REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie starać się o umorzenie podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik, który ma trudną sytuację i nie stać go na zapłatę podatku, może starać się o jego umorzenie. Aby tak się stało, potrzebny jest wniosek.

Podatnik, którego nie stać na zapłatę podatku, bo ma kłopoty finansowe, może ubiegać się o umorzenie zaległości podatkowej. Nie jest to jednak sposób dla tych podatników, których kłopoty mają charakter przejściowy. Z możliwości tej skorzystać mogą jedynie ci podatnicy, którzy znajdują się w wyjątkowej sytuacji i od umorzenia zaległości podatkowej zależy ich być albo nie być. Aby jednak tak się stało, konieczny jest wniosek podatnika. Organ podatkowy nie domyśli się sam, że nie mamy na zapłatę podatku.
Umorzenie podatku to nic innego jak możliwość niepłacenia przez podatnika podatku. Z obowiązku tego zwalnia podatnika sam organ podatkowy. Nic zatem dziwnego, że umorzenie jest instytucją wyjątkową, stosowaną naprawdę w szczególnych sytuacjach. Inne ulgi, z których za przyzwoleniem organu podatkowego może skorzystać podatnik, nie wywołują aż takich skutków. Przy odroczeniu podatnik nadal musi zapłacić podatek, tyle że w późniejszym terminie. Podobnie w przypadku rozłożenia na raty. Tu również podatek trzeba zapłacić, tyle że w późniejszym terminie i nie jednorazowo, ale w ratach.

Trzeba wykazać interes...

Możliwość wystąpienia z wnios- kiem o umorzenie zaległości podatkowej wynika z art. 67a Ordynacji podatkowej. Aby jednak można było w ogóle starać się o umorzenie, muszą zaistnieć ściśle określone przesłanki. Przepis stanowi wyraźnie, że umorzenie może nastąpić tylko w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Pojęcia te na pierwszy rzut oka niczego nie wyjaśniają.
WAŻNE
Wniosek podatnik powinien złożyć do właściwego urzędu skarbowego. Co do zasady będzie to urząd skarbowy, w którym składamy zeznanie roczne.
Nie można ich interpretować w sposób subiektywny. O umorzeniu podatku nie może decydować przekonanie podatnika. Potwierdza to NSA w wyroku z 14 września 2001 r. (III SA 1590/00), gdzie czytamy, że o istnieniu ważnego interesu podatnika decydują kryteria zobiektywizowane. Warto jednak pamiętać, że organ podatkowy musi mieć na uwadze także i to, że względy społeczne wymagają, by zaległości podatkowe były realizowane, a podatnik pochopnie nie był z nich zwalniany. A to oznacza, że nawet jeśli wystąpią okoliczności wynikające z ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego, to i tak organ podatkowy nie jest bezwzględnie zobowiązany do umorzenia zaległości podatkowej. Organ podatkowy powinien jednak uzasadnić swoje stanowisko w tej sprawie.
Podatnicy muszą zdawać sobie sprawę także z tego, że stan majątkowy i finansowy podatnika wcale nie gwarantuje im, że uzyskają umorzenie zaległości podatkowej. Czy tak się stanie, podatnik dowie się, gdy organ podatkowy podejmie decyzję. Jaka będzie to decyzja – podatnik nie ma pewności. W końcu wybór rozstrzygnięcia należy do organu. A to oznacza, że organ może, ale wcale nie musi, przychylać się do prośby podatnika. Decyzja organu ma w końcu charakter uznaniowy.

...i złożyć wniosek...

Bardzo ważne jest też to, by podatnik złożył wniosek. Organ podatkowy nie domyśli się sam, z własnej inicjatywy, że podatnik potrzebuje pomocy i że trzeba umorzyć mu określoną zaległość podatkową. Wprawdzie w pewnych sytuacjach organ podatkowy podejmuje taką decyzję z urzędu, ale zasadą jest to – że aby można było uzyskać decyzję umarzającą zaległość podatkową, niezbędny jest wniosek podatnika.
Podatnik nie powinien czekać zbyt długo ze sporządzeniem wniosku o umorzenie. Co prawda w razie umorzenia zaległości podatkowej umorzone zostaną również odsetki za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa, ale może się zdarzyć, że wniosek nie zostanie uwzględniony. Wtedy podatnik musi zapłacić, i to odpowiednio więcej, bo przez ten czas zdążą narosnąć duże odsetki.
Wniosek o umorzenie podatku lub zaległości podatkowej najlepiej wysłać pocztą listem poleconym lub złożyć osobiście, żądając potwierdzenia jego złożenia. Jak każdy wniosek, również i ten trzeba opłacić znakiem opłaty skarbowej o wartości 5 zł.

...lub czekać na urząd

Decyzję o konieczności umorzenia zaległości podatkowej z urzędu, a więc bez konieczności składania odrębnego wniosku, organ podatkowy podejmuje tylko wtedy, gdy:
• zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne;
• kwota zaległości podatkowej nie przekracza pięciokrotnej wartości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym;
• kwota zaległości podatkowej nie została zaspokojona w zakończonym postępowaniu likwidacyjnym lub upadłościowym;
• podatnik zmarł, nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo pozostawił przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 5000 zł, i jednocześnie brak jest spadkobierców innych niż Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego oraz nie ma możliwości orzeczenia odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


4 KROKI
Jak sporządzić wniosek
1 Przeanalizuj swoją sytuację.
Przed sporządzeniem wniosku podatnik powinien zastanowić się, czy jego sytuacja jest wyjątkowa i czy zagraża jego dalszej egzystencji, a tym samym czy podatnik może liczyć na przyznanie ulgi.
2 Napisz pismo.
Aby z ulgi skorzystać, konieczne jest przygotowanie wniosku, gdzie niezbędne jest określenie, kto wnioskuje o ulgę. Należy podać imię i nazwisko, adres miejsca zamieszkania lub pobytu, a także NIP. Należy również określić organ podatkowy, do którego kierowana jest prośba, podając nazwę organu i jego adres. Wniosek adresujemy zawsze do naczelnika. Niezbędne jest też określenie zakresu żądania, czyli jakie należności mają być odroczone.
3 Przygotuj uzasadnienie.
W uzasadnieniu wniosku pomogą wszelkie dokumenty potwierdzające złą sytuację podatnika. Przyda się zatem każde zaświadczenie czy dokument potwierdzający krytyczną sytuację, np. zaświadczenia lekarskie, zaświadczenia z zakładu pracy czy potwierdzające status bezrobotnego.
4 Nie zapomnij o podpisie.
Wniosek trzeba koniecznie podpisać, przy czym powinien być to podpis własnoręczny.

Anna Wojda
anna.wojda@infor.pl
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Idą rewolucyjne zmiany w urlopach. To już postanowione. „Kończymy z tym absurdem”

Harują ciężko całymi latami, ale to harowanie nie wlicza się do stażu pracy. O taką, obwarowaną przepisami ścianę, rozbijają się zatrudniani na umowach-zleceniach i ci , którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Czy teraz wreszcie się to zmieni? Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów pozytywnie zaopiniował projekt ustawy, który przyniesie rewolucję dotyczące zasad, na jakich staż pracy zostanie wyliczony. To z kolei pociągnie za sobą zmiany w prawach do urlopu.

MEN chce by egzamin ósmoklasisty znowu odbywał się w kwietniu. Liczne zmiany w prawie oświatowym [projekt]

W dniu 14 kwietnia 2025 r. opublikowano założenia obszernej i wielowątkowej nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Wśród proponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian są m.in.: powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, możliwość zatrudnienie w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem do wszystkich zajęć, czy rezygnacja z określania wymiaru godzin wychowania fizycznego.

REKLAMA

Nowe taryfy na prąd dla gospodarstw domowych od 1 października 2025 r. [projekt] Będzie drożej, czy jednak nie

Rząd planuje, by nowe taryfy na energię elektryczną dla gospodarstw domowych miałyby obowiązywać 1 października 2025 r., a nie 1 lipca br. Tak wynika z opublikowanych w poniedziałek założeń do zmiany ustawy o ochronie odbiorców energii.

ZUS: Dodatek do renty dla niepełnosprawnego Piotra na wózku. Brak dodatku dla Katarzyny niewidomej od 30. roku życia

Piotr i Katarzyna są ciężko poszkodowani przez los, znaczne stopnie niepełnosprawności i niesamodzielności. Nie wiadomo dlaczego rodzaj świadczeń dla nich jest zależny od wieku nabycia niepełnosprawności. Piotr o kulach od 17. roku życia, to renta socjalna albo stare świadczenie pielęgnacyjne. Paweł o kulach od 30-ego roku to renta z tytułu niezdolności do pracy.

ZUS: Wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią. 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety. Kiedy decyzja ws. renty wdowiej? Postępowanie wyjaśniające. Jakie dokumenty przygotować?

W lipcu rozpoczną się pierwsze wypłaty tzw. renty wdowiej. Z Danych ZUS wynika, że od 1 stycznia 2025 r. wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią, z czego 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety.

Edukacja zdrowotna w szkołach – na uczelniach studia podyplomowe dla nauczycieli

Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot w szkołach, który zostanie wprowadzony od 1 września 2025 r. W związku z tym na 11 uczelniach zostaną uruchomione studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej. Studia nadadzą nauczycielom kwalifikacje do nauczania nowego przedmiotu.

REKLAMA

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

Emerycie, rencisto, nie dostałeś z ZUS-u deklaracji PIT za 2024 rok? Możesz dostać duplikat - jak to załatwić?

Jesteś emerytem lub rencistą i nie masz deklaracji podatkowej PIT? A może otrzymałeś PIT ale go zgubiłeś lub jest zniszczony? Wyjaśniamy czy możesz otrzymać duplikat tego dokumentu z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA