Jak sporządzić informację VAT-UE

Informację VAT-UE o wewnątrzwspólnotowych nabyciach i dostawach składa się raz na trzy miesiące. Formularz trzeba przekazać do urzędu do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT-UE, są zobowiązani do składania w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów (VAT-UE). Informacje te składa się za okresy kwartalne do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy dotyczący wspólnotowego nabycia i dostawy. Obowiązek ten dotyczy również osób prawnych niebędących podatnikami, zarejestrowanych jako podatnicy VAT-UE.

Dane do informacji

Informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności nazwę lub imię i nazwisko podmiotu oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego. Podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT, które uzyskały potwierdzenie zarejestrowania przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, z tytułu których są obowiązani do rejestracji jako podatnicy VAT-UE, podają numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku. Jest to dotychczasowy numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL. W informacji podsumowującej powinien się znaleźć właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrz wspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Nieodłączną pozycją informacji jest kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrz-wspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Najważniejsza wreszcie informacja stanowi łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

Transakcje trójstronne

W informacji VAT-UE wykazuje się również transakcje trójstronne. W przypadku tych transakcji informacja podsumowująca powinna dodatkowo zawierać adnotację, że nabycie i dostawa zostały dokonane w ramach wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych.
Wewnątrzwspólnotowe transakcje trójstronne polegają na tym, że trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru. Pierwszy z nich wydaje towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności. Cechą tych transakcji jest to, że przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Forma elektroniczna

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, może określić, w drodze rozporządzenia, sposób oraz warunki organizacyjno-techniczne składania w formie elektronicznej informacji podsumowującej oraz korekty informacji podsumowującej, a także ich strukturę, uwzględniając potrzebę zapewnienia im bezpieczeństwa, wiarygodności, niezaprzeczalności, nienaruszalności oraz znakowania czasem. Niestety, jak na razie, minister nie skorzystał z tej możliwości.
UWAGA
Podatnicy, którzy nie dokonają w danym kwartale dostaw lub nabyć wewnątrzwspólnotowych, nie mają obowiązku składania informacji podsumowującej za ten kwartał.

Wypełnienie formularza

Wszystkie kwoty zawarte w informacji muszą być wyrażone w walucie polskiej. Na początek w poz. 1 informacji VAT-UE należy wpisać własny numer identyfikacji podatkowej (NIP) z przedrostkiem PL. W poz. 4 wpisuje się kwartał, a w poz. 5 rok, za który składana jest informacja. Pozycja 6 służy do wpisywania urzędu skarbowego, do którego jest kierowana informacja. Informację składa się do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Jeżeli czynności te wykonywane są na terenie dwóch lub więcej urzędów skarbowych, to składają ją:
• osoby fizyczne – do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania,
• osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – do urzędu ze względu na adres siedziby,
• podatnicy zagraniczni – do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.
W poz. 7 zakreśla się kwadrat 1 lub 2, w zależności od tego, czy podmiot zobowiązany do złożenia informacji jest osobą fizyczną czy innym podatnikiem, np. osobą prawną. Następnie, gdy zaznaczyliśmy kwadrat 2, w poprzedniej pozycji (osoba fizyczna) w poz. 8 wpisujemy nazwisko i imię oraz datę urodzenia. W przypadku zaznaczenia kwadratu 1 w poz. 7 pozycja 8 musi zawierać pełną nazwę podatnika. W poz. 9-18 wpisujemy adres zamieszkania (osoby fizyczne) lub adres siedziby (inni podatnicy). Wyszczególniamy więc kraj, województwo, powiat, gminę, ulicę z numerem domu i mieszkania, miejscowość, kod pocztowy oraz pocztę.
W części C wpisujemy informację o wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów. W rubryce a wpisujemy dwuliterowy kod kraju określający państwo danego kontrahenta. Następnie w rubryce b numer VAT kontrahenta w innym państwie członkowskim UE, przyznany mu dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego. Należy tutaj wskazać same znaki, czyli cyfry, litery (w numerze irlandzkim „+” lub „*”) – nie należy podawać kropek, myślników lub przerw. W rubryce c wykazywana jest łączna wartość towarów i związanych z nimi usług za dany okres, dostarczonych każdemu z kontrahentów – jedna linijka odpowiada jednemu kontrahentowi. W przypadku gdy dokonujemy transakcji trójstronnych, zaznaczamy kwadrat w rubryce d. Podobnie wypełnia się część D w rubrykach od a do d, przy czym określa się tu łączną wartość towarów i związanych z nimi usług za dany okres, nabytych od kontrahenta z UE – jedna linijka odpowiada jednemu kontrahentowi.
Jeśli dołączamy załączniki VAT-UE/A (informacje o dostawach, gdy zabraknie miejsca w VAT-UE) lub VAT-UE/B (informacje o nabyciach, gdy zabraknie miejsca w VAT-UE), wpisujemy ich liczbę odpowiednio w poz. 19 i 20.
Na koniec wpisujemy imię i nazwisko (poz. 21 i 22), telefon kontaktowy (poz. 23), datę wypełnienia (poz. 24) oraz składamy podpis (poz. 25).

WZÓR prawidłowo wypełnionej deklaracji VAT-UE
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Bogdan Świąder


Infor.pl
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi
17 lip 2024

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej
16 lip 2024

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii
16 lip 2024

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat
17 lip 2024

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami
16 lip 2024

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą
16 lip 2024

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia
16 lip 2024

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu
16 lip 2024

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

pokaż więcej
Proszę czekać...