REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełnić zgłoszenie rejestracyjne VAT

REKLAMA

Wszystkie podmioty, w tym firmy mogące być potencjalnymi podatnikami VAT, mają obowiązek złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego. Dokonuje się tego na specjalnym formularzu VAT-R.
Rejestracja dla potrzeb VAT nie jest, niestety, tym samym co uzyskanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP). Podatnikom – coraz rzadziej wprawdzie – ale nadal zdarza się mylić te dwa obowiązki. Tymczasem dla skutecznego zarejestrowania się dla potrzeb VAT konieczna jest dodatkowa wizyta w urzędzie skarbowym i wypełnienie odpowiedniego formularza. Przeoczenie skutkujące brakiem rejestracji wywołuje, niestety, negatywne następstwa dla podatnika. Dokonanie skutecznego zgłoszenia ma bowiem – o czym podatnicy zdają się często zapominać – wpływ na możliwość dokonywania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług.

Kto wypełnia zgłoszenie

Podatnik powinien dokonać zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Od zasady tej przewidziane zostały jednak pewne wyjątki. Krąg ściśle określonych podmiotów nie ma takiego obowiązku. Dotyczy to podatników nieposiadających na terytorium kraju siedziby lub stałego miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeśli wykonują na terytorium kraju określone czynności, m.in. usługi ratownictwa morskiego czy usługi transportowe i pomocnicze związane bezpośrednio z importem towarów (w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania w imporcie towarów).
Jest też grupa podmiotów, które takie zgłoszenie mogą, choć nie muszą, złożyć. Znaleźli się w tej grupie podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego od VAT przewidzianego dla drobnych przedsiębiorców, czyli tacy podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty stanowiącej równowartość 10 000 euro (czyli w 2005 roku – 43 800 zł a w 2006 roku – 39 200 zł). Zgłoszenia rejestracyjnego nie muszą też składać (ale mogą) podatnicy VAT wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od VAT.
To, że niektórzy podatnicy muszą, a inni mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne, ma swoje konsekwencje. W pierwszym przypadku naczelnik urzędu skarbowego potwierdza ich zarejestrowanie jako podatników VAT czynnych, w drugim – jako podatników VAT zwolnionych.

Kiedy VAT-R niepotrzebny

Oczywiście samo złożenie zgłoszenia rejestracyjnego może okazać się w pewnych sytuacjach niewystarczające. Stanie się tak wtedy, gdy podatnik zdecyduje się zrezygnować z przysługującego mu zwolnienia albo jeśli u podatnika wartość sprzedaży przekroczy równowartość 10 000 euro. Wtedy podatnik – jeśli wcześniej nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego – musi dopełnić tego obowiązku, a jeśli wcześniej został zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony, teraz powinien złożyć zgłoszenie aktualizacyjne. Zgłoszenie, odpowiednio rejestracyjne lub aktualizacyjne, powinno zostać złożone w odpowiednim czasie, a więc wtedy, gdy podatnik:
• rozpocznie dokonywanie sprzedaży opodatkowanej (zgłoszenie lub aktualizacja potrzebna jest przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usług innych niż zwolnione z VAT),
• utraci zwolnienie od podatku (zgłoszenie lub aktualizacja przed dniem przekroczenia kwoty uprawniającej do korzystania ze zwolnienia),
• zrezygnuje ze zwolnienia (zgłoszenie lub aktualizacja przed miesiącem, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia).
Do aktualizacji danych zawartych w zgłoszeniu zobowiązani są też pozostali podatnicy, czyli ci, którzy składali zgłoszenie rejestracyjne obowiązkowo (a nie dobrowolnie). Aktualizacji dokonuje się poprzez zgłoszenie zmiany danych naczelnikowi urzędu skarbowego w ciągu 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Aktualizacja może dotyczyć m.in. zmiany adresu siedziby firmy lub jej nazwy. Co istotne – aktualizacji dokonuje się również na formularzu VAT-R, czyli tym samym, na którym składane było zgłoszenie rejestracyjne. Różnica polega na tym, że w przypadku aktualizacji na formularzu trzeba zaznaczyć, że składany jest o­n w celu zaktualizowania danych.

Gdzie złożyć VAT-R

Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R składamy do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. W przypadku podatników wykonujących działalność gospodarczą określoną w ustawie o VAT (m.in. producentów, handlowców, usługodawców) właściwy będzie naczelnik urzędu skarbowego ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli czynności te wykonywane są na terenie objętym zakresem działalności dwóch lub więcej urzędów skarbowych, to osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej zgłoszenie to składają do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres siedziby, a osoby fizyczne – ze względu na miejsce zamieszkania. Podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej składają zgłoszenie rejestracyjne do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę. Jeśli zaś podatnik nie posiada stałego miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium kraju, składa zgłoszenie rejestracyjne do naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.

Co wpisać w formularzu

Zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie VAT dokonuje się na formularzu VAT-R. W formularzu wpisujemy najpierw nasz numer identyfikacji podatkowej. Potem zaznaczamy właściwy kwadrat informujący, czy jest to zgłoszenie rejestracyjne, czy może aktualizacyjne (przy zmianie danych). Kolejne rubryki to konieczność wpisania danych podatnika (nazwiska lub nazwy – w zależności od tego, czy podatnik jest osobą fizyczną czy prawną), adresu siedziby lub zamieszkania.
Najobszerniejsza jest kolejna część formularza. W tej części podatnik wskazuje okoliczności określające obowiązek podatkowy. Podatnik informuje m.in., czy rezygnuje ze zwolnienia od podatku ze wskazaniem daty, od której traci prawo do zwolnienia. Podatnik zamieszcza też informacje dotyczące składania deklaracji poprzez wskazanie rodzaju deklaracji, jaką będzie składał oraz kwartału (miesiąca lub roku), za który podatnik złoży pierwszą deklarację. Podatnik informuje też, czy do zgłoszenia został dołączony załącznik VAT-R/UE. Na zakończenie podatnik umieszcza tradycyjnie już podpis.

Jak uzyskać potwierdzenie

O tym, czy potrzebne jest nam potwierdzenie zarejestrowania, decydujemy sami. Ważne jest jednak to, że w ogóle takiego potwierdzenia możemy żądać. Naczelnik urzędu skarbowego – na wniosek zainteresowanego – obowiązany jest do potwierdzenia, czy podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony. Zainteresowanym może być nie tylko sam podatnik, ale także osoba trzecia mająca interes prawny w złożeniu wniosku. Będzie to najczęściej kontrahent podatnika. Zaświadczenie takie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni. W zaświadczeniu potwierdzany jest stan istniejący w dniu jego wydania. Potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT dokonywane jest na formularzu VAT-5. Na formularzu tym naczelnik urzędu skarbowego potwierdza zarejestrowanie podatnika o konkretnej nazwie i o wskazanym numerze identyfikacji podatkowej jako podatnika VAT czynnego lub zwolnionego.

4 KROKI
Jak dokonać rejestracji
1 Wybierz się do urzędu skarbowego lub wydrukuj z internetu (www.mf.gov.pl) formularz VAT-R.
2 Wypełnij formularz.
3 Złóż w ściśle określonym terminie zgłoszenie rejestracyjne naczelnikowi właściwego dla siebie urzędu skarbowego.
4 W razie zmiany danych zawartych w zgłoszeniu pamiętaj o ich aktualizacji w ciągu 7 dni od daty, w której nastąpiła zmiana.

Gdzie szukać informacji

W celu uzyskania potwierdzenia numeru identyfikacyjnego kontrahenta z innego państwa UE, albo żeby uzyskać informację o transakcjach wewnątrzwspólnotowych należy skierować zapytanie do Departamentu Wymiany Informacji o VAT w Ministerstwie Finansów w Koninie (ul. Poznańska 46, 62-510 Konin; fax 063-242-33-55; mail numery.vat@mofnet.gov.pl).

Anna Wojda
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

REKLAMA

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

PIT zero dla seniora: czy ulga w podatku należy się każdemu emerytowi

PIT zero dla seniora, znany też jako ulga dla pracujących seniorów nie przysługuje wszystkim, którzy weszli w ustawowy wiek emerytalny. Słowem – nie każdy emeryt skorzysta z tej preferencji podatkowej.

REKLAMA

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

REKLAMA