REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak inwestować taniej

REKLAMA

Dobre biuro maklerskie oferuje pakiety usług dodatkowych – doradza i zapewnia dostęp do informacji biznesowej. Warto też pamiętać o tym, że za transakcje dokonywane w internecie zapłacimy dwa, a nawet trzy razy mniej niż składając zlecenie osobiście.

Wzrosty cen na warszawskiej giełdzie zachęcają do kupowania akcji. Koniunktura sprzyja inwestorom, a domy maklerskie prześcigają się w ofertach i obniżają ceny usług. Większość nie pobiera opłat za otwarcie rachunku inwestycyjnego. Do wyjątków należy Erste Securities, gdzie uruchomienie konta kosztuje 300 zł – ale w biurze tym preferowani są głównie inwestorzy instytucjonalni.
Podobnie, jak i w banku, również w biurach maklerskich obowiązują natomiast opłaty za prowadzenie konta. Wynoszą o­ne średnio 5-10 zł miesięcznie. Klient nie musi skrupulatnie pilnować terminów – wystarczy odpowiednia kwota na koncie – a dom maklerski sam upomni się o należną mu gotówkę.
Do tańszych biur należy Biuro Maklerskie BISE (2 zł miesięcznie) i KBC Securities (3 zł w skali miesiąca). Za darmo rachunki prowadzą m.in. Dom Maklerski Banku Handlowego oraz DM Penetrator.

Informacje na wagę złota

Wybierając biuro maklerskie, warto zwrócić uwagę nie tylko na opłaty, ale i pakiet usług dodatkowych. Dla aktywnych inwestorów ważny jest szybki dostęp m.in. do raportów finansowych publikowanych przez spółki, wszelkiego rodzaju analiz fundamentalnych i technicznych, a także informacji z wynikami sesji giełdowej i dogrywek. Ciekawą ofertę ma np. Dom Maklerski BOŚ. Korzystający z internetu mają do wyboru dwie wersje obsługi rachunku inwestycyjnego Wybór pakietu żółtego pozwala składać zlecenia i dyspozycje za pośrednictwem sieci, przy ograniczonym dostępie do serwisów informacyjnych. Pakiet zielony jest skierowany do aktywnych inwestorów, którzy wykorzystują internet jako narzędzie pozyskiwania bieżących informacji.
O poziomie i jakości usług brokera świadczy również możliwość skorzystania z materiałów informacyjnych przygotowywanych przez ekspertów biura maklerskiego. Tego typu raporty i analizy, dotyczące bieżącej działalności i finansów giełdowych spółek mogą być przydatne w późniejszym podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Wśród brokerów szczególnie aktywnych na tym polu wyróżnia się m.in. BDM PKO BP, DI BRE Banku czy CAIB Securities.
Brokerzy oferują też różnego rodzaju pakiety zawierające bieżący dostęp do informacji agencyjnych, a także analiz i raportów. Takie usługi jednak ekstra kosztują – od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych miesięcznie.

Czas na działanie

Kiedy już podjęliśmy decyzję o otwarciu konta, obejmującego zarówno rachunek papierów wartościowych, jak i rachunek pieniężny, udajemy się do punktu obsługi klienta, gdzie kolejnym etapem będzie zawarcie umowy o świadczenie usług maklerskich. Alternatywnym rozwiązaniem jest też rejestracja na stronie internetowej brokera.
Po otrzymaniu zgłoszenia pracownik biura maklerskiego przesyła na wskazany adres komplet dokumentów potrzebnych do uruchomienia rachunku. W przypadku zawierania umów drogą korespondencyjną przez Polaków mieszkających poza granicami kraju, konieczne jest potwierdzenie tożsamości przez polskie przedstawicielstwo dyplomatyczne lub urząd konsularny.
Podpisane umowy wraz z kserokopią dokumentu tożsamości (czasami też i kopia wyciągu bankowego) należy następnie wysłać listem poleconym lub dostarczyć osobiście na adres biura. Z kolei pracownik powinien odesłać numer rachunku, na który można przekazać gotówkę lub papiery wartościowe i wówczas można już rozpocząć inwestowanie na parkiecie.
Aby się jednak uchronić przed próbami włamania na rachunek, oprócz identyfikatora i hasła, często niezbędny jest tzw. token (niewielkie urządzenie generujące odpowiednie ciągi liczb, które za każdym razem wpisujemy w trakcie logowania). To również dodatkowy wydatek, np. w Domu Maklerskim BZ WBK token kosztuje jednorazowo 75 zł, a w Domu Inwestycyjnym BRE Banku już 149 zł.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Za co jeszcze zapłacimy

Oczywiście istotnym kosztem dla inwestora są prowizje od zakupu i sprzedaży papierów wartościowych. W większości przypadków ich maksymalny poziom na rynku akcji sięga około 1,5 proc. wartości zawieranej transakcji. W segmencie papierów dłużnych jest to zdecydowanie mniej – zazwyczaj w granicach 0,5 proc. Oczywiście w przypadku najbardziej aktywnych inwestorów, brokerzy decydują się na prowizje negocjowane.
Również opłaty za przelewy mają istotne znaczenie – jest to zazwyczaj kilka złotych od jednego przelewu, np. DI BRE Banku pobiera 5 zł od przelewu zrealizowanego w obrębie banku – poza nim kwota wzrasta do 10 zł. Jeżeli skorzystamy z internetu, Dom Inwestycyjny BRE Banku pobierze jedynie 5 zł od przelewu do obcej instytucji. Ponadto od kilku do kilkudziesięciu złotych zapłacimy także za przeniesienie akcji na rachunek w innym biurze maklerskim. Nie powinniśmy natomiast liczyć na spektakularne zyski, jeżeli chodzi o oprocentowanie gotówki na koncie – oczywiście każdy z brokerów stosuje tutaj inną strategię – w DM Banku Handlowego gotówka jest nieoprocentowana, a w Beskidzkim Domu Maklerskim oprocentowanie waha się od 2,6 do 3,2 proc. – w zależności od kwoty zgromadzonej na rachunku.
Brokerzy kuszą również promocjami, dzięki którym koszty obsługi rachunku mogą być niższe. Na przykład wspomniany już pakiet żółty w DM BOŚ daje możliwość korzystania – w ramach promocji – także z bieżących notowań. Z kolei Biuro Maklerskie BISE oferuje pakiety promocyjne dla internautów (prowizja od zleceń internetowych na rynku akcji sięga tutaj 0,4 proc.) oraz dla studentów (niższe opłaty za dokonywane operacje).

Krzysztof Pączkowski


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

REKLAMA

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Lewiatan: Minimalne wynagrodzenie powiązane z sytuacją gospodarczą? Przedsiębiorcy postulują wyższy wzrost wynagrodzeń w budżetówce

W 2025 r. wzrośnie wynagrodzenie minimalne, a płace w budżetówce mogą być podwyższone więcej niż wynika to ze wstępnego stanowiska rządu – komentuje rezultaty ostatniego posiedzenia Rady Dialogu Społecznego prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? W 2024 r. zrób te trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie. Darowizny w najbliższej rodzinie są co do zasady zwolnione od podatku, jednak czasami trzeba złożyć druk SD-Z2.

REKLAMA