REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak można wznowić postępowanie podatkowe

REKLAMA

Zakończenie postępowania podatkowego niekorzystną decyzją, dla podatnika ostateczną, wcale nie musi oznaczać jego ostatecznej klęski w sporze z fiskusem. Podatnik może nie tylko zaskarżyć decyzję do sądu, ale także zażądać wznowienia postępowania, jeżeli są ku temu podstawy.

Wznowienie postępowania to instytucja, która ma służyć ponownemu rozpoznaniu sprawy zakończonej decyzją ostateczną, w sytuacji gdy postępowanie z nią związane okazało się wadliwe. Trzeba pamiętać, że wznowienie postępowania musi być spowodowane wadą postępowania, a nie wadą samej decyzji.

Ordynacja podatkowa dla podatników

Zgodnie z art. 128 Ordynacji podatkowej decyzje, od których nie służy odwołanie w postępowaniu podatkowym, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana tych decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania mogą nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w Ordynacji podatkowej oraz w ustawach podatkowych. Wznowieniu postępowania poświęcony jest rozdział 17 Ordynacji podatkowej. Artykuł 240 Ordynacji podatkowej wymienia 11 przesłanek wznowienia postępowania podatkowego. Jest to katalog zamknięty.

Przesłanki wznowienia postępowania

Pierwsze dwie przesłanki wznowienia postępowania to fałszywość dowodów i wydanie decyzji w wyniku przestępstwa. Należy przy tym odróżnić, że błędne wypełnienie ksiąg nie jest tym samym, co ich sfałszowanie. Ordynacja nie definiuje, co należy rozumieć przez fałszywość dokumentów. Z zasady o popełnieniu przestępstwa albo o tym, czy dowody zostały sfałszowane, powinien decydować sąd. Eksperci są jednak zdania, że w przypadku gdy sfałszowanie dowodu lub popełnienie przestępstwa jest oczywiste, a wznowienie postępowania jest niezbędne w celu ochrony interesu publicznego, postępowanie może być wznowione również przed wydaniem przez sąd orzeczenia. W okolicznościach takich można wznowić postępowanie także w przypadku gdy postępowanie przed sądem nie może być wszczęte na skutek upływu czasu lub z innych przyczyn określonych w przepisach prawa. Chodzi na przykład o przedawnienie ścigania przestępstwa lub wydania orzeczenia w takiej sprawie.

WYROK WSA
Zgodnie z wyrokiem WSA w Warszawie (III SA/Wa 1029/05), jeżeli przedmiotem postępowania jest zobowiązanie podatkowe ciążące solidarnie na dwóch podatnikach (lub na większej ich liczbie), każdy z nich powinien uczestniczyć w postępowaniu w charakterze strony. W przeciwnym razie, postępowanie jest dotknięte wadą, która jest przesłanką wznowienia postępowania lub uchylenia decyzji przez sąd administracyjny.
Kolejna przesłanka wznowienia postępowania wiąże się z wydaniem decyzji przez pracownika lub organu, który podlegał wyłączeniu. Z dosłownego brzmienia tego przepisu wynika, że decyzja musi zostać wydana przez pracownika, który podlegał wyłączeniu. Nie będzie więc podstawą do wznowienia postępowania udział w nim pracownika, który podlegał wyłączeniu. Także w przypadku organów kolegialnych (np. samorządowe kolegium odwoławcze) udział takiej osoby w organie orzekającym nie będzie podstawą do wznowienia postępowania.
Inną, często wykorzystywaną, przesłanką wznowienia postępowania, jest brak udziału strony w postępowaniu. Chodzi jedynie o takie sytuacje, gdy podatnik nie brał udziału w postępowaniu nie z własnej winy.
Organ powinien zapewnić podatnikowi możliwość udziału na przykład w czynnościach przygotowawczych postępowania prowadzonych przez ten organ. Podatnik powinien być informowany, że takie czynności są prowadzone. Przyjmuje się, że pominięcie przez organ pełnomocnika strony również jest przesłanką do wznowienia postępowania.

Nowe dowody, nowe postępowanie

Najczęściej spotykaną przesłanką, która powoduje wznowienie postępowania, jest pojawienie się nowych dowodów i okoliczności faktycznych (art. 240 par. 1 pkt 5). Chodzi w tym wypadku o okoliczności dotyczące stanu faktycznego sprawy, czyli zdarzenia niezależne od treści przepisów prawa, a co za tym idzie, i od wykładni prawa. To oznacza, że zmiana wykładni – nawet dokonana przez Ministerstwo Finansów – nie może być przesłanką do wznowienia postępowania. Nieważny jest powód, dla którego nowe okoliczności faktyczne lub dowody nie były znane organowi. Ważne, że w momencie wydania decyzji istniały, ale nie były znane oraz by fakt ich istnienia był istotny dla rozstrzygnięcia. Muszą o­ne także bezpośrednio dotyczyć sprawy.
Rzadziej postępowanie jest wznawiane z powodu braku wydania decyzji, mimo braku stanowiska innego organu w danej sprawie. W tym wypadku chodzi o sytuacje opisane w art. 209 Ordynacji podatkowej, czyli takie, gdy do wydania prawidłowej decyzji potrzebne jest stanowisko, opinia lub zgoda innego organu.
Kolejną przesłanką do wznowienia postępowania jest uchylenie lub zmiana decyzji czy wyroku, na podstawie którego postępowanie zostało przeprowadzone. W tym wypadku mamy do czynienia z sytuacją, gdy postępowanie zostało przeprowadzone prawidłowo, ale np. wyrok lub decyzja, która była podstawą do jego zakończenia, została z jakiejś przyczyny uchylona. Warunkiem wznowienia postępowania w takiej sytuacji będzie jednak to, że uchylony wyrok lub decyzja miały istotny wpływ na rozstrzygnięcie.
Coraz częściej postępowania wznawiane są po orzeczeniach Trybunału Konstytucyjnego. Zgodnie z art. 190 par. 4 konstytucji, orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o niezgodności z konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą aktu normatywnego, na podstawie którego zostało wydane prawomocne orzeczenie sądowe, ostateczna decyzja administracyjna lub rozstrzygnięcie w innych sprawach stanowi podstawę do wznowienia postępowania, uchylenia decyzji lub innego rozstrzygnięcia na zasadach i w trybie określonych w przepisach właściwych dla danego postępowania.
Od 1 września 2005 r., w art. 240 par. 1 pkt 9-11 znalazły się kolejne przesłanki wznowienia postępowania związane z orzeczeniami Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, ratyfikowanymi umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania czy umowami międzynarodowymi lub wynikami postępowań arbitrażowych prowadzonych na podstawie takich umów.

Kto decyduje o wznowieniu postępowania

Zgodnie z art. 241 Ordynacji podatkowej, wznowienie postępowania następuje z urzędu lub na żądanie strony. W przypadku gdy przesłanką do wznowienia postępowania jest brak udziału strony w postępowaniu (art. 240 par. 1 pkt 4), wznowienie postępowania jest możliwe tylko na żądanie strony, wniesione w terminie miesiąca od dnia powzięcia wiadomości o wydaniu decyzji.
Żądanie strony jest także warunkiem do wznowienia postępowania, gdy podstawą do tego jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego lub ratyfikowana umowa międzynarodowa. W tym pierwszym przypadku żądanie wznowienia postępowania musi zostać wniesione w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Organem właściwym do wydania postanowienia o wznowieniu postępowania jest organ, który wydał w sprawie decyzję w ostatniej instancji. Może być to zarówno urząd skarbowy, jak i izba skarbowa. Jeżeli decyzję wydała izba skarbowa, to o­na będzie decydować o wznowieniu postępowania. Jeżeli przyczyną wznowienia postępowania jest działanie organu, który wydał decyzję ostateczną, o wznowieniu postępowania rozstrzygnie organ wyższego stopnia. Zasada ta nie dotyczy jednak przypadków, w których decyzja w ostatniej instancji została wydana przez ministra finansów publicznych, dyrektora izby skarbowej, dyrektora izby celnej lub samorządowe kolegium odwoławcze.

KIEDY WZNAWIA SIĘ POSTĘPOWANIE
Zgodnie z art. 240 Ordynacji podatkowej w sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:
• dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe;
• decyzja wydana została w wyniku przestępstwa;
• decyzja wydana została przez pracownika lub organ podatkowy, który podlega wyłączeniu stosownie do art. 130-132 Ordynacji podatkowej;
• strona nie z własnej winy nie brała udziału w postępowaniu;
• wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji nieznane organowi, który wydał decyzję;
• decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu;
• decyzja została wydana na podstawie innej decyzji lub orzeczenia sądu, które zostały następnie uchylone lub zmienione w sposób mogący mieć wpływ na treść wydanej decyzji;
• decyzja została wydana na podstawie przepisu, o którego niezgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, ustawą lub ratyfikowaną umową międzynarodową orzekł Trybunał Konstytucyjny;
• ratyfikowana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania lub inna ratyfikowana umowa międzynarodowa, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, ma wpływ na treść wydanej decyzji;
• wynik zakończonej procedury wzajemnego porozumiewania lub procedury arbitrażowej, prowadzonych na podstawie ratyfikowanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, ma wpływ na treść wydanej decyzji;
• orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości ma wpływ na treść wydanej decyzji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Przepisy Ordynacji podatkowej nie precyzują, do którego organu należy wnieść żądanie wznowienia postępowania. Trzeba przyjąć, że trzeba je skierować do organu właściwego do wydania postanowienia. Ordynacja podatkowa nie określa także warunków, jakie powinno spełniać żądanie. Należy przyjąć, że powinno odpowiadać wymogom dla podań określonych w art. 168 Ordynacji podatkowej. Podanie takie powinno więc zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adresu.

Od odmowy można się odwołać

Jeżeli organ właściwy w sprawie uzna, że są przesłanki do wznowienia postępowania, wyda postanowienie w tym przedmiocie. Jest o­no podstawą do przeprowadzenia ponownego postępowania i wydania nowego rozstrzygnięcia. Organ decydujący o tym ma kilka możliwości.
Jeżeli uzna, że wystąpiły przesłanki z art. 240 par. 1, może wydać decyzję uchylającą w całości lub części dotychczasową decyzję i orzec co do istoty sprawy lub umorzyć postępowanie.
Jeżeli nie stwierdzi wystąpienia tych przesłanek, odmówi uchylenia decyzji, którą podatnik chciałby wzruszyć. Odmowa nastąpi także, w przypadku gdy przesłanki z art. 240 par. 1 wystąpiły, ale nowa decyzja byłaby identyczna jak poprzednia lub też upłynęły terminy przedawnienia określone w art. 68 lub 70 Ordynacji podatkowej. Na odmowę wznowienia postępowania służy odwołanie, a jeśli to nie poskutkuje, skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA