Zapaść na rynku motoryzacyjnym nie uderzyła w branżę leasingową. Firmy więcej inwestują we floty samochodowe. Dynamicznie rozwija się też leasing maszyn i urządzeń.
W ubiegłym roku wartość ruchomości oddanych w
leasing wyniosła 13,8 mld zł, czyli o 12,5 proc. więcej niż w 2004 roku. To niezły wynik – warto jednak pamiętać, że w latach poprzednich branża rosła w tempie nawet 40 proc.
Gorsze wyniki to efekt drastycznego spadku sprzedaży nowych pojazdów. Udział leasingu samochodów w rynku zmalał aż o 10 proc. i nic nie wskazuje na to, że w tym roku sytuacja znacząco się poprawi. Nie wszystkich jednak dotknął kryzys.
– Nie odczuliśmy załamania. Odnotowaliśmy 50-proc. wzrost udziału sprzedaży samochodów osobowych i 25-proc. pojazdów ciężarowych. Planujemy, żeby w 2006 roku ten segment stanowił 50 proc. naszego portfela – mówi Andrzej Krzemiński, wiceprezes EFL.
Kolorowo widzą też przyszłość firmy z branży full service leasing, które finansują i zarządzają flotami samochodowymi.
– Przedsiębiorcy chętnie inwestują i korzystają z usług zewnętrznych. Rokowania na 2006 rok są zatem bardzo dobre – mówi Jerzy Kobyliński, prezes Masterlease.
Z raportu instytutu badawczego FlotaMONITOR wynika, że w 2005 roku 3488 firm podpisało umowy na wynajem samochodów – to aż o 61 proc. więcej niż w 2004 roku.
BRE Leasing już zapowiedział, że rozszerzy tego typu ofertę o klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Słaba sprzedaż nowych aut spowodowała jednak, że Związek Przedsiębiorstw Leasingowych odłożył przeprowadzenie kampanii promującej tzw. leasing konsumencki. Obecnie stanowi on około 3 proc. rynku. W krajach rozwiniętych jest to aż 20–30 proc. Polski rynek ma więc ogromny potencjał, ale leasingodawcy muszą cierpliwie poczekać na powiew koniunktury.
Maszyny w ruch
Największym sprzymierzeńcem branży będzie w tym roku dynamiczny wzrost gospodarczy zachęcający przedsiębiorców do inwestycji. Z danych opublikowanych przez Leaseurope – stowarzyszenie zrzeszające europejskie firmy leasingowe – wynika, że w 2004 roku udział leasingu jako narzędzia finansowania inwestycji w Polsce stanowił 8 proc., tymczasem w Niemczech wyniósł aż 16,7 proc., a w Czechach ponad 20 proc.
– W najbliższych latach spodziewany jest rozwój w budownictwie mieszkaniowym, drogowym i transporcie. Powstaną nowe firmy, a już istniejące będą się modernizowały. Wszystkie będą potrzebowały taniego, szybkiego i łatwo dostępnego finansowania – prognozuje Andrzej Krzemiński.
Widać już tego pierwsze symptomy. W 2005 roku leasing maszyn i urządzeń stanowił 31 proc. rynku, o 10 proc. więcej niż przed rokiem.
Firmy deklarują też, że będą rozwijać – do tej pory raczkujący – leasing nieruchomości. W ubiegłym roku ten segment osiągnął rekordową wartość prawie 2,5 mld zł (w 2004 rok 1,9 mld, w 2003 roku 0,6 mld zł).
– Obserwując udział rynku nieruchomości w portfelach innych państw europejskich, widzimy, że na tym polu mamy jeszcze dużo do zrobienia – mówi Andrzej Krzemiński.
Prawo ogranicza
Leasing zwolnił również z przyczyn pozarynkowych. Firmy domagają się m.in. powrotu do traktowania leasingu finansowego jako usługi i prawa do pełnego odliczania VAT przy zakupie samochodu.
– Liczymy, że rząd wprowadzi zmiany w ustawie o podatku VAT, tak aby była ona zgodna z przepisami unijnymi, co da impuls do rozwoju rynku motoryzacyjnego – mówi Andrzej Krzemiński.
Branża zabiega również o dopuszczenie leasingu jako równoprawnego sposobu finansowania inwestycji z dotacją unijną. Udział leasingu w finansowaniu tych projektów satysfakcjonuje branżę tylko w Działaniu 2.3 i 2.2.1 Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, czyli programach przeznaczonych na inwestycje małych i średnich firm. W pozostałych programach operacyjnych leasing nie jest kosztem kwalifikowanym, czyli nie podlega współfinansowaniu ze środków unijnych.
– Szczególnie dotkliwy jest brak uwzględniania leasingu w programach dla rolnictwa – mówi Witold Drożdż z ZPL.
W tym roku nie należy oczekiwać znaczących zmian w strukturze rynku.
– Umacniać się będą przede wszystkim firmy z pierwszej dziesiątki. Może też pojawić się realna próba ataku na fotel lidera, który od wielu lat zajmuje EFL – prognozuje Arkadiusz Etryk, prezes Raiffeisen Leasing.
Prognozy wzrostu branży leasingowej w 2006 roku
Arkadiusz Etryk, prezes Raiffeisen Leasing – 10–15 proc.
Jarosław Borzymowski, członek zarządu VB Leasing – 18 proc.
Krzysztof Bielecki, prezes ING Lease Polska – 15–20 proc.
Mieczysław Groszek, prezes BRE Leasing – 15 proc.
Mieczysław Woźniak, prezes BPH Leasing – 10–15 proc.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Maciej Bednarek