REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba załatwić w urzędzie skarbowym rozpoczynając działalność

REKLAMA

Rozpoczynając działalność gospodarczą, trzeba załatwić wszelkie sprawy urzędowe. Ważnym etapem jest rejestracja działalności w urzędzie skarbowym. Przede wszystkim należy dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego oraz wybrać formę opodatkowania.
Podstawową sprawą, jaką trzeba załatwić w urzędzie skarbowym, będzie aktualizacja lub złożenie wniosku o nadanie NIP. Zasadniczo w przypadku osób fizycznych o sprawach związanych z NIP decyduje naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla miejsca zamieszkania podatnika. Tam też trzeba się udać. Z przepisów jasno wynika zasada jednokrotnego składania zgłoszenia identyfikacyjnego. Oznacza to, że można mieć tylko jeden NIP. Będzie to miało ogromne znaczenie praktyczne. Jeżeli NIP został już raz nadany podatnikowi np. w związku z zatrudnieniem, zakładając swoją własną firmę, podatnik będzie składał formularz zgłoszenia aktualizacyjnego.
Jeżeli jednak podatnik nigdy nie musiał występować o NIP i nie został o­n wcześniej podatnikowi nadany, rozpoczynając działalność gospodarczą należy wystąpić z wnioskiem o nadanie NIP. W tej sytuacji będzie to zgłoszenie identyfikacyjne. Naczelnik urzędu skarbowego na wydanie decyzji o nadaniu NIP ma zasadniczo nie więcej niż miesiąc od daty złożenia wniosku.

Załączniki do NIP

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wykonujących działalność gospodarczą powinno zawierać obok danych personalnych i adresowych również dodatkowe informacje dotyczące tej działalności. W związku z tym podatnicy prowadzący działalność gospodarczą dołączają do zgłoszenia identyfikacyjnego uwierzytelnione lub urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających informacje objęte zgłoszeniem. W szczególności należy dołączyć:
• zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (w innych przypadkach odpis z Krajowego Rejestru Sądowego),
• umowę spółki,
• dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z nieruchomości lub lokalu, w którym znajduje się siedziba,
• zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON.
Warto wiedzieć, że upoważniony pracownik, przyjmujący zgłoszenie, poświadcza zgodność przedstawionych odpisów tych dokumentów. W uzasadnionych zaś przypadkach może sporządzić odpis, a oryginały zwraca zgłaszającemu za pokwitowaniem na odpisach. W przypadku osób fizycznych rzadko zdarza się załatwianie spraw przez inną osobę. Jednak, jeżeli zamierzamy dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przez pełnomocnika lub kuratora sądowego, do zgłoszenia należy dołączyć uwierzytelnioną lub poświadczoną urzędowo kopię pełnomocnictwa lub postanowienia sądu. W przypadku udzielenia pełnomocnictwa wyłącznie do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, do zgłoszenia trzeba dołączyć oryginał pełnomocnictwa.
WAŻNE

NIP to numer identyfikacji podatkowej, który służy do identyfikacji osób i firm płacących podatki. Podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego. Czyni się to jednokrotnie.

Wyręcz się urzędnikiem

Od pewnego czasu przedsiębiorcy mogą skorzystać z innej drogi. Zamiast fatygować się do urzędu skarbowego już na początku, mogą złożyć specjalny wniosek. Zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca podejmujący działalność już na etapie załatwiania sprawy w gminie może zakończyć formalności. Wystarczy, że wraz z wnioskiem o wpis do rejestru przedsiębiorców albo do ewidencji działalności gospodarczej przyszły przedsiębiorca złoży wniosek zawierający żądanie:
• wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
• zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego,
• zgłoszenia płatnika składek lub zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych lub ich zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.
Taki wniosek organ prowadzący rejestr przedsiębiorców albo organ ewidencyjny przesyła do właściwych organów urzędowych wraz z odpisem postanowienia o dokonaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców albo decyzją o wpisie do ewidencji. Jeżeli przepis szczególny nakazuje przedsiębiorcy złożenie dodatkowych dokumentów do wniosku, organ prowadzący przesyła złożone przez niego dokumenty wraz z wnioskiem. Na wniosek przedsiębiorcy upoważniony pracownik urzędu gminy poświadcza zgodność przedstawionych odpisów tych dokumentów lub sporządza taki odpis.

Wybór formy opodatkowania

Oprócz zgłoszenia rejestracyjnego zakładając działalność gospodarczą trzeba w urzędzie skarbowym zdecydować, jak będzie o­na opodatkowana. Osoba fizyczna może wybrać opodatkowanie:
• na zasadach ogólnych (wówczas podatek płaci się według skali podatkowej w zależności od wysokości dochodu, stosując stawki 19, 30 i 40 proc.),
• w formie 19-proc. podatku liniowego,
• w formie karty podatkowej,
• w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Rozpoczynając działalność warto zastanowić się też, co z VAT. Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą, co do zasady, są zwolnione z VAT. Jeżeli jednak obrót podatnika przekroczy w roku podatkowym ustalony próg (w 2006 roku próg wynosi 39 200 zł), to istnieje obowiązek płacenia VAT. Jeżeli podatnik rozpoczyna działalność w trakcie roku, to próg ten jest wyliczany w odpowiedniej proporcji. Zwolnienie oznacza, że podatnik nie płaci VAT, ale nie może go też rozliczać. Podatnik może także zrezygnować ze zwolnienia i zostać podatnikiem VAT. Pamiętajmy, że zgłoszenie rejestracyjne VAT trzeba złożyć najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT, w urzędzie skarbowym na druku VAT-R.

RODZAJE FORMULARZY ZGŁOSZEŃ NIP

NIP-1
– przeznaczony dla osób fizycznych prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą, z wyjątkiem wykonujących tę działalność w formie uczestniczenia w spółkach cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych lub komandytowo-akcyjnych,
NIP-2
– przeznaczony dla osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, będących podatnikiem lub płatnikiem podatków lub płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne,
NIP-3
– przeznaczony dla osób fizycznych:
• nieprowadzących w ogóle działalności gospodarczej,
• wspólników spółek cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowaych lub komandytowo-akcyjnych, jeżeli poza uczestnictwem w tych spółkach nie prowadzą innej działalności gospodarczej,
• płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatników składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, jeżeli nie są podatnikami.

POTRZEBNE DOKUMENTY

Do urzędu skarbowego musisz zabrać:
• dowód osobisty,
• zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
• zaświadczenie o nadaniu numeru REGON,
• dokument potwierdzający prawo do lokalu, w którym będzie mieściła się siedziba firmy (np. akt notarialny, umowa najmu itp.),
• umowę rachunku bankowego.

Aleksandra Tarka
aleksandra.tarka@infor.pl

Podstawa prawna
• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).
• Ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 ze. zm.).
• Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 ze zm.).
• Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 ze zm.).
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

REKLAMA

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

PIT zero dla seniora: czy ulga w podatku należy się każdemu emerytowi

PIT zero dla seniora, znany też jako ulga dla pracujących seniorów nie przysługuje wszystkim, którzy weszli w ustawowy wiek emerytalny. Słowem – nie każdy emeryt skorzysta z tej preferencji podatkowej.

REKLAMA

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

REKLAMA