REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba załatwić w urzędzie skarbowym rozpoczynając działalność

REKLAMA

Rozpoczynając działalność gospodarczą, trzeba załatwić wszelkie sprawy urzędowe. Ważnym etapem jest rejestracja działalności w urzędzie skarbowym. Przede wszystkim należy dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego oraz wybrać formę opodatkowania.
Podstawową sprawą, jaką trzeba załatwić w urzędzie skarbowym, będzie aktualizacja lub złożenie wniosku o nadanie NIP. Zasadniczo w przypadku osób fizycznych o sprawach związanych z NIP decyduje naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla miejsca zamieszkania podatnika. Tam też trzeba się udać. Z przepisów jasno wynika zasada jednokrotnego składania zgłoszenia identyfikacyjnego. Oznacza to, że można mieć tylko jeden NIP. Będzie to miało ogromne znaczenie praktyczne. Jeżeli NIP został już raz nadany podatnikowi np. w związku z zatrudnieniem, zakładając swoją własną firmę, podatnik będzie składał formularz zgłoszenia aktualizacyjnego.
Jeżeli jednak podatnik nigdy nie musiał występować o NIP i nie został o­n wcześniej podatnikowi nadany, rozpoczynając działalność gospodarczą należy wystąpić z wnioskiem o nadanie NIP. W tej sytuacji będzie to zgłoszenie identyfikacyjne. Naczelnik urzędu skarbowego na wydanie decyzji o nadaniu NIP ma zasadniczo nie więcej niż miesiąc od daty złożenia wniosku.

Załączniki do NIP

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wykonujących działalność gospodarczą powinno zawierać obok danych personalnych i adresowych również dodatkowe informacje dotyczące tej działalności. W związku z tym podatnicy prowadzący działalność gospodarczą dołączają do zgłoszenia identyfikacyjnego uwierzytelnione lub urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających informacje objęte zgłoszeniem. W szczególności należy dołączyć:
• zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (w innych przypadkach odpis z Krajowego Rejestru Sądowego),
• umowę spółki,
• dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z nieruchomości lub lokalu, w którym znajduje się siedziba,
• zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON.
Warto wiedzieć, że upoważniony pracownik, przyjmujący zgłoszenie, poświadcza zgodność przedstawionych odpisów tych dokumentów. W uzasadnionych zaś przypadkach może sporządzić odpis, a oryginały zwraca zgłaszającemu za pokwitowaniem na odpisach. W przypadku osób fizycznych rzadko zdarza się załatwianie spraw przez inną osobę. Jednak, jeżeli zamierzamy dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przez pełnomocnika lub kuratora sądowego, do zgłoszenia należy dołączyć uwierzytelnioną lub poświadczoną urzędowo kopię pełnomocnictwa lub postanowienia sądu. W przypadku udzielenia pełnomocnictwa wyłącznie do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, do zgłoszenia trzeba dołączyć oryginał pełnomocnictwa.
WAŻNE

NIP to numer identyfikacji podatkowej, który służy do identyfikacji osób i firm płacących podatki. Podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego. Czyni się to jednokrotnie.

Wyręcz się urzędnikiem

Od pewnego czasu przedsiębiorcy mogą skorzystać z innej drogi. Zamiast fatygować się do urzędu skarbowego już na początku, mogą złożyć specjalny wniosek. Zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca podejmujący działalność już na etapie załatwiania sprawy w gminie może zakończyć formalności. Wystarczy, że wraz z wnioskiem o wpis do rejestru przedsiębiorców albo do ewidencji działalności gospodarczej przyszły przedsiębiorca złoży wniosek zawierający żądanie:
• wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
• zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego,
• zgłoszenia płatnika składek lub zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych lub ich zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.
Taki wniosek organ prowadzący rejestr przedsiębiorców albo organ ewidencyjny przesyła do właściwych organów urzędowych wraz z odpisem postanowienia o dokonaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców albo decyzją o wpisie do ewidencji. Jeżeli przepis szczególny nakazuje przedsiębiorcy złożenie dodatkowych dokumentów do wniosku, organ prowadzący przesyła złożone przez niego dokumenty wraz z wnioskiem. Na wniosek przedsiębiorcy upoważniony pracownik urzędu gminy poświadcza zgodność przedstawionych odpisów tych dokumentów lub sporządza taki odpis.

Wybór formy opodatkowania

Oprócz zgłoszenia rejestracyjnego zakładając działalność gospodarczą trzeba w urzędzie skarbowym zdecydować, jak będzie o­na opodatkowana. Osoba fizyczna może wybrać opodatkowanie:
• na zasadach ogólnych (wówczas podatek płaci się według skali podatkowej w zależności od wysokości dochodu, stosując stawki 19, 30 i 40 proc.),
• w formie 19-proc. podatku liniowego,
• w formie karty podatkowej,
• w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Rozpoczynając działalność warto zastanowić się też, co z VAT. Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą, co do zasady, są zwolnione z VAT. Jeżeli jednak obrót podatnika przekroczy w roku podatkowym ustalony próg (w 2006 roku próg wynosi 39 200 zł), to istnieje obowiązek płacenia VAT. Jeżeli podatnik rozpoczyna działalność w trakcie roku, to próg ten jest wyliczany w odpowiedniej proporcji. Zwolnienie oznacza, że podatnik nie płaci VAT, ale nie może go też rozliczać. Podatnik może także zrezygnować ze zwolnienia i zostać podatnikiem VAT. Pamiętajmy, że zgłoszenie rejestracyjne VAT trzeba złożyć najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT, w urzędzie skarbowym na druku VAT-R.

RODZAJE FORMULARZY ZGŁOSZEŃ NIP

NIP-1
– przeznaczony dla osób fizycznych prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą, z wyjątkiem wykonujących tę działalność w formie uczestniczenia w spółkach cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych lub komandytowo-akcyjnych,
NIP-2
– przeznaczony dla osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, będących podatnikiem lub płatnikiem podatków lub płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne,
NIP-3
– przeznaczony dla osób fizycznych:
• nieprowadzących w ogóle działalności gospodarczej,
• wspólników spółek cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowaych lub komandytowo-akcyjnych, jeżeli poza uczestnictwem w tych spółkach nie prowadzą innej działalności gospodarczej,
• płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatników składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, jeżeli nie są podatnikami.

POTRZEBNE DOKUMENTY

Do urzędu skarbowego musisz zabrać:
• dowód osobisty,
• zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
• zaświadczenie o nadaniu numeru REGON,
• dokument potwierdzający prawo do lokalu, w którym będzie mieściła się siedziba firmy (np. akt notarialny, umowa najmu itp.),
• umowę rachunku bankowego.

Aleksandra Tarka
aleksandra.tarka@infor.pl

Podstawa prawna
• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).
• Ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 ze. zm.).
• Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 ze zm.).
• Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 ze zm.).
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy komornik może wejść na konto Revolut? Zmiany na horyzoncie

Czy komornik może wejść na konto w aplikacji Revolut? Czy popularna platforma fintechowa będzie włączona do systemu Ognivo? Przed nami wydarzenie, które może być początkiem końca dobrych czasów dla polskich dłużników.

Zmiana czasu z zimowego na letni w 2025 r. Kiedy przestawiamy zegarki?

Zmiana czasu z zimowego na letni w 2025 r. Kiedy przestawiamy zegarki z czasu zimowego na letni w 2025 r.? Kiedy zmiana czasu z letniego na zimowy w 2025 r.? Co ze zmianą czasu w 2026 r.? Kiedy przestaniemy przestawiać zegarki?

Wejdą nawet w nocy, bez zapowiedzi i dokonają kontroli: dotyczy milionów Polaków

Takie działanie jest zgodne z prawem. Mogą wejść nawet w nocy, w zasadzie o każdej porze, też w dzień, bez zapowiedzi i mogą dokonać szczegółowej kontroli. Dotyczy to milionów Polaków, czy jest się o co obawiać?

Zasiłek pielęgnacyjny 2026 r.

Zasiłek pielęgnacyjny 2026 r. Ile wynosi zasiłek pielęgnacyjny w 2025 r.? Ile wyniesie zasiłek pielęgnacyjny w 2026 r.? Kto może wystąpić o zasiłek pielęgnacyjny? Komu przysługuje? Kiedy złożyć wniosek o zasiłek pielęgnacyjny? Czy można pobierać równolegle zasiłek pielęgnacyjny i dodatek pielęgnacyjny?

REKLAMA

Można dostać nawet kilkaset złotych więcej dodatku do tegorocznej emerytury. Wystarczy zrobić tę jedną rzecz

Jak kania dżdżu wypatrują seniorzy tegorocznej trzynastki i czternastki, które zasilą ich chude zazwyczaj portfele. Te dwie ekstraemerytury mogą być wyższe. Wystarczy tylko złożyć odpowiedni wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. 

Czy 02.02.2025 r. to niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Mamy dziś pierwszą niedzielę lutego. Poprzednia była niedzielą handlową, a jak jest dziś - czy to niedziela handlowa, z możliwością zrobienia zakupów w Lidlu, Biedronce i innych dużych sklepach sieciowych? Czy warto udać się do galerii handlowej na zakupy bo nie obowiązuje dziś zakaz handlu. Takie pytania wciąż są aktualne w większość niedziel w roku. Jak jest dziś, 2 lutego 2025 roku.

Skarbówka prześwietli miliony Polaków. Fiskus sprawdza co sprzedajemy w internecie. Ruszyły gigantyczne kontrole i kary

Nikt się nie ukryje, nikt się nie wywinie. Skarbówka prześwietla właścicieli lokali i mieszkań oferowanych na popularnych portalach, takich jak Booking.com oraz Airbnb. Jak się okazuje, nie wszyscy, którzy zarabiają na krótkoterminowym najmie chcą się dzielić zyskiem z fiskusem. Na baczność muszą się mieć także handlujący w internecie. Ich też skarbówka bierze pod lupę.  

Kobiety mogą kończyć pracę godzinę wcześniej lub zaczynać godzinę później. Wystarczy złożenie pracodawcy oświadczenia [WZÓR]. Za odmowę – nawet 30 tys. zł grzywny dla pracodawcy

Kobiety karmiące swoje dziecko piersią – mają prawo do dwóch dodatkowych półgodzinnych (lub odpowiednio - 45-minutowych) przerw w pracy. Na wniosek pracownicy – przerwy te mogą być wykorzystywane łącznie, co w praktyce oznacza, że kobieta może kończyć pracę godzinę (lub odpowiednio – półtorej godziny) wcześniej lub zaczynać ją godzinę (lub odpowiednio – półtorej godziny) później. Pracodawca nie ma przy tym prawa wymagać od pracownicy przedstawienia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego fakt karmienia piersią, a za odmowę udzielania jej ww. przerw – grozi mu nawet 30 tys. zł grzywny.

REKLAMA

KE: prawo nie pozwala na zwolnienie Polski z wdrażania paktu migracyjnego UE. Duża liczba uchodźców z Ukrainy może zmniejszyć składki solidarnościowe

Po przyjęciu w maju 2024 r. przepisów składających się na pakt o migracji i azylu premier Polski Donald Tusk i Komisarz Unii Europejskiej do Spraw Wewnętrznych Ylva Johansson zapowiedzieli, że biorąc pod uwagę, że Polska przyjęła miliony Ukraińców w związku z wojną na Ukrainie, będzie zwolniona częściowo lub całkowicie z udziału w pakcie. W dniu 17 stycznia 2025 r. komisarz Magnusa Brunnera w imieniu Komisji Europejskiej odpowiedział polskiemu europosłowi, że zgodnie z prawem UE nie ma prawnych możliwości zwolnienia Polski z wdrażania jakichkolwiek części paktu. Jednak wskazał też, że jednym z czynników decydujących o tym, czy państwo członkowskie znajduje się pod presją migracyjną, czy też zmaga się z trudną sytuacją migracyjną, jest liczba osób korzystających z tymczasowej ochrony w danym państwie członkowskim. Pozwala to na całkowite lub częściowe zmniejszenie składek solidarnościowych.

Czym jest pakt migracyjny UE? Jakie nowe przepisy uchwalono i od kiedy będą stosowane? Na czym polega obowiązkowy mechanizm solidarności?

Pakt o migracji i azylu to nowe przepisy unijne dotyczące migracji i ustanawiające wspólny system azylowy na szczeblu Unii Europejskiej. Przepisy te zostały uchwalone w maju 2024 r., będą stosowane od czerwca i lipca 2026 r. i znajdują się w poniżej wskazanych i omówionych unijnych aktach prawnych.

REKLAMA