REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kupować i sprzedawać w internecie

REKLAMA

Internet staje się coraz ważniejszym narzędziem prowadzenia działalności dla przedsiębiorców. Dlatego rozpoczynamy cykl artykułów, w których przedstawimy przydatne dla przedsiębiorców porady finansowe dotyczące prowadzenia działalności i zarabiania w internecie i przez internet.
Jako pierwszy prezentujemy artykuł opisujący usługi oferowane przez serwisy aukcyjne. W następnych numerach opiszemy, jak oszczędzać środki finansowe, korzystając z „porównywarek” cenowych, oraz jakie korzyści możemy uzyskać dzięki handlowi za pomocą sklepu internetowego.
Prowadzenie interesów za pomocą internetu to w opinii wielu przedsiębiorców przede wszystkim własny sklep internetowy. Tymczasem – jak pokazuje praktyka – doskonałym sposobem na zwiększenie sprzedaży, a także na dokonanie tanich zakupów są serwisy aukcyjne. Niechęć przedsiębiorców do korzystania z usług tego typu serwisów jest spowodowana relatywnie większym ryzykiem. Ponieważ jednak handel w formie aukcji internetowych jest coraz popularniejszy, portale oferujące te usługi starają się zmaksymalizować bezpieczeństwo, oferując różnorodne programy i usługi zabezpieczeń. Opiszemy je na przykładzie oferty trzech największych serwisów aukcyjnych w Polsce: Allegro.pl, Świstak.pl i eBay.pl.

Usługi Allegro.pl

• Escrow

Największym zagrożeniem przy transakcjach na aukcjach internetowych jest oszustwo ze strony sprzedawcy, który po otrzymaniu zapłaty nie wysyła towaru do klienta albo wysyła towar inny niż wylicytowany. Aby temu zapobiec, serwis Allegro.pl wprowadził specjalny mechanizm zabezpieczający przed takimi sytuacjami – Escrow. Polega o­n na tym, że najpierw kupujący wpłaca pieniądze za wylicytowany przedmiot na konto w „Płatnościach Allegro”. Następnie sprzedawca wysyła towar do kupującego. Dopiero gdy kupujący potwierdzi otrzymanie towaru, sprzedający może dysponować zapłatą.
System chroni też interesy sprzedawcy, gdyż wysyłka towaru następuje dopiero po zdeponowaniu pieniędzy na koncie Escrow. Transakcje Escrow są obsługiwane przez serwis internetowy PayU, który pozwala zapłacić wybranej osobie (nie tylko uczestnikowi licytacji, ale również serwisowi lub sklepowi internetowemu) za pomocą karty kredytowej lub przelewu bankowego.

Warto zwrócić uwagę, że ofertę tego typu płatności wspierają banki, które oferują za pośrednictwem internetu opcję szybkiego przelewu (np. mTRANSFER, MultiTransfer, Płacę z Inteligo, Przelew24).

• Płatności Allegro

Jest to usługa pozwalająca na zapłatę kontrahentowi – za pośrednictwem internetu i przy współpracy banków – za pomocą m.in. karty kredytowej lub płatniczej. Często wykorzystywany jest też przelew bankowy. Po zakończeniu aukcji jej zwycięzca otrzymuje od Allegro e-mail potwierdzający wygranie aukcji. Zawiera o­n dodatkowo adres strony, na której można dokonać płatności. Zapłatę można uiścić klikając na link „Płatności Allegro”, znajdujący się na stronie zakończonej aukcji.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• Program Ochrony Kupujących

Program ten zapewnia kupującemu zwrot wylicytowanej kwoty w przypadku, gdy zapłacił za towar, ale go nigdy nie otrzymał, lub wprawdzie towar otrzymał, ale znacznie różniący się od opisanego na stronie aukcji. Limit ochrony to 300 zł. Program Ochrony Kupujących obejmuje transakcje przeprowadzone na Allegro, w których wylicytowana kwota lub suma ofert w aukcji wieloprzedmiotowej była równa lub wyższa niż 50 zł. Jeżeli zatem licytacja zakończyła się sprzedażą np. za 90 zł, zwrot za nieudane zakończenie odbioru towaru wynosi 90 zł, a gdy licytacja była warta 650 zł, można otrzymać jednie 300 zł zwrotu. Warunki skorzystania z prawa do otrzymania zwrotu do 300 zł są dość rygorystyczne. Jednym z najważniejszych jest zgłoszenie sprawy policji i otrzymanie pisemnego postanowienia o wszczęciu śledztwa. Ponadto przedmiot musi być przesłany pocztą lub firmą kurierską.
Nie otrzyma się zwrotu, jeżeli:
• w momencie składania oferty sprzedający miał przewagę komentarzy negatywnych i/lub neutralnych nad pozytywnymi,
• kupujący już dwukrotnie otrzymał środki z Programu Ochrony Kupujących,
• transakcję przeprowadzono za pomocą usługi Escrow.

• Program SuperSprzedawca

Celem programu SuperSprzedawca jest nagrodzenie aktywności tych użytkowników, u których wysoka sprzedaż idzie w parze z bardzo dobrą jakością obsługi klientów. Jest to program wskazujący kupującym, że po danym sprzedawcy – z uwagi na ilość zrealizowanych transakcji – można się spodziewać bezpiecznego dokonania zakupu.

• Reklama w wyszukiwarkach

System RekS to usługa, która umożliwia wyświetlanie reklam przedmiotów sprzedawanych przez klienta Allegro w kilku miejscach w internecie. Internauta może stworzyć własne boksy reklamowe. Za tę reklamę płaci się tylko wtedy, gdy ktoś w nią kliknie.
Serwis aukcyjny posługuje się systemem polegającym na tym, że internauta określa cenę za reklamę. Minimalna kwota, jaką może podać, to 25 gr za kliknięcie, maksymalną ustala sam. Cena za pojedyncze kliknięcie w reklamę może być niższa od zadeklarowanej kwoty maksymalnej. Ostateczna kwota zależy m.in. od pozycji reklamy w rankingu. Jeżeli dużo osób wybrało to samo słowo kluczowe dla swoich reklam, ich reklamy będą się wyświetlać jedna pod drugą w kolejności, która zależy od zadeklarowanej wysokości maksymalnej kwoty za kliknięcie. Dlatego ten parametr jest tak ważny.

• Quick Loader

Quick Loader to darmowy program, który pomaga sprzedawcy przygotować opisy przedmiotów w trybie off line (bez łączenia się z internetem). Po przygotowaniu kompletnych opisów (wraz ze wszystkimi opcjami, jak cena, zdjęcie itd.), można wystawić przedmioty na sprzedaż jednym kliknięciem. Program pozwala zarządzać bazą opisów oraz tworzyć szablony opisu pozwalające na szybkie przygotowanie przedmiotów do wystawienia. Dzięki niemu można również nadzorować koszt wystawienia przedmiotów.

• Pomocnicy Handlowi

Pomocnik handlowy to pośrednik. Jest nim doświadczony sprzedawca, który zajmuje się sprzedażą dostarczonych mu przedmiotów. Wszyscy pośrednicy mają doświadczenie handlowe w serwisie. Można też poszukać osób wyspecjalizowanych w określonych kategoriach. Tak więc jeśli przedsiębiorca chce coś sprzedać na aukcji, ale nie ma czasu na prowadzenie licytacji albo brakuje mu w tym zakresie doświadczenia, może skorzystać z usług pośrednika.

Usługi Świstak.pl

To odmienny od Allegro model prowadzenia biznesu w internecie. Brak specjalnych programów ochronnych kupującego przed oszustwami jest rekompensowany niskimi kosztami zakupów przez internet spowodowanych brakiem prowizji.

• Komentarze

Komentarze to cecha wszystkich serwisów aukcyjnych. Jeżeli transakcje nie są objęte ubezpieczeniem od ryzyka oszustwa, jedynym sposobem na uchronienie się przed nim jest system komentarzy, czyli ocen pozwalających na zapoznanie się z przebiegiem licytacji danego kontrahenta w przeszłości. Każda ze stron ma obowiązek wystawienia komentarza po sfinalizowaniu transakcji. Z uwagi na często gorącą atmosferę poszczególnych licytacji wymagane jest, aby komentarz nie obrażał osoby, której jest wystawiany, oraz nie naruszał reguł dobrych obyczajów.
Ponieważ bolączką serwisów aukcyjnych jest pozyskiwanie fałszywych komentarzy pozytywnie opisujących np. sprzedawcę, aby zapewnić ich bezstronność i prawdziwość zabronione jest wystawianie komentarzy pomiędzy powiązanymi kontami (np. kontami osób spokrewnionych). W serwisie Świstak występuje też zakaz importowania cudzych komentarzy (np. z Allegro) – taka próba powoduje blokadę konta w Świstaku.

• Ułatwienia w poszukiwaniu licytacji

Każdy serwis aukcyjny pomaga odnaleźć licytacje, które kończą się za kilka minut czy też wzbudziły największe zainteresowanie, mierzone liczbą uczestników licytacji. Na przykład Świstak.pl prowadzi listę „Gorące aukcje”. Jest to lista 20 towarów wystawionych do licytacji, z największą liczbą ofert. Specjalna lista pokazuje też dostępne w danym momencie aukcje od 1 zł. Jest to ranking „upoluj okazje” zbudowany z aukcji przedmiotów, które zostaną sprzedane za dowolnie wylicytowaną cenę, a ich licytacja zaczyna się od 1 zł. Wszystkie takie aukcje oznaczone są znaczkiem „okazja”.

Usługi eBay.pl

• PayPal

Funkcją systemu PayPal jest zapewnienie szybkiej obsługi płatności po zakupie oraz bezpieczeństwa transakcji. System PayPal umożliwia wysyłanie i otrzymywanie płatności on line każdemu, kto ma adres e-mail. Kupujący może zapłacić za kupione przedmioty korzystając z karty kredytowej lub ze swojego salda PayPal. Z kolei sprzedający mogą przenieść te środki na swoje konto bankowe lub skorzystać z salda PayPal. Wadą tego systemu jest jego obsługa w języku angielskim. Systemy tego typu jak PayPal chronią informacje o rachunku bankowym internauty, nieujawniając ich innym użytkownikom.

• Centrum bezpieczeństwa

Do Centrum bezpieczeństwa zgłasza się fakt nieotrzymania wylicytowanego przedmiotu. Do centrum trafiają też informacje o tym, że internaucie nie zapłacono za przedmiot sprzedany w serwisie. Do centrum można także zgłosić np. informację o otrzymaniu „podejrzanego” e-maila pochodzącego od użytkownika lub administratorów serwisu i wysłanego za pomocą serwisu.

• E-sklepy

Sprzedający za pomocą opcji e-sklep może zaprezentować wszystkie oferowane przedmioty oraz udzielić kupującym większej ilości informacji o prowadzonej działalności. Obecnie prowadzenie sklepu w serwisie eBay jest bezpłatne. Jeśli firma zajmująca się handlem w internecie – za pośrednictwem serwisu aukcyjnego – posiada e-sklep, warto jednak umieszczać wybrane towary (np. o najbardziej atrakcyjnych cenach) bezpośrednio na aukcjach i tam przekazywać informacje i zaproszenia do odwiedzenia e-sklepu. Jest tak, ponieważ przeciętny użytkownik serwisu aukcyjnego szuka potrzebnych mu towarów przede wszystkim na aukcjach. W ten sposób szybciej dotrze do oferty sklepu danego sprzedawcy.

Tomasz Król
specjalista w zakresie finansów, współpracownik redakcji

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA