REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bitwa tygodników opinii

REKLAMA

W drugiej połowie roku segment tygodników opinii czekają zmiany. Największe tytuły – Polityka, Newsweek, Wprost i Przekrój – przygotowują jesienną ofensywę, aby przyciągnąć jak najwięcej czytelników, a wraz z nimi – reklamodawców.
 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rywalizacja będzie toczyć się o jak największy udział w torcie reklamowym, który do końca tego roku – jak szacuje CR Media Consulting – wyniesie 2,1 mld zł.
Największe tytuły szykują więc zmiany redakcyjne, wprowadzając nowe rubryki, a także serie dodatków tematycznych, które – jako gadżety – mają podnosić sprzedaż. Przygotowywane są też kampanie promocyjne.

Przekrój depcze po piętach
Główna walka o czytelników i pieniądze z reklam rozegra się w tym roku między Polityką, Newsweekiem, Wprost i depczącym im po piętach Przekrojem. Wydawany przez Edipresse tygodnik jest dobrze postrzegany przez reklamodawców, ale żeby liczyć na wpływy zbliżone do liderów – czyli ponad 100 mln zł rocznie – musi zbliżyć się także do ich poziomu sprzedaży. W kwietniu wyniosła o­na jednak 75,6 tys. egzemplarzy, podczas gdy Polityka, Newsweek czy Wprost mają więcej niż 130 tys. egz.
Sytuację poprawić ma były naczelny Super Expressu Mariusz Ziomecki. Wprowadził już m.in. cover story (główny, okładkowy tekst numeru) i szykuje kolejne zmiany.
– Chcę, by czytelnik poznawał je powoli i się do nich przyzwyczajał. Obecnie pracujemy nad zmianami w ostatnich kolumnach, które powinniśmy zakończyć do końca sierpnia – powiedział GP Mariusz Ziomecki.
Zagrożeniem może być jednak próba upodobnienia się Przekroju do konkurentów.
– Do tej pory budował o­n swoją markę właśnie na tym, że się od nich odróżniał – mówi Rafał Oracz, analityk CR Media Consulting.
Pozostałe tygodniki postawią na większą liczbę dodatków tematycznych. Polityka, obecnie lider sprzedaży, zastanawia się też nad odświeżeniem zawartości pisma przez zmiany w działach poświęconych nauce, kulturze czy społeczeństwie. Pojawił się nawet pomysł ściągnięcia do tytułu Marcina Mellera, obecnie redaktora naczelnego Playboya, a wcześniej dziennikarza Polityki.

Muszą obniżyć cenę
Zmiany mają zatrzymać trend spadkowy w segmencie tygodników. Jeszcze pięć lat temu najwięksi sprzedawali powyżej 300 tys. egz. miesięcznie, dziś Polityka ma 177,7 tys. egz., a Wprost i News-week – kolejno 147,9 i 135,1 tys. egz. W tym roku do spadku sprzedaży przyczyniła się rywalizacja na rynku prasy codziennej – zaostrzona przez debiut Dziennika – która przejmuje styl pisania znany z tygodników.
Czy w tym roku uda się zatrzymać trend spadkowy, który w kwietniu sięgnął kilkudziesięciu procent?
– Sytuacja powinna się ustabilizować. Nie widzę przyczyn, z powodu których tygodniki miałyby jeszcze tracić – mówi Rafał Oracz.
Zdaniem Jarosława Roszkowskiego, dyrektora w domu mediowym Starlink, sprzedaż może jednak spadać, jeśli tygodniki nie obniżą cen. Obecnie kosztują średnio 4,50 zł, podczas gdy dzienniki – 1,50 zł.
– Jeśli sprzedaż będzie jeszcze niższa, reklamodawcy zaczną odchodzić, bo nie będzie im się opłacało kupować drogich reklam, które trafiają do coraz mniejszej liczby czytelników – dodaje Jarosław Roszkowski.
Jego zdaniem szansą dla wydawców mogą być dwa kierunki rozwoju. Budowanie sprzedaży w grupie docelowej powyżej 35 roku życia, która nie spędza tyle czasu w internecie, ile ludzie młodzi. A dla tych drugich – stworzenie oferty w internecie.
– Ale musi to być coś innego niż wydanie papierowe, bo inaczej dojdzie do jego kanibalizacji. Kto pierwszy ruszy do internetu dziś, wygra walkę o ten rynek, do którego z czasem będzie przechodzić coraz więcej czytelników, a za nimi reklamodawców – dodaje Jarosław Roszkowski.

Ozon: być albo nie być
W takiej sytuacji trudniej walczyć o przetrwanie będzie Ozonowi. Tytuł od najbliższego numeru nie będzie już wydawany przez Ozon Media, w której największym udziałowcem był poseł PO Janusz Palikot, ale – najprawdopodobniej – przez spółkę pracowniczą. Dotychczasowi udziałowcy, na czele z Januszem Palikotem, włożyli do tej pory w tytuł ponad 20 mln zł. Od kwietnia ubiegłego roku, gdy pojawił się o­n na rynku, do kwietnia tego roku jego sprzedaż spadła o prawie 60 proc., do 25,5 tys. egzemplarzy.
Specjaliści wróżą tytułowi porażkę, choć podkreślają, że mocno kibicują nowym właścicielom.
– Chciałbym, żeby im się powiodło. Ale skoro do tej pory nie udawało się z pieniędzmi, jakie mieli od udziałowców, to wątpię, aby udało się bez nich – mówi Jarosław Roszkowski.
Eksperci podkreślają, że przyczyną złych wyników Ozonu jest nieatrakcyjna dla reklamodawców grupa docelowa, określona przez katolicko-konserwatywny charakter tytułu. Przy niskiej sprzedaży, firmy praktycznie nie chcą się tam ogłaszać. Sprzedaż wywindowały co prawda w ostatnim czasie gadżety – m.in. płyty
DVD – ale taka strategia wymaga bardzo dużych nakładów finansowych. Co powinien zrobić Ozon, aby zmienić ten trend?
– Tytuł musiałby zaproponować coś zupełnie nowego. Na pewno odejść od obecnego charakteru, bo inaczej nie przyciągnie reklamodawców – mówi Rafał Oracz.

MICHAŁ FURA
michal.fura@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia 2025 r. Jak przygotować się do wizyty w ZUS?

Renta wdowia 2025 r. Jak przygotować się do wizyty w ZUS? Jakie dokumenty przygotować? Co należy zrobić przed złożeniem wniosku o rentę wdowią? Od 1 stycznia 2025 r. do ZUS wpłynęło ponad 298,3 tys. wniosków o rentę wdowią.

Zarobki nauczycieli 2025. Ile zarabia nauczyciel początkujący, mianowany i dyplomowany? [NETTO]

Zarobki nauczycieli w 2025 r. będą wyższe średnio o 5%. Na taką podwyżkę wskazuje kwota bazowa ustalona w ustawie budżetowej na 2025 r. Nie opublikowano jeszcze rozporządzenia Ministra Edukacji. Podwyżka wynagrodzeń nauczycieli będzie wypłacana z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r. Ile zarabia nauczyciel początkujący, mianowany i dyplomowany? Podajemy kwoty brutto i netto.

Wielki zwrot w programie „Czyste Powietrze”! Kominki wracają do gry

To niespodziewana zmiana, której domagali się właściciele domów – kominki znów będą dozwolone w nowej wersji programu „Czyste Powietrze”! Po konsultacjach z branżą rząd zgodził się na ich pozostawienie pod warunkiem spełnienia norm ekoprojektu. To koniec niepewności dla tysięcy Polaków, którzy obawiali się zakazu.

Podsumowanie rynku nieruchomości: Ile mieszkań sprzedali deweloperzy w 2024 roku?

Czy deweloperzy są zadowoleni z wyników sprzedaży w 2024 r.? Czy sytuacja na rynku miała odzwierciedlenie w popycie na mieszkania?

REKLAMA

Renta rodzinna 2025 - dla kogo, ile wynosi jak uzyskać?

Przyznanie renty rodzinnej uzależnione jest od spełnienia określonych warunków, które dotyczą zarówno osoby zmarłej, jak i członków rodziny ubiegających się o to świadczenie. Kto może uzyskać rentę wdowią? Jak to zrobić?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Niepełnosprawność niewidoczna. Co oznacza i jaka pomoc? [PRZYKŁADY]

Nie każda niepełnosprawność jest widoczna od razu. Często zdarza się, iż choroby i związane z nimi dolegliwości utrudniają chorym codzienne funkcjonowanie, chociaż nie jest to łatwe do zauważenia przez otoczenie na pierwszy rzut oka. Kiedy mamy do czynienia z niepełnosprawnością ukrytą?

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

REKLAMA

Kto może skorzystać z ulgi na zakup telefonu i koszt abonamentu? Zbliża się czas zeznań podatkowych. Sprawdź, kto skorzysta rozliczając PIT

Zbliża się okres składania rocznych rozliczeń podatkowych, a podatnicy zadają sobie pytanie, z jakich ulg i zwolnień będą mogli skorzystać. W ramach ulgi rehabilitacyjnej można odliczyć określone wydatki. Kto ma prawo do odliczenia kosztów zakupu telefonu?

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA