Jak kupować i sprzedawać w internecie
REKLAMA
Usługi Allegro.pl
• Escrow
Największym zagrożeniem przy transakcjach na aukcjach internetowych jest oszustwo ze strony sprzedawcy, który po otrzymaniu zapłaty nie wysyła towaru do klienta albo wysyła towar inny niż wylicytowany. Aby temu zapobiec, serwis Allegro.pl wprowadził specjalny mechanizm zabezpieczający przed takimi sytuacjami – Escrow. Polega on na tym, że najpierw kupujący wpłaca pieniądze za wylicytowany przedmiot na konto w „Płatnościach Allegro”. Następnie sprzedawca wysyła towar do kupującego. Dopiero gdy kupujący potwierdzi otrzymanie towaru, sprzedający może dysponować zapłatą.
• Płatności Allegro
Jest to usługa pozwalająca na zapłatę kontrahentowi – za pośrednictwem internetu i przy współpracy banków – za pomocą m.in. karty kredytowej lub płatniczej. Często wykorzystywany jest też przelew bankowy. Po zakończeniu aukcji jej zwycięzca otrzymuje od Allegro e-mail potwierdzający wygranie aukcji. Zawiera on dodatkowo adres strony, na której można dokonać płatności. Zapłatę można uiścić klikając na link „Płatności Allegro”, znajdujący się na stronie zakończonej aukcji.
Program ten zapewnia kupującemu zwrot wylicytowanej kwoty w przypadku, gdy zapłacił za towar, ale go nigdy nie otrzymał, lub wprawdzie towar otrzymał, ale znacznie różniący się od opisanego na stronie aukcji. Limit ochrony to 300 zł. Program Ochrony Kupujących obejmuje transakcje przeprowadzone na Allegro, w których wylicytowana kwota lub suma ofert w aukcji wieloprzedmiotowej była równa lub wyższa niż 50 zł. Jeżeli zatem licytacja zakończyła się sprzedażą np. za 90 zł, zwrot za nieudane zakończenie odbioru towaru wynosi 90 zł, a gdy licytacja była warta 650 zł, można otrzymać jednie 300 zł zwrotu. Warunki skorzystania z prawa do otrzymania zwrotu do 300 zł są dość rygorystyczne. Jednym z najważniejszych jest zgłoszenie sprawy policji i otrzymanie pisemnego postanowienia o wszczęciu śledztwa. Ponadto przedmiot musi być przesłany pocztą lub firmą kurierską.
• Program SuperSprzedawca
Celem programu SuperSprzedawca jest nagrodzenie aktywności tych użytkowników, u których wysoka sprzedaż idzie w parze z bardzo dobrą jakością obsługi klientów. Jest to program wskazujący kupującym, że po danym sprzedawcy – z uwagi na ilość zrealizowanych transakcji – można się spodziewać bezpiecznego dokonania zakupu.
• Reklama w wyszukiwarkach
System RekS to usługa, która umożliwia wyświetlanie reklam przedmiotów sprzedawanych przez klienta Allegro w kilku miejscach w internecie. Internauta może stworzyć własne boksy reklamowe. Za tę reklamę płaci się tylko wtedy, gdy ktoś w nią kliknie.
• Quick Loader
Quick Loader to darmowy program, który pomaga sprzedawcy przygotować opisy przedmiotów w trybie off line (bez łączenia się z internetem). Po przygotowaniu kompletnych opisów (wraz ze wszystkimi opcjami, jak cena, zdjęcie itd.), można wystawić przedmioty na sprzedaż jednym kliknięciem. Program pozwala zarządzać bazą opisów oraz tworzyć szablony opisu pozwalające na szybkie przygotowanie przedmiotów do wystawienia. Dzięki niemu można również nadzorować koszt wystawienia przedmiotów.
• Pomocnicy Handlowi
Pomocnik handlowy to pośrednik. Jest nim doświadczony sprzedawca, który zajmuje się sprzedażą dostarczonych mu przedmiotów. Wszyscy pośrednicy mają doświadczenie handlowe w serwisie. Można też poszukać osób wyspecjalizowanych w określonych kategoriach. Tak więc jeśli przedsiębiorca chce coś sprzedać na aukcji, ale nie ma czasu na prowadzenie licytacji albo brakuje mu w tym zakresie doświadczenia, może skorzystać z usług pośrednika.
Usługi Świstak.pl
To odmienny od Allegro model prowadzenia biznesu w internecie. Brak specjalnych programów ochronnych kupującego przed oszustwami jest rekompensowany niskimi kosztami zakupów przez internet spowodowanych brakiem prowizji.
• Komentarze
Komentarze to cecha wszystkich serwisów aukcyjnych. Jeżeli transakcje nie są objęte ubezpieczeniem od ryzyka oszustwa, jedynym sposobem na uchronienie się przed nim jest system komentarzy, czyli ocen pozwalających na zapoznanie się z przebiegiem licytacji danego kontrahenta w przeszłości. Każda ze stron ma obowiązek wystawienia komentarza po sfinalizowaniu transakcji. Z uwagi na często gorącą atmosferę poszczególnych licytacji wymagane jest, aby komentarz nie obrażał osoby, której jest wystawiany, oraz nie naruszał reguł dobrych obyczajów.
• Ułatwienia w poszukiwaniu licytacji
Każdy serwis aukcyjny pomaga odnaleźć licytacje, które kończą się za kilka minut czy też wzbudziły największe zainteresowanie, mierzone liczbą uczestników licytacji. Na przykład Świstak.pl prowadzi listę „Gorące aukcje”. Jest to lista 20 towarów wystawionych do licytacji, z największą liczbą ofert. Specjalna lista pokazuje też dostępne w danym momencie aukcje od 1 zł. Jest to ranking „upoluj okazje” zbudowany z aukcji przedmiotów, które zostaną sprzedane za dowolnie wylicytowaną cenę, a ich licytacja zaczyna się od 1 zł. Wszystkie takie aukcje oznaczone są znaczkiem „okazja”.
Usługi eBay.pl
• PayPal
Funkcją systemu PayPal jest zapewnienie szybkiej obsługi płatności po zakupie oraz bezpieczeństwa transakcji. System PayPal umożliwia wysyłanie i otrzymywanie płatności on line każdemu, kto ma adres e-mail. Kupujący może zapłacić za kupione przedmioty korzystając z karty kredytowej lub ze swojego salda PayPal. Z kolei sprzedający mogą przenieść te środki na swoje konto bankowe lub skorzystać z salda PayPal. Wadą tego systemu jest jego obsługa w języku angielskim. Systemy tego typu jak PayPal chronią informacje o rachunku bankowym internauty, nieujawniając ich innym użytkownikom.
• Centrum bezpieczeństwa
Do Centrum bezpieczeństwa zgłasza się fakt nieotrzymania wylicytowanego przedmiotu. Do centrum trafiają też informacje o tym, że internaucie nie zapłacono za przedmiot sprzedany w serwisie. Do centrum można także zgłosić np. informację o otrzymaniu „podejrzanego” e-maila pochodzącego od użytkownika lub administratorów serwisu i wysłanego za pomocą serwisu.
• E-sklepy
Sprzedający za pomocą opcji e-sklep może zaprezentować wszystkie oferowane przedmioty oraz udzielić kupującym większej ilości informacji o prowadzonej działalności. Obecnie prowadzenie sklepu w serwisie eBay jest bezpłatne. Jeśli firma zajmująca się handlem w internecie – za pośrednictwem serwisu aukcyjnego – posiada e-sklep, warto jednak umieszczać wybrane towary (np. o najbardziej atrakcyjnych cenach) bezpośrednio na aukcjach i tam przekazywać informacje i zaproszenia do odwiedzenia e-sklepu. Jest tak, ponieważ przeciętny użytkownik serwisu aukcyjnego szuka potrzebnych mu towarów przede wszystkim na aukcjach. W ten sposób szybciej dotrze do oferty sklepu danego sprzedawcy.
Tomasz Król
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.