REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma może sprawnie funkcjonować bez papieru

REKLAMA

Nowoczesna firma może funkcjonować, wykorzystując niewiele papierowych dokumentów. Faktura sprzedaży, wniosek urlopowy czy notatka służbowa mogą być tworzone i przechowywane w systemie informatycznym. Elektroniczne dokumenty już wkrótce mogą przebojem wedrzeć się do małych i średnich firm. Wcześniej przedsiębiorcy muszą jednak bardziej zaufać nowoczesnym technologiom.
Bez finansowych barier

Międzynarodowe korporacje już dawno zrozumiały, że posługiwanie się papierowymi dokumentami jest drogie i nieefektywne. Wdrażały więc rozwiązania umożliwiające pracę na elektronicznych dokumentach, wydając niebagatelne sumy, ze świadomością, że ta inwestycja szybko się zwróci. Dziś rozwiązania do elektronicznego obiegu dokumentów i ich archiwizacji są dostępne finansowo dla firmy każdej wielkości, a na rynku ciągle przybywają nowi oferenci.
– Pierwsze portale były wdrażane przez duże firmy o złożonej strukturze, gdzie zarówno infrastruktura informatyczna, jak też obieg informacji, są bardzo złożone. Tam stosowanie takich rozwiązań zaczęło opłacać się najwcześniej. Jednak rozwiązania portalowe zaczynają być doceniane coraz częściej także przez średnie i małe firmy, również potrzebujące usprawnień pracy i komunikacji – mówi Paweł Jędrusik, dyrektor regionalny Epicor Scala na Polskę.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zalety intranetu

Najczęściej spotykanym rozwiązaniem eliminującym w części obieg tradycyjnych dokumentów jest portal korporacyjny (intranet). Dla użytkownika jest o­n widoczny jako normalny serwis internetowy dostępny przy użyciu przeglądarki. Można w nim zamieszczać różnego rodzaju informacje (np. książka adresowa, ogłoszenia, informacje o prowadzonych projektach), ale też integrować usługi (np. rezerwacje sal konferencyjnych, składanie wniosków urlopowych). Coraz częściej portale korporacyjne są w pełni zintegrowane z systemami wspomagającymi zarządzanie, dzięki czemu użytkownikom są w stanie udostępnić jeszcze większą dawkę informacji. Zaletą portali jest ich łatwa dostępność przy pomocy komputera oraz wysoko rozwinięte mechanizmy personalizacji umożliwiające precyzyjne określanie zasobów dla określonego użytkownika. Dostawcy są przekonani, że wdrożenie tego typu rozwiązania to dla przedsiębiorstwa doskonała inwestycja.
– Na budowę portalu korporacyjnego decydują się te firmy i organizacje, dla których aktualna i wysokiej jakości informacja staje się ważnym i cennym dobrem. Wielkość firmy nie ma tu znaczenia – warto zacząć tworzenie portalu nawet przy niewielkiej skali biznesu i powiększać system wraz z rozszerzaniem działalności. Podstawowym celem budowy portalu jest ułatwienie wymiany wiedzy wewnątrz organizacji lub konsolidowania danych w sieci powiązanych ze sobą partnerów biznesowych. Bardziej strategiczne cele to usprawnienie pracy personelu, zwiększenie szybkości działania, lepsza informacja na temat otoczenia gospodarczego – mówi Krzysztof Wysocki z działu konsultingu Oracle Polska.

Indywidualne kalkulacje

Rozwiązania portalowe dostarczają w Polsce zarówno międzynarodowe koncerny jak SAP, Oracle czy Epicor-Scala, jak i dziesiątki polskich producentów oprogramowania, np. Matrix.pl czy Comarch. Koszty licencji, budowy i rozwoju portali dostawcy ukrywają za zasłoną konieczności kalkulacji według indywidualnych oczekiwań danego przedsiębiorstwa. W praktyce proste rozwiązanie intranetowe można wdrożyć za kilka tysięcy złotych, bardzo rozbudowane i agregujące informacje z różnych systemów informatycznych nawet za kilkaset tysięcy złotych. Koszt zakupu i wdrożenia systemu to jednak nie wszystko.
– Przy planowaniu wdrożenia portalu korporacyjnego należy zwrócić uwagę na fakt, że oprogramowanie, sprzęt i usługi nie stanowią jedynego kosztu. Ważnymi elementami kształtującymi ostateczne koszty portalu są m.in.: szkolenia dla użytkowników i administratorów, koszty wsparcia ze strony producenta i firmy wdrażającej oraz koszty rozwoju rozwiązania – mówi Paweł Szczerba, dyrektor działu rozwoju rozwiązań portalowych Matrix.pl.
Dużą popularnością cieszą się również systemy elektronicznego obiegu dokumentów oraz archiwizacji. Umożliwiają o­ne realizację całych procesów biznesowych bez konieczności posługiwania się papierowymi dokumentami. Dzięki temu część z nich może być w pełni zautomatyzowana. Systemy takie zapewniają pełną kontrolę nad procesem, łatwą identyfikację dokumentu i naniesienia zmian. Składowanie dokumentów w elektronicznych archiwach umożliwia błyskawiczny dostęp do nich (także zdalny), łatwą dystrybucję oraz większe bezpieczeństwo. Ofensywa e-dokumentów w firmach i urzędach rozpocznie się prawdopodobnie wraz z upowszechnieniem elektronicznych faktur i podpisu.

Marcin Kuśmierz


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Kiedy złożyć wniosek?

1 kwietnia 2025 r. wzrasta jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Jakie dokumenty należy złożyć w celu uzyskania odszkodowania? Jaka będzie wysokość odszkodowania?

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

REKLAMA

Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów (lub zerowym podatkiem dla seniorów) i obowiązuje również w 2025 r. (w ramach rozliczenia roku 2024). Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł jednak zostać objęty ww. zwolnieniem z podatku dochodowego – musi zostać spełniony jeden istotny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

REKLAMA