Jak stworzyć dobrą stronę internetową

Jeszcze kilka lat temu strony www były prawie zawsze traktowane jako wizytówki firm: poza nazwą, profilem działalności, adresem i numerem telefonu nie zawierały innych informacji. Dziś liczą się strony funkcjonalne, ciekawe, o dużej zawartości aktualnych treści. Pamiętajmy, że stronę tworzymy nie dla siebie, a dla klienta.

Część stron – przeżytków przetrwała do dziś. Są bardzo słabo punktowane przez wyszukiwarki internetowe – znajdują się na szarym końcu wyników (średnio przeglądamy pierwszą 30). Jednak stworzenie dobrej strony internetowej jest zadaniem trudnym. Należy ciągle dbać o aktualną treść i śledzić rozwiązania internetowe, bo tylko w ten sposób zachęcimy klienta, by do nas stale powracał.
Jak stworzyć stronę, którą nasz klient łatwo znajdzie? Jak sprawić, by treści w niej zawarte były łatwo przyswajalne? Co, poza treścią, powinno się znaleźć na naszej stronie w internecie? Oto kilka podpowiedzi:

Częste aktualizacje

Dbając o użytkowników powracających na naszą stronę (to bardzo dobry miernik jakości umieszczonych tam informacji), musimy dokonywać częstych aktualizacji. Jeśli działamy w branży szybko rozwijającej się, nawet co kilka dni.

Szukaj

Pamiętajmy, że nasza strona to nie tylko treść. Jeśli jednak zawiera o­na naprawdę dużo treści, warto umożliwić czytelnikowi szybkie dotarcie do interesującego go tematu. Umieszczenie modułu „SZUKAJ” po zadanym słowie kluczowym pokaże odbiorcy wszystkie nasze podstrony zawierające szukane słowo.

Kontakt

Umieszczając na stronie tylko numer telefonu, narażamy się na duże obciążenie linii telefonicznej. Podając adres mailowy, musimy pamiętać o segregowaniu poczty. Dobrym rozwiązaniem jest zamieszczenie formularza, który pozwoli na napisanie wiadomości (np. ograniczonej do 1000 znaków) dopiero po odpowiedzi na kilka prostych pytań. Teraz mail trafi od razu do osoby kompetentnej, bez krążenia po firmie.

Lista pytań (FAQ)

Sporządźmy listę najczęściej zadawanych pytań docierających do nas. Podając na naszej stronie www odpowiedzi na takie pytania, wpłyniemy na ich znaczne ograniczenie.

Przekazywanie nagłówków

Jest to metoda przekazywania samych nagłówków wiadomości lub ich streszczeń. W porozumieniu z innym serwisem internetowym możemy na własnej stronie zamieścić tylko krótkie streszczenie artykułu, a resztę użytkowik przeczyta po przekierowaniu do serwisu autorskiego. Jest to wielkie odciążenie dla redaktora naszego serwisu, ale wiąże się z reklamowaniem innych stron www.

Newsletter

Sprawdza się jako forma odświeżenia pamięci użytkownika o naszym istnieniu. Jest to cyklicznie wysyłany mail do klientów o treści związanej z naszą działalnością. Pamiętajmy, że źle napisany newsletter (mało ciekawy, zbyt reklamowy) może spowodować, że nasz mail zostanie sklasyfikowany przez użytkownika jako spam, czyli niechciana poczta.

Forum dyskusyjne

Bardzo popularna forma wymiany zdań pomiędzy użytkownikami naszej strony. Odpowiednio zorganizowany i moderowany powoduje zwiększenie liczby użytkowników powracających (budowanie społeczności). Forum dyskusyjne musi tętnić życiem – odpowiedzi na zadawane pytania muszą być udzielane szybko, a ilość nowych wątków powinna być jak największa. Rozwiązanie to sprawdzi się bardziej w wortalu (portal tematyczny) niż na stronie firmowej (tutaj lepszym rozwiązaniem może być czat).

Czat

To rodzaj rozmowy na żywo z konsultantem. W okienku wpisujemy treść, która od razu pojawia się po stronie eksperta (i na odwrót). Taka tekstowa rozmowa wymaga zatrudnienia osób odpowiedzialnych za tę obsługę – odpowiedź po czasie dłuższym niż minuta powoduje irytację pytającego.

Sklep internetowy

Istnieje kilka rodzajów sklepów internetowych – od prostego katalogu z cenami aż do „wrzucania” produktów do koszyka i płacenia kartą. Jeśli mamy dużą płynność produktową i odpowiedni program magazynowy, można na stronie umieścić informację o dostępności produktu lub czasie ewentualnej dostawy. Informacja o dostępności musi być bezwzględnie aktualna (marny nasz los, jeśli sprzedamy miejsce w samolocie kilku osobom jednocześnie).

Personalizacja

Nasz stały klient poczuje się dowartościowany, gdy po zalogowaniu się do swojej spersonalizowanej zakładki powitamy go z imienia i nazwiska, a po dokonaniu zamówienia jego koszyk zostanie automatycznie zliczony z uwzględnieniem wszelkich przysługujących mu opustów czy rabatów.

Oprawa graficzna

Grafika powinna być dodatkiem do funkcjonalności i treści, a nie na odwrót. Zbyt skomplikowana lub źle zrobiona oprawa graficzna może spowodować, że strona będzie otwierała się bardzo wolno. Statystyki mówią, że czekamy do ośmiu sekund na otwarcie strony, a wbrew pozorom użytkowników „wolnego” internetu nie ubywa (niektóre usługi dostępu przez telefonię komórkową). Z grafiką strony związana jest nawigacja – skomplikowana potrafi pogrążyć nawet dobry serwis www. Jeśli włożymy masę pracy i pieniędzy w nasz sklep internetowy, a jego ikona będzie mała i umieszczona w złym miejscu, to ilość odwiedzin w sklepie będzie znikoma.

Statystyka

Mając dobrze skonstruowaną stronę (układ podstron), możemy „wszczepić” do niej moduł zliczający. Dowiemy się, na przykład, które produkty są najczęściej oglądane (i jak długo), z jakiej lokalizacji internauci do nas trafili, przeanalizujemy skuteczność reklamy (m.in. na podstawie ilości odwiedzin).

Łukasz Rutkowski
Autor jest ekspertem Akademii Przedsiębiorczości (www.akademia.biz.pl)


Infor.pl
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi
17 lip 2024

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej
16 lip 2024

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii
16 lip 2024

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat
17 lip 2024

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami
16 lip 2024

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą
16 lip 2024

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia
16 lip 2024

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu
16 lip 2024

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

pokaż więcej
Proszę czekać...