Bitwa tygodników opinii

W drugiej połowie roku segment tygodników opinii czekają zmiany. Największe tytuły – Polityka, Newsweek, Wprost i Przekrój – przygotowują jesienną ofensywę, aby przyciągnąć jak najwięcej czytelników, a wraz z nimi – reklamodawców.
 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rywalizacja będzie toczyć się o jak największy udział w torcie reklamowym, który do końca tego roku – jak szacuje CR Media Consulting – wyniesie 2,1 mld zł.
Największe tytuły szykują więc zmiany redakcyjne, wprowadzając nowe rubryki, a także serie dodatków tematycznych, które – jako gadżety – mają podnosić sprzedaż. Przygotowywane są też kampanie promocyjne.

Przekrój depcze po piętach
Główna walka o czytelników i pieniądze z reklam rozegra się w tym roku między Polityką, Newsweekiem, Wprost i depczącym im po piętach Przekrojem. Wydawany przez Edipresse tygodnik jest dobrze postrzegany przez reklamodawców, ale żeby liczyć na wpływy zbliżone do liderów – czyli ponad 100 mln zł rocznie – musi zbliżyć się także do ich poziomu sprzedaży. W kwietniu wyniosła o­na jednak 75,6 tys. egzemplarzy, podczas gdy Polityka, Newsweek czy Wprost mają więcej niż 130 tys. egz.
Sytuację poprawić ma były naczelny Super Expressu Mariusz Ziomecki. Wprowadził już m.in. cover story (główny, okładkowy tekst numeru) i szykuje kolejne zmiany.
– Chcę, by czytelnik poznawał je powoli i się do nich przyzwyczajał. Obecnie pracujemy nad zmianami w ostatnich kolumnach, które powinniśmy zakończyć do końca sierpnia – powiedział GP Mariusz Ziomecki.
Zagrożeniem może być jednak próba upodobnienia się Przekroju do konkurentów.
– Do tej pory budował o­n swoją markę właśnie na tym, że się od nich odróżniał – mówi Rafał Oracz, analityk CR Media Consulting.
Pozostałe tygodniki postawią na większą liczbę dodatków tematycznych. Polityka, obecnie lider sprzedaży, zastanawia się też nad odświeżeniem zawartości pisma przez zmiany w działach poświęconych nauce, kulturze czy społeczeństwie. Pojawił się nawet pomysł ściągnięcia do tytułu Marcina Mellera, obecnie redaktora naczelnego Playboya, a wcześniej dziennikarza Polityki.

Muszą obniżyć cenę
Zmiany mają zatrzymać trend spadkowy w segmencie tygodników. Jeszcze pięć lat temu najwięksi sprzedawali powyżej 300 tys. egz. miesięcznie, dziś Polityka ma 177,7 tys. egz., a Wprost i News-week – kolejno 147,9 i 135,1 tys. egz. W tym roku do spadku sprzedaży przyczyniła się rywalizacja na rynku prasy codziennej – zaostrzona przez debiut Dziennika – która przejmuje styl pisania znany z tygodników.
Czy w tym roku uda się zatrzymać trend spadkowy, który w kwietniu sięgnął kilkudziesięciu procent?
– Sytuacja powinna się ustabilizować. Nie widzę przyczyn, z powodu których tygodniki miałyby jeszcze tracić – mówi Rafał Oracz.
Zdaniem Jarosława Roszkowskiego, dyrektora w domu mediowym Starlink, sprzedaż może jednak spadać, jeśli tygodniki nie obniżą cen. Obecnie kosztują średnio 4,50 zł, podczas gdy dzienniki – 1,50 zł.
– Jeśli sprzedaż będzie jeszcze niższa, reklamodawcy zaczną odchodzić, bo nie będzie im się opłacało kupować drogich reklam, które trafiają do coraz mniejszej liczby czytelników – dodaje Jarosław Roszkowski.
Jego zdaniem szansą dla wydawców mogą być dwa kierunki rozwoju. Budowanie sprzedaży w grupie docelowej powyżej 35 roku życia, która nie spędza tyle czasu w internecie, ile ludzie młodzi. A dla tych drugich – stworzenie oferty w internecie.
– Ale musi to być coś innego niż wydanie papierowe, bo inaczej dojdzie do jego kanibalizacji. Kto pierwszy ruszy do internetu dziś, wygra walkę o ten rynek, do którego z czasem będzie przechodzić coraz więcej czytelników, a za nimi reklamodawców – dodaje Jarosław Roszkowski.

Ozon: być albo nie być
W takiej sytuacji trudniej walczyć o przetrwanie będzie Ozonowi. Tytuł od najbliższego numeru nie będzie już wydawany przez Ozon Media, w której największym udziałowcem był poseł PO Janusz Palikot, ale – najprawdopodobniej – przez spółkę pracowniczą. Dotychczasowi udziałowcy, na czele z Januszem Palikotem, włożyli do tej pory w tytuł ponad 20 mln zł. Od kwietnia ubiegłego roku, gdy pojawił się o­n na rynku, do kwietnia tego roku jego sprzedaż spadła o prawie 60 proc., do 25,5 tys. egzemplarzy.
Specjaliści wróżą tytułowi porażkę, choć podkreślają, że mocno kibicują nowym właścicielom.
– Chciałbym, żeby im się powiodło. Ale skoro do tej pory nie udawało się z pieniędzmi, jakie mieli od udziałowców, to wątpię, aby udało się bez nich – mówi Jarosław Roszkowski.
Eksperci podkreślają, że przyczyną złych wyników Ozonu jest nieatrakcyjna dla reklamodawców grupa docelowa, określona przez katolicko-konserwatywny charakter tytułu. Przy niskiej sprzedaży, firmy praktycznie nie chcą się tam ogłaszać. Sprzedaż wywindowały co prawda w ostatnim czasie gadżety – m.in. płyty
DVD – ale taka strategia wymaga bardzo dużych nakładów finansowych. Co powinien zrobić Ozon, aby zmienić ten trend?
– Tytuł musiałby zaproponować coś zupełnie nowego. Na pewno odejść od obecnego charakteru, bo inaczej nie przyciągnie reklamodawców – mówi Rafał Oracz.

MICHAŁ FURA
michal.fura@infor.pl


Infor.pl
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi
17 lip 2024

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej
16 lip 2024

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii
16 lip 2024

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat
17 lip 2024

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami
16 lip 2024

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą
16 lip 2024

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia
16 lip 2024

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu
16 lip 2024

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

pokaż więcej
Proszę czekać...