Polskie firmy rejestrują ponad 100 tysięcy nowych domen rocznie. W ostatnich miesiącach dużym zainteresowaniem cieszyła się domena europejska .eu. Obecność w internecie pomaga w zdobyciu nowych klientów.
Setki tysięcy polskich firm posiada już własne serwisy WWW oraz konta poczty elektronicznej, bo dostęp do internetu stał się w biznesie równie niezbędny jak telefon. Globalna sieć oferuje przedsiębiorcom nowe możliwości w zakresie handlu, promocji i komunikacji. Lokalne firmy inwestują w swoje internetowe tożsamości, by zdobywać nowych klientów i móc utrzymać dotychczasowych.
– Rynek usług domenowych i hostingowych rozwija się głównie dzięki małym i średnim firmom. Rejestrują one nie tylko domeny związane z nazwą firmy, ale coraz częściej również nazwy produktów, usług, a nawet branż w których działają – mówi Piotr Kapcio, dyrektor marketingu firmy home.pl.
Globalna wizytówka
W serwisach internetowych polskie firmy prezentują najczęściej oferty handlowe, potencjał i szczegółowe informacje o firmie. Poczta elektroniczna od wielu lat wykorzystywana jest do komunikowania się z kontrahentami, klientami i urzędami. By móc umieścić własny serwis WWW czy korzystać z własnych kont poczty elektronicznej, konieczne jest wykorzystanie domeny internetowej (np. nazwa_firmy.pl).
– Własna domena internetowa to przede wszystkim unikalna nazwa w internecie, która stanowi o naszej obecności w tym jednym z najbardziej popularnych mediów. Jest nieodzowna dla każdej firmy i stała się równie ważna co adres pocztowy. Dzięki swojej unikalności każdy, kto zna nazwę naszej domeny, może łatwo dotrzeć do informacji przez nas zamieszczonych w serwisie internetowym o każdej porze dnia i nocy. Internet bowiem to medium, które pozwala na dostęp do informacji 24 godziny na dobę – mówi Daniel Dryzek, dyrektor zarządzający firmy Active 24.
Zaletą domen internetowych jest ich uniwersalność. Może je wykorzystywać każda
firma, niezależnie od branży, w jakiej działa, wielkości czy miejsca prowadzonej działalności. Ceny rejestracji domen są przystępne dla nawet najmniejszej firmy. Trzeba jednak pamiętać, że za usługi dodatkowe (np. serwer wirtualny do utrzymania serwisu WWW) trzeba płacić dodatkowo.
Koszt rejestracji adresu w domenie krajowej .pl i jej utrzymania to obecnie wydatek 100 zł netto rocznie. Firmy internetowe, rywalizując o nowych klientów, kuszą jednak często ofertami promocyjnymi i sprzedają je bez zysku, licząc na zarobek w kolejnych latach. Dzięki temu nową domenę można zarejestrować i utrzymać przez pierwszy rok nawet za 50 zł netto. Koszt jej odnowienia w kolejnych latach to już wydatek co najmniej 90 zł netto. Na podobnych zasadach można rejestrować także domeny funkcjonalne (np. com.pl) oraz domenę europejską (.eu). Najtrudniej znaleźć promocyjną rejestrację w domenach globalnych (np. .com), bo są one zdecydowanie najtańsze na rynku. Rejestracja nowej domeny globalnej i jej roczne utrzymanie kosztuje zaledwie 30 zł netto. Co ważne, w kolejnych latach koszt utrzymania tego typu domen nie musi się zwiększać. Firmy świadczące usługi hostingowe (utrzymanie serwisów WWW i kont poczty elektronicznej) często proponują rejestrację wszystkich typów domen internetowych za symboliczną złotówkę, pod warunkiem zakupu u nich innych usług. Kupowanie usług internetowych w pakiecie prawie zawsze premiowane jest rabatem.
Przed rejestracją domeny warto zapoznać się z ofertami co najmniej kilku usługodawców, by znaleźć najlepszą propozycję. Nie warto zyskiwać kilku złotych i kupować usług u firm nieznanych. Bardzo ważna jest bowiem stabilność funkcjonowania usługi oraz jakość i dostęp pomocy technicznej firmy internetowej. Na rynku funkcjonuje co najmniej kilkanaście od lat profesjonalnie działających firm internetowych. Są wśród nich zarówno portale, jak i firmy specjalistyczne, np. home.pl, NetArt, DomainMaker, Consulting Service, Az.pl. Dostawcy usług internetowych są przekonani, że kolejne miesiące przyniosą dalsze obniżki cen. Część z nich nie uważa jednak, żeby miało to duży wpływ na pobudzenie rynku.
Coraz taniej
Firmy, które chcą zarejestrować domeny, i tak to zrobią. Zdecydowanie większy wpływ na decyzję o kupieniu domen ma pozyskanie przez nich stałych łącz do internetu.
– W najbliższym czasie będzie następował dalszy spadek cen domen, ale z punktu widzenia klienta nie będzie to miało wielkie znaczenia, bo ceny domen już w tym momencie są niskie. W różnych promocjach firm hostingowych można je nabyć za 1 zł czy wręcz dostać za darmo. Standardem jest również sprzedaż domen w cenie zakupu lub z minimalną marżą, jako że stanowią one pierwszy krok do zaistnienia w internecie – przekonuje Krzysztof Szyszka, prezes firmy Ogicom.
Firmowe serwisy WWW można również umieszczać na bezpłatnych serwerach, które dodatkowo oferują możliwość rejestracji darmowej domeny (np. nazwa_firmy.nazwa_portalu.pl). W świadczeniu tego typu usług przodują największe polskie portale – onet.pl, Wirtualna Polska oraz Interia.pl. Z darmowych usług korzystają najczęściej użytkownicy indywidualni, wykorzystanie ich przez firmy wygląda nieprofesjonalnie i nie budzi zaufania. Adresu nie można też ze sobą zabrać w przypadku chęci zmiany serwera.
– Stronę WWW można zbudować z wykorzystaniem domeny w jakimś serwisie darmowym. Ale czy ktoś nas wtedy odnajdzie, a co ważniejsze, czy będzie taki adres budził zaufanie? Czy zapłaci kartą kredytową na takiej stronie? Stąd właśnie boom na adresy bezpośrednio w domenach narodowych oraz domenach .com oraz .eu – mówi Andrzej Bartosiewicz, kierownik działu domen NASK.
Największe portale od pewnego czasu oferują również ulepszone, płatne wersje serwerów WWW, do których można przypisać własne domeny. Oferta ta przyciąga zarówno użytkowników indywidualnych, o większych wymaganiach, jak również małe firmy.
Rynek domen internetowych rozwija się w bardzo szybkim tempie, polskie firmy rejestrują ponad 100 tys. nowych domen rocznie. Największą popularnością cieszą się rejestracje w domenie krajowej .pl i funkcjonalnej .com.pl. W ubiegłym roku liczba funkcjonujących adresów z końcówką .pl powiększyła się aż o 30 proc., w pierwszym półroczu dynamika wzrostu była jeszcze wyższa. Przebojem ostatnich miesięcy była jednak europejska .eu. Od grudnia 2006 roku polskie firmy i instytucje zarejestrowały ponad 50 tys. adresów z taką końcówką.
– W momencie wprowadzenia na rynek domeny europejskiej zainteresowanie wśród polskich firm było bardzo duże, choć nie tak duże jak w Niemczech, Holandii czy Francji. Dotyczyło to głównie dużych firm, chcących chronić swoją markę na rynku internetowym. Obecnie zainteresowanie nieco zmalało, ale sądzę, że to wynik niedoinformowania polskiego rynku na temat korzyści, jakie niesie ze sobą posiadanie domeny europejskiej – mówi Sylwia Mielczarek, kierownik działu domen firmy Agnat.
Dobre perspektywy
Wartość całego rynku domen internetowych w Polsce szacuje się na 40-50 mln złotych. Składają się na to rejestracje i odnowienia domen polskich, międzynarodowych i globalnych. Lwia część pieniędzy pochodzących z rejestracji i odnowień domen trafia do Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK), która zarządza domeną krajową (.pl) oraz kilkoma domenami funkcjonalnymi (.com.pl, .edu.pl, .org.pl).
Szacuje się, że tempo rozwoju tego segmentu rynku w najbliższych 5 latach będzie co roku rosło o 30-40 procent, a motorem napędowym będą
małe i średnie firmy. Względem największych europejskich krajów polskie przedsiębiorstwa mają jeszcze wiele do nadrobienia. W internecie funkcjonuje łącznie nieco ponad 500 tys. domen z końcówką .pl, dla porównania Niemcy zarejestrowali już ponad 10 mln adresów z końcówką .de.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Marcin Kuśmierz