Operatorzy tworzą specjalne oferty dostępu do Internetu dla małego biznesu. Oferują w nich lepszą jakość i pakiety usług dodatkowych.
Rynek usług dostępu do internetu dla małych firm dopiero w Polsce powstaje. Najmniejsi przedsiębiorcy kupowali dotychczas najczęściej łącza adresowane przez operatorów do rynku masowego bądź korzystali z usług lokalnych dostawców internetu. Sytuacja będzie się stopniowo zmieniać, bo usługi internetowe odgrywają w biznesie coraz większą rolę. Przedsiębiorcy częściej szukają ofert dedykowanych dla tego segmentu rynku – z lepszymi parametrami łącz, całodobowym wsparciem technicznym i wachlarzem usług dodatkowych. Takie kryteria mogą na razie spełnić tylko największe firmy, m.in. Telekomunikacja Polska (TP) Netia czy Telefonia Dialog.
Coraz taniej
Dostęp do internetu w miastach jest stosunkowo tani. Wydając nieco ponad 100 zł netto miesięcznie można korzystać z prostej usługi szerokopasmowego dostępu do internetu. Za mniej więcej tyle można ją kupić od telekomu, operatora telewizji kablowej czy lokalnego dostawcy internetu.
– Dla mniejszych firm decydującym czynnikiem przy wyborze usług jest cena. Taki trend można obserwować przy zakupie różnych rodzajów dostępu do internetu. Neostradę kupują nie tylko klienci indywidualni, ale także małe firmy rodzinne. Średnie firmy wybierają usługę DSL TP lub symetryczny dostęp w technologii Frame Relay. Dla największych klientów najważniejsza jest jakość usług –
bezpieczeństwo i niezawodność, szybki serwis czy wysoka jakość połączeń. Są za to gotowi zapłacić wyższą cenę – mówi Barbara Górska, rzecznik TP.
Najszerszą ofertę szerokopasmowego dostępu do internetu dla małych firm ma TP. Oprócz Neostrady ma dedykowaną dla tego segmentu rynku usługę DSL TP (dawniej Internet DSL). Usługa dostępna jest w 7 wersjach o zróżnicowanych parametrach i cenach. Najmniejsza prędkość łącz, którą telekom obecnie oferuje, to 256/128 kbit/s (ściąganie i wysyłanie danych), największa to aż 15360/800 kbit/s. Koszt miesięcznego abonamentu za usługę wynosi od 139 do 499 zł netto. Operator oferuje wraz z dostępem do internetu usługi dodatkowe jak pakiety bezpieczeństwa chroniące sieć firmową przez atakami oraz hosting – możliwość utrzymania serwisu internetowego i poczty elektronicznej firmy na serwerach TP. Usługa DSL TP daje też możliwość wykorzystania adresów IP umożliwiających konfigurację innych usług internetowych, np. transmisji danych czy połączenia własnych serwerów z globalną siecią. W grudniu 2005 roku z usługi TP korzystało 57 tys. firm, w całym roku ich liczba zwiększyła się o ponad połowę. W najbliższych miesiącach rola telekomu jako dostawcy usług internetowych dla małego biznesu będzie z pewnością rosła. Obecnie jako jedyny ma możliwość oferowania tak konkurencyjnej cenowo usługi na terenie całego kraju w technologii ADSL. W kolejnych latach sytuacja może się jednak zmienić, bo konkurenci mogą zwiększać swoje
udziały w rynku dzięki rozwojowi tanich technologii bezprzewodowych i dostępowi do infrastruktury TP w bardziej konkurencyjnych cenach.
Ograniczony zasięg
Ciekawą ofertę szerokopasmowego dostępu do internetu ma Netia. Małym przedsiębiorcom operator proponuje usługę BiznesNet24 w pięciu wersjach. Najtańszy abonament miesięczny to tylko 120 zł netto miesięcznie, w zamian otrzymuje się łącze o szybkości 320/64 kbit/s, jeden adres IP i brak ograniczeń co do ilości transferu danych. W ramach
opłaty operator daje też 25 zł do wykorzystania na usługi głosowe Netii. Najszybsze łącze oferowane w ramach oferty BiznesNet24 umożliwia pobierania danych z internetu z szybkością 2048/512 kbit/s. Wysokość miesięcznego abonamentu to 390 zł netto i zawiera 75 zł na usługi głosowe. Ciekawa konstrukcja oferty Netii sprawia, że cieszy się sporą popularnością wśród małego biznesu. Ogranicza ją niestety zasięg terytorialny, obecnie dostępna jest tylko w 13 z 49 stref numeracyjnych – bydgoskiej (prefix – 52), gdańskiej (58), kaliskiej (62), katowickiej (32), kieleckiej (41), krakowskiej (12), lubelskiej (81), opolskiej (77), pilskiej (67), poznańskiej (61), toruńskiej (56), warszawskiej (22) i włocławskiej (54). Firma stawia na rozwój usług kablowych opartych o ADSL, która obecnie jest najtańszą technologią. W przypadku średnich i dużych firm dostarcza również łącza technologiami radiowymi.
– Najczęściej dostarczamy usługę przy wykorzystaniu kabla (miedź lub światłowód), ale również używamy technologii radiowych w zależności od tego, jaka technologia jest w danym miejscu stosowana – mówi Jolanta Ciesielska, rzecznik Netii.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Ważna jakość
Znacznie większy wybór dostawców łącz internetowych na terenie całego kraju mają średnie i duże przedsiębiorstwa, dla których znacznie ważniejsza od ceny jest jakość łącz dostępowych. Dla tego segmentu rynku łącza internetowe dostarcza kilkunastu dużych operatorów telekomunikacyjnych, m.in. ATM, Crowley, Exatel, GTS Energis, NASK, Netia, Pro Futuro, Telefonia Dialog, Telekomunikacja Kolejowa czy TP. Każda z nich posiada w swojej ofercie usługi dostępu do internetu z gwarantowaną szybkością łącza, które dostarczają do klienta zarówno przy użyciu technologii kablowych, jak i radiowych. Większość nie posiada za to standardowych ofert, bo powstają one po przedstawieniu oczekiwań klienta, by jak najlepiej sprostać jego oczekiwaniom. Dla średniego i dużego biznesu oprócz wydajności łącz internetowych liczy się jakość wsparcia technicznego oraz serwisu. To ona w znacznej mierze wpływa na wysoką końcową cenę usługi, ale
przedsiębiorca może czuć się bezpieczny. Całodobowa pomoc techniczna jest standardem, precyzyjne określone zasady i czas usuwania awarii również.
Marcin Kuśmierz