysokim poziomie”. Prezydent już złożył swój podpis

W dniu 7 listopada 2025 r., Prezydent Karol Nawrocki podpisał projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu obniżenia kosztów energii elektrycznej oraz finansowaniu systemów wsparcia energetyki ze środków z handlu uprawnieniami do emisji CO2, który następnie został złożony przez niego do Sejmu. Projekt ten – zakłada trwałe obniżenie obniżenie cen prądu dla odbiorców indywidualnych o około 33 procent, co – zgodnie z informacją opublikowaną przez Kancelarię Prezydenta – jest równoznaczne z tym, że „polskie rodziny na rachunkach za energię elektryczną w gospodarstwach domowych, będą mogły zaoszczędzić ponad 800 zł rocznie.”

Małe szkoły jednak nie znikną? Rząd szykuje ważne zmiany w Prawie oświatowym. Budynki szkół mają służyć całej społeczności

Nowelizacja Prawa oświatowego, którą wkrótce zajmie się rząd, ma zatrzymać falę likwidacji małych szkół podstawowych. Budynki oświatowe będą mogły pełnić nowe funkcje społeczne – od opieki żłobkowej po działania senioralne. To odpowiedź na szybko postępujące zmiany demograficzne w Polsce.

REKLAMA

Kiedy najlepiej przejść na emeryturę w 2026 roku? Te dwa terminy są najkorzystniejsze. Emerytura będzie wyższa nawet o kilkaset złotych

Zakończyć karierę zawodową czy może jednak jeszcze poczekać? Na to pytanie muszą sobie odpowiedzieć wszyscy ci, którzy osiągnęli wiek emerytalny. Jeśli już ktoś zdecyduje się „zusowską” pensję, warto dobrze wybrać moment przejścia na zasłużony odpoczynek. Odłożenie decyzji o miesiąc lub dwa może sprawić, że emerytura będzie wyższa nawet o kilkaset złotych.

Rozbudowa i nadbudowa - budowlane różnice są oczywiste?

W prawie budowlanym funkcjonują pojęcia rozbudowy oraz nadbudowy. Sprawdzamy, czy różnice między nimi są tak oczywiste, jak można by sądzić.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Zakład pracy nie musi przed świętami informować emerytów o tych świadczeniach. Jak zdobyć informacje? Sprawa jest prosta

Do świadczeń z ZFŚS są uprawnieni nie tylko pracownicy, ale również emeryci-byli pracownicy. Jednak skąd osoby te mają czerpać informacje o przysługujących im prawach? I czy pracodawca ma obowiązek informować ich o tym bezpośrednio?

REKLAMA

Nowe zasady znakowania żywności od 17 lutego 2026 roku: owoce, warzywa, soki, dżemy, miody

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało w komunikacie z 1 grudnia 2025 r., że od 17 lutego 2026 r. zmienią się zasady znakowania żywności: świeże owoce, warzywa i banany sprzedawane luzem będą musiały być oznaczane flagą kraju pochodzenia, a miód, soki i dżemy – etykietowane według nowych unijnych standardów. Celem zmian jest większa przejrzystość informacji dla konsumentów. Produkty oznakowane według dotychczasowych zasad będą mogły pozostać w obrocie do wyczerpania zapasów.

Orzecznicy znowu to zrobili niepełnosprawnym. Obniżyli punkty w świadczeniu wspierającym [List]

Takie informacje w WZON otrzymują rodziny poszkodowanych osób niepełnosprawnych - musimy Panu / Pani ojcu / matce obniżyć liczbę pkt potrzebną do otrzymania świadczenia wspierającego. Infor.pl opublikował tydzień temu Wytyczne dla WZON, które nakazują specjalistom oceniającym samodzielność osób niepełnosprawnych (w wieku 75 lat i więcej), aby nie przyznawać 4 pkt w 9 kategoriach (na 32) testu samodzielności ("poziom potrzeby wsparcia"). Powoduje to 1) spadek wartości świadczenia wspierającego albo 2) "wyrzucenie" osoby niepełnosprawnej z systemu wsparcia. W efekcie naszej publikacji wysypały się listy od osób, które doświadczyły we własnej rodzinie cięcia wysokości punktów. List opublikowany w tym artykule to relacja czytelnika, o tym jak wprost pracownica WZON poinformowała o konieczności zaniżenia wartości punktów dla osoby niepełnosprawnej (matka 75 lat).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA