Producenci wyprzedzają czas

Za rok norma euro 4 stanie się obowiązująca dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej. Producenci już dziś proponują silniki, które spełniają normę euro 5, obowiązującą dopiero za cztery lata.

Stosowanie ekologicznych norm ma także wymiar czysto finansowy, bowiem właściciele takich cieżarówek płacą mniej za przejazd autostradami, korzystają także z tańszych taryf podatkowych.

DaimlerChrysler z BlueTec

Koncern DaimlerChrysler zaprezentował ostatnio oszczędne, emitujące niski poziom spalin, wyposażone w technologię BlueTec wersje ciężarówek atego i axor, jak również modele actros, przeznaczone dla branży budowlanej. W ciągu nadchodzącego roku Mercedes-Benz będzie stopniowo zwiększać dostępność technologii BlueTec we wszystkich swoich pojazdach. Klienci będą zatem mogli wybierać spośród pełnej gamy pojazdów przeznaczonych do transportu dalekobieżnego, dystrybucji, dla sektora budowlanego oraz do zadań specjalnych. Silniki cztero- i sześciocylindrowe montowane w modelach atego i axor wykorzystują tę samą technologię, która sprawdza się od ponad półtora roku w dalekobieżnych modelach actros 1844 do 2548, z silnikami w układzie V6. BlueTec to system selektywnej redukcji katalitycznej, zaawansowane rozwiązanie techniczne Mercedesa, pozwalające na spełnienie wymogów nie tylko euro 4 i euro 5, ale także przyszłych, kolejnych europejskich norm emisji spalin.

Co to jest norma euro

To określenie przez kraje UE standardu emisji spalin, czyli granicznych wielkości substancji szkodliwych dla środowiska w wydzielanych przez pojazdy gazach. Coraz surowsze normy emisji spalin stawiają trudne wymagania przed producentami samochodów. Jest znaczna różnica między wymaganiami określonymi w normie euro 3, a zawartymi w euro 4. Na przykład emisja tlenków azotu musi ulec zmniejszeniu z 5 do 3,5 g/kWh, co stanowi redukcję o 30 proc. Emisja cząstek stałych musi zostać zmniejszona z 0,1, do 0,02 g/kWh. Oznacza to jej ograniczenie o nie mniej niż 80 proc. Obowiązująca dziś norma euro 3 wprowadzona została w 2001 roku. Od października 2006 roku ciężarówki obowiązywać będzie norma euro 4, a w połowie roku 2009 euro 5.

Nowy silnik Volvo

Oszczędne ekologiczne ciężarówki proponuje też Volvo Trucks. Szwedzka firma zaprezentowała nową generację ciężarówek serii FH i FM, które nie tylko mniej zatruwają otoczenie, ale są mocniejsze i oszczędniejsze. Produkcja nowych modeli rozpocznie się w Göteborgu i w Ghent jesienią tego roku. Pierwsze pojazdy będą dostarczone do klientów na początku 2006 roku. Wymienione pojazdy napędzane są przez całkowicie nowy 13-litrowy silnik lub też zmodyfikowany 9-litrowy. Obie jednostki, po wyposażeniu ich w katalityczny układ oczyszczania spalin SCR, są zgodne z przyszłymi europejskimi normami emisji spalin. Na inwestycję związaną z nową serią pojazdów wydano 300 mln euro. Wprowadzenie nowych modeli serii FH i FM oznacza dla Volvo Trucks kolejny krok naprzód w zakresie technologii i troski o środowisko naturalne. 13-litrowy silnik rozwija większą moc i zapewnia lepsze właściwości jezdne niż poprzednik i jest dostępny w różnych wersjach mocy od 400 do 520 KM. Specjaliści oceniają, że w porównaniu z obecną 12-litrową jednostką będzie zużywał średnio o 5 proc. mniej oleju napędowego. Obydwa silniki spełniają wymagania nowych norm emisji spalin, które wejdą w życie w roku 2006 (euro 4) i w 2009 (euro 5).

Szybka skrzynia Renault

Firma Renault Trucks zaprezentowała ostatnio nową generację popularnego premium route. To całkowicie nowy pojazd, w praktyce jedyny element, który został przejęty z poprzedniej generacji, to skorupa kabiny. Nowy silnik DXi o pojemności skokowej 10,8 dm3 ma nowoczesną konstrukcję. Układ rozrządu napędzany jest układem kół zębatych umieszczonych z tyłu silnika. Nowy jest także układ zasilania zamiast stosowanej dotychczas technologii common rail, silnik wykorzystuje układ pompowtryskiwaczy. Jednostka jest oferowana w wersji o mocy 330, 380 lub 440 KM. Przeniesienie momentu na koła jezdne realizowane może być za pomocą tradycyjnych skrzyni sterowanych ręcznie bądź też przy wykorzystaniu zautomatyzowanej skrzyni Optidriver II. Obecnie jest to najszybsza zautomatyzowana skrzynia na rynku. Nowa generacja Premium wyposażona jest standardowo w układ hamulcowy sterowany EBS 5 generacji. Opcjonalnie można dokupić układ ESP i układ wspomagający ruszanie na pochyłości.

Janusz Steinbarth


Infor.pl
Wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności – projekt ustawy
17 lip 2024

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowelizacja przewiduje wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności maksymalnie o 6 miesięcy.

Czy pracodawca może zmusić do 14-dniowego urlopu?
17 lip 2024

Według Kodeksu pracy wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi 20 lub 26 dni – w zależności od stażu pracy pracownika. Urlop może być podzielony na części, z których co najmniej jedna powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych. Czy 14-dniowy urlop jest obowiązkowy?

Krótszy tydzień pracy w Polsce do 2027 roku? Za granicą już testowali i efekty są pozytywne
17 lip 2024

W oczekiwaniu na zapowiadane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej  skrócenie tygodniowego czasu pracy w Polsce, warto przyjrzeć się przykładom z innych państw. Dotąd w programach pilotażowych 4-dniowego tygodnia pracy zaobserwowano np. spadek rotacji zatrudnienia o 40 proc., polepszenie dobrostanu pracowników w 82 proc. firm oraz oszczędności dla pracodawców na poziomie niemal 2 mln zł w skali roku. Krótszy tydzień pracy najlepiej przyjął się na Islandii, gdzie 86 proc. pracowników korzysta z niego lub ma taką możliwość. Ale polscy pracodawcy nie są entuzjastami tego rozwiązania. Aż 51 proc. firm uważa, że w ich branży jest ono niemożliwe. Jeżeli nie uda się skrócić tygodnia pracy, to dobrą alternatywą dla 54 proc. Polaków mogłaby być częstsza praca zdalna lub hybrydowa. 

Raz na 5-10 tys. lat: Asteroida bliżej Ziemi niż satelity geostacjonarne 13 kwietnia 2029 roku. ESA przyśpiesza misję Ramses
17 lip 2024

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) przyspiesza realizację nowej misji o nazwie Ramses, która ma na celu dotarcie do asteroidy Apophis – podał portal Space.com. W 2029 r. obiekt będzie bardzo blisko Ziemi, bliżej niż satelity geostacjonarne. Asteroida nie zagraża jednak naszej planecie.

Opieka nad chorym rodzicem: Zwolnienie od pracy i zasiłek
17 lip 2024

Jeżeli pojawi się konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, pracownik może skorzystać ze zwolnienia od pracy, a przy tym skorzystać z zasiłku opiekuńczego. Kiedy będzie to możliwe oraz jakie formalności są niezbędne?

Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA
17 lip 2024

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami
17 lip 2024

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami. Można łatwo zyskać dni wolne od pracy, bo pracodawca nie może odmówić.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?
17 lip 2024

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku
17 lip 2024

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?
17 lip 2024

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

pokaż więcej
Proszę czekać...