REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu świadczonej usługi najmu

REKLAMA

W wyroku z 3 lutego 2006 r., sygn. akt III S.A./Wa 2790/05, Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, iż termin płatności za usługę najmu strony ustalają w umowie.
Obowiązek podatkowy z tytułu świadczonej usługi najmu powstaje z chwilą otrzymania przez podatnika całości lub części zapłaty nie później niż z upływem terminu płatności. Jeśli zapłata nie nastąpiła, to sam upływ terminu płatności powoduje powstanie obowiązku.

Stanowisko organów podatkowych
W wyniku kontroli podatkowej, przeprowadzonej w Spółce, Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał w 22 lipca 2004 r. decyzję w przedmiocie podatku od towarów i usług za okres grudzień 2002 r. – maj 2003 r.
W uzasadnieniu decyzji organ I instancji stwierdził, iż Spółka nieprawidłowo rozpoznała moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usługi najmu będących własnością Spółki nieruchomości na rzecz innego podmiotu. Organ I instancji powołując się na przepis art. 6 ust. 8b pkt 4 ustawy o VAT z 1993 r. stwierdził, iż w związku ze zmianą umowy dokonaną porozumieniem z 12 marca 2002 r. obowiązek podatkowy z tytułu świadczonej usługi najmu za miesiąc X, XI, XII 2002 r. i I 2003 r. powstał w grudniu 2002 r., a nie jak to ustaliła Spółka, w lutym 2003 r.
W odwołaniu od tej decyzji Pełnomocnik Spółki zarzucił rozstrzygnięciu organu I instancji naruszenie art. 6 ust. 8b pkt 4, art. 10 ust. 2, art. 27 ust. 6 ustawy o VAT z 1993 r. oraz naruszenie przepisów proceduralnych, a zwłaszcza art. 121, art. 122, art. 187 Ordynacji podatkowej.
Decyzją z 25 lipca 2005 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
Rozstrzygając spór, dotyczący ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonej przez Spółkę usługi najmu, organ odwoławczy stwierdził, że skoro zgodnie z treścią zmienionej porozumieniem z 12 marca 2002 r. umowy za datę początkową uważa się październik 2002 r., to uznać należy, że pierwszym miesiącem najmu był październik 2002 r.
Płatność za pierwszy okres, wyznaczony porozumieniem z 12 marca 2002 r., obejmujący miesiące od października 2002 r. do stycznia 2003 r., przypada w trzecim miesiącu, czyli w grudniu 2002 r. Ustalenia tego nie zmienia wnioskowany przez Skarżącą dowód w postaci jej oświadczenia z 8 czerwca 2004 r. Z informacji zawartych w oświadczeniu wynika, że pierwszym okresem rozliczenia czynszu jest okres od 28 października 2002 r. do 30 listopada 2002 r. Powyższe ustalenie zostało dokonane zgodnie z ustnym oświadczeniem Strony. Zgodnie zaś z postanowieniem 22 ustępu umowy z 15 lutego 2002 r., wszelkie zmiany lub dodatkowe postanowienia umowy najmu powinny być uzgodnione przez Strony i wykonane w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
W przypadku dokonania zmian umowy bez dochowania tak zastrzeżonej formy, należy przyjąć, że zmiany te są nieważne. Termin płatności, określony na fakturze, nie może być niezgodny z terminem określonym w umowie. Umowa oraz określony w niej termin płatności powinny być podstawą określenia momentu powstania obowiązku podatkowego.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Skarżąca zarzuciła naruszenie przepisów prawa materialnego (art. 2 ust. 1, art. 15 ust. 1, art. 6 ust. 8 pkt 4 ustawy o VAT z 1993 r.) oraz przepisów prawa procesowego poprzez niepełne ustalenie stanu faktycznego sprawy w sposób niepełny, błędną i wyrywkową ocenę zebranego materiału.
Pełnomocnik argumentował, że w przeciwieństwie do regulacji dotyczących opodatkowania czynności cywilnoprawnych regulacje VAT, co do zasady, nie wiążą powstania obowiązku podatkowego z samym faktem zawarcia zapisu o określonej treści w umowie pomiędzy stronami. Aby opodatkować obrót z tytułu usług najmu, musiały o­ne zostać wykonane, a tak się w realiach niniejszej sprawy nie stało z uwagi na opóźnienia w procesie inwestycyjnym.
Zgodnie z obopólnym porozumieniem stron, 4 ostatnie dni października zostały doliczone do listopada, stanowiąc jeden okres rozliczeniowy.
Nie można zatem uznać, że październik był pierwszym okresem świadczenia tych usług.

Stanowisko WSA
W wyroku z 3 lutego 2006 r., sygn. akt III S.A./Wa 2790/05, Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, iż obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług najmu stosownie do art. 6 ust. 8b pkt 4 ustawy z 1993 r. (obecnie art. 19 ust. 13 pkt 4) powstaje z chwilą otrzymania przez podatnika całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności. A gdyby takowa nie nastąpiła lub nastąpiła później niż termin płatności ustalony przez strony, obowiązek podatkowy powstaje także z upływem terminu płatności.
Ten szczególny moment powstania obowiązku podatkowego jest niezależny również od wystawienia faktury, z którą w przypadku usług najmu ustawa nie wiąże żadnych konsekwencji w zakresie powstania obowiązku podatkowego.
W przedmiotowej sprawie fakt wykonania usługi nie jest pomiędzy stronami sporny. Świadczenie usług Spółka rozpoczęła 28 października 2002 r.
Termin płatności za usługę najmu strony ustalają w umowie. To umowa, a nie faktura, reguluje wzajemne obowiązki stron. Faktura jest dokumentem księgowym, potwierdzającym wykonanie usługi.

WAŻNE!
Obowiązek podatkowy z tytułu usług najmu, świadczonych na terytorium kraju, powstaje z chwilą otrzymania przez podatnika całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności. A gdyby takowa nie nastąpiła lub nastąpiła później niż termin płatności ustalony przez strony, obowiązek podatkowy powstaje także z upływem terminu płatności.
Zdaniem Sądu, ocena skutków podatkowych postanowień umowy najmu, określających termin płatności czynszu, jak i okresy rozliczeniowe pomiędzy stronami, dokonana przez organy podatkowe na podstawie art. 191 Ordynacji podatkowej, nie nosi cech dowolności. Nie ma więc podstaw, aby ocenę tę uznać za nieprawidłową, a dokonane w sprawie ustalenia za błędne. Przyjęcie jako daty początkowej pierwszego miesięcznego okresu rozliczeniowego, wskazanego w zmienionej 12 marca 2002 r. umowie, za którą strony uznały miesiąc październik 2002 r. nawet bez sprecyzowania, czy chodzi o początek czy koniec miesiąca, wobec ustalonych faktów, że w tym miesiącu usługa była świadczona, przesądzają, iż październik jest pierwszym miesiącem spornego okresu rozliczeniowego.
Zgodnie zaś z treścią umowy najmu termin płatności za pierwszy okres (od X/2002 – do I/2003) przypada na trzeci miesiąc tego okresu, czyli grudzień 2002 r.
Nie znajdując podstaw do stwierdzenia, że zaskarżona decyzja jest niezgodna z przepisami prawa materialnego oraz z przepisami postępowania, WSA oddalił skargę.
Wyrok ten, choć dotyczy ustawy o VAT z 1993 r., jest aktualny także na gruncie obecnej ustawy, gdyż w stosunku do usług najmu ma w dalszym ciągu zastosowanie szczególny moment powstania obowiązku podatkowego (obecnie art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT z 2004 r.).


Oprac.
Krystyna Dziedzic
ekspert w zakresie VAT,
wieloletni pracownik organów skarbowych

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA