REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto korzystać z rachunku bankowego przez internet

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Korzystanie z usług bankowych przez internet jest szybsze i tańsze niż tradycyjne metody dokonywania przelewów i zleceń. Jeżeli nasz bank oferuje taką możliwość, to warto z niej skorzystać.
Warto poznać zasady korzystania z rachunku internetowego, gdyż w ciągu kilku lat ta forma zdominuje, a być może całkowicie wyeliminuje tradycyjne „wycieczki” do oddziału banku. Już dzisiaj banki wprowadzają w oddziałach dość wysokie prowizje (np. za wypłatę środków z rachunku) po to właśnie, aby „zmusić” klientów do korzystania z bankowości elektronicznej.
Bank, proponując tego rodzaju usługę, powinien nas zapoznać z zaletami oraz związanymi z tym kosztami. W zasadzie można mówić tylko o zaletach, gdyż w dostępie do rachunku bankowego przez internet trudno doszukać się wad. Czasem podnoszone są kwestie związane z bezpieczeństwem, jednak przestępstwa popełniane za pośrednictwem internetu zdarzają się bardzo rzadko.
Możemy wyróżnić dwa typy banków umożliwiających dostęp do rachunku bankowego przez internet:
1) banki wirtualne (nieposiadające standardowych placówek bankowych), świadczące usługi tylko poprzez internet oraz telefon; do takich banków zaliczymy mBank, Inteligo czy Volkswagen Bank Direct,
2) banki standardowe, które posiadają rozwiniętą sieć oddziałów i które jednocześnie oferują dostęp do rachunku bankowego również przez telefon i internet; możemy do nich zaliczyć prawie wszystkie banki komercyjne (m.in. PKO BP, Bank Zachodni WBK, BPH, Pekao, ING Bank Śląski i inne), a nawet niektóre banki spółdzielcze.

Rachunek bankowy w banku internetowym

W przypadku banku wirtualnego nie ma praktycznie możliwości „fizycznego” kontaktu z bankiem. Założenie konta, wydawanie dyspozycji, składanie wniosków itp. jest możliwe wyłącznie przez internet lub telefon, gdyż bank istnieje tylko wirtualnie i nie ma oddziałów obsługujących klientów.

UWAGA!
Zakres działalności banków stricte internetowych jest dość ograniczony. Obsługują o­ne tylko niektóre rodzaje podmiotów gospodarczych. W bankach wirtualnych konto mogą założyć osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki cywilne oraz osoby wykonujące wolne zawody. Dla tych ostatnich niektóre banki oferują specjalne rodzaje rachunków bankowych oraz związane z nimi pakiety usług.
Z banków internetowych nie mogą korzystać podmioty wymienione w Kodeksie spółek handlowych, czyli: spółki jawne, spółki komandytowe, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki akcyjne.
Aby korzystać z banku internetowego w firmie, konieczny jest (oprócz określonej formy prowadzenia działalności) dostęp do internetu, za pomocą którego będziemy zlecać bankowi wykonanie dyspozycji płatniczych.
Oczywiście optymalnym rozwiązaniem jest posiadanie stałego (szerokopasmowego) dostępu do internetu.

Oferowane przez banki internetowe usługi bankowe są bardzo rozwinięte. Przedsiębiorca ma możliwość m.in.:
• podglądu historii własnych rachunków bankowych (głównego i pomocniczych),
• sprawdzenia aktualnego stanu dostępnych środków na koncie i stanu wykorzystania kredytu,
• założenia i likwidacji lokaty terminowej,
• wykonania przelewu na rachunki własne, obce oraz do urzędu skarbowego i ZUS,
• sprawdzenia limitu zadłużenia na rachunku karty kredytowej (i jej spłaty),
• nabycia (i umorzenia) jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych.

Konto z dostępem przez internet w standardowym banku

W takim przypadku rachunek bankowy jest prowadzony w standardowym banku, który dodatkowo oferuje nam usługi bankowości elektronicznej. Nasze konto zachowuje wszystkie tradycyjne, dotychczasowe funkcje (nadal jest możliwe osobiste odwiedzenie banku i złożenie dyspozycji), a jednocześnie będziemy mogli skorzystać ze wszystkich zalet konta internetowego.

UWAGA!
W przeciwieństwie do banków typowo internetowych rachunek bankowy (prowadzony w tradycyjnym banku) z dostępem przez internet może założyć praktycznie każdy podmiot gospodarczy, począwszy od niewielkiej firmy rodzinnej, po przedsiębiorstwo zatrudniające setki pracowników.
Zalety posiadania konta z dostępem przez internet to:
• dostęp do rachunku przez 24 godziny na dobę z praktycznie każdego miejsca na świecie,
• pełny pakiet usług bankowych dostępny bez wychodzenia z firmy czy z domu,
• niższe opłaty za dyspozycje wydawane przez internet (prowizja banku jest mniejsza lub nie występuje w ogóle),
• z reguły niższe niż w przypadku standardowego konta opłaty za samo prowadzenie konta obsługiwanego przez system bankowości elektronicznej,
• możliwość definiowania uprawnień dla poszczególnych pracowników oraz wielostopniowych poziomów autoryzacji dyspozycji płatniczych (przykład).

Przykład
W firmie Omega, korzystającej z usług bankowości elektronicznej, za dokonywanie i wprowadzanie dyspozycji płatniczych (przelewów bankowych) są odpowiedzialni wytypowani pracownicy zespołu księgowości. Decyzją kierownictwa poziom autoryzacji dla tych pracowników został ograniczony jedynie do wprowadzania przelewów do systemu bankowego, przeglądania historii operacji na firmowych rachunkach bankowych oraz sprawdzania aktualnego salda. Jest to tzw. pasywny dostęp do systemu bankowości elektronicznej. Przelewy wprowadzone do systemu przez tych pracowników są wykonywane przez bank dopiero po ich autoryzowaniu przez dyrektora finansowego lub osobę przez niego upoważnioną. Osoby te posiadają wyższy stopień autoryzacji, umożliwiający uruchomienie procedur bankowych (tzw. aktywny dostęp do rachunku bankowego).


W firmie z przykładu występują dwa etapy wykonywania przelewu. Oczywiście takich poziomów akceptacji może być więcej. Pracowników odpowiedzialnych za autoryzację przelewów może być kilku i każdy z nich może mieć przyznany inny limit akceptacji dyspozycji płatniczych. Przykładowo, pracownik księgowości może wprowadzić i akceptować przelewy do 1000 zł, kierownik zespołu do 5000 zł, dyrektor finansowy do 50 000 zł, a wyższe – tylko dwóch upoważnionych członków zarządu firmy. Limity te są ustalane przez firmy indywidualnie i mogą być dowolnie dostosowywane do specyfiki danego przedsiębiorstwa.

Bezpieczeństwo bankowości elektronicznej

Banki w trosce o pieniądze swoich klientów bardzo dbają o to, aby konto internetowe oraz dyspozycje składane za jego pośrednictwem były bezpieczne. Służą do tego odpowiednie zabezpieczenia, do których możemy zaliczyć:
• nazwa użytkownika (tzw. login) oraz hasło – wymagane przed zalogowaniem się do systemu bankowości elektronicznej,
• token (urządzenie elektroniczne) generujący losowe hasła, które wprowadza się przy korzystaniu z rachunku internetowego,
• hasła jednorazowe, z których korzysta się w podobny sposób jak z tokena.
Każdy pracownik firmy korzystający z systemu bankowości elektronicznej może posiadać własny zestaw haseł służących do logowania się i autoryzacji dyspozycji płatniczych. Na tej podstawie będzie można łatwo zidentyfikować osobę, która autoryzowała dany przelew, a także odczytać, kiedy dokładnie to zrobiła. Dodatkowo każde połączenie z kontem bankowym jest w odpowiedni sposób zabezpieczone i kodowane.

Można jeszcze wspomnieć, że jedynym kosztem, jaki ponosi firma w przypadku korzystania z konta przez internet (a którego nie powoduje konto tradycyjne), jest opłata za stałe łącze do internetu. Jednak trudno sobie wyobrazić dziś firmę, która takiego dostępu nie posiada. Właściwie możemy zatem mówić raczej o dodatkowym uzasadnieniu kosztów ponoszonych na internet niż o „kosztach bankowości elektronicznej”.

Iwona Jabłońska
ekspert w dziedzinie finansów
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Renta socjalna 2025 r. Zmiany już od 1 maja 2025 r.

Jakie zmiany czekają osoby pobierające rentę socjalną? Czy nadchodzące zmiany wpłyną na wysokość wypłaty świadczeń? Ile wynosi renta socjalna po waloryzacji 1 marca 2025 r.? Co z dodatkiem dopełniającym do renty socjalnej? Kto musi złożyć wniosek, by otrzymać dodatek dopełniający?

Zakupy przed Wielkanocą 2025. Wojna cenowa między Lidlem i Biedronką służy kupującym. Inne sieci też w akcji

Polacy mają korzyść z tych wojen, bo dzięki niezliczonym promocjom mogą taniej albo więcej kupić przed świętami. To oznacza bardziej obfity lub zróżnicowany w potrawy i smakołyki stół wielkanocny u większości rodzin.

Sejm na żywo 15 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Aleksandry Rozmierskiej, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

REKLAMA

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść nawet o 10%

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

REKLAMA