REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bitwa tygodników opinii

REKLAMA

W drugiej połowie roku segment tygodników opinii czekają zmiany. Największe tytuły – Polityka, Newsweek, Wprost i Przekrój – przygotowują jesienną ofensywę, aby przyciągnąć jak najwięcej czytelników, a wraz z nimi – reklamodawców.
 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rywalizacja będzie toczyć się o jak największy udział w torcie reklamowym, który do końca tego roku – jak szacuje CR Media Consulting – wyniesie 2,1 mld zł.
Największe tytuły szykują więc zmiany redakcyjne, wprowadzając nowe rubryki, a także serie dodatków tematycznych, które – jako gadżety – mają podnosić sprzedaż. Przygotowywane są też kampanie promocyjne.

Przekrój depcze po piętach
Główna walka o czytelników i pieniądze z reklam rozegra się w tym roku między Polityką, Newsweekiem, Wprost i depczącym im po piętach Przekrojem. Wydawany przez Edipresse tygodnik jest dobrze postrzegany przez reklamodawców, ale żeby liczyć na wpływy zbliżone do liderów – czyli ponad 100 mln zł rocznie – musi zbliżyć się także do ich poziomu sprzedaży. W kwietniu wyniosła o­na jednak 75,6 tys. egzemplarzy, podczas gdy Polityka, Newsweek czy Wprost mają więcej niż 130 tys. egz.
Sytuację poprawić ma były naczelny Super Expressu Mariusz Ziomecki. Wprowadził już m.in. cover story (główny, okładkowy tekst numeru) i szykuje kolejne zmiany.
– Chcę, by czytelnik poznawał je powoli i się do nich przyzwyczajał. Obecnie pracujemy nad zmianami w ostatnich kolumnach, które powinniśmy zakończyć do końca sierpnia – powiedział GP Mariusz Ziomecki.
Zagrożeniem może być jednak próba upodobnienia się Przekroju do konkurentów.
– Do tej pory budował o­n swoją markę właśnie na tym, że się od nich odróżniał – mówi Rafał Oracz, analityk CR Media Consulting.
Pozostałe tygodniki postawią na większą liczbę dodatków tematycznych. Polityka, obecnie lider sprzedaży, zastanawia się też nad odświeżeniem zawartości pisma przez zmiany w działach poświęconych nauce, kulturze czy społeczeństwie. Pojawił się nawet pomysł ściągnięcia do tytułu Marcina Mellera, obecnie redaktora naczelnego Playboya, a wcześniej dziennikarza Polityki.

Muszą obniżyć cenę
Zmiany mają zatrzymać trend spadkowy w segmencie tygodników. Jeszcze pięć lat temu najwięksi sprzedawali powyżej 300 tys. egz. miesięcznie, dziś Polityka ma 177,7 tys. egz., a Wprost i News-week – kolejno 147,9 i 135,1 tys. egz. W tym roku do spadku sprzedaży przyczyniła się rywalizacja na rynku prasy codziennej – zaostrzona przez debiut Dziennika – która przejmuje styl pisania znany z tygodników.
Czy w tym roku uda się zatrzymać trend spadkowy, który w kwietniu sięgnął kilkudziesięciu procent?
– Sytuacja powinna się ustabilizować. Nie widzę przyczyn, z powodu których tygodniki miałyby jeszcze tracić – mówi Rafał Oracz.
Zdaniem Jarosława Roszkowskiego, dyrektora w domu mediowym Starlink, sprzedaż może jednak spadać, jeśli tygodniki nie obniżą cen. Obecnie kosztują średnio 4,50 zł, podczas gdy dzienniki – 1,50 zł.
– Jeśli sprzedaż będzie jeszcze niższa, reklamodawcy zaczną odchodzić, bo nie będzie im się opłacało kupować drogich reklam, które trafiają do coraz mniejszej liczby czytelników – dodaje Jarosław Roszkowski.
Jego zdaniem szansą dla wydawców mogą być dwa kierunki rozwoju. Budowanie sprzedaży w grupie docelowej powyżej 35 roku życia, która nie spędza tyle czasu w internecie, ile ludzie młodzi. A dla tych drugich – stworzenie oferty w internecie.
– Ale musi to być coś innego niż wydanie papierowe, bo inaczej dojdzie do jego kanibalizacji. Kto pierwszy ruszy do internetu dziś, wygra walkę o ten rynek, do którego z czasem będzie przechodzić coraz więcej czytelników, a za nimi reklamodawców – dodaje Jarosław Roszkowski.

Ozon: być albo nie być
W takiej sytuacji trudniej walczyć o przetrwanie będzie Ozonowi. Tytuł od najbliższego numeru nie będzie już wydawany przez Ozon Media, w której największym udziałowcem był poseł PO Janusz Palikot, ale – najprawdopodobniej – przez spółkę pracowniczą. Dotychczasowi udziałowcy, na czele z Januszem Palikotem, włożyli do tej pory w tytuł ponad 20 mln zł. Od kwietnia ubiegłego roku, gdy pojawił się o­n na rynku, do kwietnia tego roku jego sprzedaż spadła o prawie 60 proc., do 25,5 tys. egzemplarzy.
Specjaliści wróżą tytułowi porażkę, choć podkreślają, że mocno kibicują nowym właścicielom.
– Chciałbym, żeby im się powiodło. Ale skoro do tej pory nie udawało się z pieniędzmi, jakie mieli od udziałowców, to wątpię, aby udało się bez nich – mówi Jarosław Roszkowski.
Eksperci podkreślają, że przyczyną złych wyników Ozonu jest nieatrakcyjna dla reklamodawców grupa docelowa, określona przez katolicko-konserwatywny charakter tytułu. Przy niskiej sprzedaży, firmy praktycznie nie chcą się tam ogłaszać. Sprzedaż wywindowały co prawda w ostatnim czasie gadżety – m.in. płyty
DVD – ale taka strategia wymaga bardzo dużych nakładów finansowych. Co powinien zrobić Ozon, aby zmienić ten trend?
– Tytuł musiałby zaproponować coś zupełnie nowego. Na pewno odejść od obecnego charakteru, bo inaczej nie przyciągnie reklamodawców – mówi Rafał Oracz.

MICHAŁ FURA
michal.fura@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA