Jak pozycjonować strony www

Pozycjonowanie stron www polega na takim ich ustawieniu, żeby najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe pokazywały je użytkownikowi przed innymi, informującymi o podobnych sprawach.
Pozycjonowanie stron www (Search Engine Optimization) jest pracą dość skomplikowaną i czasochłonną. Wymaga dobrej znajomości zasad działania poszczególnych wyszukiwarek. Dlatego najczęściej wykonywane jest przez fachowców zewnętrznych (na zasadzie outsourcingu). Działa już wiele firm oferujących taką usługę. Dominują mali przedsiębiorcy lub specjaliści pracujący na zlecenie. W gąszczu ofert trudno jest jednak wybrać najkorzystniejszą dla zamawiającego. Dlatego warto poznać podstawowe kryteria oceny specjalistów, którym zostanie zlecone wypozycjonowanie serwisu oraz niezbędne działania poza jego obrębem.

Gdzie pozycjonować

Tak jak w przypadku innych form marketingu wyszukiwarkowego (SEM – search engine marketing), o sukcesie, jakim jest wzrost oglądalności serwisu, decyduje właściwy dobór wyszukiwarek i kluczowych słów.
W Polsce liczą się właściwie tylko trzy wyszukiwarki: Google oraz podobne serwisy w portalach o­netu i Wirtualnej Polski. Pierwsza posiada ponad 70 proc. zasięg, a WP i o­net po ok. 30 proc. zasięgu w rynku wyszukiwań. Dlatego trzeba znaleźć firmę pozycjonującą we wszystkich trzech serwisach. Unikać należy firm oferujących pozycjonowanie tylko w WP i o­necie lub pobierających dodatkową opłatę za Google, ponieważ działanie w polskich serwisach jest stosunkowo łatwe i nie wymaga tak dużego nakładu pracy jak google, a specjaliści, którzy ograniczają usługę, starają się zapewnić sobie szybki zysk.

Słowa kluczowe

Kolejnym elementem weryfikacji jakości usług są słowa kluczowe lub frazy zaproponowane jako podstawa promocji. Muszą o­ne być zgodne z profilem działalności i asortymentem zamawiającego, a także popularne wśród internautów. Popularność przekłada się na oglądalność serwisu. Z drugiej strony najczęściej używane hasła są już zajęte. A w pozycjonowaniu im więcej słów kluczowych i fraz, tym trudniejsza promocja serwisu. Jest to o tyle ważne, że wielu usługodawców poszukuje słów pozwalających łatwo wypozycjonować serwis zamiast takich, które zapewnią mu dużą oglądalność.

Kiedy efekty

Efekty pozycjonowania widoczne są najwcześniej po kilku tygodniach. Często trzeba na nie czekać dwa lub trzy miesiące. Dlatego warto unikać firm oferujących natychmiastowe rezultaty.
Z rezerwą należy podchodzić również do gwarancji uzyskania czołowych pozycji i ich utrzymania. Efekty pozycjonowania zależą bowiem od bardzo wielu czynników, często niezależnych od pozycjonujących. Poza tym każdego dnia powstaje wiele serwisów WWW, a na rynku działa wiele firm zajmujących się pozycjonowaniem, więc zawsze istnieje niebezpieczeństwo, że inna strona zostanie lepiej wypozycjonowana. Nie ma też możliwości, by raz osiągnięta pozycja była niezmienna.

Zmiany w treści strony

Pozycjonowanie polega m.in. na zmianach w kodzie HTML (po angielsku: hyper text markup language, czyli hipertekstowy język znaczników stosowany do pisania stron www). Często obejmuje również warstwę tekstowo-graficzną serwisu, żeby została nasycona właściwymi słowami kluczowymi. Grafiki, odsyłacze, elementy interaktywne, menu i in. także muszą być nastawione na działanie wyszukiwarek. Dlatego nie można ufać firmom, które oferują pozycjonowanie bez jakichkolwiek zmian w kodzie HTML serwisu.

Warunki cenowe

Istotnym czynnikiem wpływającym na wybór oferty jest cena. Firma pozycjonująca może zażądać: opłaty jednorazowej lub wykupienia abonamentu. Choć to drugie rozwiązanie w wielu przypadkach jest droższe, to lepiej zabezpiecza interesy zleceniodawcy. Przez czas umowy firma pozycjonująca dba o to, aby serwis zajmował najlepsze możliwe pozycje. W umowie można zawrzeć także klauzulę ograniczającą pozycjonowanie serwisów konkurencji. Jednokrotna opłata nie zapewnia tego i niesie ryzyko, że już w kilka tygodni po osiągnięciu wysokiej pozycji serwis spadnie w rankingach, np. w efekcie działań promocyjnych konkurencji.

Cena zależna od wyników

Ostateczna cena pozycjonowania musi być uzależniona od efektów, czyli koszt powinien wynikać z pozycji, jaką zajęła promowana strona. W umowie warto wyraźnie wskazać, jaką pozycję strona musi osiągnąć przy użyciu konkretnego hasła, by firma pozycjonująca dostała wynagrodzenie. Konieczne też jest ustalenie progów pozycji i przypisanie im konkretnych kwot. Za pozycje od 1 do 5 płaci się np. najwyższą stawkę od hasła, a za pozycje od 6 do 10 nieco niższą. Wszystkie te pozycje znajdują się zwykle na pierwszej stronie wynikowej. Pozycje od 11 do 20 wynagradzane mogą być najniższą przewidzianą stawką. Jest to druga strona wyników, której wielu użytkowników już wcale nie ogląda. Jeszcze większa liczba interanautów nie przegląda dalszych stron z wynikami wyszukiwania, czyli za osiągnięcie pozycji od 30 w dół nie powinna przysługiwać firmie opłata.

Usługi dodatkowe w cenie

Zwykle w standardowej cenie wliczone są takie usługi, jak przygotowanie wstępnego raportu wskazującego na pozycje stron konkurencji, przygotowanie planu działań i potencjalnych haseł, miesięczne raporty dotyczące osiągniętych pozycji dla poszczególnych haseł oraz dodanie serwisu do określonej liczby katalogów stron WWW. Ten ostatni czynnik szczególnie dużo mówi o fachowości firmy pozycjonującej. Jeśli firma żąda dodatkowej opłaty za dodanie stron do katalogów dużych portali, to nieuczciwie podchodzi do klienta. Obecność w dużej liczbie katalogów jest jednym z podstawowych wymogów dobrego pozycjonowania.
O nieuczciwości może świadczyć także próba rozbicia opłaty na kwotę za optymalizację oraz za samo pozycjonowanie. Niektórzy tłumaczą to tym, że zoptymalizowanie serwisu wymaga dużego nakładu specjalistów. Tymczasem oznacza to tylko, że firma boi się o końcowy efekt i pragnie zabezpieczyć swoje dochody. A pamiętać trzeba, że optymalizacja jest tylko jednym z elementów pozycjonowania i sama w sobie nie gwarantuje wysokiej pozycji serwisu.
Poszukując wykonawcy pozycjonowania, warto też obejrzeć portfolio wykonanych zleceń, które najczęściej jest dostępne na żądanie klienta. Ta lista pozwala poznać efekty pracy potencjalnego partnera.

ZAKAZANE TECHNIKI POZYCJONOWANIA
Dostrzegając problem stosowania nieetycznych technik mających na celu zdobycie wysokich pozycji w rankingach wyszukiwarek, Interactive Advertising Bureau Polska w porozumieniu z o­netem, Wirtualną Polską, Netsprintem oraz firmą Digital o­ne opracowały kodeks etyczny, który powinien obowiązywać wszystkie firmy zajmujące się marketingiem wyszukiwarkowym. Wraz z tym kodeksem opublikowano listę technik zakazanych w pozycjonowaniu, których stosowanie karane będzie usunięciem strony wyszukiwarki. Przed podpisaniem umowy dotyczącej pozycjonowania warto więc zapoznać się z tymi dokumentami, by sprawdzić, czy dana firma w swojej ofercie nie zaplanowała niedozwolonych technik.
Patrz: http://www.iab.com.pl

Daniel Kotyras
gp@infor.pl


Infor.pl
Coraz więcej osób poszukuje pracy. Jak to możliwe skoro bezrobocie jest najniższe w historii
15 sie 2024

Miarą ożywienia na rynku ofert pracy jest liczba odpowiedzi na anonse pracodawców poszukujących pracowników. A branże, które budzą największe zainteresowanie mogą wskazywać, że w ostatnim czasie odbywały się tam spore ruchy płacowe. Teraz płacą lepiej niż wcześniej, ale nie wszystkie firmy w porę dostosowały się do nowego trendu.

Wypalenie zawodowe to problem już ośmiu na dziesięciu pracowników. A pracodawcy w większości bagatelizują problem
15 sie 2024

Badania nie pozostawiają wątpliwość: stres wywołany przekonaniem o zbyt niskich zarobkach względem kompetencji oraz przepracowanie to dwie kluczowe przyczyny zjawiska wypalenia zawodowego pracowników. Nie wszyscy pracodawcy są świadomi zagrożeń jakie się z nim wiążą.

Do tych żłobków nie zapisuj dziecka, ponieważ nie otrzymasz 1500 zł dofinansowania. Świadczenie „aktywnie w żłobku” 2024 i 2025
15 sie 2024

Od 1 października 2024 r. rodzice, których dzieci uczęszczają do żłobka – będą mogli ubiegać się o przyznanie świadczenia „aktywnie w żłobku”, którego kwota przewyższa dotychczasowe dofinansowanie na ten cel o 1100 zł. Ze świadczenia nie skorzystają jednak rodzice, których dzieci uczęszczają do żłobków, w których miesięczna opłata przekracza 2200 zł. Jest dla nich inne rozwiązanie.

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025
15 sie 2024

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025. Choć jest zapowiadane jako korzystne dla nauczycieli, to budzi wiele wątpliwości i prognozuje się, że niewielu nauczycieli zdecyduje się z niego skorzystać.

Rząd: Renta wdowia może być i 1500 zł miesięcznie. Ale średnio będzie niżej. Znacznie
15 sie 2024

Renta wdowia około 300 zł przez 18 miesięcy (dodatkowe świadczenie do pierwotnej emerytury wdowy). Potem już na stałe 600 zł według wskaźnika 25%. To prognoza rządowa dla wartości średnich. Przekazał ją mediom wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Sebastian Gajewski.

Sąsiad rozpala ognisko na swoim ogródku lub grilla na balkonie, a do naszego domu lub mieszkania trafia uciążliwy dym – czy to legalne i co można z tym zrobić?
15 sie 2024

Właśnie rozpoczynamy długi sierpniowy weekend, a wraz z nim – na wielu ogródkach mogą zapłonąć ogniska. Co niektórzy mieszkańcy bloków, którzy ogródków nie posiadają – mogą natomiast zdecydować się na rozpalenie, na swoich balkonach lub tarasach, grilla. Czy takie działania są legalne i co – jako właściciele sąsiednich nieruchomości – możemy z tym zrobić, jeżeli są dla nas uciążliwe?

Koniec zarobku z lokat, co oznacza powrót wysokiej inflacji dla trzymających oszczędności na kontach w banku
15 sie 2024

Przez cały 2024 rok trwa dobra passa dla osób, które trzymają oszczędności w bankach. Od początku roku lokaty bankowe i konta oszczędnościowe przynoszą niewielkie, stabilne zyski, chroniące pieniądze przed inflacją. Ta dobra sytuacja dobiega jednak końca bo wróciła inflacja?

Co się bardziej opłaci: najem czy kupno małego mieszkania. Teraz rachunek nie pozostawia wątpliwości
15 sie 2024

Kupno małego mieszkania na rynku pierwotnym lub wtórnym to rozwiązanie, który daje wiele korzyści. Najem – tylko jedną. Jedyna bariera przy wyborze pierwszego rozwiązania to zdolność kredytowa – raty kredytu hipotecznego są porównywalne z czynszem najmu. A własne mieszkanie to bonus w postaci kapitału.

Czy 15 sierpnia jest dniem wolnym w Niemczech?
14 sie 2024

Czy 15 sierpnia jest dniem wolnym w Niemczech? Niemcy mają różne listy świąt wolnych od pracy w zależności od landu. Czy 15 sierpnia jest wolny w Berlinie? Sprawdź, gdzie w Niemczech jest to dzień wolny od pracy.

Wybór najemcy mieszkania na castingu. Czy to zgodne z prawem? Na czym polegać może dyskryminacja przy wynajmie?
15 sie 2024

Dziś, w II połowie 2024 roku rynek najmu nieco ochłonął. Jednak nadal można się spotkać z "castingami" na najemcę w przypadku szczególnie atrakcyjnych mieszkań, czy lokalizacji. W ten sposób wynajmujący mieszkania starają się znaleźć najemcę najmniej potencjalnie "kłopotliwego" (cokolwiek miałoby to znaczyć) w przyszłości. W Polsce casting na najemcę jest - co do zasady - zgodny z prawem ale pod warunkiem, że dyskryminuje się w ten sposób określonych grup lokatorów (np. ze względu na płeć, rasę, czy pochodzenie).

pokaż więcej
Proszę czekać...