REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić remanent

REKLAMA

Aby podatnik mógł ustalić wysokość uzyskanego dochodu z działalności gospodarczej, ma obowiązek sporządzić remanent, a następnie wpisać go do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nierzetelne sporządzenie spisu z natury może doprowadzić do odrzucenia przez organy podatkowe księgi jako dowodu w postępowaniu w sprawach zobowiązań podatkowych.
Do sporządzenia spisu z natury na początek będzie konieczne ustalenie zespołu spisowego, czyli osób, które remanent przeprowadzą, spiszą go, będą za niego odpowiedzialne i podpiszą się pod nim.

Sposoby przeprowadzenia

Wpis wartości remanentu może przyjąć różne formy. Ważne, by zawierał elementy, jakie są wymagane przez obowiązujące przepisy. Najważniejsze jest to, by spis był wykonany starannie i w trwały sposób oraz zakończony i zaopatrzony w podpisy osób uczestniczących w spisie. Ponadto spis powinien odpowiadać stanowi rzeczywistemu, a więc powinien ujmować faktyczny stan na dzień jego sporządzenia.
Spis może być sporządzony albo w formie szczegółowego wykazu składników, albo w formie kwoty zbiorczej. Spis z natury przeprowadza się w ściśle określonych sytuacjach wymienionych w przepisach.
Podatnikowi przysługuje także prawo sporządzenia spisu z natury w innych terminach. O zamiarze sporządzenia remanentu w innym terminie niż 31 grudnia oraz o dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej podatnicy zobowiązani są zawiadomić, w formie pisemnej, naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej 7 dni przed datą sporządzenia spisu.
Spis z natury podlega wpisaniu do księgi podatkowej. Należy to zrobić również wtedy, gdy osoby prowadzące działalność gospodarczą sporządzają go za okresy miesięczne oraz wtedy, gdy sporządzenie takiego spisu zarządził naczelnik urzędu skarbowego.
Remanent sporządzony na dzień rozpoczęcia działalności (tzw. remanent początkowy) podlega wpisaniu jako pierwsza pozycja księgi. Zapisu trzeba również dokonać wtedy, gdy na ten dzień podatnik nie posiada składników majątku objętych spisem. Wówczas wpis będzie miał treść „Na dzień... remanent początkowy wynosi 0”, będzie to tzw. remanent zerowy. W pozostałych przypadkach remanent podlega wpisaniu do księgi albo według poszczególnych rodzajów jego składników, albo w jednej pozycji kwotą zbiorczą. Wówczas szczegółowe zestawienie wszystkich składników należy przechowywać łącznie z księgą.

Składniki spisu

Aby na koniec roku podatkowego ustalić wartość poszczególnych składników spisu z natury materiałów i towarów handlowych według cen nabycia, podatnik powinien ustalić procentowy wskaźnik kosztów ubocznych zakupu w stosunku do ogólnej wartości zakupu towarów handlowych i materiałów zaewidencjonowanych (suma kosztów ubocznych zakupu przemnożona przez 100 i podzielona przez wartość zakupu). Kiedy ten wskaźnik zostanie ustalony, wtedy należy o jego wartości podwyższyć jednostkowy koszt zakupu, a następnie ustalić wartości poszczególnych składników remanentu. Podatnik może także dokonać wyceny wartość materiałów i towarów handlowych według cen zakupu, tj. bez podwyższenia tej ceny o wskaźnik kosztów ubocznych zakupu.
Jeśli podatnik chce ustalić dochód osiągnięty w roku podatkowym, musi, po pierwsze, ustalić wartość osiągniętego przychodu w roku podatkowym. Po drugie, powinien ustalić wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodów. Aby to zrobić, trzeba do wartości remanentu na początek roku podatkowego doliczyć wartość zakupu towarów handlowych (materiałów), a następnie pomniejszyć o wartość remanentu sporządzonego na koniec roku podatkowego. Kwotę, która powstanie z tego obliczenia, należy następnie powiększyć o kwotę pozostałych wydatków oraz pomniejszyć o wartość wynagrodzeń w naturze w tej części, w której wydatki (koszty) związane z wynagrodzeniami w naturze zostały zaksięgowane w innych kolumnach księgi przychodów i rozchodów.
Następnie należy pomniejszyć wartość osiągniętego przychodu o wysokość tak ustalonych w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodów. Powstała w ten sposób różnica stanowi kwotę dochodu osiągniętego w roku podatkowym.

PRZYKŁADY
Jak obliczyć dochód
• przychód – 450 000 zł
koszty uzyskania przychodów poniesione w trakcie roku podatkowego: a) wartość remanentu na początku roku podatkowego – 50 000 zł b) plus wydatki na zakup towarów handlowych i materiałów – 200 000 zł c) plus wydatki na koszty uboczne zakupu – 10 000 zł d) minus wartość remanentu na koniec roku podatkowego – 40 000 zł e) plus kwota pozostałych wydatków – 70 000 zł f) minus wartość wynagrodzeń w naturze – 4000 zł; w sumie koszty uzyskania przychodu – 286 000 zł
• ustalenie dochodu osiągniętego w ciągu roku podatkowego: a) przychód – 450 000 zł b) minus koszty uzyskania przychodu – 286 000 zł dochód wynosi 164 000 zł.
Kiedy należy sporządzić spis z natury
• przed zaprowadzeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
• na koniec każdego roku podatkowego,
• w razie zmiany wspólnika w spółce,
• w razie zmiany proporcji udziałów wspólników w spółce,
• w razie likwidacji działalności,
• w innych terminach po uprzednim zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego.

Ewa Matyszewska

EKSPER RADZI

Kazimierz Biernacki,
doradca podatkowy w firmie Biernacki Sp. z o.o. w Krakowie

Czy podatnicy popełniają błędy przy spisie z natury
Zagadnienia związane z przygotowaniem czynności spisowych, a także ze sposobem dokonania spisu i wyceny wartości składników majątkowych na koniec roku podatkowego nie są rzeczą prostą dla podatników prowadzących księgowość samodzielnie. Czy łatwo popełnić błąd przy sporządzaniu spisu z natury?


TAK.
Podatnicy bardzo często prowadzą swoją księgowość samodzielnie, nie zatrudniając do tego ani księgowych, ani nie korzystając z usług wyspecjalizowanych biur rachunkowych. Przedstawię kilka najczęściej spotykanych błędów czy uchybień związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji rocznej, których naświetlenie może uchronić podatników samodzielnie prowadzących swoją księgowość od nieprzyjemnych konsekwencji wynikających z kontroli organów skarbowych.
Pierwszym najczęściej spotykanym błędem jest fakt, że spisy z natury nie są dokonywane w rozbiciu na poszczególne miejsca składowania, co w znaczny sposób utrudnia kontrolę prawidłowości i rzetelności dokonania spisu. Po drugie, przed sporządzeniem inwentaryzacji nie dokonuje się przeglądu składników majątkowych pod kątem ich przydatności i wartości użytkowej jako składników niepełnowartościowych. Nie sporządza się też w konsekwencji protokołów strat i ubytków naturalnych. Po trzecie, na arkuszach spisowych brakuje informacji, na jaki dzień spis został sporządzony, nienaniesione są kolejne numery poszczególnych pozycji arkuszy spisowych, nie dokonuje się zapisów końcowych, tj. w jakim terminie spis został dokonany i na jakiej pozycji spis został zakończony. Po czwarte, wartości remanentu na koniec i początek roku nie są wpisywane w księdze przychodów i rozchodów. Po piąte, wartość składników majątkowych ustalona jest w sposób nieprawidłowy, np. podane są niewłaściwe ceny lub wartości jednostkowe. Zdarza się również, że wartości jednostkowe wpisywane są w cenie brutto (razem z VAT), w sytuacji gdy podatnik jest podatnikiem VAT. Po szóste, spisy z natury sporządzone są w sposób nieczytelny, niedbały i nieodzwierciedlający stanu faktycznego składników majątkowych. Po siódme, nie jest zachowywany 14-dniowy termin ustalenia wartości remanentu. Po ósme, obowiązek sporządzenia remanentu początkowego istnieje także w przypadku zmiany formy opodatkowania z karty podatkowej lub ryczałtu ewidencjonowanego na zasady ogólne. W takiej sytuacji, ze względu na brak wszystkich dokumentów zakupu, bardzo często pojawiają się problemy z ustaleniem wartości tego remanentu.
Celem uporządkowania spraw związanych z obowiązkiem przeprowadzenia okresowych lub rocznych spisów z natury podatnicy powinni posiadać stosowną instrukcję. Instrukcja taka powinna w sposób precyzyjny i wyczerpujący omawiać całość czynności, procedur, zasad czy technik stosowanych podczas inwentaryzacji. Taką instrukcję można sporządzić samemu na podstawie obowiązujących przepisów lub skorzystać z publikacji, jakie ukazują się na rynku. Warto to zrobić, aby w przyszłości nie narazić się na odrzucenie sporządzonego remanentu przez organ podatkowy.
Not. EM


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA