Gdy urząd zwleka z rozpatrzeniem sprawy

Wyznaczonych terminów muszą przestrzegać nie tylko podatnicy, ale też urzędnicy. Podatnik nie jest bezradny, gdy jego sprawa utknie w urzędzie. Może ponaglić zajmujących się nią urzędników.
Sprawne załatwianie spraw podatników wynika nie tylko z odpowiednich przepisów. Zasada szybkości jest jedną z podstawowych, ogólnych norm postępowania podatkowego. Przepisy dotyczące załatwienia sprawy są jej uściśleniem.
Organy podatkowe powinny działać wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami.

Szybkie załatwienie sprawy

Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki. Sformułowanie – bez zbędnej zwłoki – zostało określone ramami czasowymi i wcale nie musi oznacza od razu. Zgodnie z przepisami, sprawa powinna zostać załatwiona bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca. W przypadkach szczególnie skomplikowanych załatwienie sprawy może potrwać dłużej. Nie powinno jednak trwać dłużej niż 2 miesiące od dnia wszczęcia postępowania.

Załatwiane niezwłocznie

Do ustawy wprowadzono także kategorię spraw, które powinny być załatwiane niezwłocznie. Muszą o­ne jednak spełniać określone warunki. Załatwione niezwłocznie powinny być sprawy, które:
mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez podatnika, który jednocześnie żąda wszczęcia postępowania,
mogą być rozpatrzone na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie.
Jak widać, sprawy, które wymagają przeprowadzenia postępowania dowodowego, mają określone ramy czasowe, tj. nie dłużej niż 1 miesiąc, w sprawach szczególnych 2 miesiące. Sprawy, w których dowody są znane lub przygotowane, sprawę powinno załatwiać się niezwłocznie. Niezwłocznie oznacza taką szybkość działania organu, jakiej zwykle potrzeba do załatwienia danego rodzaju sprawy.

Na odwołanie poczekamy dłużej

Są też kategorie spraw, dla których zostały zarezerwowane inne terminy, gdzie organom podatkowym wyznaczono miej lub więcej czasu do załatwienia sprawy.
Przede wszystkim oddzielnie ustawodawca określił termin do załatwienia sprawy w postępowaniu odwoławczym. Odwołanie od decyzji złożone przez podatnika musi być rozpatrzone nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy.
W tym przypadku skutek jest bardzo konkretny. Jeżeli odwołanie nie zostało rozpatrzone w terminie 2 miesięcy, a decyzja do tego czasu nie została wykonana, jej wykonanie ulega wstrzymaniu z mocy prawa w granicach określonych w odwołaniu. Wstrzymanie wykonania decyzji obowiązuje aż do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego.
Jednak nie w każdym przypadku przekroczenia terminu można mówić o niedopełnieniu obowiązków przez organy podatkowe. Przepisy określają ściśle przypadki, w których do terminów do załatwienia sprawy nie wlicza się innych terminów. Są to terminy:
przewidziane w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności,
okresów zawieszenia postępowania,
okresów opóźnień spowodowanych z winy strony,
opóźnienia z przyczyn niezależnych od organu.
Wszystkie powyższe sytuacje mają charakter odstępstwa i nie mogą być interpretowane rozszerzająco.
Istotne jest to, że to nie my, ale organ podatkowy musi kontrolować terminy. Na organie podatkowym ciąży też obowiązek poinformowania podatnika o opóźnieniu. Podatnik musi być zawiadomiony o każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie. Jednocześnie organ podatkowy musi podać przyczyny niedotrzymania terminu, a także wskazać nowy. Musi też zawiadomić o niedotrzymaniu terminu, nawet jeśli nastąpiło to z przyczyn od niego niezależnych.

Można ponaglić urzędnika

Ponaglenie to środek dyscyplinowania organów podatkowych i przeciwdziałania ich bezczynności. Służy zarówno na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie, jak i w nowym, przedłużonym. Ponaglenie służy do:
organu podatkowego wyższego stopnia (np. w przypadku urzędu skarbowego będzie to izba skarbowa),
ministra finansów, jeżeli sprawa nie została załatwiona przez dyrektora izby skarbowej lub dyrektora izby celnej.
Adresatem ponaglenia jest organ nadrzędny nad tym, na którego opieszałość się skarżymy. W ponagleniu konieczne będzie wskazanie okoliczności wszczęcia postępowania (kiedy zostało wszczęte, na czyj wniosek, przez jaki organ).
W przypadku uznania ponaglenia za zasadne, organ wyższego rzędu lub MF wyznaczy dodatkowy termin. Jednocześnie zarządzi wyjaśnienie przyczyn niedotrzymania terminu. Nakaże też ustalenie winnych niezałatwienia sprawy.

Skarga na bezczynność

Ponaglenie to nie jedyny sposób na opieszałość organu. W skrajnych przypadkach można zwrócić się do sądu administracyjnego ze skargą na bezczynność organu. Właściwy do rozpoznania takiej skargi będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi. To o­n przekazuje skargę sądowi wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie 30 dni od dnia jej wniesienia. Skarga na bezczynność może zdyscyplinować organ na tyle, że sprawa wcale nie trafi na wokandę. Organ, którego bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Opłaty

Wpis od skargi na bezczynność organów administracji publicznej wynosi 100 zł.
Termin

Organ podatkowy załatwiający sprawę, zwracając się do innego organu o zajęcie stanowiska, zawiadamia o tym stronę. Zajęcie stanowiska następuje niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia wystąpienia o zajęcie stanowiska.
Zasady

W toku postępowania organy podatkowe podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym.

Podstawa prawna
Art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Aleksandra Tarka
Infor.pl
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi
17 lip 2024

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej
16 lip 2024

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii
16 lip 2024

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat
17 lip 2024

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami
16 lip 2024

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą
16 lip 2024

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia
16 lip 2024

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu
16 lip 2024

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

pokaż więcej
Proszę czekać...