REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba załatwić w urzędzie skarbowym rozpoczynając działalność

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozpoczynając działalność gospodarczą, trzeba załatwić wszelkie sprawy urzędowe. Ważnym etapem jest rejestracja działalności w urzędzie skarbowym. Przede wszystkim należy dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego oraz wybrać formę opodatkowania.
Podstawową sprawą, jaką trzeba załatwić w urzędzie skarbowym, będzie aktualizacja lub złożenie wniosku o nadanie NIP. Zasadniczo w przypadku osób fizycznych o sprawach związanych z NIP decyduje naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla miejsca zamieszkania podatnika. Tam też trzeba się udać. Z przepisów jasno wynika zasada jednokrotnego składania zgłoszenia identyfikacyjnego. Oznacza to, że można mieć tylko jeden NIP. Będzie to miało ogromne znaczenie praktyczne. Jeżeli NIP został już raz nadany podatnikowi np. w związku z zatrudnieniem, zakładając swoją własną firmę, podatnik będzie składał formularz zgłoszenia aktualizacyjnego.
Jeżeli jednak podatnik nigdy nie musiał występować o NIP i nie został o­n wcześniej podatnikowi nadany, rozpoczynając działalność gospodarczą należy wystąpić z wnioskiem o nadanie NIP. W tej sytuacji będzie to zgłoszenie identyfikacyjne. Naczelnik urzędu skarbowego na wydanie decyzji o nadaniu NIP ma zasadniczo nie więcej niż miesiąc od daty złożenia wniosku.

Załączniki do NIP

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wykonujących działalność gospodarczą powinno zawierać obok danych personalnych i adresowych również dodatkowe informacje dotyczące tej działalności. W związku z tym podatnicy prowadzący działalność gospodarczą dołączają do zgłoszenia identyfikacyjnego uwierzytelnione lub urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających informacje objęte zgłoszeniem. W szczególności należy dołączyć:
• zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (w innych przypadkach odpis z Krajowego Rejestru Sądowego),
• umowę spółki,
• dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z nieruchomości lub lokalu, w którym znajduje się siedziba,
• zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON.
Warto wiedzieć, że upoważniony pracownik, przyjmujący zgłoszenie, poświadcza zgodność przedstawionych odpisów tych dokumentów. W uzasadnionych zaś przypadkach może sporządzić odpis, a oryginały zwraca zgłaszającemu za pokwitowaniem na odpisach. W przypadku osób fizycznych rzadko zdarza się załatwianie spraw przez inną osobę. Jednak, jeżeli zamierzamy dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przez pełnomocnika lub kuratora sądowego, do zgłoszenia należy dołączyć uwierzytelnioną lub poświadczoną urzędowo kopię pełnomocnictwa lub postanowienia sądu. W przypadku udzielenia pełnomocnictwa wyłącznie do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, do zgłoszenia trzeba dołączyć oryginał pełnomocnictwa.
WAŻNE

NIP to numer identyfikacji podatkowej, który służy do identyfikacji osób i firm płacących podatki. Podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego. Czyni się to jednokrotnie.

Wyręcz się urzędnikiem

Od pewnego czasu przedsiębiorcy mogą skorzystać z innej drogi. Zamiast fatygować się do urzędu skarbowego już na początku, mogą złożyć specjalny wniosek. Zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca podejmujący działalność już na etapie załatwiania sprawy w gminie może zakończyć formalności. Wystarczy, że wraz z wnioskiem o wpis do rejestru przedsiębiorców albo do ewidencji działalności gospodarczej przyszły przedsiębiorca złoży wniosek zawierający żądanie:
• wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
• zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego,
• zgłoszenia płatnika składek lub zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych lub ich zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.
Taki wniosek organ prowadzący rejestr przedsiębiorców albo organ ewidencyjny przesyła do właściwych organów urzędowych wraz z odpisem postanowienia o dokonaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców albo decyzją o wpisie do ewidencji. Jeżeli przepis szczególny nakazuje przedsiębiorcy złożenie dodatkowych dokumentów do wniosku, organ prowadzący przesyła złożone przez niego dokumenty wraz z wnioskiem. Na wniosek przedsiębiorcy upoważniony pracownik urzędu gminy poświadcza zgodność przedstawionych odpisów tych dokumentów lub sporządza taki odpis.

Wybór formy opodatkowania

Oprócz zgłoszenia rejestracyjnego zakładając działalność gospodarczą trzeba w urzędzie skarbowym zdecydować, jak będzie o­na opodatkowana. Osoba fizyczna może wybrać opodatkowanie:
• na zasadach ogólnych (wówczas podatek płaci się według skali podatkowej w zależności od wysokości dochodu, stosując stawki 19, 30 i 40 proc.),
• w formie 19-proc. podatku liniowego,
• w formie karty podatkowej,
• w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Rozpoczynając działalność warto zastanowić się też, co z VAT. Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą, co do zasady, są zwolnione z VAT. Jeżeli jednak obrót podatnika przekroczy w roku podatkowym ustalony próg (w 2006 roku próg wynosi 39 200 zł), to istnieje obowiązek płacenia VAT. Jeżeli podatnik rozpoczyna działalność w trakcie roku, to próg ten jest wyliczany w odpowiedniej proporcji. Zwolnienie oznacza, że podatnik nie płaci VAT, ale nie może go też rozliczać. Podatnik może także zrezygnować ze zwolnienia i zostać podatnikiem VAT. Pamiętajmy, że zgłoszenie rejestracyjne VAT trzeba złożyć najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT, w urzędzie skarbowym na druku VAT-R.

RODZAJE FORMULARZY ZGŁOSZEŃ NIP

NIP-1
– przeznaczony dla osób fizycznych prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą, z wyjątkiem wykonujących tę działalność w formie uczestniczenia w spółkach cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych lub komandytowo-akcyjnych,
NIP-2
– przeznaczony dla osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, będących podatnikiem lub płatnikiem podatków lub płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne,
NIP-3
– przeznaczony dla osób fizycznych:
• nieprowadzących w ogóle działalności gospodarczej,
• wspólników spółek cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowaych lub komandytowo-akcyjnych, jeżeli poza uczestnictwem w tych spółkach nie prowadzą innej działalności gospodarczej,
• płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatników składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, jeżeli nie są podatnikami.

POTRZEBNE DOKUMENTY

Do urzędu skarbowego musisz zabrać:
• dowód osobisty,
• zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
• zaświadczenie o nadaniu numeru REGON,
• dokument potwierdzający prawo do lokalu, w którym będzie mieściła się siedziba firmy (np. akt notarialny, umowa najmu itp.),
• umowę rachunku bankowego.

Aleksandra Tarka
aleksandra.tarka@infor.pl

Podstawa prawna
• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).
• Ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 ze. zm.).
• Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 ze zm.).
• Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 ze zm.).
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Renta socjalna 2025 r. Zmiany już od 1 maja 2025 r.

Jakie zmiany czekają osoby pobierające rentę socjalną? Czy nadchodzące zmiany wpłyną na wysokość wypłaty świadczeń? Ile wynosi renta socjalna po waloryzacji 1 marca 2025 r.? Co z dodatkiem dopełniającym do renty socjalnej? Kto musi złożyć wniosek, by otrzymać dodatek dopełniający?

Zakupy przed Wielkanocą 2025. Wojna cenowa między Lidlem i Biedronką służy kupującym. Inne sieci też w akcji

Polacy mają korzyść z tych wojen, bo dzięki niezliczonym promocjom mogą taniej albo więcej kupić przed świętami. To oznacza bardziej obfity lub zróżnicowany w potrawy i smakołyki stół wielkanocny u większości rodzin.

Sejm na żywo 15 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Aleksandry Rozmierskiej, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

REKLAMA

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść nawet o 10%

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

REKLAMA