Jak stworzyć dobrą stronę internetową
REKLAMA
Częste aktualizacje
Dbając o użytkowników powracających na naszą stronę (to bardzo dobry miernik jakości umieszczonych tam informacji), musimy dokonywać częstych aktualizacji. Jeśli działamy w branży szybko rozwijającej się, nawet co kilka dni.
Szukaj
Pamiętajmy, że nasza strona to nie tylko treść. Jeśli jednak zawiera ona naprawdę dużo treści, warto umożliwić czytelnikowi szybkie dotarcie do interesującego go tematu. Umieszczenie modułu „SZUKAJ” po zadanym słowie kluczowym pokaże odbiorcy wszystkie nasze podstrony zawierające szukane słowo.
Kontakt
Umieszczając na stronie tylko numer telefonu, narażamy się na duże obciążenie linii telefonicznej. Podając adres mailowy, musimy pamiętać o segregowaniu poczty. Dobrym rozwiązaniem jest zamieszczenie formularza, który pozwoli na napisanie wiadomości (np. ograniczonej do 1000 znaków) dopiero po odpowiedzi na kilka prostych pytań. Teraz mail trafi od razu do osoby kompetentnej, bez krążenia po firmie.
Lista pytań (FAQ)
Sporządźmy listę najczęściej zadawanych pytań docierających do nas. Podając na naszej stronie www odpowiedzi na takie pytania, wpłyniemy na ich znaczne ograniczenie.
Przekazywanie nagłówków
Jest to metoda przekazywania samych nagłówków wiadomości lub ich streszczeń. W porozumieniu z innym serwisem internetowym możemy na własnej stronie zamieścić tylko krótkie streszczenie artykułu, a resztę użytkowik przeczyta po przekierowaniu do serwisu autorskiego. Jest to wielkie odciążenie dla redaktora naszego serwisu, ale wiąże się z reklamowaniem innych stron www.
Newsletter
Sprawdza się jako forma odświeżenia pamięci użytkownika o naszym istnieniu. Jest to cyklicznie wysyłany mail do klientów o treści związanej z naszą działalnością. Pamiętajmy, że źle napisany newsletter (mało ciekawy, zbyt reklamowy) może spowodować, że nasz mail zostanie sklasyfikowany przez użytkownika jako spam, czyli niechciana poczta.
Forum dyskusyjne
Bardzo popularna forma wymiany zdań pomiędzy użytkownikami naszej strony. Odpowiednio zorganizowany i moderowany powoduje zwiększenie liczby użytkowników powracających (budowanie społeczności). Forum dyskusyjne musi tętnić życiem – odpowiedzi na zadawane pytania muszą być udzielane szybko, a ilość nowych wątków powinna być jak największa. Rozwiązanie to sprawdzi się bardziej w wortalu (portal tematyczny) niż na stronie firmowej (tutaj lepszym rozwiązaniem może być czat).
Czat
To rodzaj rozmowy na żywo z konsultantem. W okienku wpisujemy treść, która od razu pojawia się po stronie eksperta (i na odwrót). Taka tekstowa rozmowa wymaga zatrudnienia osób odpowiedzialnych za tę obsługę – odpowiedź po czasie dłuższym niż minuta powoduje irytację pytającego.
Sklep internetowy
Istnieje kilka rodzajów sklepów internetowych – od prostego katalogu z cenami aż do „wrzucania” produktów do koszyka i płacenia kartą. Jeśli mamy dużą płynność produktową i odpowiedni program magazynowy, można na stronie umieścić informację o dostępności produktu lub czasie ewentualnej dostawy. Informacja o dostępności musi być bezwzględnie aktualna (marny nasz los, jeśli sprzedamy miejsce w samolocie kilku osobom jednocześnie).
Personalizacja
Nasz stały klient poczuje się dowartościowany, gdy po zalogowaniu się do swojej spersonalizowanej zakładki powitamy go z imienia i nazwiska, a po dokonaniu zamówienia jego koszyk zostanie automatycznie zliczony z uwzględnieniem wszelkich przysługujących mu opustów czy rabatów.
Oprawa graficzna
Grafika powinna być dodatkiem do funkcjonalności i treści, a nie na odwrót. Zbyt skomplikowana lub źle zrobiona oprawa graficzna może spowodować, że strona będzie otwierała się bardzo wolno. Statystyki mówią, że czekamy do ośmiu sekund na otwarcie strony, a wbrew pozorom użytkowników „wolnego” internetu nie ubywa (niektóre usługi dostępu przez telefonię komórkową). Z grafiką strony związana jest nawigacja – skomplikowana potrafi pogrążyć nawet dobry serwis www. Jeśli włożymy masę pracy i pieniędzy w nasz sklep internetowy, a jego ikona będzie mała i umieszczona w złym miejscu, to ilość odwiedzin w sklepie będzie znikoma.
Statystyka
Mając dobrze skonstruowaną stronę (układ podstron), możemy „wszczepić” do niej moduł zliczający. Dowiemy się, na przykład, które produkty są najczęściej oglądane (i jak długo), z jakiej lokalizacji internauci do nas trafili, przeanalizujemy skuteczność reklamy (m.in. na podstawie ilości odwiedzin).
Łukasz Rutkowski
REKLAMA