REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silna gospodarka sprzyja branży

REKLAMA

Zapaść na rynku motoryzacyjnym nie uderzyła w branżę leasingową. Firmy więcej inwestują we floty samochodowe. Dynamicznie rozwija się też leasing maszyn i urządzeń.

W ubiegłym roku wartość ruchomości oddanych w leasing wyniosła 13,8 mld zł, czyli o 12,5 proc. więcej niż w 2004 roku. To niezły wynik – warto jednak pamiętać, że w latach poprzednich branża rosła w tempie nawet 40 proc.
Gorsze wyniki to efekt drastycznego spadku sprzedaży nowych pojazdów. Udział leasingu samochodów w rynku zmalał aż o 10 proc. i nic nie wskazuje na to, że w tym roku sytuacja znacząco się poprawi. Nie wszystkich jednak dotknął kryzys.
– Nie odczuliśmy załamania. Odnotowaliśmy 50-proc. wzrost udziału sprzedaży samochodów osobowych i 25-proc. pojazdów ciężarowych. Planujemy, żeby w 2006 roku ten segment stanowił 50 proc. naszego portfela – mówi Andrzej Krzemiński, wiceprezes EFL.
Kolorowo widzą też przyszłość firmy z branży full service leasing, które finansują i zarządzają flotami samochodowymi.
– Przedsiębiorcy chętnie inwestują i korzystają z usług zewnętrznych. Rokowania na 2006 rok są zatem bardzo dobre – mówi Jerzy Kobyliński, prezes Masterlease.
Z raportu instytutu badawczego FlotaMONITOR wynika, że w 2005 roku 3488 firm podpisało umowy na wynajem samochodów – to aż o 61 proc. więcej niż w 2004 roku.
BRE Leasing już zapowiedział, że rozszerzy tego typu ofertę o klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Słaba sprzedaż nowych aut spowodowała jednak, że Związek Przedsiębiorstw Leasingowych odłożył przeprowadzenie kampanii promującej tzw. leasing konsumencki. Obecnie stanowi o­n około 3 proc. rynku. W krajach rozwiniętych jest to aż 20–30 proc. Polski rynek ma więc ogromny potencjał, ale leasingodawcy muszą cierpliwie poczekać na powiew koniunktury.

Maszyny w ruch

Największym sprzymierzeńcem branży będzie w tym roku dynamiczny wzrost gospodarczy zachęcający przedsiębiorców do inwestycji. Z danych opublikowanych przez Leaseurope – stowarzyszenie zrzeszające europejskie firmy leasingowe – wynika, że w 2004 roku udział leasingu jako narzędzia finansowania inwestycji w Polsce stanowił 8 proc., tymczasem w Niemczech wyniósł aż 16,7 proc., a w Czechach ponad 20 proc.
– W najbliższych latach spodziewany jest rozwój w budownictwie mieszkaniowym, drogowym i transporcie. Powstaną nowe firmy, a już istniejące będą się modernizowały. Wszystkie będą potrzebowały taniego, szybkiego i łatwo dostępnego finansowania – prognozuje Andrzej Krzemiński.
Widać już tego pierwsze symptomy. W 2005 roku leasing maszyn i urządzeń stanowił 31 proc. rynku, o 10 proc. więcej niż przed rokiem.
Firmy deklarują też, że będą rozwijać – do tej pory raczkujący – leasing nieruchomości. W ubiegłym roku ten segment osiągnął rekordową wartość prawie 2,5 mld zł (w 2004 rok 1,9 mld, w 2003 roku 0,6 mld zł).
– Obserwując udział rynku nieruchomości w portfelach innych państw europejskich, widzimy, że na tym polu mamy jeszcze dużo do zrobienia – mówi Andrzej Krzemiński.

Prawo ogranicza

Leasing zwolnił również z przyczyn pozarynkowych. Firmy domagają się m.in. powrotu do traktowania leasingu finansowego jako usługi i prawa do pełnego odliczania VAT przy zakupie samochodu.
– Liczymy, że rząd wprowadzi zmiany w ustawie o podatku VAT, tak aby była o­na zgodna z przepisami unijnymi, co da impuls do rozwoju rynku motoryzacyjnego – mówi Andrzej Krzemiński.
Branża zabiega również o dopuszczenie leasingu jako równoprawnego sposobu finansowania inwestycji z dotacją unijną. Udział leasingu w finansowaniu tych projektów satysfakcjonuje branżę tylko w Działaniu 2.3 i 2.2.1 Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, czyli programach przeznaczonych na inwestycje małych i średnich firm. W pozostałych programach operacyjnych leasing nie jest kosztem kwalifikowanym, czyli nie podlega współfinansowaniu ze środków unijnych.
– Szczególnie dotkliwy jest brak uwzględniania leasingu w programach dla rolnictwa – mówi Witold Drożdż z ZPL.
W tym roku nie należy oczekiwać znaczących zmian w strukturze rynku.
– Umacniać się będą przede wszystkim firmy z pierwszej dziesiątki. Może też pojawić się realna próba ataku na fotel lidera, który od wielu lat zajmuje EFL – prognozuje Arkadiusz Etryk, prezes Raiffeisen Leasing.

Prognozy wzrostu branży leasingowej w 2006 roku
Arkadiusz Etryk, prezes Raiffeisen Leasing – 10–15 proc.
Jarosław Borzymowski, członek zarządu VB Leasing – 18 proc.
Krzysztof Bielecki, prezes ING Lease Polska – 15–20 proc.
Mieczysław Groszek, prezes BRE Leasing – 15 proc.
Mieczysław Woźniak, prezes BPH Leasing – 10–15 proc.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Maciej Bednarek


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA