REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost gospodarczy zachęca do inwestowania

REKLAMA

W ciągu trzech kwartałów tego roku firmy leasingowe zawarły umowy na rekordowe sumy – łącznie 10,5 mld zł. Jest to o 7,5 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Szacuje się, że cały rok branża zamknie kwotą ponad 15 mld zł. Największym zainteresowaniem cieszą się maszyny i urządzenia przemysłowe.
Choć miesiące wakacyjne są w branży leasingowej okresem martwym, to jednak wyniki III kwartału potwierdziły tendencję wzrostu zainteresowania przedsiębiorców leasingiem jako atrakcyjną formą finansowania inwestycji. Bardzo dobra koniunktura we wrześniu i październiku daje już pewność, że 2005 rok branża zamknie kolejnym historycznym wynikiem – przekraczając barierę 15 mld zł rocznych obrotów.

Popyt ponad rekord

Rok 2005 miał być pierwszym rokiem pozwalającym na swoiste zestandaryzowanie procesów zachodzących w branży leasingowej. Jest o­na wyjątkowo czuła na wszelkie zmiany w prawie, zwłaszcza w podatkach. Zmiany te wymuszają zachowanie potencjalnych leasingobiorców: pewne decyzje inwestycyjne podejmują o­ni albo przedwcześnie, albo z opóźnieniem. Po prostu gdyby nie zapowiadane lub wprowadzone zmiany w podatkach, w normalnych warunkach, na leasing określonych środków trwałych decydowaliby się o­ni w innych terminach.
Dlatego rok 2004, który był czasem dostosowywania polskiego prawa do unijnego, a po akcesji Polski do UE także dopasowywania się polskich przedsiębiorstw do zmienionych reguł konkurencji na wspólnym rynku, dla wyników branży leasingowej był mało reprezentatywny. Można by sądzić, że osiągnięty wówczas historyczny rekord obrotów – 14,2 mld zł – nie zostanie tak szybko pobity w kolejnych latach, gdy przestaną działać jednorazowe czynniki zwiększające zainteresowanie leasingiem. A zwłaszcza związane ze zmienioną definicją samochodu ciężarowego dla potrzeb podatku od towarów i usług oraz zwiększonym popytem na środki transportu i maszyny niezbędne przedsiębiorstwom do wzrostów spowodowanych szerokim otwarciem rynków unijnych oraz z potrzebą dostosowania się do ostrzejszej unijnej konkurencji.

Trwały wzrost

Tymczasem okazuje się, że rekord ten padnie już w tym roku. Składa się na to kilka okoliczności. Przede wszystkim coraz trwalszy wzrost gospodarczy w Polsce przełamał nieufność wielu przedsiębiorców objawiającą się niechęcią do inwestowania. Działanie tego czynnika potwierdzają zresztą dane dotyczące inwestycji w Polsce ogółem. Pamiętać bowiem należy, że w formie leasingu finansowanych jest ok. 10 proc. potrzeb inwestycyjnych działających w Polsce przedsiębiorstw.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Drugim równie ważnym czynnikiem jest absorpcja środków unijnych. Po prawdziwej bitwie, jaką stoczyli przedstawiciele firm leasingowych z polskim legislatorem o równoprawne z kredytem traktowanie leasingu jako sposobu finansowania inwestycji wspieranych z funduszy europejskich, znaczna część popytu – zwłaszcza na maszyny oraz środki transportu kolejowego – związana jest z pozyskaniem takich środków przez korzystających.
Jednocześnie nie przestały też działać wszystkie czynniki o charakterze jednorazowym. Nowelizacja ustawy o VAT spowodowała znów zakłócenia na rynku środków transportu. Pewne decyzje inwestycyjne, które pod rządami starych przepisów podejmowane byłyby zapewne dopiero teraz, przedsiębiorcy sfinalizowali w I i II kwartale tego roku. Trzeba jednak zauważyć, że czynnik ten ma niewielkie znacznie dla wyników całego 2005 r., gdyż decyzje o leasingu określonych kategorii samochodów przyspieszone zapewne zostały tylko o kilka miesięcy.

Pomyślna perspektywa

Kolejne przyspieszenie obrotów, jakie notuje branża po wakacjach, pozwala przypuszczać, że także nowy, spodziewany w tym roku rekord nie utrzyma się zbyt długo. Nic nie wskazuje na to, by tempo wzrostu polskiej gospodarki miało ulec przyhamowaniu. Ponadto funduszy unijnych do wykorzystania przybywać będzie z roku na rok, a barier formalnoprawnych dyskryminujących prefinasowanie za pomocą leasingu powinno ubywać.
Można też oczekiwać, że po jesiennym przyhamowaniu wywołanym w znacznej części przyspieszonymi decyzjami inwestycyjnymi wrócą wzrosty w segmencie środków transportu. Zwłaszcza w kategoriach kwalifikowanych do niedawna do uprawnionych do odliczania pełnego podatku od towarów i usług, obecnie zaś zaliczanych do aut osobowych.

Zbigniew Biskupski


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA