REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wycenić aktywa finansowe z uwzględnieniem utraty ich wartości

REKLAMA

Ocena ewentualnej utraty wartości aktywów finansowych wymaga posiadania odpowiednich informacji zewnętrznych, na podstawie których dokonuje się oszacowania ich rzeczywistej wartości. W niektórych przypadkach dostępne dane wymagane do oszacowania utraty wartości składnika aktywów finansowych mogą być ograniczone lub nieodpowiednie.
Niestety, ocenie nie sprzyjają przepisy rachunkowości: ani w ustawie, ani w rozporządzeniu MF w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych, ani nawet w MSR nr 39 „Instrumenty finansowe: ujmowanie i wycena”, nie znajdziemy kompletnej listy przesłanek utraty wartości. Każda regulacja zawiera jednak pewne wskazówki, które warto kompleksowo rozpatrzyć.
Jeżeli sprawozdanie finansowe jednostki podlega corocznemu badaniu, do aktywów finansowych zaliczanych do instrumentów finansowych ma o­na obowiązek stosować przepisy rozporządzenia MF. Inne jednostki podlegają przepisom ustawy o rachunkowości.
Warto zaznaczyć, że nawet jeżeli rozporządzenie MF powstało na zasadach określonych w MSR nr 39, jego zasady w pewnym stopniu różnią się od zasad określonych w tym dokumencie. Istotna rozbieżność występuje między przepisami rozporządzenia MF i MSR nr 39 a przepisami ustawy o rachunkowości. Wynika to z tego, że w ustawie zawarte są ogólnie stosowane przepisy do całej kategorii aktywów finansowych.

Do aktywów finansowych zalicza się składniki spełniające warunki ustawy o rachunkowości:
aktywa pieniężne – krajowe środki pieniężne, waluty obce, dewizy, inne aktywa finansowe, w tym w szczególności naliczone odsetki od aktywów finansowych,
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostki – udziały, akcje, prawa do akcji, warianty na akcje, kwity depozytowe,
prawo do otrzymania aktywów pieniężnych lub prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkach – obligacje, instrumenty pochodne i złożone, instrumenty finansowe dłużne.

O ile jednak przepisy ustawy obejmują wszystkie aktywa finansowe, o tyle rozporządzenie MF i MSR nr 39 odnoszą się tylko do jednej ich kategorii – do instrumentów finansowych. Do instrumentów finansowych nie zalicza się udziałów i akcji w jednostkach podporządkowanych oraz środków pieniężnych i innych aktywów pieniężnych. Do tych składników aktywów finansowych stosuje się przepisy ustawy.

Początkowe ujęcie

Termin ujmowania aktywów finansowych oraz ich wycena zależą od tego, czy dany składnik aktywów finansowych należy do instrumentów finansowych, czy nie.
Aktywa finansowe niezaliczone do instrumentów finansowych ujmuje się w księgach według ceny nabycia.


Tabela 1. Termin ujęcia i wycena początkowa instrumentów finansowych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wycena bilansowa

Składniki aktywów finansowych po początkowym ich ujęciu w księgach rachunkowych, nie później niż na koniec okresu sprawozdawczego, podlegają wycenie bilansowej.

Wycena aktywów finansowych zaliczonych do instrumentów finansowych, tj.:
• aktywów finansowych przeznaczonych do obrotu,
• udzielonych pożyczek i należności własnych,
• aktywów finansowych utrzymywanych do terminu wymagalności, oraz
• aktywów finansowych dostępnych do sprzedaży
następuje w wiarygodnie ustalonej wartości godziwej bez pomniejszania o koszty transakcji.

Za wiarygodną wartość godziwą uznaje się wartości przedstawione w tabeli 2.

Tabela 2. Wiarygodna wartość godziwa instrumentów finansowych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Skutki wyceny, zarówno według rozporządzenia MF, jak i MSR nr 39, wpływają na przychody lub koszty finansowe.
Skutki wyceny aktywów dostępnych do sprzedaży według MSR nr 39 mogą być też odnoszone na kapitał z aktualizacji wyceny.

Zasada wyceny w wartości godziwej nie obejmuje:
• pożyczek udzielonych i należności własnych, których jednostka nie przeznacza do sprzedaży,
• aktywów finansowych utrzymywanych do terminu wymagalności,
• składników aktywów finansowych, dla których nie istnieje cena rynkowa ustalona w aktywnym obrocie regulowanym albo których wartość godziwa nie może być ustalona w inny wiarygodny sposób,
• składników aktywów finansowych objętych zabezpieczeniem (pozycji zabezpieczanych).


UWAGA!
Należy pamiętać, iż MSR nr 39 w pewnych przypadkach do poszczególnych kategorii instrumentów finansowych stosuje inne nazewnictwo.
Zasady wyceny niezaliczonych do instrumentów finansowych aktywów finansowych określa ustawa.

Tabela 3. Wycena bilansowa aktywów finansowych niebędących instrumentami finansowymi
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Utrata wartości

Przy wycenie bilansowej uwzględnia się przesłanki utraty wartości. W razie utraty wartości aktywów finansowych ich wartość aktualizuje się stosując określone w ustawie o rachunkowości zasady ujęcia odpisów z tego tytułu.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości trwała utrata wartości zachodzi wtedy, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub w całości przewidywanych korzyści.
Odpisy odnosi się na pozostałe koszty operacyjne lub do kosztów finansowych w zależności od rodzaju składnika aktywów finansowych.
W przypadku aktywów finansowych wycenionych według cen rynkowych może nastąpić przeszacowanie ich wartości do wyższej ceny rynkowej. Skutki tego przeszacowania odnosi się na kapitał z aktualizacji wyceny. Jeżeli wcześniej takie przeszacowanie miało miejsce, odpis z tytułu utraty wartości w pierwszej kolejności zmniejsza ten kapitał i dopiero ewentualne dalsze odpisy zalicza się do kosztów finansowych.
Rozporządzenie MF też powołuje się na definicję ustawy w zakresie utraty wartości. Dodatkowo określa jednak sposoby rozliczenia utraty wartości dla różnych grup aktywów finansowych.

Tabela 4. Utrata wartości poszczególnych grup aktywów finansowych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Definicja utraty wartości w MSR nr 39 różni się od definicji regulacji polskiej. W myśl MSR nr 39 utrata wartości nastąpi wtedy, gdy istnieją obiektywne dowody, że dany składnik aktywów w przyszłości nie przyniesie oczekiwanych przyszłych przepływów pieniężnych.

UWAGA!
MSR nr 39 podkreśla obiektywizm tej oceny. Nie pozwala na ujmowanie strat oczekiwanych ze względu na stopień prawdopodobieństwa ich występowania.
Obiektywnymi dowodami utraty wartości zgodnie z MSR nr 39 są:
• znaczące trudności finansowe emitenta lub dłużnika,
• niedotrzymanie warunków umowy, np. niespłacenie albo zaleganie ze spłaceniem odsetek lub nominału,
• przyznanie pożyczkobiorcy przez pożyczkodawcę, ze względów ekonomicznych lub prawnych wynikających z trudności finansowych pożyczkobiorcy, udogodnienia, którego w innym przypadku pożyczkodawca by nie udzielił,
• wysokie prawdopodobieństwo upadłości lub innej reorganizacji finansowej pożyczkobiorcy,
• zanik aktywnego rynku na dany składnik aktywów finansowych ze względu na trudności finansowe lub
• obserwowane dane wskazujące na możliwy do zmierzenia spadek oszacowanych przyszłych przepływów pieniężnych związanych z grupą aktywów finansowych od momentu początkowego ich ujęcia, mimo że nie można jeszcze ustalić spadku pojedynczego składnika grupy aktywów finansowych.

Przykład
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!
Należy pamiętać, że rozporządzenie MF tylko w przypadku aktywów finansowych zezwala na rozliczenie skutków wyceny z kapitałem z aktualnej wyceny. Zgodnie z jego przepisami rozliczenie może nastąpić również wynikowo, na co nie zezwalają przepisy MSR nr 39.

•  art. 28 ust. 1 i 7, art. 35 ust. 4, art. 35a ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 265, poz. 2252
•  § 4, 5, 13–16 i 24 rozporządzenia Ministra Finansów z 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych – Dz.U. Nr 149, poz. 1674; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 256, poz. 2146
•  § 48 i 58–70 MSR nr 39 – „Instrumenty finansowe: ujmowanie i wycena”

Gyöngyvér Takáts
ekspert w zakresie rachunkowości, pracownik redakcji

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA