REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezwartościowe polisy AC

REKLAMA

Klienci, którzy nie mają dokumentów potwierdzających instalację zabezpieczeń przed kradzieżą, mogą przestać płacić za polisę AC. Po szkodzie towarzystwo i tak odmówi wypłaty odszkodowania albo przynajmniej ograniczy jego wysokość.

Wszyscy zdążyli się przyzwyczaić, że przy ubezpieczaniu samochodu agent pyta o posiadane zabezpieczenia. Klient wymienia: alarm, blokadę skrzyni biegów i fabryczny immobilizer. Agent inkasuje składkę, nawet nie zająknąwszy się, że trzeba mieć dokumenty potwierdzające ich instalację, często w autoryzowanym warsztacie. Na przykład Ergo Hestia wymaga, żeby urządzenie zabezpieczające przed kradzieżą było atestowane, a dodatkowo zamontowane w zakładzie posiadającym autoryzację danego producenta zabezpieczenia. Fakt zamontowania urządzenia musi być potwierdzony pisemnym zaświadczeniem. Podobne standardy przyjmują też inne towarzystwa. Nie ma w tym nic dziwnego, bo ostatecznie firma musi mieć jakiś dowód, że alarm rzeczywiście był zamontowany i do tego właściwie. Problem w tym, że wielu klientów po kilku latach nie wie, gdzie ma stosowne dokumenty.
Zdaniem ekspertów z biura Rzecznika Ubezpieczonych, agent powinien sprawdzić, czy klient ma te dokumenty, a przynajmniej poinformować, że istnieje wymóg ich okazania po szkodzie.

Konieczne dokumenty

– Uzależnienie wypłaty odszkodowania od przedstawienia dokumentów potwierdzających zamontowanie urządzeń zabezpieczających, jeśli podczas zawarcia umowy ubezpieczenia nie sprawdzono tych dokumentów, można uznać za niedozwolone postanowienie umowne – mówi mec. Aleksander Daszewski, z biura Rzecznika Ubezpieczonych.
Na wymogi dotyczące zabezpieczeń trzeba zwracać szczególną uwagę przy okazji zmiany ubezpieczyciela, bo nie są o­ne jednolite. Na przykład w Compensie samochody o wartości do 20 tys. zł muszą mieć tylko jedno zwykłe zabezpieczenie mechaniczne (np. blokada kierownicy lub sprzęgła, immobilizer). Dopiero przy droższych pojazdach pojawia się wymóg posiadania atestu. Natomiast w Ergo Hestii czy PTU przy samochodach o wartości do 40 tys. zł zabezpieczenie musi być atestowane. Powyżej tej wartości pojawia się już wymóg dwóch zabezpieczeń. Tymczasem Uniqa przy samochodach o wartości do 50 tys. zł nadal wymaga tylko jednego zabezpieczenia.
Zabezpieczenia – o czym pamiętać przed szkodą:
• zainstalować zabezpieczenia antykradzieżowe zgodnie z wymogami towarzystwa, co do liczby i jakości (atesty);
• co pewien czas sprawdzać, czy atest zabezpieczenia nie wygasł (np. w Instytucie Mechaniki Precyzyjnej, www.imp.edu.pl);
• zachować dowody instalacji urządzeń antykradzieżowych w autoryzowanych stacjach obsługi;
• przechowywać wszystkie otrzymane przy zakupie samochodu dokumenty, zabezpieczyć klucze – w przypadku zgubienia lub kradzieży wymienić zamki lub zabezpieczenie. Nie należy dorabiać kluczy;
• zabierać ze sobą kluczyki, sterowniki i dokumenty przy opuszczaniu pojazdu. W miejscach publicznych (basen, siłownia) zamykać je w skrytkach, a nie zostawiać w ubraniu w szafce.

Kluczowe kluczyki

Potwierdzenie istnienia zabezpieczeń to nie jedyne dokumenty, które trzeba przedstawić po kradzieży pojazdu.
Konieczne jest dostarczenie kompletu kluczyków oraz dokumentów samochodu. W ten sposób towarzystwa zabezpieczają się przed oddaniem samochodu w ręce złodziei i wyłudzeniem odszkodowania. Wszystkie firmy wymagają natychmiastowego poinformowania o zagubieniu czy kradzieży kluczyków do samochodu lub zabezpieczeń. Ubezpieczyciele chcą być informowani o tym fakcie na piśmie (np. Allianz) lub telefonicznie (Ergo Hestia). Przy czym, jeśli kluczyki lub dokumenty zostały skradzione, trzeba poinformować o tym policję. Klient ma też obowiązek wymienić zamki czy zabezpieczenie. Więcej szczęścia mają ci, którym kluczyk np. pęknie. Wtedy wystarczy go zachować i okazać po szkodzie. Nie warto dorabiać zgubionych kluczyków, bo eksperci towarzystw łatwo rozpoznają podróbki.
Dużym problemem dla towarzystw i klientów są rozboje. W ich wyniku, klient traci zwykle kluczyki, a często i dokumenty. W takich sytuacjach ubezpieczyciele są bardzo podejrzliwi. W ogólnych warunkach ubezpieczenia pojawiły się nawet zapisy określające zasady zabezpieczenia samochodu przy opuszczaniu pojazdu. Na przykład Allianz nie odpowiada za szkody, jeśli klient zostawił w samochodzie kluczyki lub sterowniki służące do otwarcia lub uruchomienia samochodu, bez względu na odległość, na jaką się oddalił.

Sąd bardziej życzliwy

Okazuje się, jednak, że sądy są bardziej liberalne, co daje szansę na uzyskanie odszkodowania nieostrożnym kierowcom. Na przykład Sąd Najwyższy uznał (w wyroku z 1997 roku), że towarzystwo nie może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli w stojącym z kluczykami samochodzie znajdował się pasażer lub kierowca. Nieco bardziej kontrowersyjny jest wyrok Sądu Apelacyjnego z 1994 roku. Rozpatrywał o­n sprawę kradzieży samochodu, który stał z kluczykami w stacyjce podczas zamykania bramy posesji. Uznał wtedy, że oddalenie się od samochodu na niewielką odległość i pozostawienie go otwartego, z kluczykami w stacyjce, mieści się w kategorii sprawowania dozoru osobistego. Jak widać, jest więc szansa na wygranie sporu z ubezpieczycielem. Lepiej jednak zapoznać się z wymogami towarzystw i stosować się do nich.

Marcin Jaworski

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA