REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy biorą samochody

REKLAMA

Leasing aut nabiera wiatru w żagle. W ubiegłym roku stracił impet, ale w tym z nawiązką odrabia straty. Powód? Przedsiębiorcy przesiadają się z samochodów z kratką do normalnych passatów i opli.
Po I kwartale wartość netto ruchomych środków trwałych wyleasingowanych przez wszystkie działające na rynku firmy wyniosła około 3,51 mld zł. Rok temu było to 3,05 mld zł. Według Związku Przedsiębiorstw Leasingowych zrzeszających największe firmy działające w tej branży (wartość środków trwałych przekazanych przez nie w leasing to 3,35 mld zł netto), w I kwartale sfinansowano zakupy środków transportu drogowego za ok. 2,32 mld zł (w tym samochodów osobowych za ok. 835 mln zł), maszyn i urządzeń za ponad 1 mld zł (wzrost o 18,59 proc.), komputerów i sprzętu biurowego za ok. 80 mln zł. Leasing środków transportu kolejowego, powietrznego i wodnego spadł o 67,18 proc. (do ok. 64 mln zł).

Średnia półka

ZPL nie podał danych dotyczących rynku nieruchomości. Nic dziwnego, gdyż są to transakcje zawierane zazwyczaj w stosunkowo długich okresach. Często od momentu rozpoczęcia negocjacji do ich zakończenia mija wiele miesięcy. Nie ma więc sensu pokazywanie wyników tego segmentu rynku w okresach krótszych niż roczne. Poza tym jeden z dwóch liderów na tym rynku – LHI Leasing Polska zajmujący się wyłącznie leasingiem nieruchomości (drugą liczącą się firmą jest ING Lease) – wychodząc z takiego właśnie założenia nie prezentuje danych częściej niż raz na rok.
Z informacji zebranych przez GP wynika, że cały 2006 rok powinien być dla rynku leasingu nieruchomości bardzo dobry. Poza LHI i ING, do dużych transakcji może dojść w BRE Leasing i Raiffeisen Leasing Polska, a ostatnio ekspansję w tym segmencie zapowiada EFL. Firmy lesingowe chętnie wchodzą na ten rynek. Zdominowany jeszcze niedawno przez wielomilionowe transakcje, coraz bardziej się o­n upowszechnia. Firmy leasingowe sięgają coraz częściej po klientów ze średniej półki.

Auta nadal w czołówce

Wbrew wcześniejszym tendencjom, w I kwartale nie zmalał udział pojazdów w rynku leasingu. Wręcz przeciwnie – wzrósł, i to znacznie. O ile w 2005 roku wynosił 63,7 proc., w pierwszym kwartale zwiększył się do 66,2 proc. W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, leasing środków transportu drogowego zwiększył się o 24 proc., w tym samochodów osobowych aż o 70,41 proc. Eksperci wyjaśniają, że jest to efekt wyraźnego ograniczenia leasingu samochodów z kratką (osobowych homologowanych do ciężarowych), do których jeszcze niedawno zaliczano również zwykłe auta osobowe. Gwałtowny wzrost segmentu aut osobowych jest więc w dużym stopniu kwestią regulacyjną, a nie czysto rynkową. Trzeba jednak przyznać, że bez względu na zmiany podatkowe, auta znajdują chętnych w coraz liczniejszej grupie przedsiębiorców.
Czy to znaczy, że firmy w większym stopniu niż wcześniej nastawiają się na konsumpcje, a nie na inwestycje? Papierkiem lakmusowym był w tym przypadku wysoki ubiegłoroczny leasing maszyn i urządzeń, który interpretowano jako rosnący zapał firm do inwestowania. O ile w 2005 roku udział tego segmentu w całym rynku leasingu wyniósł 30,8 proc., w pierwszym kwartale spadł do 28,7 proc. (dynamika wzrostu wyniosła w 2005 roku aż 49,5 proc.). Tym razem, porównując pierwszy tegoroczny kwartał z tym samym okresem 2005 roku, dynamika spadła do 18,6 proc. Eksperci przekonują jednak, że jest to i tak bardzo dobry wynik. Radzą przy tym, by nie wyciągać zbyt daleko idących wniosków na podstawie danych za I kwartał. Trzeba też pamiętać, że o ile statystyki obejmujące rynek samochodów, zwłaszcza osobowych, dobrze odzwierciedlają rzeczywistość, gdyż transakcje są tam dokonywane (a tym samym rejestrowane) bardzo szybko, o tyle w przypadku maszyn i urządzeń już tak nie jest. Transakcje trwają tam zwykle o wiele dłużej – chociażby ze względu na ich wysoką wartość – więc w statystykach mogą pojawiać się z opóźnieniem.

Tłoczno na szczycie

Czołówka firm leasingowych trzyma się mocno, ale robi się w niej coraz ciaśniej. Niekwestionowane pierwsze miejsce należy ciągle do EFL (450,44 mln zł – taka była wartość leasingu tej firmy w pierwszym kwartale) z 12,34-proc. udziałem w rynku. Lider stracił jednak w porównaniu z pierwszym kwartałem 2005 roku (należało do niego 14,49 proc. rynku), zyskał natomiast BRE Leasing – aż 50,32 proc. (jego udział zwiększył się do 9,8 proc.), a także drugi na liście największych leasingodawców Raiffeisen Leasing Polska (wzrost o 48,43 proc., do 11,8-proc. udziału w rynku). Czołówka wyraźnie się spłaszczyła. O ile jeszcze kilka lat temu miała o­na jednego wyraźnego lidera – EFL – z odległą grupą pościgową, o tyle obecnie wyniki trzech pierwszych firm są do siebie porównywalne. Być może w drugim kwartale nastąpi wręcz zmiana lidera, jeżeli staną się faktem transakcje BRE Leasing, o których ostatnio mówi się na rynku. Całkiem możliwe, że do trójki peletonu dołączy jeszcze czwarta grupa – BPH Leasing i Pekao Leasing. Tak może się stać, gdy w wyniku międzynarodowej fuzji połączą się dwa banki: Pekao i Bank BPH (oba mają wspólnego właściciela – włoski UniCredito). BPH Leasing miał po pierwszym kwartale 5,44-proc. udział w rynku, a Pekao Leasing – 4,19-proc. Konglomerat, jaki powstałby w wyniku fuzji, dorównywałby potencjałem BRE Leasingowi i Raiffeisen Leasing Polska.
Analitycy nie są zaniepokojeni wyraźnym spadkiem wartości leasingowanego sprzętu IT. W pierwszym kwartale wyniósł o­n 11,1 proc. (w całym 2005 roku wzrósł o 8,3 proc.). Udział tego sektora w rynku jest niewielki (waha się między 2 a 3 proc.). Był to, i jest nadal, margines w działalności firm leasingowych. Rynek jest zdominowany przez firmy informatyczne, również pod względem transakcji leasingowych. Przy tak stosunkowo niewielkich wartościach, jakimi charakteryzuje się ten segment (około 80 mln zł w pierwszym kwartale), każdy następny kwartał może przynieść radykalną zmianę sytuacji.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Stanisław Koczot
stanislaw.koczot@infor.pl

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA