REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie domeny internetowe są najpopularniejsze

REKLAMA

Polskie firmy rejestrują ponad 100 tysięcy nowych domen rocznie. W ostatnich miesiącach dużym zainteresowaniem cieszyła się domena europejska .eu. Obecność w internecie pomaga w zdobyciu nowych klientów.
Setki tysięcy polskich firm posiada już własne serwisy WWW oraz konta poczty elektronicznej, bo dostęp do internetu stał się w biznesie równie niezbędny jak telefon. Globalna sieć oferuje przedsiębiorcom nowe możliwości w zakresie handlu, promocji i komunikacji. Lokalne firmy inwestują w swoje internetowe tożsamości, by zdobywać nowych klientów i móc utrzymać dotychczasowych.
– Rynek usług domenowych i hostingowych rozwija się głównie dzięki małym i średnim firmom. Rejestrują o­ne nie tylko domeny związane z nazwą firmy, ale coraz częściej również nazwy produktów, usług, a nawet branż w których działają – mówi Piotr Kapcio, dyrektor marketingu firmy home.pl.

Globalna wizytówka

W serwisach internetowych polskie firmy prezentują najczęściej oferty handlowe, potencjał i szczegółowe informacje o firmie. Poczta elektroniczna od wielu lat wykorzystywana jest do komunikowania się z kontrahentami, klientami i urzędami. By móc umieścić własny serwis WWW czy korzystać z własnych kont poczty elektronicznej, konieczne jest wykorzystanie domeny internetowej (np. nazwa_firmy.pl).
– Własna domena internetowa to przede wszystkim unikalna nazwa w internecie, która stanowi o naszej obecności w tym jednym z najbardziej popularnych mediów. Jest nieodzowna dla każdej firmy i stała się równie ważna co adres pocztowy. Dzięki swojej unikalności każdy, kto zna nazwę naszej domeny, może łatwo dotrzeć do informacji przez nas zamieszczonych w serwisie internetowym o każdej porze dnia i nocy. Internet bowiem to medium, które pozwala na dostęp do informacji 24 godziny na dobę – mówi Daniel Dryzek, dyrektor zarządzający firmy Active 24.
Zaletą domen internetowych jest ich uniwersalność. Może je wykorzystywać każda firma, niezależnie od branży, w jakiej działa, wielkości czy miejsca prowadzonej działalności. Ceny rejestracji domen są przystępne dla nawet najmniejszej firmy. Trzeba jednak pamiętać, że za usługi dodatkowe (np. serwer wirtualny do utrzymania serwisu WWW) trzeba płacić dodatkowo.
Koszt rejestracji adresu w domenie krajowej .pl i jej utrzymania to obecnie wydatek 100 zł netto rocznie. Firmy internetowe, rywalizując o nowych klientów, kuszą jednak często ofertami promocyjnymi i sprzedają je bez zysku, licząc na zarobek w kolejnych latach. Dzięki temu nową domenę można zarejestrować i utrzymać przez pierwszy rok nawet za 50 zł netto. Koszt jej odnowienia w kolejnych latach to już wydatek co najmniej 90 zł netto. Na podobnych zasadach można rejestrować także domeny funkcjonalne (np. com.pl) oraz domenę europejską (.eu). Najtrudniej znaleźć promocyjną rejestrację w domenach globalnych (np. .com), bo są o­ne zdecydowanie najtańsze na rynku. Rejestracja nowej domeny globalnej i jej roczne utrzymanie kosztuje zaledwie 30 zł netto. Co ważne, w kolejnych latach koszt utrzymania tego typu domen nie musi się zwiększać. Firmy świadczące usługi hostingowe (utrzymanie serwisów WWW i kont poczty elektronicznej) często proponują rejestrację wszystkich typów domen internetowych za symboliczną złotówkę, pod warunkiem zakupu u nich innych usług. Kupowanie usług internetowych w pakiecie prawie zawsze premiowane jest rabatem.
Przed rejestracją domeny warto zapoznać się z ofertami co najmniej kilku usługodawców, by znaleźć najlepszą propozycję. Nie warto zyskiwać kilku złotych i kupować usług u firm nieznanych. Bardzo ważna jest bowiem stabilność funkcjonowania usługi oraz jakość i dostęp pomocy technicznej firmy internetowej. Na rynku funkcjonuje co najmniej kilkanaście od lat profesjonalnie działających firm internetowych. Są wśród nich zarówno portale, jak i firmy specjalistyczne, np. home.pl, NetArt, DomainMaker, Consulting Service, Az.pl. Dostawcy usług internetowych są przekonani, że kolejne miesiące przyniosą dalsze obniżki cen. Część z nich nie uważa jednak, żeby miało to duży wpływ na pobudzenie rynku.

Coraz taniej

Firmy, które chcą zarejestrować domeny, i tak to zrobią. Zdecydowanie większy wpływ na decyzję o kupieniu domen ma pozyskanie przez nich stałych łącz do internetu.
– W najbliższym czasie będzie następował dalszy spadek cen domen, ale z punktu widzenia klienta nie będzie to miało wielkie znaczenia, bo ceny domen już w tym momencie są niskie. W różnych promocjach firm hostingowych można je nabyć za 1 zł czy wręcz dostać za darmo. Standardem jest również sprzedaż domen w cenie zakupu lub z minimalną marżą, jako że stanowią o­ne pierwszy krok do zaistnienia w internecie – przekonuje Krzysztof Szyszka, prezes firmy Ogicom.
Firmowe serwisy WWW można również umieszczać na bezpłatnych serwerach, które dodatkowo oferują możliwość rejestracji darmowej domeny (np. nazwa_firmy.nazwa_portalu.pl). W świadczeniu tego typu usług przodują największe polskie portale – o­net.pl, Wirtualna Polska oraz Interia.pl. Z darmowych usług korzystają najczęściej użytkownicy indywidualni, wykorzystanie ich przez firmy wygląda nieprofesjonalnie i nie budzi zaufania. Adresu nie można też ze sobą zabrać w przypadku chęci zmiany serwera.
– Stronę WWW można zbudować z wykorzystaniem domeny w jakimś serwisie darmowym. Ale czy ktoś nas wtedy odnajdzie, a co ważniejsze, czy będzie taki adres budził zaufanie? Czy zapłaci kartą kredytową na takiej stronie? Stąd właśnie boom na adresy bezpośrednio w domenach narodowych oraz domenach .com oraz .eu – mówi Andrzej Bartosiewicz, kierownik działu domen NASK.
Największe portale od pewnego czasu oferują również ulepszone, płatne wersje serwerów WWW, do których można przypisać własne domeny. Oferta ta przyciąga zarówno użytkowników indywidualnych, o większych wymaganiach, jak również małe firmy.
Rynek domen internetowych rozwija się w bardzo szybkim tempie, polskie firmy rejestrują ponad 100 tys. nowych domen rocznie. Największą popularnością cieszą się rejestracje w domenie krajowej .pl i funkcjonalnej .com.pl. W ubiegłym roku liczba funkcjonujących adresów z końcówką .pl powiększyła się aż o 30 proc., w pierwszym półroczu dynamika wzrostu była jeszcze wyższa. Przebojem ostatnich miesięcy była jednak europejska .eu. Od grudnia 2006 roku polskie firmy i instytucje zarejestrowały ponad 50 tys. adresów z taką końcówką.
– W momencie wprowadzenia na rynek domeny europejskiej zainteresowanie wśród polskich firm było bardzo duże, choć nie tak duże jak w Niemczech, Holandii czy Francji. Dotyczyło to głównie dużych firm, chcących chronić swoją markę na rynku internetowym. Obecnie zainteresowanie nieco zmalało, ale sądzę, że to wynik niedoinformowania polskiego rynku na temat korzyści, jakie niesie ze sobą posiadanie domeny europejskiej – mówi Sylwia Mielczarek, kierownik działu domen firmy Agnat.

Dobre perspektywy

Wartość całego rynku domen internetowych w Polsce szacuje się na 40-50 mln złotych. Składają się na to rejestracje i odnowienia domen polskich, międzynarodowych i globalnych. Lwia część pieniędzy pochodzących z rejestracji i odnowień domen trafia do Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK), która zarządza domeną krajową (.pl) oraz kilkoma domenami funkcjonalnymi (.com.pl, .edu.pl, .org.pl).
Szacuje się, że tempo rozwoju tego segmentu rynku w najbliższych 5 latach będzie co roku rosło o 30-40 procent, a motorem napędowym będą małe i średnie firmy. Względem największych europejskich krajów polskie przedsiębiorstwa mają jeszcze wiele do nadrobienia. W internecie funkcjonuje łącznie nieco ponad 500 tys. domen z końcówką .pl, dla porównania Niemcy zarejestrowali już ponad 10 mln adresów z końcówką .de.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Kuśmierz

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

REKLAMA

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Lewiatan: Minimalne wynagrodzenie powiązane z sytuacją gospodarczą? Przedsiębiorcy postulują wyższy wzrost wynagrodzeń w budżetówce

W 2025 r. wzrośnie wynagrodzenie minimalne, a płace w budżetówce mogą być podwyższone więcej niż wynika to ze wstępnego stanowiska rządu – komentuje rezultaty ostatniego posiedzenia Rady Dialogu Społecznego prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? W 2024 r. zrób te trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie. Darowizny w najbliższej rodzinie są co do zasady zwolnione od podatku, jednak czasami trzeba złożyć druk SD-Z2.

REKLAMA