REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak samolotów blokuje biura podróży

REKLAMA

Sprzedaż zagranicznych wycieczek w biurach turystycznych rośnie od początku roku. Najwięksi krajowi touroperatorzy prognozują w sezonie wakacyjnym nawet 50-proc. wzrost sprzedaży wycieczek, przede wszystkim na południe Europy.
– W pierwszym kwartale odnotowaliśmy 65-proc. wzrost sprzedaży letniej oferty wycieczek – mówi Andrzej Studnicki, dyrektor biura turystyki zagraniczej Orbis Travel.
Podobnie jest w innych biurach. Nowa Itaka zwiększyła obroty o 60 proc., Triada zanotowała kilkudzisięcioprocentowy wzrost sprzedaży wczasów zagranicznych, a Neckermann ponad 40-proc. wzrost sprzedaży. Polacy najczęściej wybierają wypoczynek na Krecie i w Tunezji. Dużym wzięciem cieszą się wycieczki na wyspy greckie, do Egiptu, Hiszpanii, Włoch i Chorwacji.

Króluje Morze Śródziemne

Wyniki notowane przez biura turystyczne w pierwszych miesiącach tego roku i prognozy na wakacyjny sezon optymistycznie nastrajają więc na cały rok. Instytut Turystyki prognozuje, że w tym roku za granicę wyjedzie nawet 7 mln Polaków, czyli 20 proc. więcej niż przed rokiem. Większy ruch w biurach przełoży się oczywiście na lepsze wyniki finansowe.
Przychody firm przekroczą 6 mld zł.
– Szacujemy, że w całym roku kalendarzowym nasze przychody wzrosną o 15- 20 proc. – twierdzi Marek Markiewicz, prezes Triady.
Najwięcej profitów zgarną największe biura turystyczne. Zdaniem Krzysztofa Łopacińskiego, dyrektora Instytutu Turystyki, wynika to z faktu, że na rynku jest coraz mniej konkurentów walczących o podobną ilość klientów, zatem najwięksi zarabiają coraz więcej.

Mało czarterów

Duży popyt na wycieczki zagraniczne ma też swoje minusy. Biura turystyczne alarmują, że klienci czekający z wyjazdem do ostatniej chwili mogą mieć później problemy z zakupem wycieczki. Problemem touroperatorów jest ograniczona oferta krajowych przewoźników czarterowych, obsługujących połowę oferowanych przez nich wycieczek.
– Nie ma z kim i czym latać. Część klientów odejdzie więc z kwitkiem – narzeka Piotr Henicz, dyrektor marketingu biura podróży Nowa Itaka.
Obecnie ponad 1 tys. firm turystycznych obsługuje zaledwie dwóch polskich przewoźników. Usługi czarterowe wykonują: Fisher Air i niskokosztowa linia należąca do PLL LOT – Centralwings. Zgodnie z szacunkami Marka Wychowańca, dyrektora sprzedaży w Fisher Air, obydwie linie mają w ręku ponad 60 proc. rynku – 22 proc. należy do Fisher Air, a 40 proc. do Centralwings. Pozostałe udziały należą do tunezyjskich, tureckich, egipskich oraz greckich, cypryjskich czy ostatnio również hiszpańskich przewoźników. Problem w tym, że dla zagranicznych linii polski rynek nadal jest zbyt mały, a przez to nieopłacalny. W razie boomu na wycieczki zagraniczne zaoferują więc wyższe od krajowych przewoźników ceny.
– Z kolei wyższe ceny przelotu podrażają cenę wycieczki co najmniej o kilkanaście proc. i odstraszają polskich klientów biur podróży – mówi Marek Markiewicz, szef Triady.
Ponadto egzotyczni przewoźnicy, mimo wyższych cen, nie zawsze chcą obsługiwać połączenia z Polską.
Piotr Henicz mówi, że drugi rok z rzędu musiał odwołać wycieczki na grecką wyspę Karpatos, bo żaden tamtejszy przewoźnik czarterowy nie był zainteresowany wynajmem samolotu.

Sezonowe latanie

Jeżeli prognozowany przez touroperatorów boom na wycieczki potwierdzi się, to będą mieli o­ni problem z obsłużeniem większego ruchu turystycznego. Częste dziś awarie samolotów, kilkunastogodzinne opóźnienia czy wręcz odwołane wyloty będą na pewno częstszym zjawiskiem niż do tej pory. Tylko niektórzy zwrócą się do LOT-u i do zagranicznych przewoźników, a tym samym zwiększą ceny za wycieczki. Albo po prostu zamkną okienka z najbardziej obleganymi kierunkami, oferując w zastępstwie klientom mniej uczęszczane miejsca.
Sytuację mogłoby poprawić wejście na rynek czarterowy nowych przewoźników. Na to nie ma jednak na razie szans.
– Wąska oferta polskich firm w usługach czarterowych wynika z faktu, że w Polsce jest to działalność wybitnie sezonowa, trwająca dwa–trzy miesiące – uważa prof. Włodzimierz Rydzkowski, ekspert lotniczy z Uniwersytetu Gdańskiego.
Dlatego tani przewoźnicy na razie unikają czarterów.
– O tym, że nie jesteśmy zainteresowani tym rynkiem, decydują nie tyle duże koszty realne, bo o­ne są porównywalne do regularnych połączeń, lecz koszty alternatywne – mówi Eryk Kłopotowski z niskokosztowej linii Sky Europe.
Jeden samolot Sky Europe w ciągu dnia obsługuje do czterech tras i na każdym z lotnisk zabiera nowych pasażerów. W razie wyczarterowania uwięziony zaś jest na jednym kierunku. Podobnie uważają inni tani przewoźnicy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Więcej
www.wakacje.pl; www.travelplanet.pl
www.pascal.onet.pl; www.easygo.pl
www.traveliada.pl; www.vtrip.pl

Anita Skiba, Cezary Pytlos

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA