REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć odpowiedzialności za błąd biura rachunkowego

REKLAMA

Już po raz drugi z zeznaniem rocznym możemy zwrócić się także do księgowych usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Od ponad roku mogą o­ni rozliczać z podatków także osoby fizyczne. Zabierając się do rozliczenia rocznego, podatnik musi pamiętać, że to o­n składa podpis na zeznaniu i o­n sam z reguły ponosi odpowiedzialność za ewentualne błędy.
Rozpoczął się okres sporządzania i składania zeznań podatkowych. Jak co roku, zeznanie możemy sporządzić sami lub też skorzystać z pomocy fachowca. Na ewentualne późniejsze problemy z fiskusem mogą mieć wpływ już nasze decyzje przy wyborze biura. Powierzając swoje rozliczenia podatkowe fachowcowi, powinniśmy się upewnić, że zasługuje o­n na zaufanie. Istotna jest bez wątpienia kwestia, czy biuro zatrudnia tylko osoby z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych czy też doradców podatkowych. Od doradcy podatkowego, specjalisty, którego zawód uregulowany jest ustawowo i ma swój nadzór korporacyjny, oczekiwać można z pewnością więcej niż od księgowego, którego nikt nie kontroluje. Poza tym, w razie sporu z organem skarbowym, doradca będzie mógł reprezentować podatnika. Doradców podatkowych wyposażono w uprawnienie do występowania w charakterze pełnomocnika procesowego strony zarówno w postępowaniu podatkowym, jak i w postępowaniu przed sądem administracyjnym. Takich uprawnień nie ma niestety osoba usługowo prowadząca księgi rachunkowe.

Z PIT-em do księgowego

Od 1 lutego ubiegłego roku krąg osób uprawnionych do pomocy podatnikom w zakresie sporządzania zeznań podatkowych (i nie tylko) powiększył się o księgowych posiadających certyfikat Ministerstwa Finansów na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Możliwość taką wprowadziła nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym. Przypomnijmy, że Krajowa Rada Doradców Podatkowych zaskarżyła tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego, stawiając zarzuty właśnie przepisom rozszerzającym uprawnienia księgowych do wypełniania zeznań podatkowych i wszelkich deklaracji podatkowych oraz udzielania podatnikom, osobom fizycznym pomocy w tym zakresie. Tak więc, mimo że ustawa oczekuje na rozpatrzenie Trybunału, tegoroczne zeznania podatkowe mogą nam sporządzać nie tylko doradcy podatkowi, ale też certyfikowani księgowi.

Ważne zabezpieczenia

Jeśli już dokonamy właściwego wyboru, musimy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Niezwykle ważna jest treść pełnomocnictwa, w którym wyszczególnimy, do czego upoważniamy biuro. Szczegółowość tego dokumentu zabezpieczy nas na wypadek sporów z biurem. W praktyce często niestety nie sporządzamy takiego pełnomocnictwa ani nie prosimy o potwierdzenie (pokwitowanie) odebranych od nas dokumentów. Rodzi to w późniejszym okresie komplikacje i utrudnia dochodzenie ewentualnych roszczeń, ze względu na trudności dowodowe.
Gdy przekazujemy jeden lub dwa dokumenty (np. PIT-11, PIT-8B), które będą stanowiły podstawę wypełnienia naszego zeznania, żądajmy potwierdzenia ich odbioru.
Potwierdzenie odbioru będzie stanowić dla nas dowód, który przede wszystkim istotny jest w ewentualnych sporach z organami skarbowymi. Dowód na przekazanie dokumentu, który nie został np. uwzględniony w rozliczeniach przez biuro, jest w razie kontroli dokumentem przemawiającym za rzetelnością podatnika. Ułatwia o­n nam udowodnienie organowi skarbowemu, że wywiązaliśmy się z nałożonych na nas przepisami obowiązków, a błąd leży po stronie biura. Pamiętajmy, że w urzędach skarbowych pracują też ludzie. Postrzegają nas nie tylko przez pryzmat przepisów, ale też oceniają naszą zwykłą ludzką rzetelność i dobre chęci. Jeśli więc będziemy mieli mocne argumenty, zawsze łatwiej będzie skorzystać np. z korzystnych instytucji, jakie przewiduje kodeks karny skarbowy, np. procedury zaniechania ukarania sprawcy w sytuacji popełnienia wykroczenia skarbowego. Często zdarza się, że niestety przynosimy do biura rachunkowego dokumenty nieuporządkowane i w totalnym nieładzie. To również w naszym interesie leży ich uporządkowanie, co pozwoli na szybką ich ewidencję i pokwitowanie. Pamiętajmy więc, że biuro przejmuje na siebie obowiązki i odpowiedzialność zleceniodawcy. Ważny jest więc dowód wykonania usługi i zakres zlecenia.

Podpis na zeznaniu

W kwestii podpisu na deklaracjach niestety nadal toczy się spór. Po wyrokach wojewódzkiego sądu administracyjnego i NSA, nadal nie wiadomo, kto ma podpisywać deklaracje. Czy zawsze musi podpisać je podatnik, czy wystarczy podpis doradcy podatkowego lub innego pełnomocnika? Chociaż kwestia ta jest niewyjaśniona nadal, a praktyka organów jest różnorodna, jedno jest pewne. Zeznanie podatkowe zawsze musi podpisać podatnik. Jeśli pójdziemy z naszym zeznaniem do doradcy podatkowego, będzie o­n musiał również złożyć swój podpis. Obowiązek sygnowania przez doradcę nazwiskiem wszystkich pism sporządzonych w związku z wykonywaniem doradztwa podatkowego oraz zeznań i deklaracji wypełnianych w imieniu klientów wynika z ustawy o doradztwie podatkowym. Takiego obowiązku nie mają certyfikowani księgowi.
Podatnik jest osobą, która podpisuje się pod zeznaniem podatkowym i to o­n tak naprawdę odpowiada za wykazane w nim informacje. Podpis doradcy na zeznaniu nie ma w tym przypadku takiego znaczenia, jak podpis podatnika poświadczającego prawdziwość danych zawartych w zeznaniu.

Ważna faktura

W przypadku wykrycia błędów w zeznaniu wypełnionym przez biuro rachunkowe urząd skarbowy wezwie niestety podatnika. To podatnik będzie musiał złożyć wyjaśnienia i o­n dostanie od urzędu skarbowego ewentualną karę, jeśli księgowy się pomyli. Możemy się przed tym zabezpieczyć, zawierając w pełnomocnictwie klauzulę o upoważnieniu doradcy lub certyfikowanego księgowego do reprezentowania nas przed organami podatkowymi w tej konkretnej sprawie. Jeśli podatnik potrafi udowodnić, że wina leży po stronie biura, urząd skarbowy może wytoczyć postępowanie karne skarbowe także osobie prowadzącej takie biuro, doradcy lub usługowemu księgowemu.
Podatnik może się przed tym jednak zabezpieczyć. A w jaki sposób? Podatnik będzie mógł domagać się od ubezpieczyciela księgowego odszkodowania w przypadku, gdyby ten popełnił błąd. Oczywiście pod warunkiem, że ma dowód na to, że to biuro sporządziło mu zeznanie i dokonało błędnych wyliczeń. Musimy zatem mieć dowód transakcji, czyli dowód wykonanej przez biuro usługi. Dowodem takim może być wspomniane pełnomocnictwo oraz faktura. Niestety, nie każde biuro rachunkowe wydaje takie faktury. Często zdarza się, że my sami zapominamy też o odebraniu faktury.

Odpowiedzialność biura

W razie wyrządzenia szkody zarówno doradca podatkowy, jak i osoba usługowo prowadząca księgi ponoszą odpowiedzialność na zasadach określonych w kodeksie cywilnym. Podlegają o­ni obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za wyrządzone szkody. Powinniśmy zatem sprawdzić, czy biuro ma odpowiednią polisę ubezpieczeniową OC. W przypadku braku takiego ubezpieczenia, jeśli biuro takie źle doradzi, np. w sprawach dotyczących podatku, wówczas ewentualnego odszkodowania trzeba będzie dochodzić na drodze długiego procesu cywilnego. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, zależna jest od przedmiotu działalności określonego biura rachunkowego. Powinniśmy sprawdzić, czy na polisie ubezpieczeniowej widnieje odpowiednia kwota. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC biura rachunkowego zależy od tego, czy w zakres usług wchodzi tylko prowadzenie ksiąg rachunkowych czy też czynności doradztwa podatkowego.

Ubezpieczenie OC biura

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC biura rachunkowego:
15 000 euro – jeżeli przedmiotem działalności biura jest wykonywanie działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i czynności doradztwa podatkowego,
10 000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie ksiąg rachunkowych,
5000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie doradztwo podatkowe.

Wiesława Moczydłowska



 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA