REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdy urząd zwleka z rozpatrzeniem sprawy

REKLAMA

Wyznaczonych terminów muszą przestrzegać nie tylko podatnicy, ale też urzędnicy. Podatnik nie jest bezradny, gdy jego sprawa utknie w urzędzie. Może ponaglić zajmujących się nią urzędników.
Sprawne załatwianie spraw podatników wynika nie tylko z odpowiednich przepisów. Zasada szybkości jest jedną z podstawowych, ogólnych norm postępowania podatkowego. Przepisy dotyczące załatwienia sprawy są jej uściśleniem.
Organy podatkowe powinny działać wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami.

Szybkie załatwienie sprawy

Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki. Sformułowanie – bez zbędnej zwłoki – zostało określone ramami czasowymi i wcale nie musi oznacza od razu. Zgodnie z przepisami, sprawa powinna zostać załatwiona bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca. W przypadkach szczególnie skomplikowanych załatwienie sprawy może potrwać dłużej. Nie powinno jednak trwać dłużej niż 2 miesiące od dnia wszczęcia postępowania.

Załatwiane niezwłocznie

Do ustawy wprowadzono także kategorię spraw, które powinny być załatwiane niezwłocznie. Muszą o­ne jednak spełniać określone warunki. Załatwione niezwłocznie powinny być sprawy, które:
mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez podatnika, który jednocześnie żąda wszczęcia postępowania,
mogą być rozpatrzone na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie.
Jak widać, sprawy, które wymagają przeprowadzenia postępowania dowodowego, mają określone ramy czasowe, tj. nie dłużej niż 1 miesiąc, w sprawach szczególnych 2 miesiące. Sprawy, w których dowody są znane lub przygotowane, sprawę powinno załatwiać się niezwłocznie. Niezwłocznie oznacza taką szybkość działania organu, jakiej zwykle potrzeba do załatwienia danego rodzaju sprawy.

Na odwołanie poczekamy dłużej

Są też kategorie spraw, dla których zostały zarezerwowane inne terminy, gdzie organom podatkowym wyznaczono miej lub więcej czasu do załatwienia sprawy.
Przede wszystkim oddzielnie ustawodawca określił termin do załatwienia sprawy w postępowaniu odwoławczym. Odwołanie od decyzji złożone przez podatnika musi być rozpatrzone nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy.
W tym przypadku skutek jest bardzo konkretny. Jeżeli odwołanie nie zostało rozpatrzone w terminie 2 miesięcy, a decyzja do tego czasu nie została wykonana, jej wykonanie ulega wstrzymaniu z mocy prawa w granicach określonych w odwołaniu. Wstrzymanie wykonania decyzji obowiązuje aż do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego.
Jednak nie w każdym przypadku przekroczenia terminu można mówić o niedopełnieniu obowiązków przez organy podatkowe. Przepisy określają ściśle przypadki, w których do terminów do załatwienia sprawy nie wlicza się innych terminów. Są to terminy:
przewidziane w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności,
okresów zawieszenia postępowania,
okresów opóźnień spowodowanych z winy strony,
opóźnienia z przyczyn niezależnych od organu.
Wszystkie powyższe sytuacje mają charakter odstępstwa i nie mogą być interpretowane rozszerzająco.
Istotne jest to, że to nie my, ale organ podatkowy musi kontrolować terminy. Na organie podatkowym ciąży też obowiązek poinformowania podatnika o opóźnieniu. Podatnik musi być zawiadomiony o każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie. Jednocześnie organ podatkowy musi podać przyczyny niedotrzymania terminu, a także wskazać nowy. Musi też zawiadomić o niedotrzymaniu terminu, nawet jeśli nastąpiło to z przyczyn od niego niezależnych.

Można ponaglić urzędnika

Ponaglenie to środek dyscyplinowania organów podatkowych i przeciwdziałania ich bezczynności. Służy zarówno na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie, jak i w nowym, przedłużonym. Ponaglenie służy do:
organu podatkowego wyższego stopnia (np. w przypadku urzędu skarbowego będzie to izba skarbowa),
ministra finansów, jeżeli sprawa nie została załatwiona przez dyrektora izby skarbowej lub dyrektora izby celnej.
Adresatem ponaglenia jest organ nadrzędny nad tym, na którego opieszałość się skarżymy. W ponagleniu konieczne będzie wskazanie okoliczności wszczęcia postępowania (kiedy zostało wszczęte, na czyj wniosek, przez jaki organ).
W przypadku uznania ponaglenia za zasadne, organ wyższego rzędu lub MF wyznaczy dodatkowy termin. Jednocześnie zarządzi wyjaśnienie przyczyn niedotrzymania terminu. Nakaże też ustalenie winnych niezałatwienia sprawy.

Skarga na bezczynność

Ponaglenie to nie jedyny sposób na opieszałość organu. W skrajnych przypadkach można zwrócić się do sądu administracyjnego ze skargą na bezczynność organu. Właściwy do rozpoznania takiej skargi będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi. To o­n przekazuje skargę sądowi wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie 30 dni od dnia jej wniesienia. Skarga na bezczynność może zdyscyplinować organ na tyle, że sprawa wcale nie trafi na wokandę. Organ, którego bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Opłaty

Wpis od skargi na bezczynność organów administracji publicznej wynosi 100 zł.
Termin

Organ podatkowy załatwiający sprawę, zwracając się do innego organu o zajęcie stanowiska, zawiadamia o tym stronę. Zajęcie stanowiska następuje niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia wystąpienia o zajęcie stanowiska.
Zasady

W toku postępowania organy podatkowe podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym.

Podstawa prawna
Art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Aleksandra Tarka
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA