REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć odpowiedzialności za błąd biura rachunkowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Już po raz drugi z zeznaniem rocznym możemy zwrócić się także do księgowych usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Od ponad roku mogą o­ni rozliczać z podatków także osoby fizyczne. Zabierając się do rozliczenia rocznego, podatnik musi pamiętać, że to o­n składa podpis na zeznaniu i o­n sam z reguły ponosi odpowiedzialność za ewentualne błędy.
Rozpoczął się okres sporządzania i składania zeznań podatkowych. Jak co roku, zeznanie możemy sporządzić sami lub też skorzystać z pomocy fachowca. Na ewentualne późniejsze problemy z fiskusem mogą mieć wpływ już nasze decyzje przy wyborze biura. Powierzając swoje rozliczenia podatkowe fachowcowi, powinniśmy się upewnić, że zasługuje o­n na zaufanie. Istotna jest bez wątpienia kwestia, czy biuro zatrudnia tylko osoby z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych czy też doradców podatkowych. Od doradcy podatkowego, specjalisty, którego zawód uregulowany jest ustawowo i ma swój nadzór korporacyjny, oczekiwać można z pewnością więcej niż od księgowego, którego nikt nie kontroluje. Poza tym, w razie sporu z organem skarbowym, doradca będzie mógł reprezentować podatnika. Doradców podatkowych wyposażono w uprawnienie do występowania w charakterze pełnomocnika procesowego strony zarówno w postępowaniu podatkowym, jak i w postępowaniu przed sądem administracyjnym. Takich uprawnień nie ma niestety osoba usługowo prowadząca księgi rachunkowe.

Z PIT-em do księgowego

Od 1 lutego ubiegłego roku krąg osób uprawnionych do pomocy podatnikom w zakresie sporządzania zeznań podatkowych (i nie tylko) powiększył się o księgowych posiadających certyfikat Ministerstwa Finansów na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Możliwość taką wprowadziła nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym. Przypomnijmy, że Krajowa Rada Doradców Podatkowych zaskarżyła tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego, stawiając zarzuty właśnie przepisom rozszerzającym uprawnienia księgowych do wypełniania zeznań podatkowych i wszelkich deklaracji podatkowych oraz udzielania podatnikom, osobom fizycznym pomocy w tym zakresie. Tak więc, mimo że ustawa oczekuje na rozpatrzenie Trybunału, tegoroczne zeznania podatkowe mogą nam sporządzać nie tylko doradcy podatkowi, ale też certyfikowani księgowi.

Ważne zabezpieczenia

Jeśli już dokonamy właściwego wyboru, musimy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Niezwykle ważna jest treść pełnomocnictwa, w którym wyszczególnimy, do czego upoważniamy biuro. Szczegółowość tego dokumentu zabezpieczy nas na wypadek sporów z biurem. W praktyce często niestety nie sporządzamy takiego pełnomocnictwa ani nie prosimy o potwierdzenie (pokwitowanie) odebranych od nas dokumentów. Rodzi to w późniejszym okresie komplikacje i utrudnia dochodzenie ewentualnych roszczeń, ze względu na trudności dowodowe.
Gdy przekazujemy jeden lub dwa dokumenty (np. PIT-11, PIT-8B), które będą stanowiły podstawę wypełnienia naszego zeznania, żądajmy potwierdzenia ich odbioru.
Potwierdzenie odbioru będzie stanowić dla nas dowód, który przede wszystkim istotny jest w ewentualnych sporach z organami skarbowymi. Dowód na przekazanie dokumentu, który nie został np. uwzględniony w rozliczeniach przez biuro, jest w razie kontroli dokumentem przemawiającym za rzetelnością podatnika. Ułatwia o­n nam udowodnienie organowi skarbowemu, że wywiązaliśmy się z nałożonych na nas przepisami obowiązków, a błąd leży po stronie biura. Pamiętajmy, że w urzędach skarbowych pracują też ludzie. Postrzegają nas nie tylko przez pryzmat przepisów, ale też oceniają naszą zwykłą ludzką rzetelność i dobre chęci. Jeśli więc będziemy mieli mocne argumenty, zawsze łatwiej będzie skorzystać np. z korzystnych instytucji, jakie przewiduje kodeks karny skarbowy, np. procedury zaniechania ukarania sprawcy w sytuacji popełnienia wykroczenia skarbowego. Często zdarza się, że niestety przynosimy do biura rachunkowego dokumenty nieuporządkowane i w totalnym nieładzie. To również w naszym interesie leży ich uporządkowanie, co pozwoli na szybką ich ewidencję i pokwitowanie. Pamiętajmy więc, że biuro przejmuje na siebie obowiązki i odpowiedzialność zleceniodawcy. Ważny jest więc dowód wykonania usługi i zakres zlecenia.

Podpis na zeznaniu

W kwestii podpisu na deklaracjach niestety nadal toczy się spór. Po wyrokach wojewódzkiego sądu administracyjnego i NSA, nadal nie wiadomo, kto ma podpisywać deklaracje. Czy zawsze musi podpisać je podatnik, czy wystarczy podpis doradcy podatkowego lub innego pełnomocnika? Chociaż kwestia ta jest niewyjaśniona nadal, a praktyka organów jest różnorodna, jedno jest pewne. Zeznanie podatkowe zawsze musi podpisać podatnik. Jeśli pójdziemy z naszym zeznaniem do doradcy podatkowego, będzie o­n musiał również złożyć swój podpis. Obowiązek sygnowania przez doradcę nazwiskiem wszystkich pism sporządzonych w związku z wykonywaniem doradztwa podatkowego oraz zeznań i deklaracji wypełnianych w imieniu klientów wynika z ustawy o doradztwie podatkowym. Takiego obowiązku nie mają certyfikowani księgowi.
Podatnik jest osobą, która podpisuje się pod zeznaniem podatkowym i to o­n tak naprawdę odpowiada za wykazane w nim informacje. Podpis doradcy na zeznaniu nie ma w tym przypadku takiego znaczenia, jak podpis podatnika poświadczającego prawdziwość danych zawartych w zeznaniu.

Ważna faktura

W przypadku wykrycia błędów w zeznaniu wypełnionym przez biuro rachunkowe urząd skarbowy wezwie niestety podatnika. To podatnik będzie musiał złożyć wyjaśnienia i o­n dostanie od urzędu skarbowego ewentualną karę, jeśli księgowy się pomyli. Możemy się przed tym zabezpieczyć, zawierając w pełnomocnictwie klauzulę o upoważnieniu doradcy lub certyfikowanego księgowego do reprezentowania nas przed organami podatkowymi w tej konkretnej sprawie. Jeśli podatnik potrafi udowodnić, że wina leży po stronie biura, urząd skarbowy może wytoczyć postępowanie karne skarbowe także osobie prowadzącej takie biuro, doradcy lub usługowemu księgowemu.
Podatnik może się przed tym jednak zabezpieczyć. A w jaki sposób? Podatnik będzie mógł domagać się od ubezpieczyciela księgowego odszkodowania w przypadku, gdyby ten popełnił błąd. Oczywiście pod warunkiem, że ma dowód na to, że to biuro sporządziło mu zeznanie i dokonało błędnych wyliczeń. Musimy zatem mieć dowód transakcji, czyli dowód wykonanej przez biuro usługi. Dowodem takim może być wspomniane pełnomocnictwo oraz faktura. Niestety, nie każde biuro rachunkowe wydaje takie faktury. Często zdarza się, że my sami zapominamy też o odebraniu faktury.

Odpowiedzialność biura

W razie wyrządzenia szkody zarówno doradca podatkowy, jak i osoba usługowo prowadząca księgi ponoszą odpowiedzialność na zasadach określonych w kodeksie cywilnym. Podlegają o­ni obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za wyrządzone szkody. Powinniśmy zatem sprawdzić, czy biuro ma odpowiednią polisę ubezpieczeniową OC. W przypadku braku takiego ubezpieczenia, jeśli biuro takie źle doradzi, np. w sprawach dotyczących podatku, wówczas ewentualnego odszkodowania trzeba będzie dochodzić na drodze długiego procesu cywilnego. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, zależna jest od przedmiotu działalności określonego biura rachunkowego. Powinniśmy sprawdzić, czy na polisie ubezpieczeniowej widnieje odpowiednia kwota. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC biura rachunkowego zależy od tego, czy w zakres usług wchodzi tylko prowadzenie ksiąg rachunkowych czy też czynności doradztwa podatkowego.

Ubezpieczenie OC biura

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC biura rachunkowego:
15 000 euro – jeżeli przedmiotem działalności biura jest wykonywanie działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i czynności doradztwa podatkowego,
10 000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie ksiąg rachunkowych,
5000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie doradztwo podatkowe.

Wiesława Moczydłowska



 
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Renta socjalna 2025 r. Zmiany już od 1 maja 2025 r.

Jakie zmiany czekają osoby pobierające rentę socjalną? Czy nadchodzące zmiany wpłyną na wysokość wypłaty świadczeń? Ile wynosi renta socjalna po waloryzacji 1 marca 2025 r.? Co z dodatkiem dopełniającym do renty socjalnej? Kto musi złożyć wniosek, by otrzymać dodatek dopełniający?

Zakupy przed Wielkanocą 2025. Wojna cenowa między Lidlem i Biedronką służy kupującym. Inne sieci też w akcji

Polacy mają korzyść z tych wojen, bo dzięki niezliczonym promocjom mogą taniej albo więcej kupić przed świętami. To oznacza bardziej obfity lub zróżnicowany w potrawy i smakołyki stół wielkanocny u większości rodzin.

Sejm na żywo 15 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Aleksandry Rozmierskiej, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

REKLAMA

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść nawet o 10%

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

REKLAMA