REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie domeny internetowe są najpopularniejsze

REKLAMA

Polskie firmy rejestrują ponad 100 tysięcy nowych domen rocznie. W ostatnich miesiącach dużym zainteresowaniem cieszyła się domena europejska .eu. Obecność w internecie pomaga w zdobyciu nowych klientów.
Setki tysięcy polskich firm posiada już własne serwisy WWW oraz konta poczty elektronicznej, bo dostęp do internetu stał się w biznesie równie niezbędny jak telefon. Globalna sieć oferuje przedsiębiorcom nowe możliwości w zakresie handlu, promocji i komunikacji. Lokalne firmy inwestują w swoje internetowe tożsamości, by zdobywać nowych klientów i móc utrzymać dotychczasowych.
– Rynek usług domenowych i hostingowych rozwija się głównie dzięki małym i średnim firmom. Rejestrują o­ne nie tylko domeny związane z nazwą firmy, ale coraz częściej również nazwy produktów, usług, a nawet branż w których działają – mówi Piotr Kapcio, dyrektor marketingu firmy home.pl.

Globalna wizytówka

W serwisach internetowych polskie firmy prezentują najczęściej oferty handlowe, potencjał i szczegółowe informacje o firmie. Poczta elektroniczna od wielu lat wykorzystywana jest do komunikowania się z kontrahentami, klientami i urzędami. By móc umieścić własny serwis WWW czy korzystać z własnych kont poczty elektronicznej, konieczne jest wykorzystanie domeny internetowej (np. nazwa_firmy.pl).
– Własna domena internetowa to przede wszystkim unikalna nazwa w internecie, która stanowi o naszej obecności w tym jednym z najbardziej popularnych mediów. Jest nieodzowna dla każdej firmy i stała się równie ważna co adres pocztowy. Dzięki swojej unikalności każdy, kto zna nazwę naszej domeny, może łatwo dotrzeć do informacji przez nas zamieszczonych w serwisie internetowym o każdej porze dnia i nocy. Internet bowiem to medium, które pozwala na dostęp do informacji 24 godziny na dobę – mówi Daniel Dryzek, dyrektor zarządzający firmy Active 24.
Zaletą domen internetowych jest ich uniwersalność. Może je wykorzystywać każda firma, niezależnie od branży, w jakiej działa, wielkości czy miejsca prowadzonej działalności. Ceny rejestracji domen są przystępne dla nawet najmniejszej firmy. Trzeba jednak pamiętać, że za usługi dodatkowe (np. serwer wirtualny do utrzymania serwisu WWW) trzeba płacić dodatkowo.
Koszt rejestracji adresu w domenie krajowej .pl i jej utrzymania to obecnie wydatek 100 zł netto rocznie. Firmy internetowe, rywalizując o nowych klientów, kuszą jednak często ofertami promocyjnymi i sprzedają je bez zysku, licząc na zarobek w kolejnych latach. Dzięki temu nową domenę można zarejestrować i utrzymać przez pierwszy rok nawet za 50 zł netto. Koszt jej odnowienia w kolejnych latach to już wydatek co najmniej 90 zł netto. Na podobnych zasadach można rejestrować także domeny funkcjonalne (np. com.pl) oraz domenę europejską (.eu). Najtrudniej znaleźć promocyjną rejestrację w domenach globalnych (np. .com), bo są o­ne zdecydowanie najtańsze na rynku. Rejestracja nowej domeny globalnej i jej roczne utrzymanie kosztuje zaledwie 30 zł netto. Co ważne, w kolejnych latach koszt utrzymania tego typu domen nie musi się zwiększać. Firmy świadczące usługi hostingowe (utrzymanie serwisów WWW i kont poczty elektronicznej) często proponują rejestrację wszystkich typów domen internetowych za symboliczną złotówkę, pod warunkiem zakupu u nich innych usług. Kupowanie usług internetowych w pakiecie prawie zawsze premiowane jest rabatem.
Przed rejestracją domeny warto zapoznać się z ofertami co najmniej kilku usługodawców, by znaleźć najlepszą propozycję. Nie warto zyskiwać kilku złotych i kupować usług u firm nieznanych. Bardzo ważna jest bowiem stabilność funkcjonowania usługi oraz jakość i dostęp pomocy technicznej firmy internetowej. Na rynku funkcjonuje co najmniej kilkanaście od lat profesjonalnie działających firm internetowych. Są wśród nich zarówno portale, jak i firmy specjalistyczne, np. home.pl, NetArt, DomainMaker, Consulting Service, Az.pl. Dostawcy usług internetowych są przekonani, że kolejne miesiące przyniosą dalsze obniżki cen. Część z nich nie uważa jednak, żeby miało to duży wpływ na pobudzenie rynku.

Coraz taniej

Firmy, które chcą zarejestrować domeny, i tak to zrobią. Zdecydowanie większy wpływ na decyzję o kupieniu domen ma pozyskanie przez nich stałych łącz do internetu.
– W najbliższym czasie będzie następował dalszy spadek cen domen, ale z punktu widzenia klienta nie będzie to miało wielkie znaczenia, bo ceny domen już w tym momencie są niskie. W różnych promocjach firm hostingowych można je nabyć za 1 zł czy wręcz dostać za darmo. Standardem jest również sprzedaż domen w cenie zakupu lub z minimalną marżą, jako że stanowią o­ne pierwszy krok do zaistnienia w internecie – przekonuje Krzysztof Szyszka, prezes firmy Ogicom.
Firmowe serwisy WWW można również umieszczać na bezpłatnych serwerach, które dodatkowo oferują możliwość rejestracji darmowej domeny (np. nazwa_firmy.nazwa_portalu.pl). W świadczeniu tego typu usług przodują największe polskie portale – o­net.pl, Wirtualna Polska oraz Interia.pl. Z darmowych usług korzystają najczęściej użytkownicy indywidualni, wykorzystanie ich przez firmy wygląda nieprofesjonalnie i nie budzi zaufania. Adresu nie można też ze sobą zabrać w przypadku chęci zmiany serwera.
– Stronę WWW można zbudować z wykorzystaniem domeny w jakimś serwisie darmowym. Ale czy ktoś nas wtedy odnajdzie, a co ważniejsze, czy będzie taki adres budził zaufanie? Czy zapłaci kartą kredytową na takiej stronie? Stąd właśnie boom na adresy bezpośrednio w domenach narodowych oraz domenach .com oraz .eu – mówi Andrzej Bartosiewicz, kierownik działu domen NASK.
Największe portale od pewnego czasu oferują również ulepszone, płatne wersje serwerów WWW, do których można przypisać własne domeny. Oferta ta przyciąga zarówno użytkowników indywidualnych, o większych wymaganiach, jak również małe firmy.
Rynek domen internetowych rozwija się w bardzo szybkim tempie, polskie firmy rejestrują ponad 100 tys. nowych domen rocznie. Największą popularnością cieszą się rejestracje w domenie krajowej .pl i funkcjonalnej .com.pl. W ubiegłym roku liczba funkcjonujących adresów z końcówką .pl powiększyła się aż o 30 proc., w pierwszym półroczu dynamika wzrostu była jeszcze wyższa. Przebojem ostatnich miesięcy była jednak europejska .eu. Od grudnia 2006 roku polskie firmy i instytucje zarejestrowały ponad 50 tys. adresów z taką końcówką.
– W momencie wprowadzenia na rynek domeny europejskiej zainteresowanie wśród polskich firm było bardzo duże, choć nie tak duże jak w Niemczech, Holandii czy Francji. Dotyczyło to głównie dużych firm, chcących chronić swoją markę na rynku internetowym. Obecnie zainteresowanie nieco zmalało, ale sądzę, że to wynik niedoinformowania polskiego rynku na temat korzyści, jakie niesie ze sobą posiadanie domeny europejskiej – mówi Sylwia Mielczarek, kierownik działu domen firmy Agnat.

Dobre perspektywy

Wartość całego rynku domen internetowych w Polsce szacuje się na 40-50 mln złotych. Składają się na to rejestracje i odnowienia domen polskich, międzynarodowych i globalnych. Lwia część pieniędzy pochodzących z rejestracji i odnowień domen trafia do Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK), która zarządza domeną krajową (.pl) oraz kilkoma domenami funkcjonalnymi (.com.pl, .edu.pl, .org.pl).
Szacuje się, że tempo rozwoju tego segmentu rynku w najbliższych 5 latach będzie co roku rosło o 30-40 procent, a motorem napędowym będą małe i średnie firmy. Względem największych europejskich krajów polskie przedsiębiorstwa mają jeszcze wiele do nadrobienia. W internecie funkcjonuje łącznie nieco ponad 500 tys. domen z końcówką .pl, dla porównania Niemcy zarejestrowali już ponad 10 mln adresów z końcówką .de.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Kuśmierz
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA