Wakacje kupujemy w styczniu
REKLAMA
– W styczniu tego roku odnotowaliśmy 30 proc. wzrost sprzedaży letniej oferty w porównaniu do stycznia 2005 roku. To pozwala sądzić, że lato będzie bardzo udane – mówi Andrzej Studnicki, dyrektor biura turystyki zagraniczej biura podróży Orbis Travel, które w zeszłym roku wysłało na wakacje prawie 60 tys. Polaków, a w 2006 roku chce zwiększyć liczbę klientów do 80 tys.
Także biuro podróży Rainbowtours w styczniu br. sprzedało o 40 proc. więcej imprez wakacyjnych niż rok temu, kiedy jego obroty wzrosły o 30 proc. Ceny wycieczek w tym roku – według biur podróży – raczej nie ulegną zmianie.
– Mamy nadzieję, że w tym roku utrzymamy taką samą dynamikę. Ceny wycieczek są na poziomie podobnym do zeszłorocznych, a nawet w niektórych przypadkach są niższe. Wpływa na to korzystny kurs dolara i euro – mówi Piotr Hanicz, dyrektor marketingu biura Rainbows Tours.
Zdaniem przedstawicieli biur podróży w tym roku klienci najczęściej wybierają wypoczynek na Krecie i w Tunezji. Wciąż popularne są Egipt, Hiszpania, Włochy i Chorwacja.
Mimo koniunktury konkurencja na rynku jest miażdżąca. Najmniejsi wypadają z gry, a najwięksi zwiększają sprzedaż i zyski. Tylko w 2005 roku liczba podmiotów zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji, posiadających zezwolenie organizowanie turystyki, zmniejszyła się o ponad 1000.
25 proc. polskiego rynku należy do 10 największych touroperatorów. Są wśród nich zagraniczni potentaci jak Neckermann i TUI, które posiada 16 proc., udział w rynku i obsługuje łącznie 100 tys. klientów. W pierwszej dziesiątce są także polskie firmy istniejące w branży od lat jak Triada czy Itaka. Niedawno dołączyło do nich biuro Open Travel, które w grudniu zostało kupione przez Carlson – właściciela turystycznego kanału telewizyjnego „Podróże TV” i połączone z PES TRAVEL. W wyniku konsolidacji rynku powstał nowy podmiot OPEN TRAVEL GROUP, obsługujący 70 000 klientów.
Dodatkowo z roku na rok w Polsce rośnie znaczenie internetowych biur w sprzedaży wycieczek. Portal Turystyczny Wakacje.pl. jest jednym z najważniejszych podmiotów na rynku usług turystycznych on-line w Polsce. W roku 2005 wzrosła blisko dwukrotnie w stosunku do roku 2004 wartość wycieczek sprzedanych za jego pośrednictwem i przekroczyła sumę 28, 6 mln zł. Łącznie zakupiło w roku ubiegłym za pośrednictwem portalu wycieczki 17 tysięcy internautów – więcej niż w trzech ostatnich latach działalności firmy (14,5 tys. – 2002–2004).
REKLAMA