REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zanim podpiszesz umowę

REKLAMA

Przed zaciągnięciem kredytu należy przeanalizować ofertę przynajmniej kilku banków.
Przede wszystkim policzyć trzeba koszty finansowania inwestycji za pośrednictwem kredytu. Zwrócić też należy uwagę na rodzaje zabezpieczeń wymaganych przez banki i koszty ich ustanowienia prawnego.
Podstawowymi kosztami zaciągnięcia kredytu jest oprocentowanie i prowizje. Oprocentowanie ustala się według rożnych metod, najczęściej podstawą jest stawka WIBOR dla kredytów udzielanych w złotych oraz LIBOR lub EURIBOR dla kredytów walutowych. Do tego jest dodawana marża banku wynosząca najczęściej 3 proc. w skali roku. Nie są to wszystkie koszty.
Pod uwagę należy wziąć także prowizje i opłaty pobierane przez bank. Mogą to być prowizje:
• za rozpatrzenie wniosku lub prowizja przygotowawcza,
• za udzielenie kredytu,
• podwyższenie kwoty,
• przedterminową spłatę kredytu,
• za przewalutowanie, tj. zmianę waluty kredytu,
• za gotowość – liczoną od niewykorzystanej części kredytu w terminie,
• za wcześniejszą spłatę zobowiązania.
• opłata za zmianę warunków kredytowania.
Tego typu dodatkowe opłaty mogą dotyczyć każdego kredytobiorcy. Należy wybrać kredytodawcę, który stosuje tylko jedną lub dwie prowizje i w minimalnej wysokości.
Kosztem jest także zebranie dokumentów potrzebnych przy staraniu się o kredyt inwestycyjny. W tym przypadku przedsiębiorca musi skompletować o wiele więcej dokumentów niż gdyby starał się o kredyt obrotowy. Należy pamiętać, że o wiele mniej potrzeba zaświadczeń, gdy firma stara się o sfinansowanie inwestycji w banku, w którym posiada rachunek firmowy od co najmniej roku. Im dłużej, tym lepiej.
Jakie dokumenty
Przedsiębiorca starający się o kredyt musi dostarczyć bankowi informację na temat działalności gospodarczej. Należy też dostarczyć dokumenty stwierdzające status prawny oraz dokumenty upoważniające osoby podpisujące wniosek do składania aktów woli. Trzeba też dostarczyć akty własności posiadanych środków trwałych i nieruchomości albo dzierżawę lub leasing tych środków. W przypadku małego przedsiębiorcy banki żądają niekiedy także dostarczenia informacji o majątku osobistym wnioskodawcy.
Gdy firma prowadzi uproszczoną rachunkowość, z reguły są potrzebne następujące dokumenty:
• księga przychodów i rozchodów (do wglądu),
• deklaracje podatku dochodowego PIT – 5,
• zaświadczenie o niezaleganiu z płatnościami na rzecz ZUS i urzędu skarbowego,
• dokumenty uzasadniające przyjęte w biznesplanie prognozy na okres kredytowania, np. umowy z kontrahentami oraz zlecenia,
• opinia banku prowadzącego rachunek firmowy,
• dokumenty dotyczące propozycji prawnego zabezpieczenia spłaty długu,
• biznesplan przedsięwzięcia inwestycyjnego.
W niektorych przypadkach kredytodawca nie wymaga biznesplanu przy niewielkich kwotach kredytu.

Andrzej Okrasiński
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

REKLAMA