Najwięksi producenci komputerów nie zaoferowali dotychczas rozwiązań Media Center. Potencjał polskiego rynku jest w ich ocenie jeszcze za mały. Uważają, że wysoka cena będzie stanowić poważną barierę.
Microsoft jest pewien rynkowego sukcesu nowej wersji Windows integrującej obsługę komputera oraz urządzeń audio-video. Polskie oddziały globalnych producentów komputerów wiary największego producenta oprogramowania na świecie na razie nie podzielają.
Ostrożnie z terminami
Żaden z dużych producentów nie zdecydował się dotychczas zaoferować produktów wykorzystujących Windows Media Center Edition (MCE) na polskim rynku. W najbliższych kilku miesiącach sytuacja się nie zmieni, choć Acer i Lenovo (produkuje komputery pod marką IBM) wstępnie deklarują chęć wprowadzenia takich rozwiązań w przyszłym roku.
– Na pewno będziemy sprzedawać produkty Media Center. Widzimy w tym rynku spory potencjał. Jest jednak za wcześnie, by podawać konkretny termin – mówi Marek Borówka, dyrektor generalny Lenovo Technology w Polsce.
Największy producent komputerów na świecie, amerykański Dell, sprzedaje w Polsce wyłącznie produkty dla biznesu, o wprowadzenie do obrotu Media Center nie ma więc w jego przypadku mowy. HP i Fujitsu Siemens, które takie produkty sprzedają już na innych rynkach, nie wykluczają wprowadzenia ich do swojej oferty w Polsce, tyle że w bliżej nieokreślonej przyszłości. Polskie oddziały Philips i Sony także nabierają wody w usta. Microsoft jest jednak pewny, że sytuacja ulegnie zmianie.
– Jestem przekonany, że rozwiązania typu Media Center znajdą się wkrótce w ofercie największych producentów. Wymusi to na nich rynek – oczekiwania klientów i silna konkurencja ze strony lokalnych dostawców – mówi Tomasz Bochenek, szef Microsoft w Polsce.
Ograniczony popyt
Przedstawiciele producentów zgodnie twierdzą, że polski rynek na rozwiązania Media Center nie jest jeszcze gotowy. W ich ocenie wprowadzenie tych rozwiązań na rynek miałoby tylko charakter wizerunkowy, bo popyt na nie w najbliższym czasie będzie bardzo ograniczony. Rozszerzenie oferty, promocja produktów i serwis kosztują, a tłum klientów przed salonami komputerowymi trudno sobie wyobrazić. Najtańsze Media Center jest sporo droższe od zwykłego komputera, a liczba dużych monitorów i telewizorów LCD, które gwarantują pełne wykorzystanie możliwości tych rozwiązań, w Polsce ciągle zbyt mała. Karierze Media Center może przeszkodzić niska siła nabywcza Polaków.
– Klienci poszukują rozwiązań, które zintegrują wszystkie urządzenia audio-video i
komputer. Zainteresowanie jest spore, ale barierą jest cena – tłumaczy Leszek Wnuk z Acer Computer.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Marcin Kuśmierz