Zapowiadana kilka lat temu rewolucja oparta o sieć trzeciej generacji jeszcze nie nadeszła. Nowa technologia nie spełniła pokładanych w niej nadziei. Użytkownicy telefonii komórkowej bardzo powoli przekonują się do nowych usług.
Upowszechnienie się usług opartych o sieć trzeciej generacji (3G) miało być początkiem rewolucji trwale zmieniającej sposób wykorzystania telefonu. Szybka i mobilna transmisja danych w połączeniu z nowoczesnym telefonem dzięki innowacyjnym usługom miała usprawniać pracę biznesu i zapewniać dostęp do multimediów. Dziś wiadomo już, że na zapowiadaną przed kilkoma laty rewolucję trzeba jeszcze poczekać. Operatorzy komórkowi i producenci telefonów przekonują jednak, że odwrotu od 3G nie ma, a zainteresowanie użytkowników wykorzystaniem tej technologii jest coraz większe. Sieci 3G mają również klarowne perspektywy rozwoju, gdyż dostawcy infrastruktury oferują już rozwiązania rozszerzające ich możliwości i
funkcjonalność.
– Zauważamy rosnące zainteresowanie terminalami i kartami 3G. Ich udział w rynku wskazuje, iż klienci biznesowi podążają za nowymi technologiami – mówi Jacek Kalinowski, rzecznik sieci Grupy Telekomunikacji Polskiej.
CO TO JEST SYSTEM TRZECIEJ GENERACJI – 3G
Telefonia komórkowa trzeciej generacji znana także pod nazwą UMTS (Universal Mobile Telecommunications Service). Oferuje zaawansowane usługi wideotelefonii, interaktywnej telewizji oraz szybkiej transmisji danych dochodzącej do 2MB/s. System trzeciej generacji umożliwia odbiorcom realizację nowatorskich usług multimedialnych w skali wykraczającej poza możliwości systemów pierwszej (analogowej) i drugiej generacji (GSM).
Transmisja danych
Operatorzy komórkowi (przy wykorzystaniu sieci 3G) oferują szybki dostęp do internetu i zaawansowane usługi bezpiecznej transmisji danych. Maksymalna prędkość, z jaką obecnie mogą być przesyłane dane w sieci 3G, to 384 kB/s. To prawie siedmiokrotnie szybciej niż w przypadku modemów analogowych podłączanych do komputera. Taka prędkość umożliwia komfortowe przeglądanie stron internetowych i obsługę poczty elektronicznej.
W naszym kraju dostępne są specjalne usługi wykorzystujące mobilny dostęp do internetu w oparciu, między innymi, o sieć 3G. Są to Blueconnect, iPlus i Twój Internet. Najtańszy miesięczny abonament za usługę to wydatek około 60 zł. Szacuje się, że z dedykowanych ofert operatorów korzysta obecnie nieco ponad 150 tys. abonentów.
Technologia 3G umożliwia również szybką transmisję danych w sieciach firmowych. Przedsiębiorstwa mogą korzystać z usług umożliwiających podłączenie mobilnych pracowników do sieci firmowych (np. wirtualnych sieci prywatnych) lub stworzenie takich sieci. Takie rozwiązania umożliwiają szybką i bezpieczną wymianę danych, np. przesyłanie zamówienia czy informacji o kliencie do centralnego systemu informatycznego firmy.
Porażka wideorozmów
– Rewolucyjne zmiany nadchodzą wraz z upowszechnieniem się szerokopasmowych technologii bezprzewodowej transmisji danych. Rozwinie się rynek usług bezprzewodowych. Powszechne staną się wideokonferencje przez telefon, mobilna telewizja i ściąganie dużych plików danych z internetu w kilkanaście sekund – mówi Wojciech Wasilewski, dyrektor sprzedaży i marketingu telefonów komórkowych w Samsung Electronics Polska.
Szybkość dostępu do danych i multimediów będzie w kolejnych latach z pewnością rosła, gdyż operatorzy już teraz zapowiadają wdrożenie technologii 3.5G. W przypadku usług głosowych sieci nowej generacji nie kreują praktycznie żadnej nowej wartości. Stosowane technologie teoretycznie oferuje lepszą jakość dźwięku rozmów telefonicznych, teoretycznie, bo są to różnice trudne do wychwycenia. Porażką natomiast okazała się usługa wideorozmów. Abonenci sieci komórkowych najzwyczajniej wolą się wyłącznie słyszeć niż słyszeć i widzieć. Usługa, która miała być przebojem, okazała się niewypałem zarówno u nas, jak i w innych europejskich krajach.
W zasięgu sieci 3G znajdują się obecnie tylko największe miasta w Polsce. W większości przypadków nie są one pokryte w całości zasięgiem sieci nowej generacji. W kilku przypadkach dostępność możliwa jest w ścisłych centrach miast. Operatorów trudno zresztą winić za opieszałość związaną z budową sieci 3G. Regulator rynku telekomunikacyjnego kilkakrotnie przychylał się do ich próśb o odłożenie terminu objęcia zasięgiem nowej sieci 20 proc. populacji. Natomiast konsumentów reklamowe slogany wychwalające 3G nie przekonały.
Nieznane statystyki
Żaden z polskich operatorów nie podaje statystyk dotyczących liczby abonentów, którzy chociaż raz skorzystali z usług sieci 3G.
– Zainteresowanie telefonami i kartami danych 3G rośnie z dnia na dzień. Rozwój jest jednak uzależniony od działań operatorów, którzy decydują o inwestycjach w infrastrukturę i działaniach marketingowych wokół 3G. Zainteresowanie 3G rośnie, gdyż
technologia ta pozwala przesyłać dużych ilości danych. Jest to nieosiągalne w tradycyjnych sieciach GSM. Nasuwa się pytanie, jak wykorzystać ten potencjał, tworząc interesujące dla użytkowników usługi – mówi Michał Kwiatkowski, menedżer ds. technicznych w polskim oddziale Motoroli.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Marcin Kuśmierz