Jak rozliczyć wydatki na świąteczne dekoracje w firmie
REKLAMA
Reprezentacja, czyli...
Pojęcie reprezentacji, podobnie zresztą jak reklamy, nie zostało zdefiniowane w przepisach podatkowych. A skoro tak, należy zinterpretować je zgodnie ze znaczeniem przyjętym w słowniku języka polskiego. Można zatem przyjąć, że reprezentacja oznacza działania zmierzające do wywołania i utrwalenia dobrego wizerunku firmy poprzez okazałość, wytworność, czy wystawność w stosunkach z kontrahentami i interesantami. Innymi słowy reprezentacja to występowanie w imieniu firmy wiążące się z okazałością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia.
...trudne wydatki
Kosztami uzyskania przychodów są, co do zasady, koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Do uznania określonego wydatku za koszt podatkowy konieczne jest zatem spełnienie kilku warunków. Wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu nie tylko wtedy, kiedy nie znajduje się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, ale także wtedy, kiedy jego celem jest osiągnięcie przychodu. Łączne spełnienie tych dwóch warunków powoduje, że dany wydatek można uznać za koszt podatkowy. Dotyczy to również wydatków na cele reprezentacji. Co prawda trudno ocenić, w jakim stopniu wydatki poniesione na dekorację firmy przyczyniają się do zwiększenia przychodów. Nie sposób jednak uznać, że nie zostały one poniesione w celu ich uzyskania.
...z określonym limitem
Gdy właściciel firmy określi już, że poniesione przez niego wydatki na świąteczny wystrój firmy to nic innego jak wydatki na reprezentację firmy, które przyczynią się do uzyskania przychodów, powinien zadać sobie kolejne pytanie: w jakiej wysokości zaliczyć je do kosztów. W całości, czy w części? Odpowiedzi na to pytanie trzeba szukać w przepisach ustaw podatkowych. A z tych wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 proc. przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu albo publicznie w inny sposób. Wynika stąd, że koszty reprezentacji owszem zwiększają koszty uzyskania przychodów, ale są limitowane.
...i liczne kłopoty
Niestety, podatnicy często zdają się zapominać o tym, że pojęcia reprezentacji nie można interpretować rozszerzająco. Nie można go rozszerzać na wszelkie działania podatników zmierzające do zwiększenia przychodów poprzez uatrakcyjnienie oferowanych przez nich towarów czy usług. Co prawda nie można mieć wątpliwości, że odpowiedni wystrój w firmie korzystnie wpływa na jej wizerunek wśród różnych podmiotów, w tym rzeczywistych czy potencjalnych klientów, to jednak nie powoduje automatycznie, że wydatki związane z zakupem dekoracji należy zakwalifikować jako koszt reprezentacji. A to oznacza, że wydatki te należy kwalifikować do kosztów podatkowych z dużą ostrożnością. Niewykluczone, że organy podatkowe będą kwestionować zaliczenie wydatków na udekorowanie firmy do kosztów podatkowych. Mogą zarzucać podatnikom, że dekoracje te spełniają w okresie świątecznym specyficzną funkcją marketingową.
Anna Wojda
REKLAMA