REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sukces partnerskich kart kredytowych zachęcił banki do rozbudowy oferty

REKLAMA

W drugim kwartale tego roku banki wydały ponad 400 tys. kart kredytowych. Obniżyły wymagania wobec klientów i uruchomiły nowe kanały dystrybucji.

Banki penetrują ponownie swoje bazy i wydają karty kredytowe praktycznie do wszystkiego: do pożyczek gotówkowych, do kredytów hipotecznych, zamieniają karty charge na karty kredytowe. Pamiętają jednak i tym, że potencjał własnej bazy kiedyś się wyczerpie. Naturalną rzeczą jest więc poszukiwanie nowej grupy klientów, a najlepiej jest to zrobić przez związanie się z partnerem, który taką bazę już posiada.

Partnerska przyszłość

Jednak silna konkurencja na rynku polskim w zakresie wydawnictwa kart i rosnąca standaryzacja produktów bankowych, szczególnie w zakresie kart płatniczych (opłaty i prowizje, oprocentowanie, grace period, ubezpieczenia i usługi dodatkowe) sprawia, że coraz trudniej jest przekonać klienta do swojej oferty. Dlatego instytucje finansowe prześcigają się w nowatorskich pomysłach na zwabienie klienta, a przykładem mogą być modne w ostatnim czasie karty wizerunkowe, np. ze zdjęciem klienta. Niemniej porównując nas do najbardziej rozwiniętych rynków kartowych można przewidzieć, że przed nami jeszcze wielka rewolucja w zakresie wzornictwa. Możemy spodziewać się kart przezroczystych, pachnących, kart o specjalnych kształtach, kart breloczków czy minikart. Tylko czy to przemówi do polskiego klienta? Finansiści, obawiając się negatywnej odpowiedzi na to pytanie, postanowili działać wielotorowo. Uznali, że klient w natłoku podobnych produktów (ofertowo czy wizerunkowo) szuka jednak czegoś więcej, wartości dodanej do swojej karty w postaci programu lojalnościowego lub specjalnych rabatów u partnera, z którym się identyfikuje lub korzysta z jego usług.

Głównym argumentem zwolenników teorii, że przyszłość należy do kart partnerskich jest fakt, że ten biznes opłaca się każdej ze stron. Klientowi, bo otrzymuje wizerunek identyfikujący go z określoną społecznością oraz zniżki lub udział w atrakcyjnym programie rabatowym. Partner natomiast otrzymuje dodatkowe źródło dochodu dzięki pieniądzom otrzymywanym od banku oraz ze wzrostu lojalności jego klientów. Nie do pogardzenia jest także budowa własnego wizerunku promującego markę i wzrost prestiżu w przypadku wydania karty z silną marką. Natomiast dla banku wydanie karty partnerskiej to pozyskanie nowej bazy klientowskiej, czyli dodatkowy kanał sprzedaży. Dodatkowo dobrze dobrany partner oznacza wzrost używalności kart, co natychmiast przekłada się na zwiększony dochód dla instytucji finansowej. Nie bez znaczenia jest także podział kosztów marketingowych oraz w przyszłości możliwość zaoferowania klientowi innych usług bankowych.

Świat wie, co dobre

Przykładem doskonale zorganizowanego i zarządzanego programu lojalnościowego jest program Bonus Card funkcjonujący w Turcji. Program, oparty na kartach chipowych, jest produktem multipartnerskim, w którym uczestniczy ponad 800 firm posiadających 35 tys. punktów handlowych na terenie całego kraju. Klient posiadający taką kartę i dokonujący płatności u każdego partnera akcji otrzymuje punkty, które później można wymieniać na nagrody u swego sprzedawcy lub w specjalnym dedykowanym sklepie internetowym. O powodzeniu tego pomysłu świadczy fakt, że uczestniczący w nim turecki Garanti Bank wydał już około 2,5 mln kart. A będzie ich znacznie więcej, bo do projektu przystępują nowi partnerzy, a bank sprzedaje już swoim konkurentom licencję na możliwość wydawania kart w programie.

Korzyści ze współpracy wielu partnerów już dawno zauważyli najbogatsi na świecie – Amerykanie. Obecnie karty partnerskie stanowią aż 25 proc. rynku i jest to najszybciej rosnący segment rynku kart kredytowych w USA. W Europie najbardziej rozwiniętym rynkiem jest Wielka Brytania, gdzie funkcjonuje około 1,5 tys. typów kart partnerskich wydawanych przez około 60 instytucji. Natomiast w Polsce od momentu wydania pierwszej karty partnerskiej minęło 7 lat. W tym czasie polskie banki wydały kilkadziesiąt kart typu co-branded i affinity, a jak można wywnioskować z popularności tych produktów na innych rynkach, to dopiero początek.

Czas na debetowe

Zdaniem ekspertów rynek kart partnerskich może wkrótce zostać znacznie poszerzony i walka o klienta rozgorzeje na nowo. Tym razem w segmencie najpopularniejszych kart debetowych (płaskich) oraz nowoczesnych pre-paidów. Wobec bardzo dużego nasycenia rynku kartami kredytowymi bankierzy i sprzedawcy szukają nowych sposobów przyciągnięcia klientów. I jednym z nich może być właśnie oferowanie partnerskich kart debetowych. Chociaż obecnie gros kart partnerskich na świecie stanowią karty kredytowe, to już pojawiają się przykłady rozszerzania oferty na debetówki. Przykładem mogą być karty debetowe, które wraz z liniami lotniczymi wydaje największy operator w USA – Bank of America. Także na naszym rynku po wydaniu kilkudziesięciu kredytowych kart partnerskich zaczęto także wydawać debetowe karty partnerskie. I wszystko wskazuje na to, że ten trend zostanie utrzymany i wkrótce banki obok partnerskich kart kredytowych będą proponowały także karty debetowe.



 Jakub Pękacz
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA