REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki podatek musimy zapłacić od firmy prowadzonej w domu

REKLAMA

Jeżeli podatnik w jednym domu jednocześnie mieszka i prowadzi firmę, podatek od nieruchomości zapłaci według dwóch różnych stawek: wyższej od części zajętej na działalność gospodarczą i niższej – od części mieszkalnej.
Możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych w związku z wykonaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości odnosi się jedynie do tej części nieruchomości, która jest wykorzystywana na potrzeby działalności gospodarczej. Co więcej, przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na prowadzenie działalności gospodarczej w mieszkaniu, powinni wiedzieć, że ta sama nieruchomość będzie podlegała zróżnicowanej stawce podatku.

Jak ustalić proporcje

Część danego lokalu, w którym prowadzona jest firma, podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynków lub ich części związanej z działalnością gospodarczą albo dla części budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Z kolei za pozostałą część nieruchomości wykorzystywaną na potrzeby mieszkaniowe trzeba opłacać podatek według stawki właściwej dla budynków mieszkalnych.
Należy pamiętać, że zróżnicowanie to jest o tyle istotne, że gdy część budynku jest wykorzystywana na prowadzenie firmy, to za tę część będziemy opłacać podatek według wyższej stawki, natomiast za część wykorzystywaną na potrzeby prywatne zapłacimy podatek według stawki niższej.
Dlatego tak ważne będzie właściwe wyliczenie powierzchni budynku, po to by prawidłowo ustalić proporcje części budynku wykorzystywanych na różne potrzeby. I tak, by określić powierzchnię do opodatkowania podatkiem od nieruchomości części zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej, należy wyodrębnić ją z całości domu (lub mieszkania), a następnie obliczyć jej powierzchnię użytkową. Kwota zapłaconego podatku od nieruchomości od części budynku mieszkalnego zajętego na prowadzenie działalności gospodarczej będzie mogła zostać zaliczona do kosztów podatkowych. Przede wszystkim należy ustalić, jaką powierzchnię z całego mieszkania lub domu wykorzystuje się do prowadzenia działalności gospodarczej.
W tym celu najpierw należy wyodrębnić tę powierzchnię z całego mieszkania (domu), a potem obliczyć jej powierzchnię. Pamiętajmy jednak, że powierzchnię pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50 proc., a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m, powierzchnię tę pomija się.
PRZYKŁAD
Podatnik na podstawie własnego oświadczenia przeznaczył we własnym mieszkaniu 20 mkw. na działalność gospodarczą, co stanowi 23,4 proc. powierzchni całego mieszkania. W związku z tak wyliczoną proporcją, podatnik ujmuje w koszty działalności gospodarczej 23,4 proc. czynszu, który płaci za mieszkanie do spółdzielni mieszkaniowej. Zapisu w książce przychodów i rozchodów dokonuje zaś na podstawie dowodu wewnętrznego. Działanie podatnika jest prawidłowe, co potwierdza treść par. 14 ust. 2 pkt 7 rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.). Dowody wewnętrzne mogą doty- czyć wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą. Podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele. Do sporządzenia dowodu wewnętrznego wystarczy zatem np. książeczka opłat za mieszkanie spółdzielcze czy dowody opłat za mieszkanie (por. postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów, 28 lutego 2005 r., nr 1433/NG/GF/415/III/art. 14a/ zap.22/59/05).

Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podstawę opodatkowania dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowi wartość ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne. W przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych podstawę opodatkowania stanowi ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Natomiast w sytuacji, gdy obowiązek podatkowy powstanie w ciągu roku podatkowego – wówczas podstawą opodatkowania będzie wartość stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji na dzień powstania obowiązku podatkowego. Z kolei w przypadku, gdy od budowli lub ich części nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – podstawę opodatkowania stanowi ich wartość rynkowa określona przez podatnika. Pamiętajmy, że jeśli podatnik sam nie określi wartości budowli lub poda wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, wówczas organ podatkowy ma prawo powołać biegłego, który ustali tę wartość. Dodatkowo będzie o­n zmuszony ponosić koszty ustalenia wartości przez biegłego po pierwsze wtedy, gdy sam nie ustali wartości budowli, a po drugie wtedy, gdy wartość ustalona przez biegłego będzie wyższa co najmniej o 33 proc. od wartości określonej przez samego podatnika.

Gdzie szukać stawek

Warto wiedzieć, że wysokość stawek podatku od nieruchomości określana jest uchwałą rady gminy. W przepisach znajdziemy górne limity tych stawek, których uchwałą rada gminy nie może zmienić. I tak, roczna stawka od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej nie może przekroczyć 18,43 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej. Pamiętajmy, że przy określaniu wysokości rocznych stawek podatku rada gminy może je różnicować dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności lokalizację, sposób wykorzystywania, rodzaj zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków. Zróżnicowanie stawek opodatkowania może nastąpić również ze względu na rodzaj prowadzonej działalności.
PAMIĘTAJ
Organem podatkowym właściwym w sprawach podatków i opłat lokalnych jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).
WAŻNE
Podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu lub domu, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z podatkiem od nieruchomości od tej części, jaka zajmowana jest na prowadzenie tej działalności.

Edyta Wereszczyńska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

REKLAMA

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

PIT zero dla seniora: czy ulga w podatku należy się każdemu emerytowi

PIT zero dla seniora, znany też jako ulga dla pracujących seniorów nie przysługuje wszystkim, którzy weszli w ustawowy wiek emerytalny. Słowem – nie każdy emeryt skorzysta z tej preferencji podatkowej.

REKLAMA

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

REKLAMA