Przysporzenie bez wzajemności trzeba opodatkować

Organy podatkowe i sądy bardzo restrykcyjnie podchodzą do kwestii opodatkowania nieodpłatnych świadczeń. Z nieodpłatnością, co do zasady mamy do czynienia w przypadku każdego przysporzenia w majątku podatnika, związanego zarówno ze zdarzeniem prawnym, jak i gospodarczym, o ile nie wiąże się z kosztem czy ekwiwalentem.
W katalogu przychodów, które podlegają opodatkowaniu zarówno w podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i osób prawnych, znalazły się nieodpłatne świadczenia. Ustawodawca nie zdecydował się jednak na wprowadzenie definicji tego pojęcia, co ma istotny wpływ na ilość sporów między podatnikami a fiskusem. Trudno się też dziwić, że sprawy dotyczące kwalifikacji poszczególnych przypadków często trafiają na wokandę sądów administracyjnych.

Każde nieodpłatne przysporzenie

Orzecznictwo, zwłaszcza Naczelnego Sądu Administracyjnego, nie jest korzystne dla podatników. W jednym z wyroków sąd przyznał, że ustawodawca nie sprecyzował bliżej, co należy rozumieć przez użyte pojęcie „nieodpłatne świadczenie”. Jednak podkreślił, że nieodpłatne świadczenie to niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy. Zdaniem sądu będą to wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest tak rozumiane przysporzenie. Dlatego też zaniechanie domagania się wspólników podziału zysku i wypłaty należnej dywidendy poprzez przekazanie zysku na fundusz rezerwowy spółki jest niczym innym, jak nieodpłatnym świadczeniem wspólników na jej rzecz (wyrok NSA z 20 września 2005 r., sygn. akt FSK 2206/04, niepublikowany). Podobne stanowisko odnajdujemy we wcześniejszym wyroku.
Sąd podkreślił, że termin „nieodpłatne świadczenie” w rozumieniu przepisów podatkowych ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Tym samym obejmuje nie tylko świadczenia w sensie cywilistycznym, lecz także zdarzenia gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu (wyrok WSA w Warszawie z 13 kwietnia 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 928/04, niepublikowany).
W tym znaczeniu może to, co do zasady, obejmować również przypadki, nieodpłatnego korzystania przez spółkę dla jej potrzeb z należnej wspólnikowi dywidendy. Dotyczy to również sytuacji wyznaczania bardzo odległych, a w ostatecznym efekcie – niedających się umiejscowić w konkretnej dacie, terminów wypłat tej dywidendy (wyrok WSA w Warszawie z 4 lutego 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 1135/04, niepublikowany).

Bezprawność bez znaczenia

Wpływu na opodatkowanie może nie mieć nawet nielegalne działanie podatnika. Przeciwnie, NSA uznał, że bezprawność działania spółki polegająca na niewypłaceniu wspólnikom czystego zysku, wyłącza konieczność wykazywania „otrzymania” nieodpłatnego świadczenia na gruncie prawa podatkowego.
W ocenie sądu, skoro z tytułu tych działań spółka uzyskiwała korzyści w postaci dysponowania niewypłaconą wspólnikom dywidendą, to wystarczy zakwalifikowanie tych korzyści jako nieodpłatnego świadczenia. W szczególności nie trzeba wykazywać, że to wspólnicy świadczyli na rzecz spółki i że to spółka „otrzymała” od wspólników tytuł prawny do dysponowania należnymi wspólnikom kwotami. Nie wymaga także wykazania istnienia stosunku prawnego będącego podstawą świadczenia. Jak podkreślił sąd, istnienie nieodpłatnego świadczenia jest bowiem skutkiem niewypłacenia zysku wspólnikom.
Bezprawności nie uchyla też okoliczność, że wspólnikom przysługują odsetki ustawowe z tytułu nieterminowego uregulowania zobowiązania. Taką bezprawność uchylałaby tylko umowa o odsetki. W ocenie sądu okoliczność, że wspólnicy nie zgłosili żądania wypłaty oraz obowiązku niezwłocznego jego wypłacenia była bez istotnego znaczenia (wyrok NSA z 1 września 2005 r., sygn. akt FSK 2236/04, niepublikowany, zob. też wyrok SN z 13 czerwca 2002 r., sygn. akt III RN 106/01, opublikowany w OSNP 2003, nr 11, poz. 261, oraz wyrok SN z 13 czerwca 2002 r. III, RN 106/01, niepublikowany).

Ustalenie wartości świadczenia

Konsekwentne stanowisko sądy zajmują również, jeśli chodzi o interpretację przepisów dotyczących ustalenia wartości nieodpłatnych świadczeń. Co do zasady zgodnie z przepisami, wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się w według cen rynkowych stosowanych w danej miejscowości, w dacie otrzymania świadczenia. Jeden ze składów orzekających zauważył, że w orzecznictwie nie ma rozbieżności co do kwestii oprocentowania. Tym samym przywołał utrwalony pogląd, iż wysokość odsetek od kapitału otrzymanego nieodpłatnie należy przyjmować w kwocie równej wysokości odsetek, jakie skarżąca spółka musiałaby zapłacić w przypadku zaciągnięcia kredytu bankowego.
W praktyce sprowadza się to do tego, że jeżeli podatnik posiadał konto w banku w X., to organy podatkowe mają prawo ustalić wartość nieodpłatnego świadczenia w równowartości odsetek, które należałoby zapłacić od kredytu zaciągniętego w tym właśnie banku. Wykładnia ta oparta jest na mniemaniu, że potrzebująca środków spółka, w braku możliwości skorzystania z nieoprocentowanej pożyczki od swojego udziałowca, zmuszona byłaby wziąć kredyt (pożyczkę) w banku. I najprawdopodobniej – zdaniem sądu – byłby to bank prowadzący rachunek bankowy spółki (wyrok NSA z 13 października 2005 r., sygn. akt FSK 2356/04, niepublikowane. zob. też wyroki NSA: z 2003 r., I SA/Po 2708/01, z 8 lutego 2002 r., SA/Rz 258/01, niepublikowane).
W konsekwencji organy podatkowe biorą pod uwagę albo banki lokalne, albo bank, w którym podatnik ma konto. Organy podatkowe trudno będzie przekonać, że oprocentowanie powinno być niższe, bo ewentualna pożyczka byłaby udzielona np. w walucie obcej przez podmiot zagraniczny. Dla organów podatkowych i sądu nieistotne jest, kto nieodpłatnie świadczył, na jakim rynku i w jakich okolicznościach o­n działa. Ważne jest, gdzie potencjalnie pożyczkę mógłby wziąć podatnik, gdyby nieodpłatne świadczenie nie zostało udzielone.

Opracowała Aleksandra Tarka
Infor.pl
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi
17 lip 2024

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej
16 lip 2024

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii
16 lip 2024

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat
17 lip 2024

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami
16 lip 2024

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą
16 lip 2024

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia
16 lip 2024

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu
16 lip 2024

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

pokaż więcej
Proszę czekać...