REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić błędy w PIT

REKLAMA

Jeśli przy wypełnianiu zeznania rocznego podatnik popełnił błąd, może złożyć korektę rozliczenia. Konieczne będzie ponowne prawidłowe wypełnienie PIT oraz złożenie go w urzędzie wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
Zasady korekty deklaracji podatkowych zostały określone w Ordynacji podatkowej. Korekta deklaracji polega na poprawieniu błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Korekta może dotyczyć np. błędnego określenia podatku, wysokości nadpłaty czy nieprawidłowego określenia ulg podatkowych. Skorygowanie zeznania rocznego polega na ponownym złożeniu zeznania po uprzednim prawidłowym jego wypełnieniu z zaznaczeniem na formularzu, że jest to korekta. Korekty dokonuje się na tym samym formularzu, co składa się zeznanie.
Dodatkowo konieczne będzie dołączenie do korekty pisma, w którym należy wyjaśnić, dlaczego koryguje się już złożone zeznanie. Jeśli takie wyjaśnienie nie zostanie dołączone, organ podatkowy może wezwać podatnika, żądając od niego złożenia niezbędnych wyjaśnień.
WARTO WIEDZIEĆ
Prawo to złożenia korekty istnieje dopóty, dopóki zobowiązanie nie ulegnie przedawnieniu. Prawo do złożenia korekty rocznego PIT będzie możliwe w okresie 5 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zeznanie było składane.

Konsekwencje błędu

Jeśli wynikiem błędu w zeznaniu podatkowym jest zaniżenie wpłaconej należności, podatnik musi prawidłowo obliczyć należność, wykazać ją na deklaracji korygującej i wpłacić razem z odsetkami za zwłokę liczonymi od dnia, w którym prawidłowa należność powinna być wpłacona.
Jak wynika z wyroku WSA z 13 kwietnia 2004 r. (I SA/Łd 620/03, opublikowany w o­nSA iWSA z 2005 r. nr 3, poz. 54), warunkiem skuteczności korekty dokonanej przez podatnika nie jest jednoczesna zapłata podatku.
Jeśli wynikiem błędnie wypełnionego rocznego PIT jest zawyżenie wpłaconej należności, podatnik również musi prawidłowo obliczyć należność i wykazać ją w deklaracji korygującej. Nadpłata dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych powstaje w dniu złożenia rozliczenia rocznego. Urząd zwróci nadpłatę, chyba że podatnik posiada zaległości podatkowe – wtedy nadpłata zostanie zaliczona na poczet spłaty tych zaległości. Gdy podatnik nie zalega z żadnymi opłatami, to może sam wystąpić do urzędu z wnioskiem o zaliczenie jej na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, jeśli nie chce otrzymać zwrotu z urzędu.

PRZYKŁAD
Podatniczka posiada faktury na materiały budowlane za rok 2004, których nie odliczyła w ramach ulgi remontowej. Zeznanie podatkowe PIT-37 za 2004 rok podatniczka złożyła w ustawowym terminie. Czy można dokonać w 2006 roku korekty zeznania za rok 2004 i odliczyć wydatki na remont i modernizację lokalu mieszkalnego?
Tak, podatniczka może złożyć korektę. Z interpretacji Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew z 22 lutego 2005 r. (nr IX/005/45/1/Z/K/05) wynika, że podatnicy mogą skorygować uprzednio złożone zeznanie, jeżeli wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali kwotę nadpłaty w wysokości mniejszej od należnej. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
W interpretacji podkreślono, że wydatki na remont można odliczać w ramach limitu określonego na kolejne trzy lata, tj. 2003-2005. Odliczenie przysługuje, jeżeli suma wydatków poniesionych przez podatnika wynosi co najmniej 567 zł, a limit remontowanego lokalu mieszkalnego wynosi 4725 zł.

SŁOWNICZEK
DEKLARACJE – to zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania zobowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
KOREKTA – poprawianie, usuwanie błędów, wad, nieprawidłowości.

Nie zawsze będzie korekta

Nie w każdym przypadku podatnik, który błędnie wypełnił PIT, będzie mógł go skorygować. Uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Jeśli mimo zawieszenia prawa do złożenia korekty podatnik ją złoży, nie wywoła o­na skutków prawnych.
Prawo do złożenia korekty przysługuje nadal po zakończeniu kontroli podatkowej, postępowania podatkowego – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Urząd sam poprawi

W niektórych przypadkach błędy w zeznaniu rocznym poprawi za podatnika sam urząd. Nastąpi to tylko w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami.
Organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień:
• koryguje deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 1000 zł,
• zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.
Jeśli urząd skoryguje deklarację za podatnika, uwierzytelnia kopię skorygowanej deklaracji oraz doręcza ją podatnikowi wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku lub wysokości straty bądź informację o braku takich zmian.
Na korektę sporządzoną przez urząd podatnik może wnieść sprzeciw do organu, który dokonał takiej korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie sprzeciwu automatycznie anuluje korektę.
W przypadku gdy podatnik nie wniesie sprzeciwu w terminie, korekta deklaracji, jaką sporządzi urząd, wywołuje skutki prawne jak korekta deklaracji złożona przez podatnika.

Bez czynnego żalu

Od 1 września 2005 r. każdy, kto popełni błędy w złożonej deklaracji podatkowej, następnie je poprawi, nie będzie musiał deklarować czynnego żalu za popełnione pomyłki. Wystarczy złożyć korektę deklaracji i dopłacić brakujący podatek.
Takie zmiany w kodeksie karnym skarbowym wprowadzono przy okazji nowelizacji Ordynacji podatkowej, dodając w kodeksie art. 16a. Przepis ten przewiduje, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.
WZÓR uzasadnienia przyczyny korekty


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Ewa Matyszewska

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 10 września 1999 r. kodeks karny skarbowy (Dz.U. nr 83, poz. 930 z późn. zm.).
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zgoda buduje. Wprowadzenie do zmian w ustawie o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych

1 stycznia br. miała wejść w życie nowa ustawa dotycząca układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Tymczasem nadal projekt ustawy jest na etapie legislacyjnym. Warto jednak już przyjrzeć się znaczącym zmianom, jakie mają być wprowadzone. Celem ustawy jest zwiększenie efektywności procesu negocjacji między związkami zawodowymi a pracodawcami, co ma poprawić relacje społeczne w miejscach pracy oraz wzmocnienie praw pracowniczych.

Członek komisji wyborczej 2025 [WYNAGRODZENIE]

W tym roku, dokładnie 18 maja 2025 r., odbywają się w Polsce wybory na Prezydenta RP. Na stronie internetowej pkw.gov.pl można uzyskać niezbędne informacje dotyczące tego, jak zostać członkiem komisji wyborczej w 2025 roku. Jakie wynagrodzenie otrzymuje członek komisji wyborczej?

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Renta wdowia. Jakie warunki trzeba spełniać i na co uważać przy wypełnianiu wniosku

Wdowy i wdowcy mogą ubiegać się o połączoną wypłatę renty rodzinnej z innym świadczeniem emerytalno-rentowym. Jest to tzw. renta wdowia. Żeby ją uzyskać koniecznie trzeba spełniać określone prawem warunki i złożyć prawidłowo wypełniony wniosek ERWD.

REKLAMA

Trzynastka dla kolejnej grupy zawodowej! Kiedy będą pierwsze wypłaty w kulturze? Na pewno szybciej niż podwyżki, na które nie ma co liczyć

Trzynastki trafiają na konta pracowników sfery budżetowej, co jednak nie oznacza, że na dodatkowy przelew może liczyć każdy z nich. Wszystko jednak wskazuje na to, że już niedługo nowa grupa zawodowa będzie mogła cieszyć się dodatkowym wynagrodzeniem roczny. Niestety na podwyżki nie ma co liczyć.

Zmiany na egzaminie maturalnym

Abiturientów czekają zmiany. W Dzienniku Ustaw zostały opublikowane dwa rozporządzenia ministra edukacji w sprawie organizacji egzaminu maturalnego. Co ulegnie zmianie?

Rozliczenie podatkowe osób do 26. roku życia w 2025 roku. Do 85.528 zł bez podatku i obowiązku składania PIT-a. Ale nie wszystkie przychody są zwolnione

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają kiedy podatnikom do 26. roku życia przysługuje tzw. ulga dla młodych oraz jak powinni rozliczyć podatek gdy prowadzą własną działalność gospodarczą albo pracują za granicą.

Limit zwolnienia VAT dusi małe firmy! Czy w 2025 roku nadejdą zmiany?

Wielu przedsiębiorców z trudem utrzymuje się w ramach limitu zwolnienia z VAT, który od lat pozostaje na poziomie 200 000 zł. W obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności coraz głośniej mówi się o konieczności jego podwyższenia. Czy rząd planuje zmiany w 2025 roku?

REKLAMA

Opóźnienia w e-Doręczeniach a terminy podatkowe. Liczy się data nadania. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 30 stycznia 2025 r., że opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego. Zdaniem MF, to data nadania, a nie data akceptacji korespondencji, jest podstawą do określenia daty wniesienia pisma.

Wynagrodzenie nauczycieli w roku szkolnym 2024/2025 i 2025/2026. Związki zawodowe nie będą zadowolone [PROJEKT]

Wiemy jaka jest propozycja kwot minimalnego zasadniczego wynagrodzenia dla nauczyciela nieposiadającego stopnia awansu zawodowego (nauczyciel początkujący), nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. Związki zawodowe nie będą zadowolone.

REKLAMA